Fokustema
Fokus: Prix d´Amérique
Läs senare

Bragden i Paris

Om Prix d'Amérique finns det mycket att säga. För blågul del har det blivit sju triumfer på den svarta kolstybben.
Av
Claes Freidenvall

Många skulle säkert vilja ge bort några år av sitt liv för en seger i Prix d´Amérique. Mer tydligt än så går det knappast att uttrycka loppets storhet.

Orden är Sören Nordins! Han var den första svensk som fick stå som segrare i Europas mest välkända travlöpning. Året var 1950 och hästen amerikanske Scotch Fez.

– Mitt definitiva genombrott, konstaterade Sören Nordin efter triumfen.

Om Prix d’Amérique finns det mycket att säga. För blågul del har det blivit sju triumfer på den svarta kolstybben. Tre av de svensktränade vinnarna har vunnit på den gamla banan – lades om våren 1993 – och först ut var Scotch Fez. Han följdes av Dart Hanover 1973 och Queen L. 1993.

– Fem dagar innan Prix d’Amérique skulle avgöras såg jag Vincennes-banan för första gången i mitt liv och det blev verkligen en chock. Här fick jag se ett kolstybbestråk på två kilometer som gick backe upp och backe ned.

Sören Nordin – vetgirig som få – ville förstås ta reda på höjdskillnaderna på banan, men varken sekretariatet, banmästaren eller de franska tränarna kunde ge ett exakt besked. Sju år efter segern med Scotch Fez – när Smaragd skulle tävla på Vincennes – lyckades Sören Nordin få låna ett avvägningsinstrument.

Från högsta punkten till den lägsta sänker sig banan tolv meter och trettio centimeter! Upploppet sjunker två meter på drygt tvåhundra, och i den stora nerförsbacken skjuter siffrorna raskt i höjden. På femhundra meter sänker sig banan tio meter och trettio centimeter! Distansen i Prix d’Amérique är 2.600 meter med start på anloppsbanan och från denna punkt till banans högsta ställe är stigningen 7,5 meter.

– Det är kalla siffror, men vill ni ha ett bättre begrepp om vad en travare får uträtta i ett Prix d’Amérique så tänk er att han först skall rusa 2,5 trappa i ett modernt hyreshus, sedan fyra trappor ned och så fyra trappor upp igen för att avsluta med en dryg halv trappa ner igen, beskriver Sören Nordin i boken ”Spänn banden” om Vincennes dåtida bana.

Fakta

Scotch Fez:

Hingst född 1943 e. Scotland-High Noon e. Protector.
Ägare: Einar Engblad, Göteborg.
Uppfödare: Harkness Edwards, Kentucky.
Tränare i Sverige: Algot Scott och Sören Nordin.
Resultat: 52 st: 25-12-5.
Rekord: 1.17,6k.
Prissumma: 116.975 kr.
Större segrar: E.H. Harriman Challenge Trophy 1945, Färjestads Jubileumslopp 1947-1948, Internationellt heatlopp (Amager) 1948, Prix d’Amérique 1950, Skånelöpning, Åby Stora Pris 1949, Århus Jubileumslopp 1948.
Noterat: verkade som avelshingst både i Sverige och Holland. I Sverige registrerades 195 avkommor och i Holland – dit han exporterades 1960 – fick han 164 ättlingar.

Scotch Fez började sin karriär på andra sidan Atlanten. Han tävlade i den amerikanska unghästcirkusen och startade nästan uteslutande på 800-metersbanor. Han såldes till Sverige hösten 1946 via den danske hästsportmannen Henry Larsen – boende i New York – och köpare var tapetfabrikören Einar Engblad.

Vid samma tillfälle förvärvades också Whitney Hanover, vilken följde med som ”resesällskap” till Scotch Fez till Paris. Veckan efter Scotch Fez bragd slutade han tvåa i Prix de Belgique bakom Prix d’Amérique-trean Volontaire.

