Fokustema
Krönika
Läs senare

Sviten sedan 1990 bryts

För första gången sedan 1989 ser Prix d’Amerique ut att köras utan svenskfödda hästar. En 30 år lång svit bryts alltså…På måndageftemiddagen kom via expressen.se beskedet att enda hoppet om svenskfött i Pd'A, Who´s Who, bryter sin franska kampanj och åker hem..
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant
Readly Express har de två senaste åren ensam försvarat de svenska färgerna Prix d'Amérique. Nu ser sviten med svenskfödda hästar i det största loppet ut att brytas. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Readly Express har de två senaste åren ensam försvarat de svenska färgerna Prix d'Amérique. Nu ser sviten med svenskfödda hästar i det största loppet ut att brytas. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Who’s Whos toppform har inte infunnit sig under vintermeetinget och de tre lopp han gjort i vinter har gett facit (0–d–0; fast i Svensk Travsports sportsystem står det felaktigt 0–d–d) på Vincennes kolstybb.

Det lär dock bli svensktränade hästar med i Prix d’Amérique, en, två eller tre stycken. Den ende som i nuläget är att betrakta som ”klar” är Jerry Riordans Elitloppsvinnare Ringostarr Treb, villen galopperade i sista kurvan i söndagens minst sagt fartfyllda uppgörelse Prix de Bourgogne.

Just nu är Milligan’s School andra häst under gränsen för att komma med i Prix d’Amérique på sin insamlade prissumma. Stefan Melanders USA-import blir sannolikt beroende på hur det går i Prix de Belgique, om alla som är rikare ovanför honom på ”aktuellalistan” fullföljer sina planer på att starta. Med den från årsskiftet nya U.E.T.-omräkningskursen (10,4178) för prispengar får Milligan’s School 1.059.701 euro

Just nu är Milligan’s School andra häst under gränsen

14 hästar kommer med i Prix d’Amérique via de sex olika kvalificeringsloppen i november, december och januari. eller maximalt 14 skulle man kunna säga. Högoddsaren Billie de Montfort vann sensationellt söndagens Prix de Bourgogne, var trea i Prix du Bourbonnais och har därmed ”dubbelkvalificerat” sig. Hon är dessutom en av de som i kraft av sin höga prissumma (2,1 miljoner euro) ändå kommit med i Prix d’Amérique.

Fakta

Kvalificerade för Prix d’Amérique

Bold Eagle
Billie de Montfort
Face Time Bourbon
Bahia Quesnot
Davidson du Pont
Delia du Pommereux
Vivid Wise As
Looking Superb
Chica de Joudes
Excellent

Tre platser till delas ut i Prix de Belgique 12 januari

De just nu fem vinstrikaste som är aktuella

Propulsion 3.100.000
Belina Josselyn 2.285.970
Ringostarr Treb 1.648.631
Vitruvio 1.312.652 (inkl uppräkning 10%)
Uza Josselyn 1.273.578

Närmast därefter aktuella:

Carat Williams 1.072.989
Milligan's School 1.059.701
Erminig d’Oliverie 987.990

Expandera

Tack vare Billie de Montfort kommer därmed nu (minst) fem hästar med i Prix d’Amérique på sin prissumma. Den som just nu kan känna sig lyckliggjord av detta är danskfödda stoet Uza Josselyn, vilket väl på sitt sätt känns rättvist eftersom hon varit fyra i både Prix du Bourbonnais och Prix de Bourgogne.

När det gäller prissummorna är det värt att notera att femåringar får räkna upp sina intjänade pengar med 20 procent och sexåringar med tio procent i Prix d’Amérique. Det kan få praktisk betydelse för italienske Vitruvio, som blir sex vid årsskiftet, och vilken inte är överdrivet långt från gränslandet gällande att komma med.

Ingen skugga över Sébastien Guaratos  Billie de Montfort, hon är en stenhård mycket startsnabb oh speedig märr som mött de bästa i först den fantastiskt starka B-kullen sedan hon var tre år och sedan dess varit bofast i äldreeliten utan att vinna på Vincennes. Men att hon denna vinter är en av de tongivande hästarna i den franska äldreeliten kan inte ses som något direkt styrkebesked gällande dess standard.

Titelförsvararen i Prix d’Amérique, Belina Josselyn, har varit ”mil” från sin högsta nivå och efter söndagens Prix de Bourgogne, där hon aldrig fick det att bita någon gång, känns hon som rätt chanslös att kunna upprepa 2019-triumfen. Av Jean-Michel Bazires tilltänkta Prix d’Amérique-gäng känns istället årets Pd’A-fyra Davidson du Pont som hans främste, Visst, han var anonym igår men har gått med skor i sina två lopp efter segern i Prix de Bretagne, och det är om fyra veckor han ska vara ”väckt” igen.

Bold Eagle kördes för offensivt i Bourgogne för att det skulle hålla in i mål, men har förstås sådan topphög grundklass att han med en resa på väntan kan bli en faktor att räkna med om en framskjuten placering även i denna sin femte Pd’A-start.

Frågan känns allt mer aktuell om det nu är dags för ett litet generationsskifte i den franska toppen. Om man tittar på uppladdningsloppen under vintern är det så att fyraårige Face Time Bourbon och femårige Prix Tenor de Baune-vinnaren Excellent är de som det lyst mest om, även om det inte är säkert att Face Time Bourbon hunnit ifatt Campo Bahia i Criterium Continental.

Om nu inte Propulsion helt enkelt åker ner och äntligen får till det fullt ut i det största franska loppet, i så fall på ungefär samma sätt som Maharajah till slut tog sin Prix d’Amérique-triumf 2014?!

