Sedan många år har V75-Guiden erbjudit loppkommentarer till V75-loppen i sin tidning, något som följdes upp av Travronden 2013 som då fick snarlikt utseende. Nu testar alltså ATG det hela i befintliga startlistor online. Man kan dessutom ta del av historisk vagnsinfo.
Att publicera subjektiva kommentarer i ett officiellt travprogram känns väl ännu avlägset, men inte heller vagnsinfo skulle vara något nytt. När modesulkyn kom till Sverige rasade spelarna och krävde att det skulle märkas ut i programinformationen. Vilket också skedde med en stjärna under en period. Efter ett tag tävlade dock ”alla” i modesulky och markeringen i programmet blev överflödig och plockades bort.
Jänkarvagnen diskuteras flitigt bland spelarna idag – finns det inte anledning för sporten att plocka med det i programmet?
– Vi för löpande diskussioner inom Svensk Travsport för att utveckla och förbättra oss, men i dagsläget så är det inget som vi ämnar att lansera. När det gäller information som ska vara med i ett program så strävar vi efter att den är så korrekt som möjligt, helst hundraprocentig, säger Svensk Travsports sportchef Petter Johansson och utvecklar:
– Till exempel, en seger är en seger och 1.17,8am är 1.17,8am. När det gäller barfota så finns det tyvärr utrymme för mänskliga misstag och ska vi införa vagnsinformation så öppnar det upp för eventuella felaktigheter och även olika bedömningar. Vad är en ”jänkarvagn”? Det finns många olika sulkymodeller med liknande effekt och det kommer hela tiden nya modeller, vilket gör det svårt för den som ska ta in informationen angående vad som är vad.
Men det skulle väl vara smidigt att lämna samtidigt som skoinformationen?
– Om vi skall införa informationen så är det tänkbart att det hamnar på samma plats och plattform.
Hur skulle det kunna se ut i programmet, och finns det plats?
– Det är svårt att säga i dagsläget. Men varför inte olika symboler för olika vagnar? Om viljan finns så går det att lösa. Vi kan alltid ändra format, prioritera bort information eller ändra layouten i progammen, avslutar Petter Johansson.