Scotch Fez började sin karriär i Sverige hos Algot Scott på Åby och tävlade med framgång, men på våren 1949 beslutade ägaren Einar Engblad att flytta sina hästar till Sören Nordin.

Bitvis hade Scotch Fez problem med sin aktion – något som Sören Nordin rättade till som den mästare han var – och framgångarna lät inte vänta på sig. Segern i Åby Stora Pris i juni 1949 följdes upp med seger i Amagers heatlopp, där han noterade 1.18,0, 1.18,8 och 1.18,9, vilket betydde europeiskt rekord alla kategorier för tre heats!

Scotch Fez fortsatte fira framgångar och efter segern i stayerprovet Skånelöpning i snöslask och regn, vilket förvandlade Jägersrobanan till rena lervällingen visade också Scotch Fez att han inte bara besatt en enastående snabbhet utan också en osedvanlig styrka.

Ägaren Einar Engblad hade länge burit på en dröm. En dröm som han släppte fram i ljuset. Han ville starta Scotch Fez i Prix d’Amérique.

– Först efteråt förstod jag vilket vågspel vi gav oss in på.

En gång tidigare hade en svensktränad travare provat Prix d’Amérique. Harper Hanover ansågs med blågula ögon kapabel till nästan vad som helst. I Prix d’Amérique 1939 blev det dock startgalopp.

Samma öde var nära att gå Scotch Fez och Sören Nordin till mötes. Han skriver själv om starten i Prix d’Amérique i sin första memoarbok:

”Jag hann precis vända upp i den obeskrivliga trängseln och sätta fart mot främre bandet då den tjocka, gula gummisnodden släpptes. Skotten var sprudlande pigg, alldeles vild av löpsugenhet och högg i för allt vad han var värd. Och högg i galopp!!! Ett halvt års arbete och tusentals kronor bortkastade på en tiondels sekund. Allt var förlorat. Skottens chanser borta, Gunnar Berndtsson ruinerad, risken att ägaren dog av hjärtslag… Den var det svartaste ögonblicket i mitt liv.”

Innan Sören Nordin själv visste ordet av hade Scotch Fez hittat rätt gångart.

”Det var ett under, så frisk som han var, och jag skulle vilja se den häst som gjort det i samma situation.”

Nu ordnade saken upp sig relativt hyggligt och Scotch Fez serverades en resa som trea på innerspår. Framför sig hade han Grand Parade, Sylvére, Sammy och Banco III, medan de två hästarna som Sören Nordin hade störst respekt för – Buck och Scotch Thistle – var längre ner i fältet efter dåliga starter.

”Endast niohundra meter återstår, och täthästarna verkar allt tröttare. Italienaren smackar och driver och jagar på Scotch Thistle. Då förvärras plötsligt situationen. Jag ser Buck komma rusande som ett expresståg utanför den klunga av konkurrenter jag har snett bakom mig. Nu är det kokta fläsket stekt!”

Sören Nordin inser faran, att Scotch Fez kan bli instängd.

”Skulle jag våga en utbrytning och riskera att bli diskad för trängning? Mina vänner hade satt sin sista skjorta på mig”

Sören Nordin valde inte att agera ”söndagsskolgosse” utan gled långsamt ut med Scotch Fez och skaffade sig det utrymme som krävdes för att få fritt spelrum.

Hellre fick dom kalla Sören Nordin för buse och knöl än han svek sina vänner. Sören Nordin

Vid ingången till sista sväng hade Scotch Fez övertagit ledningen och inne på upploppet möttes av 40.000-50.000 vrålande fransmän. Hemmafavoriten Buck hade nämligen hittat förnyade krafter och tog upp jakten på Scotch Fez.

”Jag hade tydligen gjort mig skyldig till en allvarlig underskattning av hans förmåga.”

