Norinder och Andelskungen, med spelbutik i Sollentuna och hemsidan andelskungen.se, var pionjärer på det som sedan utvecklats till det numera gigantiska Tillsammans-spelet på de största spelformerna. Idag, när det är jackpot på V75, kommer de som tillhandahåller andelsspel via nätet i ATG:s ”Tillsammanstjänst” att ha en intensiv eftermiddag, med många spelare och system att administrera.
Det som åren närmast efter totomatombudens tillkomst kunde vara gigantiska inlämningsköer med V65-spelare på lördagarna är nu flyttat till att digitala spelombudsplattformar tar hand om tusentals travspelskunder timmarna innan loppen börjar.
– Jag var med om att sätta upp affärsmodellen för Tillsammans-spelandet i samarbete med ATG. Till en början var det fritt att sätta kundavgiften och Andelskungen tog ut 15 procent. Sedan började detta sätt att sälja andelsspel växa kraftigt, allt fler aktörer och ombud byggde upp det, och i den konkurrensen sattes maxuttaget av kundavgift till tio procent, berättar Micke Norinder.
Andelskungen säger sig vara ”störst i Sverige” på Tillsammans-spel och varje V75-lördag säljs via Andelskungen en mängd olika V75-system i andelar för sjusiffriga belopp.
– Jackpotomgångar blir det förstås ännu mer. Nysslidna påskhelgen, med jättejackpoten på Romme, noterade vi 1.700 nya kunder som tidigare inte köpt andelar hos oss. Jag tror inte jag tar i när jag säger att bara de tio största Tillsammans-aktörerna står för 30 procent av omsättningen en vanlig V75-lördag! Så det här har blivit stort och viktigt, och nu slår ATG undan benen på hela affärsupplägget. Dessutom mitt i covid 19-pandemin då väldigt många som driver butiker har det enormt svårt. Själva beslutet att sänka kundavgiften är i sig absurt och när det kom nu är det dessutom ohyggligt dåligt tajmat, säger Mikael Norinder.
Nu slår ATG undan benen på hela affärsupplägget
Kundavgiften är den procent av det Tillsammansköparna betalar som går till ”konstruktion och administration”. Att minska denna avgift från tio till sex procent av spelarens insats är alltså att reducera tillhandahållarens vinstmarginal med hela 40 procent.
– Konsekvenserna kommer att bli jättestora och negativa för ATG. Jag förstår att ATG tänkt att mellanskillnaden på fyra procent kommer att hamna i omsättningen på spelet istället, men så kommer det inte att bli. Detta för att ATG riskerar att tappa tusentals kunder som köper andelar varje vecka om ombud och spelläggare slutar satsa på Tillsammans-andelsspel, säger Mikael Norinder.
Han fortsätter:
– Tillsammansspelet har med välprofilerade och mycket duktiga framgångsrika spelläggare blivit en enorm rekryteringsplattform av nya kunder och spelare för ATG. Det är tusentals nya spelare man på detta sätt fått att börja spela på trav. Nu riskerar man att rasera det i en enda smäll.
Men om omsättningen på Tillsammansspelen, läs V75 och V86, blivit så hög, då borde väl ”marknaden” kunna tåla en sänkning av vinstmarginalen för de som tillhandahåller dessa spel? Vinstmarginalen lär ju vara stor i kronor räknat? Om 30 miljoner på en V75-omsättning på 100 miljoner kommer från de tio största Tillsammanssäljarna har ju i så fall dessa tagit ut tre miljoner i kundavgift?
– Så enkelt är det inte. Andelskungens affärsupplägg ser ut så här: Vi tar tio procent i kundavgift. I det ingår moms. Vi delar lika med spelläggarna, som ska ha betalt eftersom de lägger ner en massa tid, och har kompetens som går att de är duktiga spelare, på att göra systemen. Spelläggarna gör ofta det här som verksamhet, från företag, så från spelläggarna får jag en faktura på fyra procent, plus moms.
– För min del, och spelläggarens, blir det av en såld andel för 100 kronor efter momsen kvar fyra kronor var. Nu vill ATG reducera det till drygt hälften. Ombudet står fortfarande kvar med samma fasta kostnader för all administration och spelläggaren får kraftigt sänkt timpenning för sitt nedlagda jobb. Affären blir väldigt mycket sämre. Både ombud och spelläggare kommer säkert därför att sluta. Kedjan bryts då för ATG till alla tusentals kunder som de har fått via andelsspelsförsäljning och duktiga spelläggare, säger Mikael Norinder.
Kedjan bryts då för ATG till alla tusentals kunder
Den aviserade sänkningen gäller digitala Tillsammans-spel, inte delar som säljs över disk i butik. Där ska fortsatt tio procent i kundavgift gälla.
Mikael Norinder är dock tydlig med vad den största affären finns:
– På nätet! Det har sin givna förklaring: de system som säljs i butik, över disk, görs flera dagar i förväg. Det går inte att lägga ut nytt butikssystem ”över disk” på lördageftermiddagen nära stängningstid, som bygger på all senaste information och värmningar spelläggaren tar med i bedömningen. Då finns inte kunderna i butiken så att andelarna blir sålda.
Mikael Norinder tänker dock inte acceptera den aviserade sänkningen utan agera.
– ATG kan inte bete sig så här mot oss ombud med bara en månads framförhållning. De är i en monopolsituation gällande det här. Vi som är de stora aktörerna på Tillsammans-spel kommer att gå ihop om att det här inte kan genomföras av ATG. Förhoppningsvis lyssnar ATG och inser vad konsekvenserna av sänkningen av kundavgiften skulle bli. Dessutom ska de göra det mitt i coronapandemin, då butiker av nästan alla slag behöver stöd, inte dråpslag, och då travspel håller på att få en massa nya kunder eftersom allt sportspel är borta. Kunder som kan hitta in via Tillsammansaktörerna. En av Andelskungens spelläggare, Tomas Olenby, tycker jag har sammanfattat det här väldigt bra. Han skrev så här till mig, vilket jag vidarebefordrat till ATG:
”Att tro att poolerna kommer öka är en rejäl tankevurpa”
”Varenda spelläggare är ambassadörer för spel på hästar i sina nätverk och på sociala medier. Vi engagerar. De stora spelläggarna på samtliga tillsammansbolag kommer absolut att sluta. Dessa har mängder av köpare som köper deras andelar vecka ut och vecka in. Detta för de över tid etablerat ett förtroende. När dessa spelläggare slutar fråntas ju ATG:s kunder det spelalternativ de uppenbarligen själva föredrar. Är det verkligen ATG:s uppgift att beröva sina kunder det? Att tro att poolerna kommer öka är en rejäl tankevurpa. Jag tror att den största nyrekryteringen till ATG sker via nya spelare på tillsammans just på detta sätt. Människor som aldrig haft någon relation till travsporten får här sin introduktion till den. Grattis Bingolotto och Postkodlotteriet…”
I en artikel på Travronden.se har ATG:s business-to-business-chef Johan Korsell uttalat sig om varför ATG beslutat att sänka taket för kundavgiften på Tillsammansspel:
– Vår förhoppning med den förändrade ersättningsmodellen är att våra kunder ska bli fler och att vinstpotterna ska bli större. Med fler kunder blir det naturligt att vår omsättning ökar och med det blir det mer medel till våra ägare, Svensk Travsport och Svensk Galopp.