Tillbaka till det inledande resonemanget om svenskfödda: 1989 var det inte med någon svenskfödd häst i Prix’Amérique. Efter det har det varit en obruten svit med blågul representation. Under denna tid har det räknats in fem segrar (Queen L 1993., Ina Scot 1995, Gigant Neo 2006, Maharajah 2014, Readly Express 2018), fyra andraplatser (Lovely Godiva 1999, Gigant Neo 2005, Opal Viking 2008, Maharajah 2012), och fem tredjeplatser (Queen L. 1992 och 1994 , Gigant Neo 2003, Yarrah Boko 2014, Readly Express 2019).

Det ska väl också sägas att de fyra senaste åren har den svenskfödda representationen i Pd’A inskränkt sig till en häst i varje upplaga. Och nu verkar alltså sviten ta slut.

FOTNOT: Krönikan har uppdaterats sedan den först publicerades.

 

Fakta

Svenskfödda hästar i Prix d’Amérique sedan 1990:

1990
Piper Cub (e. Tibur – Dansös Ceder) – 4 – Stig H Johansson
1991
Piper Cub (e. Tibur – Dansös Ceder) – 4 – Stig H Johansson
1992
Queen L. (e. Crowntron – Attila L.) – 3 – Stig H Johansson
The Big Apple (e. Zoot Suit – Lia Lep) – 0 – Berndt Lindstedt
Atas Fighter L. (e. Quick Pay – Ata Donna Y.) – 0 – Torbjörn Jansson
Piper Cub (e. Tibur – Dansös Ceder) – d – Stig Engberg
1993
Queen L. (e. Crowntron – Attila L.) – 1 – Stig H Johansson
1994
Queen L. (e. Crowntron – Attila L.) – 3 – Stig H Johansson
Lucky Tilly (e. Chambon P. – Divina Tilly) – 0 – Torbjörn Jansson
1995
Ina Scot (e. Allen Hanover – Lovina Grefgård) – 1 – Helen A Johansson
Queen L. (e. Crowntron – Attila L.) – 0 – Stig H Johansson
1996
Ina Scot (e. Allen Hanover – Lovina Grefgård) – 4 – Helen A Johansson
Activity (e. Active Bowler – Rain Loc) – d – Anders Lindqvist
1997
Storstadsbusen (e. Ata Star L. – Precious Key) – 0 – Stig H Johansson
Huxtable Hornline (e. Sherwood – Hi Crown) – 0 – Anders Lindqvist
His Majesty (e. Ideal du Gazeau – Åminne) – 0 – Torbjörn Jansson
Lovely Godiva (e. Ideal du Gazeau – Keystone Gwen) – d – Per-Olof Pettersson
Activity (e. Active Bowler – Rain Loc) – d – Jean-Michel Bazire
1998
Zoogin (e. Zoot Suit – Ginjette) – 5 – Åke Svanstedt
Lovely Godiva (e. Ideal du Gazeau – Keystone Gwen) – 0 – Per-Olof Pettersson
Paparazzy (e. Quito de Talonay – Wind of Desert) – 0 – Gilbert Martens
Storstadsbusen (e. (e. Ata Star L. – Precious Key) – 0 – Stig H Johansson
Huxtable Hornline (e. Sherwood – Hi Crown) – d – Anders Lindqvist
1999
Lovely Godiva (e. Ideal du Gazeau – Keystone Gwen) – 2 – Per-Olof Pettersson
Mr Quickstep (e. Mr Drew – My Joy) – 0 – Ulf Nordin
David Ceda (e. Dansör Tilly – Annie Song) – 0 – Philippe Bekaert
Remington Crown (e. Lord of All – Ecco G.T.) – d – Jos Verbeeck
2000
Remington Crown (e. Lord of All – Ecco G.T.) – 4 – Jos Verbeeck
Fridhems Ambra (e. Pale Amber – Fridhems Frida – 0 – Stefan Söderkvist
Krossed Out (e. Super Arnie – Seven of Diamonds) – 0 – Stig H Johansson
2001
Igor Brick (e. Super Arnie – Skippys Lady) – 5 – Örjan Kihlström
Remington Crown (e. Lord of All – Ecco G.T.) – d – Jos Verbeeck
2002
Com Hector (e. Pythagoras – Ina Brooke) – 0 – Dominik Locqueneux
Jackhammer (e. Demilo Hanover – Cullti) – 0 – Wim Paal
2003
Gigant Neo (e. Super Arnie – Clorita Lobell) – 3 – Jean-Michel Bazire
Energetic (e. Flying Irishman – Play Around) – 5 – Örjan Kihlström
Hilda Zonett (e. Spotlite Lobell – Via de Vrie) – 0 – Robert Bergh
Revenue (e. Reve d’Udon – Hazel Sund) – 0 – Lutfi Kolgjini
Com Hector (e. Pythagoras – Ina Brooke) – 0 – Catarina Lundström
Jackhammer (e. Demilo Hanover – Cullti) – 0 – Wim Paal
2004
Naglo (e. Coktail Jet – Nuclear Lill) – 4 – Örjan Kihlström
Gigant Neo (e. Super Arnie – Clorita Lobell) – 6 – Jean-Michel Bazire
Malabar Circle Ås (e. Malabar Man – Eternal Circle – 0 – Torbjörn Jansson
Energetic (e. Flying Irishman – Play Around) – 0 – Örjan Kihlström
Royal Gull (e. Alf Palema – Fuxia Pride) – 0 – Pierre Levesque
Hilda Zonett (e. Spotlite Lobell – Via de Vrie) – 0 – Robert Bergh
2005
Gigant Neo (e. Super Arnie – Clorita Lobell) – 2 – Jean-Michel Bazire
Hilda Zonett (e. Spotlite Lobell – Via de Vrie) – 4 – Robert Bergh
Super Light (e. Super Arnie – Orient Broline – 6 – Jörgen Westholm
Naglo (e. Coktail Jet – Nuclear Lill) – 0 – Örjan Kihlström
Energetic (e. Flying Irishman – Play Around) – 0 – Pierre Vercruysse
2006
Gigant Neo (e. Super Arnie – Clorita Lobell) – 1 – Dominik Locqueneux
Super Light (e. Super Arnie – Orient Broline – 4 – Jörgen Westholm
Naglo (e. Coktail Jet – Nuclear Lill) – 6 – Örjan Kihlström
Malabar Circle Ås (e. Malabar Man – Eternal Circle – 0 – Andrea Guzzinati
2007
Super Light (e. Super Arnie – Orient Broline – 6 – Jörgen Westholm
Malabar Circle Ås (e. Malabar Man – Eternal Circle – 0 – Enrico Bellei
Conny Nobell (e. Pearsall Hanover – Ring In Peace) – d – Björn Goop
2008
Opal Viking (e. Turnpike Taylor – Zippelina Coeur) – 2 – Jorma Kontio
Super Light (e. Super Arnie – Orient Broline – 0 – Jörgen Westholm
2009
Opal Viking (e. Turnpike Taylor – Zippelina Coeur) – 5 – Jorma Kontio
Triton Sund (e. Viking Kronos – Jade Sund) – d – Örjan Kihlström
2010
Opal Viking (e. Turnpike Taylor – Zippelina Coeur) – 0 – Jorma Kontio
2011
Maharajah (e. Viking Kronos – Chili Khan) – 2 – Örjan Kihlström
2012
Maharajah (e. Viking Kronos – Chili Khan) – 4 – Örjan Kihlström
Noras Bean (e. Super Arnie – Easy Bean) – 0 – Stefan Söderkvist
Iceland (e. Scarlet Knight – Grandezza Ri) – 0 – Björn Goop
2013
Raja Mirchi (e. Viking Kronos – Dame Lavec) – 0 – Lutfi Kolgjini
Maharajah (e. Viking Kronos – Chili Khan) – 0 – Örjan Kihlström
Noras Bean (e. Super Arnie – Easy Bean) – 0 – Stefan Söderkvist
Quarcio du Chene (e. Capriccio – Indira du Chene – 0 – Björn Goop
2014
Maharajah (e. Viking Kronos – Chili Khan) – 1 – Örjan Kihlström
Yarrah Boko (e. Coktail Jet – Big Blue Kitten) – 3 – Pierre Vercruysse
2015
Mosaique Face (e. Classic Photo – Iona L.B.) – 0 – Lutfi Kolgjini
Kadett C.D. (e. Scarlet Knight – Kiss of Life) – d – Robert Bergh
2016
Mosaique Face (e. Classic Photo – Iona L.B.) – 0 – Lutfi Kolgjini
2017
Call Me Keeper (e. Pine Chip – Eliza Keeper) – 6 – Pierre Vercruysse
2018
Readly Express (e. Ready Cash – Caddie Dream) – 1 – Björn Goop
2019
Readly Express (e. Ready Cash – Caddie Dream) – 3 – Björn Goop

