Fokustema
Läs senare

Transportsperma-frågan löst

När Postnord inte längre – från den 1 april – garanterar att postförsändelser ska komma fram dagen efter ställde det till problem för landets stuterier med så kallad transportsperma. Nu verkar den knuten har lösts upp sedan Svenska Hingsthållare ingått ett samarbetsavtal med Mats Hästtransport AB.
Av
Claes Freidenvall
Hästaveln i Sverige är sedan länge till stor del uppbyggd kring användandet av transportsperma, skriver Svenska Hingsthållare som nu presenterar en lösning på logistikproblemet. Foto Mia Törnberg
Hästaveln i Sverige är sedan länge till stor del uppbyggd kring användandet av transportsperma, skriver Svenska Hingsthållare som nu presenterar en lösning på logistikproblemet. Foto Mia Törnberg

Enligt ett pressmeddelande från Svenska Hingsthållare säkerställer samarbetsavtalet tillgång till transportsperma i hela Sverige.

– Flera alternativa logistiklösningar har diskuterats och utvärderats och det är med stor lättnad och tillförsikt styrelsen för Svenska Hingsthållare i dagarna skickat ut ett avtalsförslag till sina medlemsstuterier. Genom en effektivt uppbyggd transportkedja som trafikerar fastställda turlistor, kommer transportsperma att kunna hämtas upp samtliga måndagar, onsdagar och fredagar för levereras tisdagar, torsdagar respektive lördagar i hela Sverige, oavsett helg eller vardag. Genom flygtransport säkras leveranser även till stuterier i Norrland och på Gotland, skriver Svenska Hingsthållare i ett pressmeddelande.

Hela pressmeddelandet kan läsas nedan:

Efter ett intensivt arbete med att hitta en långsiktig lösning för säker och effektiv distribution av transportsperma till hela Sverige, kan vi nu presentera ett samarbetsavtal med Mats Hästtransport AB som säkerställer tillgång till transportsperma i hela Sverige.

Bakgrund

Hästaveln i Sverige är sedan länge till stor del uppbyggd kring användandet av transportsperma. Majoriteten av de hingstar som används inom trav- och ridhästaveln (SWB) verkar genom spermasamling och artificiell insemination av stona. De allra flesta hingstar har så god spermakvalitet att sperman kan kylas ned och skickas för användning till mottagarstoet dagen efter.

Under flera årtionden har svenska stuterier arbetat efter systemet att undersöka och beställa färsk sperma till stona måndag, onsdag och fredag, för leverans och insemination dagen efter, d.v.s. tisdag, torsdag och lördag. Det ställer höga krav på en effektiv och säker distribution av transportsperman. På senare år har tillstötande problem gjort användandet av transportsperma mer osäkert. Helgdagar vid Påsk, Kristi Himmelfärd, Nationaldagen, Midsommar m.fl. har tidigare orsakat stora logistikproblem i branschen. Sedan PostNord slutade med lördagsutdelning har stuterierna varit hänvisade till andra dyrare och mindre effektiva transportsätt för lördagsleveranser. Inget av dessa alternativ har kunnat erbjuda distribution till hela landet.

Genom den nya postförordning som trädde i kraft 2018, behöver PostNord inte längre garantera att de expressförsändelser som sperman skickas med kommer fram dagen efter, s.k. övernattbefordran. Leveransen kan ta upp till två dagar, vilket sperman i de flesta fall inte klarar.

Ny distributionslösning

Flera alternativa logistiklösningar har diskuterats och utvärderats och det är med stor lättnad och tillförsikt styrelsen för Svenska Hingsthållare i dagarna skickat ut ett avtalsförslag till sina medlemsstuterier.

Den nya distributionslösningen bygger på ett samarbetsavtal med Mats Hästtransport AB. Genom en effektivt uppbyggd transportkedja som trafikerar fastställda turlistor, kommer transportsperma att kunna hämtas upp samtliga måndagar, onsdagar och fredagar för levereras tisdagar, torsdagar respektive lördagar i hela Sverige, oavsett helg eller vardag. Genom flygtransport säkras leveranser även till stuterier i Norrland och på Gotland.

Förutom medlemsstuterier i Svenska Hingsthållare, omfattar turlistan flertalet SWB-anslutna stuterier. Mindre stuterier eller veterinärer med eget semintillstånd, har även möjlighet att hämta/lämna transportsperma på ett närliggande stuteri som ingår i turlistan. Det är upp till varje enskilt stuteri att välja huruvida man vill gå med i det nya samarbetsavtalet men mottagandet har hitintills varit uteslutande positivt.

