I stridens hetta kan mycket inträffa och inte minst i större sammanhang i vilken idrott som helst. Travsporten är inget undantag när stora titlar står på spel som i Prix d’Amérique i söndags.
Jag ska säga direkt att jag inte är något fan av Nicolas Bazires drivningar, men att utmåla honom som en person som misshandlade sin häst i Prix d’Amérique är väldigt långtifrån sanningen – om vi nu vill åt den?
De som gapade allra mest tog inte upp Björn Goops drivning när han vann Prix d’Amérique med Readly Express för fyra år sedan. Jag såg ingen – varken i svensk media eller från ST – som ropade att Goop var en skandalkusk (vilket förstås han inte är) efter den med svenska regler mått mätt felaktiga drivning.
Spelexperten Micke Nybrink i TV4 tyckte det var bedrövligt att se Nicolas Bazires drivning, men konstaterade också att han inte drev lika hårt som i föregående lopp (läs Prix de Belgique). Några minuter tidigare hade han hyllat Readly Express för hans triumf i Prix d’Amérique, men inget om Björn Goops drivning. Det glömde också Per Skoglund…
ST:s vd Maria Croon var också ute och viftade i förbundstidningen Travronden igår och kände sig ”oerhört illa berörd”. Alltså samma person som dömde Alessandro Gocciadoro till sex månaders körförbud och en månads anmälningsförbud för att en av hans anställda värmde – inte Gocciadoro själv – en häst regelvidrigt inför ett lopp på Örebrotravet för några år sedan.
Domen överklagades och det slutade med en knockout-seger för Alessandro Gocciadoro. Han friades av en enig överdomstol och ST blev ålagda att ersätta honom med 100.000 kronor för travförbundets rättsövergrepp.
Nu ska inte inte kuskar få köra på två banor samma dag om avståndet överskrider 22 mil enkel resa, det har ST:s styrelse beslutat enligt travförbundets sportchef Robert Karlsson i Expressen.
Ett mycket märkligt beslut – det måste väl vara upp till individen själv att bestämma och med vilken rätt har Svensk Travsport att gå in och stjäla de aktivas möjligheter till inkomst?
När nu ST fattat beslut om i vilken utsträckning kuskarna får tävla vore det kanske på sin plats att tackla ett verkligt problem. Flera av de ledande kuskarna samåker till och från tävlingarna. Nämnda förhållande är naturligtvis inte bra eftersom det kan innebära att dessa kuskar – medvetet eller omedvetet – ger varandra fördelar i loppen.