Fokustema
Elitloppshelgen
Läs senare

”Feedbacken har varit väldigt god”

Årets Elitloppshelg blev den första på tre år där Solvallas kunde ta emot publik.
Banans vd Jörgen Forsberg summerar helgen som i stora drag väldigt lyckad.
– Baserat på all feedback så gick det bra i helgen även om vi givetvis är besvikna över att inte nått upp i vårt publikmål, säger Jörgen Forsberg.
Av
Emil Persson
Upplåst för dig som är prenumerant
Solvallas vd Jörgen Forsberg, här mellan Stig H Johansson och Richard Westerink, summerar Elitloppshelgen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Solvallas vd Jörgen Forsberg, här mellan Stig H Johansson och Richard Westerink, summerar Elitloppshelgen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Solvalla hade en intern målbild på 5.000 besökare under fredagen, 20.000 under lördagen samt 25.000 under söndagen. Ditt nådde man inte utan hamnade för första gången sedan 1982 under 20.000 besökare under själva Elitloppsdagen.
– Jag tycker publiksiffrorna ger en lite konstig känsla. Vi har inte nått våra mål; det kan jag inte säga något annat än. Lördagen blir alltid svår när vädret blev som det blev, men söndagen hade vi förutsättningar vädermässigt så den siffran kan vi inte vara nöjda med, säger Jörgen Forsberg och forsätter:
– Samtidigt har vi 18 procent fler som betalar entré för att se Elitloppet än vad det var år 2019. Det värmer. Vi har försökt komma ifrån det här gratisevenemanget som det till del varit tidigare. Vi tycker att vi har lyckats med det. I travet har vi sålt bort oss historiskt med stort överflöd av fribiljetter, men här har vi ett evenemang som folk är villiga att betala för.

Att folk slöt upp på Solvalla och framförallt stannade kvar tävlingsdagen igenom tycker Forsberg värmer.
– De var fantastiska som trotsade busvädret och var kvar. De hade kunnat gå hem efter lopp sju och ingen hade klandrat dem, men merparten stannade kvar i grisvädret.

Paraplyer och regnponchos var givna tillbehör för publiken på Ellitloppslördagen på Solvalla. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Hur vill du sammanfatta helgen?
– På det stora hela fick vi till ett bra Elitlopp och arrangemang. Det var faktiskt 2019 som vi gjorde det här senast. Sedan dess har folk slutat, gått hem och tagit med kunskap ut genom dörren. Den typen av oro fanns, men vi redde ut det ganska bra. Feedbacken har varit väldigt god. Vi har fått tillbaka mycket mer som är positivt än negativt. Sedan är det alltid någon som fått kall mat på restaurangen – det nonchalerar vi inte – men i det stora hela är vi nöjda. Internt bakom har vi mer saker vi vill förbättra och jobba på, men gentemot publiken var det inga stora grejer.

Hur gör man det arbetet?
– Vi har vi ett briefingmöte med personalen nästa onsdag, vad som gått bra och vad som gått sämre. Vi har redan en lista som vi skriver på under och efter de här tävlingsdagarna med 100 punkter. Vi tar fasta vid det och försöker förbättra oss hela tiden. Nu skickar vi ut en undersökning till alla gäster och besökare, tar till oss saker som framgår i den det och ser vad vi kan skruva på till nästa år. Vi stoppar inte huvudet i sanden utan kommer hela tiden fortsätta vårt arbete att förbättra det här evenemanget, avslutar Jörgen Forsberg.

Spelet ökade med tio procent