Expandera

 

Fokustema
Krönika
Läs senare

Blir Big 9 en gökunge i ATG-boet?

Kanske är jag känslig i överkant. Men när jag ser att Big 9 gjorts överlägset störst i bilden på ATG:s varumärken i den bokslutskommuniké som presenterades på onsdagmorgonen kan jag inte låta bli att undra om ATG:s ledning och personal har hamnat vilse i prioriteringarna.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Sidan 23, av, 24, i bokslutskommunikén har rubriken ”Om ATG”. Till den är lagd en bild som ser ut att vara hämtad ur någon powerpointpresentation.

Bilden är delad i tre lika stora delar, häst, sport och casino. Under marknadssegmenten häst och spel finns spelformslogotyper. Och där gör alltså ATG av någon anledning det nylanserade Big 9, inom sportspelsektorn, klart störst. Big 9 ser därför enormt mycket viktigare ut än V75, V86, Harry Boy och Grand 75, som representerar hästspelen.

Kanske är jag som sagt överkänslig…men när jag ser den här bilden signalerar den för mig att de som jobbar på ATG, och har gjort bokslutskommunikén (och kanske den powerpointpresentation ur vilken bilden verkar vara hämtad), nu tycker att det är Big 9 som är viktigast. För mig blir det bilden av en gökunge – en sådan som hänsynslöst stjäl uppmärksamheten i boet så att föräldrarnas riktiga fågelungar till slut går under av svält.

En sådan som hänsynslöst stjäl uppmärksamheten i boet så att föräldrarnas riktiga fågelungar till slut går under av svält

Illa i så fall, för då har det av trav- och galoppsportens ägda spelbolaget tappat sin kompassriktning. Då har man glömt vad som är basen och meningen med ATG: att erbjuda sina kunder spel på hästar. Då har man glömt att hästspelen fortfarande står för 80 procent av ATG:s nettospelsintäkter. 2019 var det 85 procent och 2020 83 procent.

