tema
Tema: PDA 2018

Prix d’Amérique 2018

Vinterns verkliga höjdare är Prix d'Amérique på Vincennes 28 januari. Vägen dit är lång och går via kvallopp. Vi fyller på med all tänkbar information efterhand under temat Prix d'Amérique 2018.
Prix d'Amérique-invigning
Prix d'Amérique-invigning
tema
Tema: Prix d'Amérique

Tusen fler såg Prix d’Amérique

Publiksiffran för gårdagens Prix d’Amérique uppgick till 38.123 personer, tusen fler än året före då antalet personer på Vincennes 37.024.
38.123 personer såg Readly Express vinna Prix d'Amérique på Vincennes. Foto Mia Törnberg
38.123 personer såg Readly Express vinna Prix d'Amérique på Vincennes. Foto Mia Törnberg

Även omsättningen på spelet till just Prix d’Amérique-loppet ökade, +0,8 procent. Det spelades via PMU för 3,8 miljoner euro, varav två miljoner var på vinnare. Däremot noterades en nedgång för Quintén till 9,7 miljoner euro mot 9,9 miljoner euro under 2017, skriver Paris Turf.

tema

”Det räcker inte bara med en bra skalle”

– Det blev lite sent igår kväll...
Timo Nurmos valde att åka hem till Sverige istället för att stanna i Paris och fira Readly Express Prix d'Amérique-seger på Vincennes.
– Igår var det bara glädje och mycket känslor, säger Timo Nurmos dagen efter triumfen i Paris. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
– Igår var det bara glädje och mycket känslor, säger Timo Nurmos dagen efter triumfen i Paris. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

– Flygförseningar gjorde att jag var hemma i natt, säger Timo Nurmos.

Så här dagen efter har han lite svårt att sätta finger på vad Readly Express ställde till med i Prix d’Amérique.

– Det var så många intryck och det behövs nog några dagar för mig att smälta det. Gårdagen var helt otrolig och jag kommer aldrig glömma den. Jag brukar inte bli tagen, men igår var det bara glädje och mycket känslor.

För Timo Nurmos var det höjdpunkten på en mycket framgångsrik karriär. Sedan han etablerade sig i Sverige har han sex tränarsegrar i Svensk Travkriterium och tre vinster i Svenskt Travderby.

– Även om vi vann Prix d’Amérique igår känner jag mig inte mätt på något sätt. Mitt mål är alltid att kämpa vidare och så känns det även idag. För mig är det inte bara frågan om att vinna topplöpningar, utan jag gillar att vinna alla lopp som körs, stora som små.

Björn Goop, Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk efter gårdagens segerlopp. Foto Mia Törnberg

Readly Express svarade för en makalös insats som kontrade ut Bold Eagle och såg till att den franske kanontraven inte vann Prix d’Amérique för tredje gången.

– Tempot var otroligt högt över upploppet. Många talar om Readly Express fantastiska skalle och det har han ju, men ingen pratar om hans fantastiska ork. För att vinna ett lopp som detta behöver hästen ha den rätta orken i kroppen och dessutom är det många andra pusselbitar som måste stämma. Readly Express har en proffsig inställning till sitt jobb och det är också viktig del i sammanhanget. Vad jag vill säga är, att du inte bara vinner Prix d’Amérique på en bra skalle – det ligger mycket annat jobb bakom en sådan här seger.

Framtiden för Readly Express är inte spikad.

– Det är hästen som bestämmer. Vi vill se hur han återhämtar sig efter Prix d’Amérique och sedan får vi se om det blir Prix de France eller något annat lopp.

tema
Tema: Krönika

Prix d’Amérique – en gång om året

Sista söndagen i januari och sista söndagen i maj. Två heliga dagar för mig.
Prix d’Amérique – en gång om året, klingar på något sätt inte alls lika bra som Elitloppet – en gång om året… Jag har svårt att säga vilket av dem jag tycker mest om.
Så olika på så många sätt, men ändå så lika.

Då vi glider in på Vincennes vid elva Prix d’Amérique-dagen är det redan massvis med folk på plats och spänningen dallrar i luften. Alla har sin egna favorit till dagens seger och läktarna är klädda i allsköns färger beroende på vilken häst man håller närmast hjärtat.

