– 2023 var ett bra år, precis som 2022, med växande siffror. Vi närmar oss 9,3 miljarder euro, vilket tar oss tillbaka till de nivåer vi såg i mitten av 2010-talet. Det är positivt, säger PMU:s styrelseordförande Richard Viel till ”24 au Trot.”
Siffrorna är positiva trots att inte PMU gynnas av den ekonomiska miljön i omvärlden i ordets vidaste betydelse:
– Vi har inflationen, den geopolitiska situationen med inte bara ett krig utan flera krig, klimatfenomen och sist men inte minst upploppen, vars konsekvenser var betydande för vår verksamhet. Så hur kunde vi trots allt uppnå detta positiva resultat;
PMU i siffror 2023
- Omsättning hästar: 9,3 miljarder euro
- Utdelning (trav & galopp): 835 miljoner euro
- Omsättning hos ombud: +1,2 procent
- Omsättning (pmu.fr): +4,6 procent
- Omsättning (internationellt): + 2,0 procent
- Omsättning (totalt): +1,8 procent
– För det första för att vi genomför en omvandling som är både avsiktlig och nödvändig. Vi förändrar våra IT-verktyg, en del av vår kultur, vår rekrytering: vi ingriper på alla nivåer för att omvandla företaget. Dessa förändringar kombineras med en förstärkt marknadsföringsstrategi, med innovationer inom Web3 via Stables, med Big5 och naturligtvis framför allt via den nya Quinté+-formeln, som har åtföljts av en stor investering i form av reklamkampanjer, där våra kunder sätts i centrum för vår kommunikation.
”Vi säkrar vår framtid”
PMU har ökat antalet ombud och är nu uppe i 14.000, men siktar på 15.000 ombud under de kommande två åren.
– Vi har inte bara ökat antalet försäljningsställen, utan vi letar också efter fler traditionella kanaler, det vill säga platser där människor kan använda sin fritid för att spela. Att diversifiera våra distributionskanaler innebär att vi säkrar vår framtid.
Samtidigt konstaterar PMU:s styrelseordförande Richard Viel att spelbolagets organisation är uppbyggd för att kunna ställa om sig snabbt:
– Vi måste förbli vaksamma och försiktiga. Om den ekonomiska krisen skulle intensifieras på lång sikt, skulle vi behöva tänka på något annat. Det är fördelen med en organisation som vår, som inte har något annat val än att anpassa sig.
PMU satsar på tillväxt och direktör Emmanuelle Malecaze-Doublet utvecklar sitt resonemang:
– Vi är aggressiva, ambitiösa men realistiska. Vi investerar i varumärket, i ombud med ny utrustning, i evenemang och i IT-systemet, eftersom det är det som kommer att göra oss alltmer flexibla när det gäller innovation.