PMU har skillnad mot ATG genomgått ett stålbad och fått vind i segeln sedan bolaget under de senaste fyra åren valt att omfokusera sin verksamhet på sitt hästkapplöpnings-DNA och att stödja sitt nätverk av ombud.
Nätverket av lokala ombud är kärnan i PMU:s verksamhet och bolaget kommer att fortsätta sina investeringar för att förtäta, modernisera och öka aktiviteten i det fysiska distributionsnätet för att nå milstolpen med 14.000 försäljningsställen 2025. Samtidigt ska bolaget utveckla e-handelsaktivitet och initierar en djupgående omvandlingsprocess av företaget.
Tiotals miljoner euro ska investeras för att slutföra den tekniska omvandlingen av PMU:s it-system för att uppnå de bästa marknadsstandarderna. Meningen är att den pågående tekniska förändringen ska fungera som en grund för produktinnovation med lansering av hästkapplöpningsspel som gör det möjligt för människor att få nya upplevelser inom travet och galoppen i Frankrike.
En ambitiösa färdplan kan tyckas, men allt detta görs för att möta framtidens spelare.
Trots den kris som vi ser på många ställen runt om i världen har PMU lyckats med att återgå till tillväxtens väg och gör sitt bästa år ekonomiskt sedan 2015. Detta med en ny ledning under styrelseordförande Richard Viel och verkställande direktör Emmanuelle Malecaze-Doublets vingar.
För att nå mer än fyra miljoner kunder och växa med en miljard till 2025 kommer PMU att fortsätta att konsolidera sin kärnmarknad, utveckla sina erbjudanden i alla dess universum (hästkapplöpning, sport, poker) men också försöka attrahera nya spelare genom produktinnovation.
2025-planen syftar till att behålla den strategiska kundkretsen, men också skapa värde kring tillhörande produkter och få dem allt mer attraktiva och stimulerande för nya spelare. Bland nyheterna som erbjuds från 2023 finns ”Big 5” (fem lopp), men också ”Super Saturdays”.
Superlördagen kommer att arrangeras den andra lördagen varje månad och är ett premiumsportevenemang, vilket delas mellan trav och galopp i Paris-området. För fransk trav- och galoppsport och spelbolaget PMU är målsättningen klar och vägen utstakad:
Hästkapplöpningen ska tillbaka till fransmännens vardag!
Tänk om vi fått höra liknande toner från spelbolaget ATG och dess ägare. Då hade åtminstone inte undertecknad behövt vara lika orolig för framtidens travsport. Men det är skillnad mellan Frankrike och Sverige. I Frankrike tittar man inte bara enögt framåt utan lär sig också av historien.
Det kanske inte vore så dumt om personer i ledande ställning i Sverige haft ett lika öppet sinne som i Frankrike…?