Jag har trots elva år på plats, tro det eller ej, aldrig varit på publikplats på Vincennes under Pd’A-dagen. Något som i år var tvunget att provas på då jag tidigare haft svårt att jämföra stämningen och upplevelsen mellan Elitloppet och Prix d’Amérique. Elitloppet ser jag i stort sett alltid från publikplats. I alla fall finalen. Om jag inte jobbar.

Stämningen redan till invigningen går nästan att ta på och blandade amerikanska och EPIQE-series flaggor svajas för fullt i takt med musiken och uppträdanden. Som Ola Lernå skrev i sin krönika förra veckan, man ser inte Prix d’Amerique ”live” även fast man är på plats. Men det gör ingenting. Dessa lopp vill jag uppleva på plats i den mån det går…

Denna känsla som ligger som ett fluffigt duntäcke över hela publikhavet går inte att uppleva från tv-soffan. Även om kanske själva loppet ses betydligt bättre därifrån är det svårt att framkalla gåshuden då hästarna passerar den jublande publiken.

Frågan är egentligen om det inte är speakern som tillsammans med hästarna bygger upp halva stämningen? Han trissar publiken till max och får dem att hänga med i uppsnacket. Hela vägen fram till dagens största lopp pratar han med dem och de hänger på. Det viftas med flaggor, hejaklackarna håller sina halsdukar högt upp emot skyn i en tyst bön då deras hästar nämns och invigningen engagerar åskådarna till i det närmsta extas. Trots att Vincennes i år inte lyckats hitta någon sponsor till huvudloppet sparas det inte på krutet.

Stallfiket på Vincennes är annars en av mina favoritplatser att se loppen från bland de travbanor jag besökt. Här samlas alla. Tränare, ägare, uppfödare, skötare och allt möjligt löst folk, som en annan. Mina favoritbaguetter hittas även här – tonfisk och majonäs – och jag kan varmt rekommendera ett glas bubbel som dryck till dem.

Champagnen flödar både bland vinnarna som firar och förlorarna som tröstar sig

Det är i slutet av januari, men ändå är uteserveringen överfull och champagnen flödar både bland vinnarna som firar och förlorarna som söker tröst. Eller det vore synd att säga att Sébastien Guarato ser ut att behöva tröstas. Han är en av de gladaste på stallfiket varje gång han är där. Jag har aldrig sett honom nedstämd en endaste gång då han står där med ett glas Ruinart Blanc de Blancs i handen. Alltid leende, även i nederlagen.

Inte sällan samlas man upp på en snabb coupe här innan man åker hemåt till stallet igen.

Att inte fler olyckor händer på stallbacken är dock ett under. Trots strikta regler (för vissa) över vilka som får komma in på här idag är det väldigt mycket folk som står precis överallt, speciellt där hästarna ska gå. Tur att de flesta är snälla, hästarna alltså. Folket verkar mestadels inte begripa vad en häst är och står lugnt kvar när de kommer gåendes med vagn i de relativt smala gångarna mellan stallar och bana.

Även om det var en invigning innan loppen började har Garde Républicaine en uppvisning en halvtimme innan PdA-hästarna ska gå upp på banan. Detta är det enda under dagen som känns överflödigt då man bara vill se hästarna man väntat på sedan den 19 november!

C’est partiiiiiii

Så kommer defileringen, ivrigt påhejad av både publik och speaker, och provstarterna följs från storbildstv:n. Det vibrerar av spänning bland publiken samtidigt som det är lite småputtande för att få den bästa platsen.

Fem startförsök krävs innan loppet släpps iväg och man hör det klassiska:
C’est partiiiiiii

Det enda alla väntar på är när attacken från Bold Eagle eller Readly Express ska komma. De flesta andra känns som statister då dessa två sitter i andra och tredje utvändigt.

Så kommer den. Readly Express och Björn Goop serverar Bold Eagle det perfekta loppet. Franck Nivard har inte gjort ett enda misstag. Ändå räcker det inte och Timo Nurmos Readly Express är först över mål.

Självklart visste hon redan vilken fantastisk häst det är hon har.

Hans skötare Inga Perk har varit lugnet själv hela dagen, självklart visste hon redan vilken fantastisk häst det är hon har.

