– Det är inte helt lättlöst. Flygbolaget vi använder oss av därborta, Global Horse Traveller, flyger inte sträckan New York-Paris, utan Chicago-Paris. Det skulle i så fall innebära en tolvtimmars bussresa New York-Chicago och det fungerar inte, säger Anders Malmrot.
Global Horse Travellers flyger inte heller hästar till Frankrike utan till Liège i Belgien.
– Anledningen är att det inte alltid finns en veterinär vid gränskontrollen när planet landar och att det kan uppstå mycket väntan och därför flyger Global Horse Traveller nästan alltid till Liège. Där fixas allt pappersarbete och sedan ”truckas” hästarna vidare till Frankrike efter det, säger Malmrot och fortsätter:
– Den resan vill inte Ron Burke ha, han vill göra en omlastning i Paris och flyga till Stockholm. Jag har full förståelse för hans inställning. Därför har vi kontaktat ett annat flygbolag, men jag har inte fått något besked från dem som står för planet i Frankrike.
Bytte resrutt
Det tragikomiska i hela den här historien är att Solvalla från början hade gjort klart med att årets Elitloppsplan med franska hästar skulle utgå från Liège i Belgien.
– Vi fick en väldigt bra deal, men alla fransmän slog bakut och tyckte att det var för lång resa dit och Jean-Michel Bazire sade att han inte i så fall skulle komma till Elitloppet med Aubrion du Gers. Istället gjorde vi en omförhandling och planet skulle flyga från Le Bourget till Stockholm och alla franmän blev jätteglada. Hade vi hållt oss till ursprungsplanen hade vi varit i box med Atlanta.
Nu står Anders Malmrot inför ett dilemma.
– Jag ska ringa till Ron Burke i eftermiddag (amerikansk tid, reds. anm.) och se om vi har en lösning, eller om det ställs på sin spets. Annars är alternativet att Atlanta får åka tre timmars buss till Grosbois, säger Anders, och utvecklar sina funderingar:
– Nu kan jag inte biten om hur sådana här resor kan påverka hästen, men om Atlanta flyger från New York på tisdag landar hon på onsdag förmiddag lokal tid. Om det fungerar med pappersarbetet borde de kunna lasta henne runt lunch och sedan vara i Paris på sent på onsdag eftermiddag. Då kan hon få en uppladdningsdag på Grosbois, äta, dricka, jogga och ta igen sig.
Får en vilodag
Planet för de franska hästarna lyfter fredag morgon – klockan 10.00 – från Le Bourget.
– För mig låter det som en bättre idé än att flyga från New York och landa på Charles de Gaulle-flygplatsen. Hon måste ändå åka till Le Bourget och lastas om. Då blir det pang-pang hela tiden. Med vårt nuvarande upplägg får Atlanta chansen att återhämta sig ett dygn innan nästa flygtur och för min del låter det som ett bättre upplägg.