I dagens utgåva av Sulkysport berättar vi om fredagen på Kalmartravet där det mer eller mindre blev kaos då banan hade en lyckad nysatsning på ”after trot”, men köerna till spelkasserna fullständigt grumlade den lyckade satsningen. Totopersonal fick ta emot skäll av publiken, många av dem förstagångsbesökare.
Samma problem har Ken Karlsson upplevt på Färjestad.
– När det blivit köer har totopersonalen en utsatt position. Men då har även vi i banans ledning kommit till understöd och hjälpt till att förklara, säger Ken Karlsson.
Han är noggrann med att inte peka finger, men bekräftar problemet som i nuläget inte har någon lösning.
Finns inte tillräckligt många
– Alla jobbar för att lösa det här, men det finns helt enkelt inte tillräckligt med spelterminaler tillgängliga. Jag känner att problemet tas på allvar, fortsätter Ken.
Som haft problem med långa köer och irritation även under vardagstravet hittills under året.
– I januari gick det bra, men då hade vi få människor på plats. När vi körde V75 hade vi 1.800 människor här och tio extra spelterminaler, det flöt ändå hyggligt. Men när vi förväntar oss 5-6.000 under påsktravet kommer det bli problem, säger Ken.
Ken har bokat en extra totovagn till tävlingsdagen.
– Tyvärr kommer det inte räcka på långa vägar. Jag upplever att vi har identifierat problemet och man jobbar med det på alla nivåer, inte minst ATG. Men tyvärr finns ingen ”quick fix” och det här drabbar många av våra mest trogna besökare, säger Ken Karlsson.
Ansvarig på ATG är Johan Korssell, Head of Retail Sales.
– Jag är trygg med de planeringar vi har inför stortravet. Då gäller det dels spelterminaler, dels de insatser vi gör för att upplysa om spel i mobilerna, säger Johan Korssell.
Fotnot: Läs mer om Kalmars succéfredag som blev ett bakslag och banornas problem med för få spelterminaler i dagens utgåva av Sulkysport.