Sen är det över. Resterande lopp, fem till antalet, körs  en Readly Express-dimma.

Var ska man börja..? Att ta in intrycken från gårdagen lär ta ett bra tag. Vad var det vi såg egentligen? En slagen Readly Express kämpade sig tillbaka mot en till synes segrande Bold Eagle.

Readly Express var en mycket värdig vinnare, men jag kommer i alla fall behöva se loppet flera gånger om innan jag verkligen kan smälta vad vi egentligen fick uppleva söndagen den 28 januari 2018.

Och vad kommer vi nu kunna börja drömma om för prestationer och hästar till den sista söndagen i maj..?

tema

”Det blev väldigt känslosamt”

PARIS. Min största seger, sade Björn Goop.
Inga utlandsstarter för Bold Eagle i år, sade Franck Nivard
Ett legendariskt upplopp mellan Readly Express och Bold Eagle, Björn Goop och Franck Nivard. Foto Mia Törnberg
Ett legendariskt upplopp mellan Readly Express och Bold Eagle, Björn Goop och Franck Nivard. Foto Mia Törnberg

När kuskarna som tog de tre främsta placeringarna i Prix d’Amérique kört färdigt för dagen kunde de möta den församlade internationella pressen i lugn och ro.

Björn Goop konstaterade rakt och enkelt på frågan om han trodde Readly Express skulle vinna när det var 50 meter kvar…
– Nej!

Lika säker var Franck Nivard i sista kurvan på att han skulle vinna. Där var Bold Eagle till och med uppe och klättrade i Readly Express vagn och tappade kanske till och med lite av rytmen i aktionen.
– Ja, Bold Eagle kändes väldigt stark där och kopplade också grep på Readly Express med nästan en halv längd. Men Björns häst gav sig inte och hela upploppet kändes det som att han kom tillbaka. Jag kan bara konstatera att Readly Express var bättre än Bold Eagle idag, sade Franck Nivard, som samtidigt betonade att hans häst gjorde en topprestation.
– Ja, men det är små marginaler. Bold Eagle har varit slagen med lite varje gång i vinter, sade han.

Björn Goop, Franck Nivard och Örjan Kihlström. Foto Mia Törnberg

Stannar i Frankrike

Samtidigt har alltså vinterns kampanj utan segrar (hittills) gjort att kretsen runt Bold Eagle beslutat att inte tacka ja till några internationella inbjudningar i år.
– Ägaren (Pierre Pilarski, reds.anm.) och tränaren (Sebastién Guarato) har bestämt att Bold Eagle stannar i Frankrike i år och att han ska starta och matchas på andra banor än Vincennes, sade Franck Nivard.

Björn Goop rankade Prix d’Amérique-triumfen med Readly Express som sin största seger i karriären.
– Det är svårt att jämföra rakt av med Elitloppet och Timokos segrar där, men internationellt sett kommer den här segern högst upp.

Björn verkade väldigt inriktad på att komma iväg ”långt ut i banan” och var en av de kuskar som inte vände tillbaka in i startområdet utan stannade ute på banan när fältet gång på gång återkallades.

– Jag ville vara i första ledet. En av tjusningarna med Prix d’Amérieque är startmomentet och det gäller att ta för sig. Jag ville inte hamna i problem utan vara med och köra om det, sade Björn Goop.

Efter målgången tog Björn Goop en god stund på egen hand med Readly Express innan han kom tillbaka till den stora folksamlingen framför läktaren. Tv-bilderna visade att Björn grät en skvätt där han satt bakom hästen.
– Det blev väldigt känslosamt. Det är inte bara att sätta sig upp och köra en häst som Readly Express i Prix d’Amérique. En häst som nästan inte förlorat i hela sin karriär som förbereds och ska vara med i det största loppet, det är klart att det känns och att det är en press att hantera. Så det var mycket som släppte inombords där efter mål, medger Goop.

Örjan Kihlström var nöjd med Propulsions prestation men inte helt med placeringen.
– Det är är klart att jag ville vinna. Det var väldigt små marginaler. Jag var inne hos domarna och tittade på omstarten jag dömdes för, det handlade om att jag var några centimeter före de andra.