Visst, de nya produktbenen sport och kasino som ATG kunde lansera när spelmarknaden licensierades i Sverige 1 januari 2019 bidrar nu till ATG:s spelintäkter med 20 procent – och är ökande – och har passerat 200 miljoner kronor. Men hur mycket rörelseresultat, alltså när skatt och kostnader är dragna, det blir av dessa 200 miljoner är i dimma dolt i ATG:s redovisningar. Hur mycket av avskrivningarna på gjorda investeringar, vilka 2021 ökade från 280 till 302 miljoner kronor, som är att hänföra till sport- och kasinosegmenten är dolt i samma dimmor.

Det är ännu alldeles för tidigt att komma med någon slutlig dom över Big 9, och ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth bedyrar – givetvis – det nya spelets förträfflighet i sitt vd-ord i kommunikén:

”Kundreaktionerna har varit mycket positiva. Vår resa med Big 9 har bara börjat och vi ser fram emot att se kundintresset växa under 2022”, skriver han.

Men siffrorna i kommunikén indikerar tyvärr något helt annat än ”positiva kundreaktioner”. Big 9 lanserades den 23 oktober, under mycket stort marknadsföringsbuller och bång, givetvis. Spelet har alltså haft nästan hela tredje kvartalet på sig att påverka sportspelsegmentets totonetto. Men den kalla sanningen är att jämfört med 2020 ökade ATG:s sportspelnetto under årets tre sista månader med endast en (1) miljon kronor!

Men den kalla sanningen är att jämfört med 2020 ökade ATG:s sportspelnetto under årets tre sista månader med endast en (1) miljon kronor!

Samtidigt bekräftar ATG:s ekonomichef Lotta Nilsson Viitala att det i ökningen av ATG:s ”övriga externa utgifter” under kvartal fyra – 66 miljoner högre än motsvarande månader förra året – finns med lanseringen av Big 9.

En för mig uppenbar risk med Big 9 är att det kannibaliserar på hästspelen på lördagar, eftersom man spelar Big 9 med sitt ATG-konto och det i tid krockar rakt ut med V75-lördagen. Om ATG:s kunder börjar välja att vara med på Big 9 och för att betala det sänker sina insatser på V75, DD, Top7, V5, V4 så finns det ju överhuvudtaget ingen vits med Big 9. Men någon sådan effekt är svår att påskina nu, även om hästspelet gick ner med 121 miljoner kronor jämfört med 2020 under sista kvartalet. Eftersom Big 9 inte synes ha påverkat ATG:s netto på sportspelen alls (ännu) kan de 120 förlorade nettomiljonerna på hästspelen därför istället sannolikt placeras i facket ”pandemieffekter”.

Vad kan man då förvänta sig av spelutvecklingen hos ATG under 2022?

Jo, en rimlig bedömning är att resultatet hamnar någonstans emellan de 2,1 miljarder kronor som var rörelseresultatet 2019 och de 2,5 miljarder som var rörelseresultat 2021. Första halvåret kommer att backa eftersom de pandemieffekter man fortfarande drog nytta av första halvåret 2021 nu kan förväntas vara försvunna. Sedan återstår att se hur ATG står sig andra halvåret jämfört med den successivt mer ”normala” slutdelen av 2021.

Jag vågar mig på att gissa att den helt avgörande överföringen av koncernbidraget till ST från ATG:s resultat kommer att få svårt att nå upp till de 1,7 miljarder kronor som det har beslutats blir koncernbidrag 2021. Därmed kommer det också att bli svårt att fullt ut finansiera de extra 150 miljoner kronor, jämfört med 2020, som finns i budgeten för investeringar på banor och prispengar för i år.

Det är lika bra att sporten börjar se det som en ”redo-uppgift” inför 2023, att räkna med lägre koncernbidrag än 1,7 miljarder. Och då måste man alltså sänka kostnader någonstans.

På prispengar? Totalt uteslutet.
På de extra 87 miljoner banorna får i år? Endast som omfördelning till prispengar i så fall, får man hoppas.

Säg upp avtalet med staten som reglerar att monstruösa 55 miljoner kronor per år flyter från ST till Hästnäringens Nationella Stiftelse!

Det finns dock ett annat fullständigt självklart sparområde att börja med: Säg upp avtalet med staten som reglerar att monstruösa 55 miljoner kronor per år flyter från ST till Hästnäringens Nationella Stiftelse! Förhandla ner det till åtminstone hälften och begränsa travsportens avsättning till stiftelsen till vad det kostar att driva Wångens travskola och några miljoner till forskning!

”Starkare än vi förväntade oss”

Fokustema
Krönika
Läs senare

Sporten kan begära 100 miljoner mer av ATG

Det börjar bli läge att trycka lite på gaspedalen gällande utbetalningar till sporten från ATG. Höjda prispengar med, säg åtta-tio miljoner kronor i månaden, borde kunna läggas ut under 2022. Banorna borde också redan i år kunna få en god sudd för nödvändiga investeringar.
Av
Lars G Dahlgren
Satsa pengar där de hör hemma – hos hästägarna, skriver Claes Freidenvall i en krönika idag. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Satsa pengar där de hör hemma – hos hästägarna, skriver Claes Freidenvall i en krönika idag. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Det är ATG:s ekonomiska rapport för kvartal två som väcker denna långt ifrån sovande björn gällande förutsättningarna för travsportens aktiva och banor.

Faktum är att Svensk Travsport redan haft en väldigt skarp propå från banornas förtroenderåd om att förbättra utbetalningen i år, men som avfärdades av ST:s styrelse. Först ville man invänta ATG:s halvårsrapport. Det var nämligen självklart att de rekordartade – nästan extrema – intäkts- och resultatnivåerna från april och framåt under 2020 inte skulle kunna bibehållas. Att lova att betala ut pengar innan de så att säga fanns i kassakistan är ju obetänksamt.