Sören Nordin påminde Scotch Fez om stundens allvar:

”Han tände direkt och formligen vräkte sig framåt, men ändå märkte jag hur Buck närmade sig mer och mer. Hundra meter före mål var jag ganska säker på att slaget var förlorat. Men jag hade inte en tanke på att ge upp. Trots det hårda loppet, trots den rasande pressen visade inte heller Skotten någon ansats till att ge tappt. Han bet i som aldrig förr, lade ner hela sin energi i varje steg, tog ut vartenda uns av styrka i sina kraftiga muskler. En kort bit före mål skar det ihop sig alldeles, inte för Skotten men för Buck.”

Sören Nordin satt blickstilla i sulkyn när Scotch Fez tog de sista snabba stegen över mållinjen.

”Jag trodde inte själv att det var sant. Drömmen var verklighet. Scotch Fez hade vunnit Prix d’Amérique. Utan överdrift var det den lyckligaste stunden i mitt liv.”

Förstapriset uppgick till 2,5 miljoner francs, vilket motsvarade 37.500 kronor. Ägaren Einar Engblad och hans ”kompanjon” Gunnar Berndtsson kunde dessutom glädja sig åt oddset 7,51. De hade satsat 8.000 respektive 4.000 kronor vinnare på Scotch Fez.

Efter loppet fick Einar Engblad ett bud på 150.000 kronor, men Scotch Fez var inte till salu för något pris. Efter Prix d’Amérique skulle inte Scotch Fez starta mer. Han sattes i avel och skulle användas till ett begränsat antal ston (sex avkommor föddes 1951), men åtta månader senare togs karriären upp på nytt. Fyra ytterligare starter blev det innan tävlingsskorna lades på hyllan för alltid!

Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

Amelie har återfunnit travglädjen

Från att ha tagit ett steg ut ur travbubblan, men återkommit för fyra år sen så upplever nu 26-åriga Amelie Nilsson sitt livs roligaste period inom travet.
Tillsammans med Dannerokollegan Håkan Norman når hon fina framgångar med Husnäs-hästarna och ser fram emot söndagens utflykt till Östersund.
– Vad man än gör med Husnäs Elving så har man aldrig tråkigt, säger Amelie Nilsson.
Av
Emil Persson
Husnäs Elving med Amelie Nilsson. Foto Micke Gustafsson/ALN
Husnäs Elving med Amelie Nilsson. Foto Micke Gustafsson/ALN

Det var den 7 september som Husnäs Elving (e. Månprinsen A.M.) presenterade sig för den breda massan på allvar. Då vann han Säterbest Minne på Solänget i Örnsköldsvik i lag med Erik Adielsson, men de som gjort det stora jobbet stod vid sidan av.

Den 72-årige Håkan Norman står som tränare, ägare och uppfödare till sjuåringen och han har en framgångsrik kompanjon i Amelie Nilsson.
– Håkan ringde mig för… ja, tre-fyra år sen och frågade om jag ville hjälpa till med hans hästar. Där och då levde jag ett väldigt ”icke-travarliv” och tänkte att jag åtminstone kunde åka dit och titta på hästarna, säger Amelie Nilsson.

Där blev hon fast och var därmed tillbaka i travvärlden, om än i mindre omfattning. Tidigare hade hon gått tre år på travgymnasiet i Wången, arbetat ett år hos Svante Båth och 1,5 år hos Mathias Andersson, men därefter tog hon ett uppehåll.
– Ja, jag höll inte på alls med hästarna och vore det inte för Håkans samtal så kanske jag inte alls hade sysslat med trav idag heller.

”Aldrig känt botten”

Det skiljer 46 år mellan Norman och Nilsson och man kan lätt tänka sig att åldersskillnaden och erfarenheten skulle kunna ligga till grund för att duon tänker annorlunda.
– Vi har en del olika tankar, men inte så att det resulterar i att det blir negativt. Vi bollar idéer med varandra, Håkan med sin erfarenhet och jag med lite ungdomlig entusiasm. Vi fungerar bra ihop, lyssnar på varandra och det känns kul att ha hittat tillbaka till kallbloden. Jag var faktiskt på praktik under Wångenperioden hos Jan-Olov Persson och tränade även ett kallblod en kort period åt vänner till vår familj och jag är inte utan erfarenhet av kallblod.