Nu möts sannolikt de tre främsta i Prix d’Amérique, Readly Express, Bold Eagle och Propulsion igen i Prix de France om två veckor. Beskedet var i alla fall på söndagen att de siktar på det loppet. Då är det andra förutsättningar, 2.100 meter bilstart.

tema

”Jag litade på hästen”

PARIS. Readly Express var slagen, nerspeedad, av Bold Eagle, men kontrade till vinst.
– Jag litade på hästen, att han inte skulle ge sig. Och han kom ju tillbaka, sade Timo Nurmos.
Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk. Foto Mia Törnberg
Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk. Foto Mia Törnberg

Björn Goop kunde inte hålla tårarna tillbaka när han samlade upp Readly Express och samlade ihop sig själv efter att den svenske sexåringen kontrat ut titelförsvararen Bold Eagle på tangerade löpningsrekordet 1.11,2/2.700 meter. Timo Nurmos dansade,sprang, kramades, med allt och alla som mötte honom ute på banan efter en seger som både var enormt stor – den går in bland svensk travsports största – och enormt känslosam.

Det var en oändlig mängd dramatik och upp- och ner-turer innan det stod klart att Readly Express förnekat Bold Eagles dennes tredje raka Prix d’Amérique-seger. Först en massa besvärligheter med startproceduren innan loppet kom iväg och sedan fick Readly Express bjuda svåraste konkurrenten Bold Eagle draghjälp fram till upploppet.
– Om jag blev nervös av att det strulade med starten? Nej, varför skulle jag bli det? Jag blir inte nervös och Björn hade ju kontroll på det, sade Timo Nurmos.

Timo Nurmos. Foto Mia Törnberg

Readly Express fick göra jobbet och dra fram Biold Eagle genom sista kurvan. Bold Eagle kopplade också lite grepp.
– Men jag gav inte upp. Readly Express kämpar och ger allt. Det fick han göra idag, sade Timo Nurmos.

Efter värmningen var dessutom Björn Goop lite orolig.
– Ja, han tyckte Readly Express kändes lite loj. Det blev jag glad för. För mig var det tecknet på att Readly Express var på topp. Han ska vara lugn och loj i den värmningen, då är han som bäst. Men det är ju inte så lätt för Björn att veta, han hart ju kört Readly Express så få gånger, sade Timo Nurmos.

Timo framhåller också att Readly Express var den minst rutinerade hästen i fältet,
– Ja, han har ju bara gjort 25 starter. Det är en otrolig prestation att vinna Prix d’Amerique med så få lopp i kroppen. Tänk så bra han ski bli när han gjort 50 starter! Att det inte blev löpningsrekord ger oss också något att komma tillbaka och försöka slå nästa år, skrattade Timo Nurmos.

Ägare Rolf Andersson med Björn Goop efter segern. Foto Mia Törnberg

Ägaren Rolf Andersson hade ett stort sällskap släktingar och vännner på plats i Paris, ett 20-tal, och har varit ”förstörd hela veckan” av nervositet.
– Jag är otroligt stolt och glad, och vilket jobb de gjort, Timo, Inga (Perk, skötaren, reds.anm,) och Björn. Du ser att jag har på mig Derbykavajen va? Den har jag haft sedan vi kom hit igår och jag valde den för att hedra svensk travsport. Den svenskfödda hästen vann Prix d’Amérique, det är väl det som är rubriken? sade Rolf och fortsatte:
– Bästa hästen vann, ingen kan väl säga något annat. Björn Goop hade en plan och följde den. Fast han hade inte talat om den för någon. Björn visade tydligt i starten hur han tänkt sig att köra loppet och höll sig till den.

Men han var inte lika lycklig över hur loppet utvecklade sig.
– Nej, att få Bold Eagle i rygg var väl inget önskescenario. Det som avgjorde var Readly Express löpärlighet. Han skulle bara vinna. Kanske var det trots allt så att en del av Bold Eagles vilja blev kvar på Solvalla när han vann Elitloppsförsöket på 1.08,4, sade Rolf Andersson.

tema

”Just nu är jag en bitter förlorare”

PARIS. –Just nu är jag en bitter förlorare. Om några dagar kommer jag säkert att känna mig glad över att ha varit trea i Prix d'Amerique, men i den här stunden är jag missnöjd för att Propulsion inte vann.
Daniel Redén. Foto Mia Törnberg
Daniel Redén. Foto Mia Törnberg

Daniel Redéns Propulsion gjorde ett topplopp och förbättrade fjolårets fjärdeplats till tredje i årets Prix d’Amérique. Men Daniel hade seger i blicken och sinnet när han gjorde i ordning Propulsion för loppet.

