- Ledare
- Krönika – Klaus Koch
- De nya tränarna – Nu ska Johan stå på egna ben
- Campo Bahia på väg mot segern
- André Eklundh om sitt rekordår
- Historia – Felköpet som blev succé
- Elitloppsvinnaren tar sats mot Paris
- Tips och startlistor till V75 på Mantorp ikväll, Umåker onsdag, Solvalla torsdag och Romme lördag.
- Förra veckans höjdare
- Resultat Halmstad – Secret Mission skapar familjeglädje
Här kan ni läsa chefredaktör Lars G Dahlgrens ledare:
”Sulkysports papperstidning – förutom några specialnummer – försvinner i och med denna e-tidningsutgåva. Det blev ett sådant där märkligt sammanträffande. När vi satt i ett redaktionsmöte och försökte hitta in med vilken dag nummer 52 skulle tryckas för att det skulle komma ut till läsarna före jul var det praktiskt omöjligt att få till. Kalendern var för full av röda dagar. Så det fick bli en ren e-tidning.
Det blir alltså en väldigt konkret övergång, från Sulkysport som både papperstidning och digitalt media (sulkysport.se) till en rent digital produkt. Vi som jobbat stenhårt med att göra Sulkysports papperstidning till något vi känner varit en högkvalitativ läsvärd produkt, med travhästen i centrum för allt, är alla i grunden papperstidningsmänniskor. Så det är klart att det svider inombords. Det är trots allt en känslomässig skillnad att läsa saker på bildskärm och att bläddra tidningssidor.
Samtidigt går det inte att blunda för realiteter. Vi visste när Sulkysport startade att det skulle bli en tuff resa att få ekonomi i papperstidningen. Men vi var övertygade om att det skulle gå. Nu gjorde det inte det.
Människors konsumtion av tryckta media håller på att förändras i grunden. Under hösten har vi kunnat läsa om anrika dagstidningar som också försvinner. Som Östra Småland/Nyheterna (utgivningsorter Kalmar/Oskarshamn).
Senaste ”tidningsdödnyheten” var att till och med den stora förstatidningen JönköpingsPosten liksom Sulkysport i fortsättningen ska nå sina läsare digitalt – inte via papper.
Omvärlden har heller inte varit god gällande att få papperstidningen att ”flyga ekonomiskt”. Papper som distributionsform för nyhetsinriktad journalistik och dagsaktuella fördjupningar och reportage går mot att inom några år kunna vara förgången tid. Sulkysport har dessutom varit hårt nischad i en bransch som fortsatt vara vikande (travsporten och dess aktiva). Rikstäckande distributionslösningar, vilka motsvarar rättmätiga krav på snabbhet prenumeranter har rätt att ställa, har blivit allt svårare och allt dyrare.
Sulkysport ger dock inte upp. Vår röst kommer att fortsätta höras, för det känns kanske mer viktigt än någonsin att det finns ett fritt och oberoende media byggt på journalistiska principer gällande den kombination av miljardindustri och folkrörelse travsport är.
Till exempel har i höst presenterats en Svensk Travsport-beställd utredning (med förre ATG-ordföranden Mats Denninger som utredare), vilken resulterade i förslag vars konsekvens skulle innebära socialisering – kollektivisering i form av ett enda centralstyrt bolag – av travbanorna. Det känns onekligen som vingslag från ett politiskt system man trodde symboliskt försvann när Berlinmuren knackades ner.
Sulkysport kommer att fortsätta berätta om sådant med fritt och obundet journalistiskt perspektiv. Därför hoppas vi att de som uppskattat Sulkysport som papperstidning också följer med in i den nya digitala kostym vi kryper in i efter årsskiftet.
Det innebär betydande förändringar för oss som gör Sulkysport. Som läsare – konsument av Sulkysport – ska du dock fortsatt känna att läsarna och hästarna är i fokus.
Det är vad vi har att berätta, och vill berätta, i ord och bild, som är det viktiga. Oavsett om det tryckts på tidningspapper eller paketerats digitalt.”
Köp lösnummer i appen!
På nätet läser du oss enklast i vår app som finns att ladda ner kostnadsfritt från App Store eller Google Play. Du hittar länkarna nedan!
Annars kan du läsa e-tidningen direkt på vår hemsida