Husnäs Elving har haft en stark säsong på tävlingsbanan med tre segrar på 15 starter och 311.800 kronor intjänat.
– Jag förstod redan första gången jag körde honom att detta var något speciellt. Han sprang bara och lekte och hade en uppsyn som sade ”hej, här kommer jag!” och de hästarna brukar det ofta bli något bra utav.

Amelie Nilsson segerdefilerar med Husnäs Elving efter segern i Säterbests Minne i höstas. Foto Girlpower/ALN

Tror du att han börjar ”slå i taket” eller finns det mer utveckling kvar i hästen?
– Jag har aldrig känt botten i honom. Hästen är så klok att han bara skiter i det om han hamnat långt bak och fattar att han inte kommer kunna komma ikapp och tar tvärtom om i precis lika mycket och kämpar allt han kan om han känner motsatsen, att han kommer kunna ro på dem.

Lillasyster avlade maiden

I fredags var det dags för Husnäs Elvings fyraåriga lillasyster Husnäs Tilja (e. Månprinsen A.M.) att få avlägga maiden.
– Medan Husnäs Elving tränas i Pullert-vagn så har den här hästen alltjämt tränats lugnare. Det har varit en ganska lång väg till vinnarcirkeln då vi kom igång med henne lite sent och av tidsbrist har hon fått stå tillbaka. Jag har faktiskt fått halva hästen av Håkan vilket är fantastiskt roligt, det värmer ju extra mycket när man har varit med hela vägen och hjälpt till och forma hästen.

På söndag är det dags igen för Amelie Nilsson att svinga sig upp i sulkyn då Husnäs Elving ska starta i ett Dubbelcupen-försök i Östersund. Denna gång från ett lömskt sjundespår bakom bilen.
– Nu har det blivit lite långt mellan starterna och han har inte kunnat tränas så mycket. Faktum är att han har öppnat som allra bäst när han haft något av de tre yttersta spåren bakom bilen så det är inte omöjligt att han hamnar bra till direkt, men man vet aldrig med den här hästen. Han kan lika gärna agera motsatt och bara strunta i det.

Vi tar verkligen en start i taget och läser av hästens signaler

En bra insats på söndag kan göra att säsongen förlängs ytterligare och att en ny V75-start stundar.
– Jag tror att han är inkvalad till Dubbelcupens final i Gävle den 30 november så verkar allt bra på söndag kan det bli så att han startar där, men vi tar verkligen en start i taget och läser av hästens signaler.

Det där med att läsa av signaler har även Håkan Norman fått lära sig. Amelie Nilsson säger nämligen själv att hennes nervositet när hon själv ska köra loppen är monumental.
– Det börjar redan kvällen innan, men det ska sägas att det har faktiskt varit värre. Det fanns en tid då jag blev nervös bara av att se mitt namn på anmälningslistan!

Glädjen över att vara tillbaka kring hästarna och travet är påtaglig och något som genomsyrar samtalet med Amelie Nilsson.
– Jag är jättenöjd med hur jag har det just nu och har ingen ambition att ha fler hästar. Jag arbetar på ett ålderdomshem här i Helgum och känner att glädjen finns i travet. Det måste väl vara det viktigaste, annars finns det väl ingen anledning att hålla på?

”Köpa en häst innan jag blev för gammal”

Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

”Den perfekta födelsedagspresenten”

Stall Kolgjini har en spännande helg framför sig med fyra Breeders Crown-hästar och flera bra V75-chanser.
Den stora överraskningen på förhand är att Dante Kolgjini sitter bakom en BC-finalist.
– Jag fyller 20 år på måndag och det skulle vara den perfekta födelsedagspresenten att vinna med Smokin Joe, säger lärlingen.
Av
Pär Gustafsson
Dante Kolgjini gör på söndag debut i storloppssammanhang. Foto Simon Hagen/Sulkysport
Dante Kolgjini gör på söndag debut i storloppssammanhang. Foto Simon Hagen/Sulkysport

Jägersroproffset Adrian Kolgjinis fyra finalister på söndag är Ultion Face och Ubiquarian Face bland de treåriga hingstarna och valackerna samt fyraåringarna Tae Kwon Deo och Smokin Joe. Den sistnämnde körs för första gången i tävling av Adrians lillebror Dante Kolgjini.

