Anders Malmrot tog över som ny sportchef på Solvalla i januari och fick goda vitsord som Elitloppsgeneral inför helgen.
Ett försenat flyg och omstartsstrulet fick den högste ansvarige tjänstemannen för Elitloppet på lite annat humör.
– Det är ju tyvärr inget jag kan påverka. Jag står på innerplan och ser när det händer. Det är olyckligt, men jag måste försöka se bortom själva strulet med Bold Eagle. Som helhet har jag fått massor med positiv feedback, både från internationella gäster och andra besökare, säger Anders Malmrot.
Det strulade även med flygtransporten?
– Carat Williams skulle flyga för första gången och trivdes helt enkelt inte med att åka. Dessutom blev det fel på planet som fick bytas ut och hästarna tvingades vänta tre timmar i Deauville.
Kunde ni gjort något annorlunda?
– Inte som jag kan säga nu. Det fanns plats för tio hästar på planet, vi valde att ta nio för att ge bättre utrymme. Hela den här biten med flyg är jättesvår, men vi kommer givetvis även titta på det inför nästa år.
Var det så kul som man kan ana att vara Elitloppsgeneral?
– Ja! Åtminstone fram till det första försöket…jag har fått träffa fantastiska människor och underbara hästar. Kontakterna jag knutit kommer vara guld värda framöver.
Hur går man vidare som arrangör direkt efter ett Elitlopp?
– Idag, tisdag, har vi haft ett möte med ledningen i respektive grupp. Nästa vecka träffas vi samtliga på banan och listar plus och minus med helgen. Frågan vi ska besvara är; Vad kan vi göra bättre?
Ställer du hårda krav på dig själv?
– Jag hade en inre bild om Elitloppet efter alla förberedelser vi gjort att allt bara skulle flyta. Det gör det förstås aldrig och då blir man besviken. Här måste jag jobba lite med mig själv, att försöka se bortom det jag inte kan påverka just den stunden, säger Malmrot.
Malmrot: ”Trött men glad”
– Lite tudelat, trött men glad. Fram till det första Elitloppsförsöket flöt nästan allt perfekt.