Men nu är vi där, vid halvårsrapporten alltså. Den var, skriver ATG själva, till och med lite bättre än vad man förväntat sig. Dåså. Det fylls på fint i kassakistan. Det borde alltså finnas läge att göra en ”bonusutbetalning” i år och redan nu deklarara att sportbudgeten för 2022 kan förväntas innehålla högre utbetalningsnivåer till sportens aktiva än 2021.

till och med lite bättre än vad man förväntat sig

 

Men innan en högre växel på prispengarna (och/eller medel till banorna för investeringar och satsningar) läggs in ska man komma ihåg en viktig sak. 2019-nivån på ATG:s intäkter och rörelseresultat höll på att orsaka ordentlig misär i sportens ekonomi. Koncernbidraget på 934 miljoner kronor utifrån resultatet 2019 var inte ens nära att täcka pokalårsnivån, introducerad 2018, vad gällde prispengar och drift av banorna.

Kostnadsnivån för sporten 2019 utgick från ett budgeterat koncernbidrag på cirka 1,5 miljarder, vilket man under löpande verksamhetsår lånade av ATG. Koncernbidraget blev i slutändan 934 miljoner. Som en konsekvens gjorde ST 400 miljoner kronor i underskott 2019. Balansräkningen blev i sin tur illröd med ett balanserat underskott på 314 miljoner kronor!

Goda råd var dyra, och någon kom på (den urusla) idén att fixa till balansräkningen genom att konfiskera banornas (travsällskapens) tillgångar, i huvudsak i form av byggnader och mark, och lägga allt i en gemensam balansräkning.

Nu behövde man inte försöka tvinga igenom den socialiseringen enligt gammalkommunistisk kolchos-modell eftersom covid-19-pandemin kom och vände upp och ner på världen. När ”allt annat” stannade lyckades Svensk Travsport och Svensk Galopp hos Folkhälsomyndigheten få igenom ett coronaprotokoll för att kunna fortsätta tävlingsverksamheten.

Den bedriften kan vara det bästa ST någonsin gjort!

ATG klarade samtidigt att hantera och kanalisera det enorma spelintresse, nationellt och internationellt, på svenska travhästar som blev följden. Spelbolagets 2020-resultat sprängde alla förväntade nivåer och lagda budgetar

När 2020 summerades blev koncernbidraget från ATG 1.996 miljoner – alltså en fördubbling från 2019! Nu var allt frid och fröjd i balansräkningarna igen – utan att konfiskering av banornas tillgångar behövdes.

 

Det är nu vi kommer till 2021. I budgeten för detta år förväntas ATG fortfarande leverera ett koncernbidrag på 1,5 miljarder. Att det var svårt att budgetera 2021 förstår alla, och att utgå från någon form av mittläge mellan 2019 och 2020 får anses vara rimligt. De flesta företag brukar sedan kunna justera budgetar och prognoser under årets gång när kunskapen om hur företaget går så att säga växer fram. Där borde även ATG vara nu.

Fakta

ATG:s ekonomi januari-juni 2021

ATG:s nettospelsintäkter i Sverige

  • Period: kvartal två 2019, 2020 och 2021

Hästspel:
2021: 1.087
2020: 1.265
2019: 946
Minskning mellan 2020 och 2021: 178 (14,1 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 141 (14,9 %)

Sportspel:
2021: 168
2020: 42
2019: 58
Ökning mellan 2020 och 2021: 126 (300 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 75 (189,7 %)

Kasino:
2021: 62
2020: 88
2019: 122
Minskning mellan 2020 och 2021: 26 (29,5 %)
Minskning mellan 2019 och 2021: 60 (49,2 %)

Från Ecosys (Danmark):
2021: 51
2020: 37
2019: 17
Ökning mellan 2020 och 2021: 14 (37,8 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 34 (200 %)

Sammanlagt:
2021: 1.368
2020: 1.432
2019: 1.091
Minskning mellan 2020 och 2021: 64 (4,5 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 277 (25,4 %)

Rörelseresultat (koncern):
2021: 495
2020: 677
2019: 302
Minskning mellan 2020 och 2021: 182 (26,9 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 193 (63,9 %)

Ersättning till hästsporten för bild, ljud, sportdata och sponsring
2021: 167
2020: 198
2019: 156
Minskning mellan 2020 och 2021: 31 (15,6 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 11 (7,0 %)

  • Period: första halvåret 2019, 2020 och 2021

Hästspel:
2021: 2.124
2020: 2.167
2019: 1.831
Minskning mellan 2020 och 2021: 43 (2,0 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 293 (16,0 %)

Sportspel:
2021: 297
2020: 137
2019: 112
Ökning mellan 2020 och 2021: 160 (117 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 185 (165 %)

Kasino:
2021: 122
2020: 166
2019: 121
Minskning mellan 2020 och 2021: 44 (26,5 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 1 (0,8 %)

Från Ecosys (Danmark):
2021: 93
2020: 41
2019: 17
Ökning mellan 2020 och 2021: 52 (127 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 76 (447 %)

Sammanlagt:
2021: 2.636
2020: 2.539
2019: 2.091
Ökning mellan 2020 och 2021: 97 (3,8 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 545 (26,1 %)

Ersättning till hästsporten för bild, ljud, sportdata:
2021: 364
2020: 383
2019: 336
Minskning mellan 2020 och 2021: 19 (5,0 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 28 (8,3 %)

Rörelseresultat:
2021: 930
2020: 1.020
2019: 590
Minskning mellan 2020 och 2021: 90 (8,9 %)
Ökning mellan 2019 och 2021: 340 (57,6 %)

Alla belopp i miljoner kronor

Expandera

Resultatet första halvåret är 340 miljoner kronor bättre (efter spelskatt men före inkomstskatt) än motsvarande månader 2019. Man ligger till och med totalt sett före 2020 i totonetto med 97 miljoner kronor, vilket måste sägas vara anmärkningsvärt och en klar framgång, och mer en halv miljard före totonettot 2019.