Propulsion fick en tuff väg fram till ledningen. Foto Mia Törnberg

– Det blev för tuff väg fram till ledningen och sedan fick han Bird Parker över sig direkt. Om han sluppit Bird Parkers press, eller om Örjan släppt direkt, nu blev det körning en bit till innan Bird Parker övertog, tror jag inte att de kunnat fånga in Propulsion idag. Nu gick allt det som Propulsion offrade för att få positon i början förlorat när han fastnade bakom Bird Parker och de värsta konkurrenterna kom fram bra genom slutsvängen. Propulsion avslutade vasst när han kom loss och tog på de två där framme, prestationen var helt enkelt toppbra. Men den räckte ju inte till vinst, konstaterade Daniel Redén,

Propulsion orsakade en av omstarerna.

– Ja, det var ju väldigt synd att de tog tillbaka den starten. Om den gått hade det blivit ett bättre lopp för Propulsion än vad han fick nu. Han var med i körningen i stort sett hela vägen fram till 1.11,5 första 1.700 meterna och sedan fick han ändå de svåraste motståndarna före sig i slutsvängen, sade Daniel Redén.

Hans andra två startande, Lionel och Wild Honey blev lottlösa. Lionel galopperade efter en kilometer och Wild Honey kunde inget ta från kön.

– Det var Propulsion som skulle göra det idag. Jag har varit så otroligt nöjd med honom hela veckan och hade väldigt bra känsla i kroppen. Men det gick inte vår väg, säger Daniel Redén.

tema

”Startern tappade kontrollen”

PARIS. – Första starten borde fått gå. Efter det spårade det ur. Startern tappade greppet och vi kuskar slutade lyssna på hans kommandon.
Pierre Vercruysse bakom Oasis Bi upplevde att startmomentet inte var bra alls och att det spårade ur vid omstarten. Foto Mia Törnberg
Pierre Vercruysse bakom Oasis Bi upplevde att startmomentet inte var bra alls och att det spårade ur vid omstarten. Foto Mia Törnberg

Pierre Vercruysse har kört många Prix d’Amérique och varit med om att det blir problematiskt i starten tidigare. Den här gången var det dock någon form av rekord. Två omstarter, för vilka Bold Eagles kusk Franck Nivard och Örjan Kihlström bakom Propulsion dömdes för att ha orsakat, snurrade hästarna ut och in på banan flera gånger. Plus att Belina Josselyn skakade ur öronpropparna och fick ta hjälp av startpersonalen med att få på plats igen.

Efter loppet visade Gabriele Gelormini, som körde Ringostarr Treb upp en blodig högeraxel efter att ha blivit biten och tränaren Jerry Riordan pekade på ett punkterat vänsterhjul på sulkyn.

Gabriele Gelormini blev plötsligt biten i axeln under startkaoset. Foto Lars G Dahlgren

– Det är inte dåligt att bli sjua i Prix d’Amérique med punkterat hjul och en kusk som blev biten av en konkurrent, sade Riordan, helnöjd med Ringostarr Trebs prestation och placering.

– Ja, det här var vad vi hoppades på. Gaby körde helt rätt och hästen sköt till fint i spurten. Att vara sjua i Prix d’Amérique känns helt enkelt underbart, sade Jerry,

– Det hände uppe i starten medan vi stod stilla och snurrade. Rätt vad det var högg det till i högeraxeln, Jag blev biten, men det var så rörigt att jag hann inte se vem det var som högg mig, sade Gabriele Gelormini.

Pierre Vercruysse fick den resa han ville ha med Oasis Bi, bra start och invändigt, men efter uppförsbacken var det färdigkört.

– Ja, han orkade inte, konstaterade Pierre.

Gällande starten hade Vercruysse dock mycket att säga.

