Kretsen runt Propulsion har fortfarande inte fått yrkande och grunder presenterat för sig från ST:s sida. Gång efter annan har ST förhalat processen och travförbundets passivitet har sedan länge passerat anständighetens gräns. Detta gagnar ingen – oavsett vilken sida man står på.
Förhoppningsvis kanske något slags besked kommer ut efter dagens extra insatta styrelsemöte i ST och då allra helst bringa någon som helst klarhet i frågan. Eller blir det nya ursäkter för att försinka processen ytterligare och i så fall till vems väl och ve?
Svensk Travsport har redan betalat ut prispengar till de hästar som placerat sig bakom Propulsion i de löpningar som han diskvalificerats i på svensk mark. Närmare 30 miljoner handlar det om inklusive uppfödarpremier.
Vad händer om Svensk Travsport förlorar processen mot Propulsion & Co? Kommer de redan utbetalade prispengarna/uppfödarpremierna återkrävas? Om inte – vem ska då stå för notan?
Rent historiskt vet vi att det är hästägarna som i nästan alla lägen får ta smällen (läs lägre prispengar) oavsett om det är Svensk Travsport eller ATG som klantat till sig.
Blir det samma visa i Propulsion-affären om ST förlorar processen? Det hoppas jag verkligen inte. För en gångs skull borde hästägarna sätta ner foten, göra det självklara och utkräva personligt ansvar av de personer som sitter i ST:s styrelse och de som förberett Propulsion-ärendet.
Oavsett hur den här trista historien landar vore det minst sagt klädsamt att Svensk Travsport listar och redovisar samtliga ekonomiska kostnader runt Propulsion-ärendet.
Travsporten är skyldiga landets travhästägare detta och även deras leverantörer (uppfödare, sto- och hingstägare) som kommer i kläm på olika sätt när travsportens egen process förhindras.