Rörelsresultatutvecklingen svingar dock i negativ riktning med 90 miljoner kronor jämfört med 2020 eftersom totonettot minskat med 43 miljoner kronor på hästspelen i Sverige samtidigt som det ökat på sportspel med 160 miljoner. Rörelseresultatet på totonettot på hästspel i Sverige är klart högre än på sportspel och kasino (och på hästspel som görs från utländska partnerbolag).

Nu återstår andra halvåret innan 2021-facit är klart. Vad vet vi då om utvecklingen för ATG under q3 och q4 2019? Jo då MINSKADE totonettot på de ekonomiskt överlägset viktigaste hästspelen jämfört med 2018, med 34 miljoner kronor under kvartal tre och med hela 75 miljoner kronor under kvartal fyra. Alltså neråt med 100 miljoner kronor.

När den relevanta jämförelsen att göra är med 2019, och denna visar att…

  • ATG nu ligger 293 miljoner kronor BÄTTRE i nettospelsintäkter på hästspelen än 2019…
  • ATG nu är inne i en halvårsperiod då jämförelsesifforna med hästspelen 2019 är förhållandevis svaga…
  • ATG:s verkställande direktör Hasse Lord Skarplöth säger att det nu är helt klart att ATG är på en högre omsättningsnivå…

…då börjar faktiskt argumenten vara övertygande för att göra en begäran om extrautbetalning som lån från det förväntade koncernbidraget för 2021 nu direkt när semestrarna är slut.

 

150 miljoner kronor begärde banorna, och de aktivas organisationer, enhälligt tidigare i år. Det förutsätter att koncernbidraget kan ökas från förväntade 1,5 miljarder till 1,65 miljarder för att det ska bli ett nollsummespel. ATG:s 2020-rekordekonomi tillät 2,0 miljarder i utbetalning. Dit når man förstås inte, och visst kommer ATG:s hästspel att under resten av 2021 inte nå upp till 2020-siffrorna, Men väldigt mycket tyder på att man kommer att straffa 2019-totonettot på hästspel med bred marginal.

Om man rakt av tittar på kvartal två så är det upp med 141 miljoner kronor i hästspelstototentto jämfört med 2019. Extrapolera det rakt ut till kvartal tre och fyra med 150 miljoner kronor högre totonetto per kvartal, alltså 300 miljoner på andra halvåret. Där är alla fasta kostnader för att arrangera hästspelet redan tagna så svingen i rörelseresultatet (före inkomstskatt) torde därför bli någonstans 200-250 miljoner kronor.

Lägg till det att sportspelet ser ut att fortsätta ticka på med ett vettigt tlllskott (kasinodelen kommer dock att fortsätta vara marginell för rörelseresultatet så länge insättningsgränsen på 5.000 kronor per kontoinnehavare och vecka gäller) och det går mellan tummen och pekfingret uppskatta att ATG kan göra ett rörelseresultat som är mer än en halv miljard kronor bättre än 2019 eftersom resultatförbättringen första halvåret var 340 miljoner. Kanske når man så mycket som 600 miljoner i rörelseresultatförbättring.

Förstasidan i ATG:s rapport för andra kvartalet 2021.

I så fall hamnar man inte längre mitt emellan 2019 och 2020 som årsresultat som kan generera koncernbidrag utan närmare 2020 än 2019.

Det börjar då luta åt att det finns täckning för åtminstone 100 av de där begärda 150 miljoner kronorna i ökad utbetalning. Som det i så fall kan beslutas om inom kort, i samband med Derbyhelgen på Jägersro. Banorna får 100 miljoner kronor i år att investera i bra saker för att öka travintresset i sitt närområde, och så kan samma 100 miljoner bli prispengar i nästa års sportbudget. För man måste väl kunna förvänta sig att 2021-siffrorna i princip läggs som budget för 2022?

Det börjar då luta åt att det finns täckning för åtminstone 100 av de där begärda 150 miljoner kronorna

 

Som det är nu känns på det hela taget ekonomin för de aktiva i förhållande till ATG bakvänd. Hästägarna puttar in cirka 3,0-3,5 miljarder kronor i sina hästar för att tillhandahålla ATG med spelbobjekt, och ”återbäringen” för det blir någonstans 1,0-1,2 miljarder i form av prispengar. Tacka sjutton för att Skatteverket försöker omklassa beskattningen av hästnäringen till att hästägarbolag inte ska vara ”beskattningsbar verksamhet/person” med de grundförutsättningarna i hästägandets ekonomi!

Nu bygger ST under året upp en skuld till ATG eftersom sportbudgeten betalas ut från ATG uppdelad månadsvis. Denna skuld – eller lånet om man så vill – regleras året efter med koncernbidraget när bokslutet är taget. Om koncernbidraget blir högre än vad sportbudgeten innehöll får ST chansen att bättra på sin balansräkning. Det hände i koncernbidraget för 2020, utbetalat i år. Blir koncernbidraget lägre urholkas samma balansräkning. Det hände i koncernbidragsutbetalningen 2020, gällande verksamhetsåret 2019.