– Om det var det värsta startproblemet jag varit med om i Prix d’Amérique? Nej, ett av åren Varenne vann var det värre. Men det här var illa nog…inte bra alls. Problemet var att startern tog tjuvstart i det första försöket. Det vore bättre att regeln är att sådana starter får gå och så kan man bötfälla efteråt om någon var lite över linjen. Men nu blev det omstart och så spårade det ur. Startern tappade kontrollen och vi kuskar slutade lyssna på honom. Flera av ekipagen åkte ju inte ens tillbaka ner i uppsamlingsområdet utan stannade kvar ute på banan och bara vände, säger Pierre Vercruysse,

Domarna hade en del att ta tag i efter omstarterna. Franck Nivard och Örjan Kihlström fick böta 2.000 euro var och blev avstängda två dagar (8-9 februari) för att ha orsakat omstart. Björn Goop var en av tre kuskar (Yoann Lebourgeois och Jean-Philippe Monclin var de andra två) som dömdes för att inte ha följt reglementet i samband med startproceduren; de stannade kvar ”ute på banan” istället för att vända tillbaka in in i uppsamlingsområdet. Lebourgeois fick böta 2.000 euro, Goop 700 euro medan Monclin fick 100 euro i böter – alla tre dessutom två dagars avstängning (8-9 februari).

tema
Tema: Vincennes

Guarato efter Prix d’Amérique

PARIS. Bold Eagle var trots sina fyra raka förluster spelfavorit tillsammans med Readly Express i Prix d’Amérique, men fick återigen se sig besegrad. Han kom ändå in som tvåa, medan Sébastien Guaratos resterande fyrling slutade oplacerade.
– Vi fick stryk av en bättre häst idag helt enkelt, sade tränaren efteråt.
Sébastien Guarato hade fem hästar till start i Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg.
Sébastien Guarato hade fem hästar till start i Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg.

Sébastien Guarato såg trots förlusten inte allt för nedslagen ut på stallbacken efter loppet.
Bold Eagle fick ett perfekt lopp idag och han var på topp inför detta. Han gjorde ett fantastiskt lopp, men blev slagen av en för dagen bättre häst.

Bold Eagle har haft samma upplägg inför årets upplaga av Prix d’Amérique som vid de föregående segrarna och har fortsatt varit fulltecknad i aveln medan Readly Express avstod avelsarbetet i år. Det enda man ändrat är att man kört de sista förberedande snabbjobben på stranden.
– Nästa uppgift för Bold Eagle blir Prix de France och där kommer även Billie de Montfort att gå ut. Hon lade bort för mycket energi på alla omstarter idag och blev trött.

Valko Jenilat snabbstartade och kunde inte följa till slut efter en invändig resa och Carat Williams galopperade mitt på upploppet.
– Carat Williams var riktigt bra idag och skulle blivit sexa utan galoppen. Både han och Valko Jenilat kommer ut i Prix de Paris härnäst. Booster Winner får vi se vad vi ska göra med, avslutar Sébastien Guarato.

tema

Så kördes P d’A: Readly Express vann!

Readly Express, Björn Goop och Timo Nurmos vann Prix d'Amérique! Så här kördes loppet.
Readly Express och Björn Goop vinner Prix d'Amérique före Bold Eagle och Propulsion. Foto Elliott Chouraqui/Scoopdyga..com
Readly Express och Björn Goop vinner Prix d'Amérique före Bold Eagle och Propulsion. Foto Elliott Chouraqui/Scoopdyga..com

Prix d’Amérique. 2.700 meter voltstart.
Prispengar: 450.000, 250.000, 140.000, 80.000, 50.000, 20.000,
10.000 euro

8 READLY EXPRESS bra iväg från start trots fem omstarter, fick tredje som blev andra utvändigt. På 700 kvar, tog grepp, såg slagen ut, kontrade, strålande! Tid: 1.11,2
18 BOLD EAGLE tredje utvändigt. Slickade ryggen på Readly Express, på 250 kvar, såg ut att ta grepp, utkontrad. Tid: 1.11,2
10 PROPULSION smög fram i tredjespår, till ledningen efter 700 meter, tvingad att släppa 1.000 kvar. Utåt på upploppet, snabb över mål, fick inte riktigt chansen. Tid: 1.11,3
9 BELINA JOSSELYN femte utvändigt i andra-tredjespår. Med i rygg i tredjespår 700 kvar, höll farten starkt utan chans. Tid: 1.11,4
2 BRIAC DARK andrahäst i tredjespår (rygg på Belina Josselyn), femtehäst i tredjespår, rykande avslutning i skymundan. Tid: 1.11,5
16 BIRD PARKER rygg i tredjespår på Propulsion, utvändigt ledaren efter 700, ledningen kort senare. Slagen in på upploppet. Tid: 1.11,5
5 RINGOSTARR TREB sjätte utvändigt. Fram i andraspår, sent loss, sköt till starkt, inte tom. Tid: 1.11,6

