Fokustema
Avelshingst
Läs senare

Propulsion flyttar till Finland

Propulsion lämnar USA och Deo Volente Farm i New Jersey och stallas upp som avelshingst i Finland nästa år.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Propulsion har högst segerprocent av de 20 vinstrikaste avelshingstarna i landet. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
Propulsion har högst segerprocent av de 20 vinstrikaste avelshingstarna i landet. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

– Vi hade några olika alternativ att välja mellan och valet föll på Finland. Propulsion stallas upp på KS Talli Hauho, berättar Johan Arneng, avelsansvarig på Stall Zet.

Propulsion har fått en flygande start som avelshingst och hans äldsta kull är tre år i år. Hans svenskfödda avkommor har sprungit in drygt 10,1 miljoner i år och hans främsta fanbärare är Kriterievinnaren Xanthis Harvey, 1.12,9al*/4.315.000 kr.

Xanthis Harvey vid segern i Svenskt Travkriterium. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Propulsion ska avelsvärderas i Finland 9-10 februari nästa år. Prislappen är satt till 8.000 euro för levande föl.

Godkändes som avelshingst ifjol

För svenska stoägare finns möjligheten att utnyttja Propulsions tjänster, men då gäller det att finskregistrera sitt sto innan hon betäcks med Propulsion. Sedan kan stoägaren ta tillbaka fölstoet till den svenska stamboken och då får avkomman fulla starträttigheter i Sverige och uppfödaren även möjligheter till uppfödarpremier.

Ett dräktigt sto kan importeras och få en svenskfödd avkomma med fulla rättigheter under förutsättning:

  • att stoet inte var svenskregistrerat vid betäckningstillfället.
  • att Propulsion är godkänd i det land som betäckningen skett.
  • att det i betäckningslandet finns en av ST erkänd stambok och ett av UET godkänt förbund som kan intyga att alla handlingar är korrekta.
  • att importen sker före fölningen.

Avelsnämnden i Finland godkände Propulsion redan förra året.

Fotnot: ravinetti.fi berättade nyheten först.