Jämfört med fjolårets Kriterieauktion var det ett rejält pladask och försäljningsprocenten landade på 59,1 procent på Next Generation Sale. Katalogen innehöll 242 ettåringar – 143 hästar såldes!
Medianen stannade på 50.000 kronor, vilket var en nedgång med 10.000 kronor jämfört med förra året och går vi tillbaka tre år i tiden låg medianen på 90.000 kronor. Snittet blev 80.629 kronor – förra året var det 102.770 kronor.
Antalet osålda ettåringar som fick vända ut bakvägen uppgick till 33. Och efter auktionen skänkte flera uppfödare bort sina hästar. De ville helt enkelt inte stå kvar med sina kostnader…
Ledningen för Svensk Travsport borde nog ta sig en riktig funderare och inse att det inte längre går att sälja travsporten med ”mjuka värden” utan det behöver tas riktiga krafttag och inte minst mot det spelbolag ST äger. Över 500 personer var anställda på ATG enligt den senaste årsredovisningen.
Frågan måste snart ställas – vem är travsporten till för?
När den frågan kan besvaras kan säkert en del frågetecken rätas ut.
Jag vet att det kanske är en struntsak i det stora hela, men det sticker i ögonen när ATG skickar ner en fotbollsreporter till Milano, ställer personen ifråga framför katedralen i Milano och visar upp några papperstidningar som inhandlats i en kiosk för att försöka sälja in floppen Big 9. Det finns bättre saker att lägga pengar på och det borde styrelse och ledning i Svensk Travsport insett för länge sedan.
Det går inte längre att uppfödare och hästägare i alla lägen ska behöva ta den ekonomiska smällen. Snart måste också ST ta sitt ansvar och dra åt svångremmen. Inte minst hos spelbolaget ATG!
Annars fortsätter fallet – med eller utan ”mjuka värden.”