Mats Hästtransport AB drivs av Mats Augustsson som har mångårig erfarenhet av logistiklösningar och pakethantering från tidigare arbete på dåvarande Posten. Dessutom har han under de senaste 15 åren drivit hästtransportföretag och har en mycket god kännedom och förståelse för branschen och dess logistikutmaningar.

Långsiktigt hållbar lösning säkerställer tillgång till transportsperma i hela Sverige
För stuterierna innebär detta en avsevärd förbättring då försändelserna hämtas upp och levereras direkt på plats varför mindre tid och resurser behöver läggas på egen transportlösning till eller från in/utlämningsställe. Kostnaden för en försändelse kommer att vara högre jämfört med PostNord men avsevärt lägre än de alternativa transportlösningar som hittills nyttjats på fredagar.
Den största fördelen är dock utan tvekan att det nya samarbetsavtalet säkerställer distribution av transportsperma i hela Sverige under hela seminsäsongen, även i samband med helgdagar. Med d en nya distributionslösning ser styrelsen för Svenska Hingsthållare nu fram emot säsongen 2018 med stor tillförsikt och menar att detta starkt bidrar till en ljus framtid för svensk hästavel!

Ytterligare information

Svenska Hingsthållare är en ideell förening bestående av 44 medlemsstuterier verksamma inom den svenska travhästaveln. Föreningen grundades 1989 och skall enligt stadgarna verka för att aktivt bidra till en god hingsthållning och på bästa sätt företräda hingsthållarnas intressen i arbetet med olika samarbetspartners.

Föreningen ger årligen ut en katalog över medlemsstuterier och travhingstar tillgängliga i svensk avel. I samråd med Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen – ASVT – har föreningen utarbetat en branschrekommendation för stuteriverksamhet och upprättat en stuterikravlista som ska säkerställa hög kvalitet på verksamheten vid våra medlemsstuterier. Genom föreningens försorg och via erlagd medlemsavgift omfattas varje medlemsstuteri av en alldeles unik ansvarsförsäkring.

Fokustema
Nyförvärv
Läs senare

Två USA-travare till Redén

Två amerikanska nyförvärv har anlett till Daniel Redén och Furuby Gård i helgen.
Meritmässigt sticker Keep Asking ut, men Fly By är inte någon dununge heller.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Keep Asking och Scott Zeron vinner försök i New York Sire Stakes. Foto: Fotowon Photo
Keep Asking och Scott Zeron vinner försök i New York Sire Stakes. Foto: Fotowon Photo
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

– Båda hästarna känns väldigt spännande, säger Daniel Redén.

Tidigare George Ducharme-tränade Keep Asking (e. Chapter Seven-Sensibility), 1.09,9/$598.949, har startat 27 gånger (10-5-3) och kommer närmast från en andraplats i finalen i Massachusetts Breeders Stake ($160.000) för treåriga hingstar och valacker på Plainridge Park den 24 oktober.

Daniel Redén. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

– En riktig miniracer.

Han kostade 160.000 dollar på Harrisburgs mixedauktion.

– Men jag trodde att han skulle gå långt över min limit.

Finaletta Massachusetts Breeders Stake

Förutom andraplatsen i Massachusetts Breeders Stake har han vunnit dubbla försök ($75.000) och två försökstriumfer har det också blivit i New York Sire Stakes ($117.700/$59.000) i år. Ifjol finalvann Keep Asking Massachusetts Breeders Stake ($150.000), tog hem tre försök ($40.000) och även dubbla försök i New York Sire Stakes ($108.200/$104.400).

Modern Sensibility (e. Muscle Mass), 1.09,6/$361.816, vann två försök i New York Sire Stakes och slutade finaltvåa i Empire Breeders Classic. Keep Asking är hennes första avkomma och nämnas ska också att hennes tvååring Sensational (e. Greenshoe), 1.12,8*/$9.400, vunnit ett lopp på sex starter.

Mormor Twin B Sensation (e. Ken Warkentin), 1.12,0/$113.065, ingår i samma syskonskara som Twin B Excalibur ($390.713), Twin B Senorita ($376.383), Sierra’s Image ($305.384) och Twin B Spikeman ($248.008).

