Mantorptravet hade två stökiga dagar måndag-tisdag. I måndags tvingades man avbryta tävlingarna efter tre lopp på grund av så tät dimma att kuskarna uppfattade det som farligt att köra på banan. Då var Thomas Knutsson på väg hem från Grand Criterium de Vitesse i Nice och Roger Elebring chefade istället.
– Jag och segerintervjuaren Lars Gutke stod i vinnarcirkeln när lopp tre kördes. Sikten var obefintlig, men vi hörde hur det knakade till borta i kurvan som när ett sulkyhjul knäcks, lite rop och skrik, och vi tänkte att nu kommer det nog en löshäst farande här, säger Roger Elebring.
vi tänkte att nu kommer det nog en löshäst farande här
Mycket riktigt, Carpenter On Tor kom skenande i galopp utan kusk, men gick som väl var att fånga in utan att något mer olyckstillbud inträffade. Men det var otäckt för de andra i loppet som var kvar på banan.
– Ja, de hade ju ingen chans att se var den skenande hästen var. Om den dykt upp rakt emot dem hade de inte upptäckt den förrän den varit bara några tiotal meter bort, säger Roger Elebring.
Det var ändå inte Carpenter On Tor som var värst, tyckte Roger. Det var istället att ingen visste på flera minuter var den andra hästen som var inblandad i incidenten, Askö Q., tagit vägen!
– Ingen visste om Askö Q. låg i någon snödriva någonstans. Han var bara borta. Det tog flera minuter innan vi fick klart för oss att han tagit sig tillbaka till stallbacken.
Att tävlingarna avlystes efter den händelsen var rätt självklart.
– Ja, fast det var egentligen inte säkerheten i själva loppen som kuskarna tyckte var problematisk, utan det var det här runtom, med att ta sig av och på banan, värma. Att möta traktorn som sladdade banan innebar att det bara dök upp två strålkastare i dimman och så fick de snabbt besluta om de skulle ta till höger eller vänster, utan att ha en aning om det fanns någon annan häst som kom i motsatt riktning där. Det var verkligen extremt, säger Roger Elebring.
dök upp två strålkastare i dimman och så fick de snabbt besluta om de skulle ta till höger eller vänster
Så blev det tisdag morgon, dimman hade skingrats och Thomas Knutsson var tillbaka på kontoret.
– Kvart över tio ringde ST:s sportchef Petter Johansson och frågade om vi hade möjlighet att ta över Solvallas kvällstävlingar. Efter en snabb och improviserad konferens på kontoret kom vi fram till att vi kunde fixa det. Då var det inget att tveka på. I sådana lägen måste man ställa upp och hjälpa varandra om man kan, och det kunde vi, säger Thomas Knutsson.
Efter några timmars intensivt arbete, då man bland annat kallade in extrapersonal för att städa de gästboxar som använts kvällen före så att de var ”reglementsenliga” igen, stod det till och med klart att Mantorp skulle klara kvällen helt och hållet med sin egen personal- och funktionärsstyrka.
– Alla kunde, och ville ställa upp och hjälpa till. Inställningen var att det här ska vi bara fixa. Vi fick en vakans, det var att ta hand om parkeringen på stallbacken, och det ställde proffstränaren Oskar Svanberg upp och tog hand om, säger Thomas Knutsson.
Inställningen var att det här ska vi bara fixa
Hästar som skulle tävla på kvällen dök också upp i princip i samma ögonblick som beslutet kommunicerades att Mantorptravet tog över Solvallas tävlingar.
– Ja, de som var på väg mot Stockholm från Skåne var i princip i höjd med Mantorp när beskedet kom. Vi hade knappt ens hunnit börja med att få ordning på gäststallen innan lastbilarna började rulla in. Någon transport hade till och med hunnit förbi och fick vända.
Thomas Knutsson, som var den spindel i nätet som fick allt ”set-up” för att köra Solvallas tävlingar med bara några timmars varsel var både glad och imponerad.
– Det är sådana här gånger man ser och känner det engagemang och den glädje som finns i travsporten. Alla gick in i det här med samma inställning. De lade det de tänkt göra i tisdags åt sidan, kavlade upp ärmarna, ställde upp och hjälpte till. Att så många av de som hade hästar som skulle tävla med så kort varsel kunde ställa om och ta sig hit var också imponerande, även om det förstås blev en del strykningar, säger Thomas Knutsson.
sådana här gånger man ser och känner det engagemang och den glädje som finns i travsporten