Detta presenterades för travsällskapets medlemmar vid årsstämman på onsdagkvällen. Planerna är ännu så länge lösa, en idé, och ska konkretiseras det närmaste halvåret i en bred förankring med travbanans olika intressegrupperingar till vad som kan vara ett skarpt förslag till höstmötet.
Finansieringen av att radikalt göra om Örebrotravet ska komma från försäljningar av mark; dels 15 hektar för bostadsbyggande till ett privat fastighetsbolag, dels från antingen försäljning eller uthyrning av mark (2,5 hektar) till en skola, som i så fall ska byggas där huvudläktaren står.
– Blir det här med skolan av kommer huvudläktaren att rivas, säger travbanechefen Claes Broberg.
Skolbygget har kommit som ett förslag alldeles nyligen.
– Det kommunala fastighetsbolaget Futurum har fått i uppdrag att hitta mark till en skola. Ett alternativ till placering är vår mark, parkeringen och där huvudläktaren står. Bostadsområdet och skolan behöver inte nödvändigtvis hänga ihop, det ena kan bli av och det andra inte, men naturligtvis är det så att de som ska bygga bostadsområdet är glada om det blir en skola alldeles intill, och skolan får ju ett elevunderlag om de nya bostäderna byggs, säger Claes Broberg.
Örebrotravet utgår i sin fortsatta planering av att göra om anläggningen från att båda de här försäljningarna – eller om marken för skolan hyrs ut – blir av.
– Går markaffärerna i lås innebär det att vi får loss kapital för att modernisera anläggningen. Det behövs, både läktaren och stallbyggnaderna har renoveringsbehov. I den idé som presenterades för travsällskapets medlemmar på årsstämman ingår att vi tänker oss ny bansträckning, med en banlängd på 1.300 meter. Ska vi göra det rivs det som idag är permanentstallar och då blir Örebrotravet en renodlad tävlingsanläggning med endast gäststall, säger Claes Broberg och fortsätter:
– Vi har i den skissen utgått ifrån att om vi ska förändra anläggningen så ska det vi gör innehålla nytänk och vara modernt.
Innovativ bansträckning
Den nya bansträckningen får betraktas som innovativ. Det som blir kvar av den nuvarande banan är i stort sett endast det som nu är upploppsrakan. Kurvorna blir dessutom olika; den ena med radien 79 meter och det andra med 118 meter. För att kunna köra distansen 1.600 meter utan att den ”långa kurvan” blir startplats finns också en starttarm inritad.
Vad, hur, och när är dock fortfarande öppna frågor runt Örebrotravets framtid. Siffran 70 miljoner kronor är nämnd som en tänkbar intäkt från markförsäljning och det som därmed kan satsas på arenautvecklingens olika delar: publikfaciliteter, bansträckning och stall för de aktiva, gäststall och/eller permanentstall.
– I grunden hänger allt på hur det blir med markaffärerna och vad de ger för kapital, och därmed handlingsutrymme. Utifrån från det får vi sedan gå vidare med vad vi kan göra och vad vi vill göra, säger Claes Broberg.