”Nu blev det två hästar istället…”

– Fly By var däremot ett ”sidoköp”…han fanns med på min lista, men jag var inte helt förtjust vad jag såg av honom i loppen. Däremot har han en fantastisk exteriör och är en mycket snygg häst. Men så var det väldigt höga priser i Harrisburg och jag var rädd att jag inte skulle få någon häst. Fly By gick före Keep Asking och budgivningen började stanna av och 80.000 dollar, som vi bjöd, var han verkligen värd. Fly By har kanonstam, tjänat över 200.000 dollar och sprungit snabba tider. Nu blev det två hästar istället…

Fly By. Foto: Fred J Brown Jr.

Fly By (e. Chapter Seven-Fly Angel Fly), 1.10,0/$248.237, har startat 27 gånger (4-6-2) och i sin senaste start slutade han femma i en final i Kentucky Sire Stakes och treåringen kommer närmast från Tony Alagnas stall.

Dubbla försöksvinster har det blivit i New York Sire Stakes ($84.00/$57.000) i år och förra året blev det seger i såväl försök i Kentucky Commonwealth Series ($30.000) som Kentucky Sire Stakes ($30.000).

Fly By såldes som ettåring för 275.000 dollar i Lexington. Hans mor Fly Angel Fly (e. Cantab Hall), 1.11,1/$55.144, har också lämnat Piano Bar (e. Bar Hopping), 1.10,7*/$76.640. Modern ingår i samma syskonskara som Oasis Dream ($211.961) och Perth Angel de Vie ($159.603).

”Köpt för avel”

Tredje köpet var treåriga svenskfödda stoet Sevemearas (e. Chapter Seven-Flame Mearas), 1.11,0/$2.760, och hon kostade 30.000 dollar på samma auktion.

– Johan (Arneng) ropade in henne och Sevemearas är köpt för avel, men vi ska testa och se om det är något att hålla på med. Hon har visat fart i USA och bara gjort tre starter (0-0-1, reds. amn.) för Trond Smedshammer.

Som slagen har Sevemearas travat 1.11,0, men vunnit kvallopp på 1.11,1 och då avslutade hon sista 400 meterna på 1.07.6. Som ettåring klubbades Chapter Seven-dottern för 92.000 dollar på Lexington Selected Yearling Sale.

Ostartade modern Flame Mearas (e. Love You) är undan Overtop Kronos (e. Viking Kronos), 1.13,1ak/470.262 kr.

Fokustema
Hingstligan 18-24 november 2024
Läs senare

Rekordsiffror av Maharajah

Maharajah går som tåget i hingstligan på svensk mark.
Förra veckan blev det 13 segrar för den Menhammar-uppstallade hingsten och han passade också på att slå nytt penningrekord.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Elisabeth Almheden-tränade Maroon Day var en av 13 vinnare efter Maharajah förra veckan i Sverige. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Elisabeth Almheden-tränade Maroon Day var en av 13 vinnare efter Maharajah förra veckan i Sverige. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Nu har Maharajahs avkommor sprungit in 58.050.200 kronor, vilket betyder att han slagit sitt eget rekord från ifjol – 56.559.650 kronor – då det återstår mer än en månad av 2024.

Två av hans vinster kom i lopp med 150.000 kronor i förstapris. Maroon Day vann Fyraåringsseriens final på Kalmartravet, medan Nikki Lane tog hem ett försök i Diamantstoet på Jägersro dagen efter.

Fakta

Förra veckans toppar

Varmblod:

13 segrar:

  • Maharajah

Åtta segrar:

  • S.J.’s Caviar

Sju segrar:

  • Readly Express

Fem segrar:

  • Nuncio

Fyra segrar:

  • Googoo Gaagaa
  • Greenshoe
  • Tobin Kronos

Tre segrar:

  • Brillantissime
  • Infinitif
  • Muscle Hill
  • Ready Cash

Fotnot: 18-24 november 2024 och listan tar upp varmblodiga avelshingstar med tre eller fler segrande avkommor på svensk mark.

Kallblod:

Fem segrar:

  • Tekno Odin

Två segrar:

  • B.W. Modde

Fotnot: 18-24 november 2024 och listan tar upp kallblodiga avelshingstar med två eller fler segrande avkommor på svensk mark.

Expandera

Övriga vinnare var: Gold From Heaven, Great Ruler, He’s From Heaven, H. Pine Mahara, Luckpenny Wine, Mellby Minerva, Nouchka di Quattro, Rya Håleryd, Sir Albert, Steady Roger och Wingsuit.