ATG;s styrelse med dess statliga majoritet har till hundra procent makten på storleken av koncernbidraget. Det innebär att sporten inte alls styr sitt egenägda spelbolag, och att aktieägarna inte har något avgörande inflytande över ”utdelningen till ägarna”. De statliga ledamöterna i ATG:s styrelse sitter på den yttersta beslutanderätten gällande hur stort trav- och galoppsportens ekonomiska levnadsutrymme ska vara. Travsporten är alltså fortfarande en statligt styrd verksamhet med planekonomitänk – trots att denna modell skulle ha hamnat på historiens sophög när omregleringen till lícensmarknad gjordes 2019 med ATG som en konkurrensutsatt spelmarknadsaktör,

Detta 1970-talspräglade sätt att styra ATG måste givetvis ändras och moderniseras.

Det vore väldigt förvånande om inte de senaste årens svåra huvudvärk inom ST gällande travsportens framtida organisation, med diverse rådslagsprocesser och sedan förkastade organisationsmodeller, åtminstone resulterar i att ST:s styrelse och sportens ledamöter i ATG:s styrelse tillsätts genom två helt skilda valberedningsprocesser. Syftet med det är att göra sig av med nuvarande ”lekmannabesättning” i ATG bestående av människor som är valda att sitta i ST:s styrelse.

De som sitter på sportens mandat i ATG:s styrelse bör ju istället vara riktiga styrelseproffs med kompetens och erfarenhet från att styra företag med miljardomsättningar.

 

Av totonettot blir nu – trots den stora ”underutbetalningen” för vad hästägarnas kostnader är för att tillhandahålla spelobjekten – inte ens hälften kvar som rörelseresultat. Totonettot första halvåret i år var 2.636 miljoner. Rörelseresultatet (före inkomstskatt) och transaktioner med ägarna var 930 miljoner.

1,7 miljarder försvinner på vägen i spelskatt till staten (524 miljoner kronor) och inom ATG. Löner (240 miljoner), avskrivningar på tidigare gjora investeringar (152 miljoner) och den hiskeligt ohanterliga posten ”övriga kostnader” 1.236 miljoner, varav 364 miljoner är ersättning för ljud, bild och sportdata som går till ST och SG (det är en transaktion med ägarna).

Att ATG:s ägare (banorna) accepterar att det finns en post i ATG:s ekonomiska redovisning som heter ”övriga kostnader” på i praktiken  862 miljoner kronor (1.236 minus sportersättningen 364) för ett halvår är för mig obegripligt.

Detta speciellt om det fortfarande bedöms från ATG:s lednings sida att det behöver avvaktas avseende om ST begär ett extralån som en förutbetalning av vad som kan förväntas vara utrymme att höja koncernbidraget med 100 mijoner kronor, för att tillmötesgå banornas tidigare i år framlagda unisona begäran av 150 miljoner. Då borde man verkligen vilja veta vad som finns i de där 862 miljonerna som ”omöjliggör” att sporten utan att behöva vänta på ett färdigt bokslut kan få ut mer av ATG:s totointäkter,

ATG 340 miljoner bättre än 2019

Fortsatt osäkerhet, anser ekonomichefen

Fokustema
Krönika
Läs senare

En natt i Lexington att minnas

Captain Corey kom in i auktionsringen och ägde hela det stora rummet från första sekunden. Nu äger han hela den amerikanska treåringskullen.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Det var en sådan där underbar sensommarkväll man väl nästan bara kan få uppleva i Kentucky i början av oktober. Solhettan under dagen hade vikt för en sådan smekande kvällsljummen temperatur att den stora verandan utanför det kritvita hotellet Campbell House i Lexington var det perfekta stället att sitta och slappna av på, med syrsorna intensivt spelande i grönskan runt parkeringsplatsen.

Fast det var ju bara det att Kjell Brandt var rastlös. Han ville hellre åka ut till det fantastiska auktionsområdet Fasig-Tipton-paviljongerna, där fjärde auktionskvällen på Lexington Selected Yearling Sale pågick för fullt. Fjärde kvällen, då är man normalt nere på ”den-vanliga-bruna-hästar-nivån”. Fyndlådan där en skicklig unghästbedömare förvisso, med ett visst mått av chanstagning, fortfarande kan göra bra fynd för cirka 10.000-30.000 dollar,

Auktionen är upplagd i fallande skala. Med consignor-systemet släpper auktionsarrangören in ett visst bestämt antal spots för varje consignor varje kväll. Följden blir att de stammässigt och exteriört finaste hästarna placeras första kvällen, och sedan blir det fallande skala för varje kväll.

 

Nu var det alltså fredag, auktionskväll fyra. Och Kjell Brandt ville väldigt gärna ut till auktionen även denna kväll, titta på hästarna, men framförallt helt säkert ”surra med folk”. Eftersom jag hade bil frågade han rakt ut om jag kunde skjutsa ut honom. ”Du behöver inte stanna om du inte vill det, jag tar mig tillbaka till hotellet på nåt sätt, det löser sig”, sa han.

Jag och Kjell åkte sålunda ut till auktionen. Och väl där stannade jag kvar. Det skulle visa sig vara ett bra beslut.

När det hunnit bli mycket ”PM” amerikansk tid och ”AM” svensk tid, började John Blund-gruset svida i ögonen. Jag letade reda på Kjell Brandt, som naturligtvis stod och surrade med någon han kände sedan WallnerLindstedtJohnson-tiden, och föreslog hemfärd. Auktionsförrättaren höll på med typ lot nummer 487.

”Vi kanske ska stanna en stund till. Nummer 512 är en efter Googoo Gaagaa som visst ska vara något in i h-e fin. Den kommer säkert nån svensk att köpa. Kan vi stanna tills dess?”, undrade Brandt.

