Men det har inte bara handlat om att spara pengar. Fransk trav- och galoppsport har inte suttit still i båten utan arbetat stenhårt för att få hästsporten på rätt spår igen.
På tre år har inte PMU bara minskat sina kostnader med en fjärdedel – från 400 miljoner till 300 miljoner euro – utan också lagt stor möda och kraft för att återknyta kontakten med det hästspelande franska folket. Allra mest mot den stora kärnmålgruppen, män i snittåldern 50 år.
PMU har lyckats få tillväxt i alla sina kanaler, inte bara på den digitala biten utan också hos fysiska försäljningsställen. PMU har tagit hand om de 13.500 spelombud som finns i Frankrike under covid-åren genom olika slags ekonomiska stöd och det har burit frukt när butiker/barer kunnat slå upp sina portar igen.
Totalt uppgick PMU:s omsättning under 2022 – inklusive sportspel och poker – till cirka tio miljarder, vilket var en ökning med tio procent jämfört med året innan. Totalt kommer 827 miljoner euro att delas ut till den franska hästkapplöpningsindustrin under 2023 och sådana nivåer har inte Frankrike varit i närheten av sedan 2014.
Från svensk sida är det inte svårt att titta auvundsjukt på vad fransk trav- och galoppsport åstadkommit under senare år och där franska travförbundet ställde blytunga sparkrav på PMU.
Tänk om styrelsen i Svensk Travsport hade varit lika handlingskraftiga när det gällt att sätta tummen i ögat på ATG…