Smokin Joe. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

– Jag snackade med pappa efter försöket och sade att jag ville köra. Han velade lite, men tyckte att jag kunde få chansen i finalen och förra lördagen kom Adrian och meddelande att det blir jag som sitter bakom Smokin Joe. Det ska bli väldigt skoj, berättar Dante.

Lavec Kronos-hingsten har hittills gjort 25 starter (4-4-5), han var finalist i Derbyt tidigare i höstas och har bara några ynka tusenlappar kvar innan han blir miljonär.
– Det blir definitivt det största loppet jag kört. Jag har ägarna i ryggen och känner ingen press utan är väldigt taggad och ser fram emot finalen med Smokin Joe.

För första gången har den snart 20-årige lärlingen kört fler än 20 lopp under ett år. Dante har hittills haft 87 styrningar (14-6-7) och kört in 889.500 kronor.
– Jag tycker att det har gått lite trögt andra halvan av året. I våras gick det sjukt bra, men nu kör jag allt jag får och då blir det inte lika vassa hästar hela tiden. När jag tävlar mer blir det också fler förluster. Min förhoppning är göra en bra avslutning på året. Målet inför säsongen var att vinna 20 lopp och kör in en miljon kronor, vilket jag borde kunna slå. Nu är min förhoppning att ladda på drygt 1,3-1,4 miljoner.

Min chans att bli sedd är i tävling och jag kör så mycket jag kan

Och just loppkörningen är någon Jägersrokusken satsar på.
– Om man vill bli egen tränare i framtiden måste man ha meriter och synas. Min chans att bli sedd är i tävling och jag kör så mycket jag kan.

I Kolgjini-stallet har det varit en generationsväxling, där Adrian tagit över huvudansvaret från pappa Lutfi. Dante satsade en tid på fotboll och var uppe på division 2-nivå, men efter studenten föll valet på travsporten och idag jobbar han med unghästar.
– Jag har hand om tvååringarna. Tillsammans med pappa styr vi upplägget och det fungerar bra. I drygt tio månader har jag arbetat med unghästarna och jag känner att jag utvecklas.

Travintresserad fotbollstränare

Men han har inte lagt fotbollsskorna helt på hyllan och hans klubb numera är Veberöds AIF.
– Det är min moderklubb och i år gick vi upp i division 3. Tränaren är travintresserad och jag får träna när jag har möjlighet. Fotboll är en kul hobby och bra för att koppla bort från travsporten lite.

Men i helgen är det fullt fokus på travsporten. Stall Kolgjini har två V75-hästar i Eskilstuna på lördag och fem på söndag.

Smokin Joe och Adrian Kolgjini slutade trea i Breeders Crown-semifinalen och på söndag körs fyraåringen av lillebror Dante. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Dante Kolgjini om stallets V75-chanser

Kennedy (V75-1, lördag) höll godkänt i spets senast. Styrkan och kapaciteten duger för att vara med och segerstrida och det är väl inte riktigt lika bra hästar emot den här gången som de han hade att försöka hålla undan för senast, säger Dante Kolgjini i Adrian Kolgjinis stall.

Eclipse Am (V75-5, lördag) backades först och kördes sedan fram i dödens senast och det blev lite för tufft, han höll godkänt som fyra. Dessutom var det Giant Shadow som satt i ledningen, och han har ju visat att han varit lite för bra för den här klassen. Efter två tuffa lopp i följd hoppas vi den här gången att Eclipse kan trycka sig till ledningen när han nu har ett bra läge. Balansen blir fortsatt barfota bak men den här gången kan det bli jänkarvagn. Han ska räknas med segerchans, säger Dante Kolgjini.