Totalt har det blivit 440 vinster för Maharajah i år och nu fattas det blott 32 segrar till rekordet från ifjol på 472 triumfer.

Överlägsen sedan Åby World Grand Prix

Scipion du Goutier fortsätter att behålla ledartröjan gällande snittinkomst för de 20 vinstrikaste avelshingstarna på svensk mark och det har han gjort sedan hans son Horsy Dream vann Åby World Grand Prix i augusti. Snittinkomsten är 805.614 kronor/start och det är ingen annan avelshingst i närheten av. Tvåan Walner snittar 47.933 kronor/start.

Champion Tekno Odin var bäst förra veckan bland kallbloden med fem segrar. Totalt har det blivit 160 vinster i år och han är också överlägsen när det gäller inkomst med 15.149.650 intjänade kronor.

I hans segerkvartett förra veckan ingick: Eslas Gubben, Fia med Knuff, Guli Hektor, Jonases Nypon och Thim Tabac.

***

Avelshingstar med högst snittinkomst i Sverige 2024:

Namn (förra veckan) – Starter – Segrar – Segerprocent – Prispengar – Snitt/start

  1. Scipion du Goutier (1) – 14 – 3 – 21,4% – 11.278.600 kr – 805.614 kr
  2. Walner (2) – 248 – 51 – 20,6% – 11.887.300 kr – 47.933 kr
  3. Face Time Bourbon (8) – 439 – 93 – 21,2% – 19.584.200 kr – 44.611 kr
  4. Readly Express (4) – 1.466 – 274 – 18,7% – 45.514.950 kr – 31.047 kr
  5. Muscle Hill (5) – 793 – 130 – 16,4% – 20.831.100 kr – 26.269 kr
  6. Ready Cash (6) – 888 – 141 – 15,9% – 22.363.900 kr – 25.184 kr
  7. Father Patrick (7) – 862 – 111 – 12,9% – 20.518.600 kr – 23.803 kr
  8. Propulsion (9) – 815 – 149 – 18,3% – 19.053.100 kr – 23.378 kr
  9. Googoo Gaagaa (9) – 841 – 117 – 13,9% – 18.099.300 kr – 21.521 kr
  10. Nuncio (10) – 1.353 – 191 – 14,1% – 24.561.100 kr – 18.153 kr
  11. Maharajah (11) – 3.212 – 440 – 13,7% – 58.050.200 kr – 18.073 kr
  12. Trixton (12) – 680 – 94 – 13,8% – 12.032.950 kr – 17.695 kr
  13. Bold Eagle (13) – 1.053 – 143 – 13,6% – 17.528.350 kr – 16.646 kr
  14. Brillantissime (14) – 761 – 80 – 10,5% – 12.053.200 kr – 15.839 kr
  15. Tekno Odin (15) – 1.304 – 160 – 12,3% – 15.149.650 kr – 11.618 kr
  16. S.J.’s Caviar (16) – 2.535 – 286 – 11,3% – 26.752.650 kr – 10.553 kr
  17. Raja Mirchi (17) – 1.316 – 127 – 9,7% – 13.682.250 kr – 10.397 kr
  18. Tobin Kronos (18) – 1.062 – 105 – 9,9% – 10.339.100 kr – 9.735 kr
  19. Uncle Lasse (19) – 1.089 – 100 – 9,2% – 9.970.700 kr – 9.156 kr
  20. Orlando Vici (20) – 1.771 – 136 – 7,7% – 14.637.400 kr – 8.265 kr
Fokustema
Lunchtrav
Läs senare

Inställt på Färjestad

Det blir inget lunchtrav på Färjestad idag.
Detta meddelas på travförbundets hemsida.
Av
Claes Freidenvall
Färjestad ställer in sina lunchtävlingar idag. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Färjestad ställer in sina lunchtävlingar idag. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

– Vi har förberett banan inför dagens tävling i och med att det enbart var några få plusgrader igår och minus i början av helgen. Men nu på morgonen ser vi att det är lönlöst. Banan var tidigare frusen, men släpper nu rejält. Det hade inte heller hjälpt att senarelägga tävlingarna med några timmar. Vi ska inte riskera säkerheten för vare sig två- eller fyrbenta. Därför ställer vi in och det är väldigt tråkigt för alla parter, säger Greger Artursson på travsport.se.