Totalt ska ST sänka kostnaderna med 80 miljoner kronor jämfört med 2019. Det är vad som behövs för att få själva driften, med ATG:s totoöverskott som den totalt dominerande intäktskällan, i balans. Det blir med den besparingen ändå ingen marginal för att beta av de 300 miljoner i underskott som byggts upp i ST:s balansräkning.
Fakta prismedel 2020
Så här påverkar travsportens budget de aktiva:
Lördagar:
Minus 20 miljoner kronor
Förstapriser i gulddivisionen blir 150.000 kr (nu 200.000 kr), silverdivisionen 125.000 (150.000) och övriga divisioner 110.000 (125.000). I besparingen ingår även sex tävlingsdagar där ATG tidigare haft så kallat ”extra V75”.
Treåringsloppen:
Minus 15 miljoner kronor
Grundnivån för förstaprisen i alla treåringslopp sänks med 10.000 kronor. Förstaprisen i treåringsloppen på Solvalla blir lägst 60.000 kr (tidigare 70.000 kr), på Bergsåker, Jägersro och Åby 50.000 (60.000) och övriga banor 40.000 (50.000). Antalet treåringslopp ändras inte. Nerdragningen motsvarar ungefär tio procent av de prispengar som nu delas ut till treåringar.
Onsdagar:
Minus åtta miljoner kronor
I loppen ämnade för spelformen V86 blir förstapriset 60.000 kronor på alla banor. Tidigare har delar av dessa lopp körts med 70.000 kronor i förstapris.
Vardagstravet
Ingen förändring
Vardagstravet har samma prismedel som 2019 men det görs en omfördelning. Antalet lopp minskas med drygt 300, genom att långluncher och de kvällstävlingar som är "andrabana" körs med åtta lopp istället för nio. Samtidigt ändras prisskalorna i lopp upp till 40.000 kr i förstapris med mer pengar till hästarna som placerar sig trea-sexa och mindre till placeringar sjua-åtta.
Breddloppen
Berörs inte
Uppfödarmedel:
Minus sju miljoner kronor
Som en följd av ovanstående förändringar minskar uppfödarmedlen med sju miljoner kronor.
– Det är bara att konstatera att vi levt över våra tillgångar 2019. Med facit i hand skulle vi kanske gjort en del anpassningar redan inför detta året, men alla trodde spelmarknaden skulle expandera med licensssystemet som infördes i år. Det blev tvärtom, den svenska spelmarknaden har totalt minskat med 13 procent. ATG har varit framgångsrikt och tagit marknadsandelar, ökat omsättningen och förbättrat resultatet jämfört med ifjol, men det räcker inte. Det blir inte tillräcklig marginal över för den leverans till sporten som vi kalkylerade med och trodde på när vi gick in i det här året, säger Marjaana Alaviuhkola.
Alltså måste ST nu dra in på sportens kostnader, med 80 miljoner kronor.
Den största åtgärden görs i prispengarna. 50 miljoner kronor mindre ska betalas ut till hästägare och uppfödare jämfört med 2018 och 2019. Man kan vara snäll och säga att av de 180 miljoner kronor som blev förbättringar av prispengarna pokalåret 2018 tvingas man nu backa 50 miljoner. Man kan också vara elak och säga att utrymmet för att betala till sporten vad som utlovades i pokalåret egentligen aldrig funnits, aldrig har varit finansierat fullt ut av ATG:s utveckling.
Det strategiska vägvalet i nerdragningen av medel till aktiva blev att behålla vardagstravets prismedel och kapa de 50 miljonerna ”i toppen”: V75, V86 och på treåringssatsningen på 50 miljoner som ingick i pokalårspaketet. Lördagarna tappar 20 miljoner, treåringarna 15 miljoner och onsdagarna (drabbar Solvalla hårdast och därefter Åby, Jägersro och Bergsåker) fråntas åtta miljoner.
En del hämtas hem genom det som kan kallas kalendereffekter. Nåra av de extra V75-omgångarna ska istället köras som V86 med lägre prispengar. En annan bit blir att Solvalla växlar det som de två senaste åren varit ”V64 tisdag” till en massa ”V65-fredagslunch” med lägre anslag till prispengar.
Inom det i totalsammanräkningen orörda vardagstravet sker ändå vissa förändringar; 300 sådana lopp (tre-fyra procent) tas bort och istället förstärks prispengarna i de lopp som blir kvar.
– Det blir bredare prisskalor i vardagstravet, med mer pengar än det är nu till placeringarna tre-sex, säger Svensk Travsports verkställande direktör Maria Croon.
Resterande 30 miljoner i minskade kostnader tas till lika stora delar i den centrala administrationen och det som går till banorna. På ST minskas personalstyrkan med elva procent.
– Sju tjänster berörs och det kommer att bli fråga om uppsägningar. Utöver det struktureras det om, samordnas och effektiviseras. Alla avdelningar berörs. Vi drar också in en del projekt, som till exempel ”Vinnarcirkeln” på lördagarna, säger Maria Croon.
För banornas del sker indragningarna i det som funnits som möjligt att söka som hjälp till investeringar, till exempel till banbelysningar.
– En del av det som banor planerat att göra behöver skjutas på framtiden. Det blir en fråga om prioriteringar. Jag vill poängtera att vi inte rör det som går till banorna som TKE, alltså tävlingskostnadsersättningar, säger Marjaana Alaviuhkola.
Hon avslutar:
– I vårt strategiarbete Pegasus ligger fokus på bredd och ungdom de kommande åren. Därför har vi värnat om vardagstravet. Vi tycker att vi hittat en rimlig balans. Det är tuffa förändringar vi gör som innebär konsekvenser för alla inom sporten, såväl aktiva och hästägare som för banorna och Svensk Travsport centralt, säger Marjaana Alaviuhkola.
Exempel på nya prisskalor
Prisskala 2019: 20.000-10.000-7.500-5.000-3.000-2.100-(2.100)-(2.100) kr + 500 kr till övriga.
Prisskala 2020: 20.000-10.000-7.500-6.000-5.000-4.000-(1.500)-(1.000) kr + 500 kr till övriga.
Prisskala 2019: 25.000-12.500-8.000-5.300-3.200-2.300-(2.300)-(2.300) kr + 500 kr till övriga.
Prisskala 2020: 25.000-12.500-8.500-6.500-5.500-4.500-(1.500)-(1.000) kr + 500 kr till övriga.
Prisskala 2019: 30.000-15.000-9.500-5.700-3.800-(2.700)-(2.700) kr + 500 kr till övriga.
Prisskala 2020: 30.000-15.000-10.000-6.800-5.900-(5.000)-(1.500) kr + 500 kr till övriga.
Prisskala 2019: 35.000-17.500-10.800-7.200-4.500-(3.200)-(3.200) kr + 500 kr till övriga.
Prisskala 2020: 35.000-17.500-11.000-7.500-6.400-(5.400)-(1.500) kr + 500 kr till övriga.
Prisskala 2019: 40.000-20.000-11.000-7.500-5.000-(3.500)-(3.500) kr+ 500 kr till övriga.
Prisskala 2020: 40.000-20.000-11.000-7.500-6.400-(5.400)-(1.500) kr+ 500 kr till övriga.
Källa till faktarutorna: travsport.se