Ubiquarian Face (V75-2, söndag) var mycket bra i försöket och där visade han att formen är fortsatt fin. Hästen kan öppna rätt så snabbt och med högt tempo blir han segerfarlig. Han gick jobb under torsdagen och både Ubiquarian Face och Ultion Face (V75-2, söndag) var grymt fina. Adrian kvävde Ultion i sista sväng i försöket, vilket är lätt hänt när hästen pullar och man ska hålla inne konkurrenter. När hästen skulle accelerera hade hästen inget syre i musklerna. Han håller sjukt bra kapacitet, men inte fått visa det fullt ut. Jag tycker inte att det är många i kullen som är bättre och med klaff blir Ultion livsfarlig. Hästarna går med ordinarie balans.

Adrian var lyrisk efter ett jobb i veckan och han sade att Terminator Face är tillbaka

Terminator Face (V75-5, söndag) gjorde två starter i september efter uppehåll, men fick det inte att stämma och vi har haft bekymmer att få honom fräsch. Jag hade tänkt ligga lågt, men Adrian var lyrisk efter ett jobb i veckan och han sade att Terminator Face är tillbaka. Om hästen är det ska han helt klart räknas och han går åter barfota bak.

6–10 nov: Dubbla V75 med Breeders-finaler

– Jag körde Smokin Joe (V75-7, söndag) i torsdagens jobb och Adrian Tae Kwon Deo (V75-7, söndag) och jag har aldrig känt Smokin Joe finare. Hästen pullade i rygg och det lyser av form kring honom. Tae Kwon Deo och Inti Boko ska vara favoriter, men övriga finalister är inte bättre än min styrning. Jag siktar på en topp fyra-placering. Adrian vässade Tae Kwon Deo i torsdagens pass och på söndag ska han trycka av hästen från start. Vi har inte testat det fullt ut innan och jag tror att han öppna snabbt. Hästen är inte beroende av ledningen utan han har styrka och hårdhet att gå utvändigt utan rygg också. Vi behåller öppet huvudlag på Tae Kwon Deo och planen är att hästarna ska gå barfota runt om igen.

Finalklart

Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

Engwerda spänner bågen

Nederländaren Jeroen Engwerda har tagit för sig rejält på svensk mark med hästar som Gina Schermer, Velten Versailles och Ike Schermer.
Idag tävlar han söderöver då då den tyska Derbyvinnaren Velten Von Flevo (e. Ganymede) får karriärens elddop i klassiska Gran Premio Orsi Mangelli (€363.000).
– Det är ett tufft lopp, men det var väntat när det är stora pengar på spel, säger Jeroen Engwerda.
Av
Emil Persson
Holländaren Jeroen Engwerda har svenska hästar i stallet – som V75-finalvinnaren Ike Schermer. Idag är det tyske Derbyvinnaren Velten von Flevo som gäller i italienska storloppet Orsi Mangelli. Foto Jörgen Tufvesson/ALN
Holländaren Jeroen Engwerda har svenska hästar i stallet – som V75-finalvinnaren Ike Schermer. Idag är det tyske Derbyvinnaren Velten von Flevo som gäller i italienska storloppet Orsi Mangelli. Foto Jörgen Tufvesson/ALN

Velten Von Flevo är allt annat än känd på svensk mark. Den tyskfödda Ganymede-sonen började karriären lysande med seger i Winterfavoriten (€20.000) som tvååring, felade förvisso i debuten som treåring, men därefter har det mesta gått som på räls.
Till Orsi Mangelli kommer han till start med fyra raka segrar i bagaget och bland triumferna syns segern i Deutsches Traber-Derby (€188.325) på Mariendorf-banan i Berlin.
Den dagen (se loppet nedan) kom hästen till tät i lag med Rick Ebbinge och höll undan med knapp marginal på 1.12,9a/1.900 meter, före Juan Bros (e. Muscle Mass) som startar i det första uttagningsloppet.
– Den här hästen har varit jättebra hela tiden. Nu vann han i Hamburg för tre veckor sen, men har lite sjuk efter den starten. Han hade slem i halsen, men det är bra igen och jag hoppas att han kommer prestera på en högre nivå denna gång. Vi är dock sent på säsongen och man vet aldrig hur det påverkar hästarna under den här perioden, det har varit en lång säsong, säger Jeroen Engwerda.