Jodå, det kunde – eller kanske till och med lovade – att bli något att rapportera hem om nyhetsmässigt. Vi lämnade den intensiva nattliga syrse-sången och tog plats i den svala luftkonditionerade auktionssalen. Våra kroppar, ännu inte färdiga med omställningen till Kentucky-tidszon,  pockade alltmer på akut sömnbehov och både jag och Kjell slumrade till där i de sköna fåtöljerna. Precis lagom vid ungefär 510 vaknade jag till ett par sekunder, insåg efter ett djupt andetag var jag var och puffade lite på Kjell,. ”Nu är det snart dags”.

Kjell såg rätt yrvaken ut när nummer 511 lämnade ringen och in på andra sidan om auktionsförrättarnas pulpet kom nummer 512. Ingen av oss hade sett hästen innan. Men vi blev klarvakna på en sekund. Jag tror att vi i princip i kör uttryckte ”OJ…kolla vilken häst!”

”OJ…kolla vilken häst!

Det var på sitt sätt synd och skam att denna enormt vackra häst, som fylld av självförtroende tog kommando över, och sedan ägde, hela det stora rummet från sekund ett, var förvisad till den fjärde auktionskvällen. Men den ettåriga hingsten var alltså efter Googoo Gaagaa, och sådana var då, för två år sedan, om inte osäljbara, så i vart fall inte mycket värda, i Nordamerika.

 

Det var alltså den blivande Hambletonianvinnaren Captain Corey som gjorde sitt första offentliga framträdande. Vi fick njuta av honom länge, för budgivningen drog iväg ända till 150.000 dollar, sina modiga 1,2-1,3 miljoner kronor, innan klubban till slut föll. Nu sorlade det i lokalen, folk tittade på varandra, förvånade. Visst, det var en exceptionellt snygg häst, men 150.000 dollar för en Googoo Gaagaa-colt? ”Who in the whole wide world would even think of paying that?!

Delägaren Robert Lindström efter Captain Coreys seger. Foto: Adam Ström/stalltz.se

Nu gällde det att börja jobba. Det fanns två huvudmisstänkta  köpare om man tänkte efter. Den ene var Robert Lindström som tagit Googoo Gaagaa till Sverige det året. Den andre var Lennart Ågren, SRF Stable. Okej då, en tredje också, Robert Bergh, som just då hade nyblivne Kriterievinnande Googoo Gaagaa-sonen Power som kulltopp hemma i Sverige (och den kanske ännu bättre Googoo Gaagaa-sonen Hail Mary som ett då ännu rätt så dolt ess i rockärmen). Och kanske Reijo Liljendahl eller Anders Ström.

Vi träffade snabbt på Robert Lindström vid ”förrummet” där hästarna cirkulerar innan de går in i auktionssalen, och där man också kan bjuda. Lindström såg inte riktigt ut, och betedde sig inte, som sitt vanliga lugna metodiska jag. Det var en hästagent rätt full med adrenalin och stresshormoner.

Jodå, det var han som hade köpt Captain Corey, bekräftade han. Men det hade blivit panik.

Lindström hade en köpare på hästen hemma i Sverige, men när Robert försökte ringa upp denne några nummer före Captain Corey skulle upp i ringen blev det inget svar. Köparen hade helt säkert somnat – klockan var nu runt halv fyra på morgonen i Sverige – med telefonen på ljudlöst. Goda råd var plötsligt väldigt dyra när hästen nådde över vad Lindström hade i limit och kredit. När siffrorna på ljustavlorna passerade $100.000 fick han snabbt ragga fatt i Lennart Ågren, som också hade sin position vid ”förvisningsringen”. Ågren ställde utan betänketid upp på att täcka för Lindströms fortsatta budgivning.

 

Direkt efter köpet var det oklart vem som skulle äga hästen. Lindström betraktade det uteblivna svaret från kunden hemma i Sverige som ett avhopp. ”Kanske får vi försöka göra en andelshäst av Captain Corey nu. Lennart Ågren vill helt säkert vara med på en del, men inte ha hela hästen”, sade Lindström.

Captain Corey som ettåring i Lexington. Foto Adam Ström/Stalltz.se

Där och då kunde jag sagt att ”jag kan ta fem procent i hästen, om det är okej med dig, för det här kan vara den finaste ettåring jag någonsin sett”…då hade jag nog nu varit delägare i en Hambletonianvinnare, som sannolikt ska syndikeras som avelshingst för en rejäl utväxlingsfaktor jämfört med inköpspriset! Men så impulsivt modig var jag förstås inte. Kanske slog riskbedömningscentrumet i hjärnan till. Det kunde ju blivit ett dyrt äventyr, i den händelse det visade sig att Captain Corey bara var extremt fin, men inte bra.

De som nu tog chansen att bli delägare i Captain Corey tillsammans med Robert Lindström – Lennart Ågren, Tristan Sjöberg, Petri Salmela, Malin Åberg, Kenneth Liljamaa, Åke Svanstedt – är bara att gratulera. Det är verkligen en riktig stjärna!

Och det där med Robert Bergh som potentiell köpare där i Lexington var heller inte så feltänkt. Han hade varit med någonstans upp till 90.000-100.000 dollar där han tyckte hästen blev för dyr.

 

Nu påminner Kjell Brandt mig om den där kvällen i Lexintgton varje gång vi ses på Solvalla.

’”Kommer du ihåg wow-känslan vi fick när Captain Corey kom in i ringen?”, säger han.

Jodå. Och om den känslan någonsin kommer igen när jag ser en ettårig travhäst ska jag nog försöka blockera impulserna fån riskbedömningscentrumet i hjärnan.