Derbytvåa

Resan startades i tisdagskväll och Velton von Flevo och hans stallkamrat Jonah Vredebest (e. Muscle Mass) har fått två nätter på Marco Smorgons gård inför fredagens stora slag på Vinovobanan i Turin.
– Det är ett tufft lopp, men det var väntat när det är stor pengar på spel. Det känns naturligt att testa här då Velten Von Flevo är mer av den tidiga sorten och lite svårt att säga hur han kommer utvecklas framöver. Femtespår kan bli svårt att komma till ifrån i det här loppet med bra hästar på insidan. Skulle han få gå utvändigt ledaren så kommer det bli tufft. Dessutom vet jag inte hur han kommer reagera om han går vidare till finalen, då blir det ju två heat samma dag, säger Jeroen Engwerda.

I Holland är hon det bästa treåriga stoet

Jeroen Engwerda om Jonah Vredebest.

Skulle Velten Von Flevo misslyckas med den saken har Engwerda en chans till i Turin. Nämnda Jonah Vredebest kommer från seger på Vincennes och var dessförinnan tvåa i det holländska Derbyt. Hon ska starta i Orsi Mangelli Filly (€88.000) från ett innerspår bakom bilen i vad som ser ut att vara ett jämnt och vidöppet lopp.
– Det är omöjligen att säga vad hon har för chanser här, jag kan inte alls motståndarna. I Holland är hon det bästa treåriga stoet, men vi har ju inte alls samma bredd som andra länder på våra hästar så det säger inte så mycket. När vi åkte med henne till Vincennes vann hon på bra vis och då tävlade hon ändå med skor den dagen på grund av reglerna som gäller i Frankrike med barfotaförbud på treåringar. I Derbyfinalen tävlade hon utan framskor och så ska vi köra henne nu också är tanken, säger Engwerda vars sto alltså fått innerspår bakom bilen:
– Hästen är stor, men öppnar bra och jag tycker distansen passar henne.

Satsat italienskt

I Italien har han inte tävlat på 15 år. Innan det var det Passing Renka (e. Tagliabue) som tävlade framgångsrikt från hans stall i Italien, men då under Arnold Mollemas flagg.

Jeroen Engwerda-tränade Gina Schermer, med Rick Ebbinge i vagnen, har firat fina framgångar på svensk mark de senaste åren. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Men jag har varit mycket i Italien och köpt unghästar på senare år. De har fantastiska hästar och vi har satsat hårt, men ännu inte åkt och testat med någon i deras Derby. Dels är det lite speciella regler för att starta i Derbykvalen och har man inte någon av de allra bästa så är det inte värt att göra resan. Jag har inte heller något emot att vänta lite längre med mina hästar och inte ta allt ur dem som unghästar. Nu hoppas vi i alla fall att det kan komma något bra från den här resan.

Och resor till Sverige, har du några sådana inplanerade?
– Nej, inte i nuläget. Gina Schermer vilar och är inte aktuell för start och jag planerar inte heller att åka med någon annan till Sverige i nuläget, avslutar Jeroen Engwerda.

Dagens tävlingar i Turin sänds i ATG Live med start kl. 15:00. Björn Goop är på plats med egentränade Aramis Bar och i samma heat tävlar Acciaio som körs av Örjan Kihlström.
De fyra främsta från respektive uttagningslopp till Gran Premio Orsi Mangelli tar sig vidare till finalen som är beräknad att köras kl. 17:30.