Tempo:
1.200: 1.12,6
1.700: 1.11,6
2.200: 1.11,7

Oplacerade: 15 BILLIE DE MONTFORT femte utvändigt. Följde med i andraspår till maxutdelning.
7 VALKO JENILAT snabb till ledningen, släppte, fick tredje invändigt, orkade inte följa.
1 TONY GIO sjunde utvändigt, hängde med.
13 VOLTIGEUR DE MYRT sjunde utvändigt. Kunde inte ta något.
14 WILD HONEY sjunde invändigt, aldrig med chans.
11 TIMONE EK sjätte invändigt, tog inget.
6 Booster Winner femte invändigt, kom ingenstans.
17 OASIS BI tredje som blev fjärde invändigt, stum i steget redan 500 kvar.
12 LIONEL galopp i trång situation i kön efter 700 meter.
3 CHARLY DU NOYER utvändigt ledaren, galopp 250 kvar, var sliten i det läget.
4 CARAT WILIAMS tredjehäst i tredjespår i kön, med som sjättehäst i tredjespår, galopp mitt på upploppet med krafter kvar.

tema

”Hoppas det känns lika bra på söndag”

PARIS. Oasis Bi laddade upp för sitt tredje Prix d’Amérique med att gå några repor på Grosbois rakbana.
– Jag hopppas han är lika bra på söndag som han kändes idag, säger Stefan P Pettersson.
Oasis Bi är redo för sitt tredje Prix d'Amérique. Foto: Mia Törnberg,
Oasis Bi är redo för sitt tredje Prix d'Amérique. Foto: Mia Törnberg,

Stefan P Pettersson körde jobb med Oasis Bi på Mantorptravet före tävlingarna i måndags innan resan söderut började i tisdags. Oasis Bi kom fram till Grosbois i onsdags morse och står i samma box hos Jörgen Westholm som han gjort i sina två föregående Prix d’Amerique. Han fick ta en lång joggingtur runt Grosbois på torsdagen  för att skaka av sig resdammet (eller snarare; det regnade bort i så fall), för att sedan rakbanespritsas lite idag (fredag).

– Allt har gått enligt planen och Oasis Bi känns perfekt. Det blev ett litet Prix d’Amérique-rendez-vous där uppe på rakbanan i skogen, Ringostarr Treb kom också dit medan vi var där, säger Stefan P Pettersson och fortsätter:

– De hade ställt i ordning rakbanan i ett fantastiskt skick. Det var helt underbart att köra pår det underlaget. Jag hoppas att det känns lika bra på söndag som det gjorde idag, säger Stefan P Pettersson.

Det är bestämt sedan tidigare att Oasis Bi endast startar i Prix d’Amérique och inte stannar kvar för Pix de France två veckor senare.

– Vi åker hemåt igen på måndag morgon, säger Stefan P Pettersson.

tema

Fem snabba på en buss i Normandie…

På en buss i Normandie tillsammans med cirka 40 personer, varav fyra proffstränare, kan man inte låta bli att känna dem lite på pulsen inför helgen och ställa fem snabba frågor. Håller ni med Magnus Jakobsson, Johan Untersteiner eller Peter Untersteiner och Mattias Djuse om vem som vinner Prix d’Amérique..?
Magnus Jakobsson Foto Martin Langels/ALN
Magnus Jakobsson Foto Martin Langels/ALN

Vad är det bästa med den här helgen?
Johan Untersteiner:
Det är sporten helt klart, fantastiska hästar från hela Europa. Alla dom bästa är här, kuskar, tränare och hästar.
Magnus Jakobsson: Det här. Den sociala biten att kunna åka på sådana här resor med sina vänner.
Mattias Djuse: Att se så mycket fina hästar, både unghästarna och på tävlingsbanan.
Peter Untersteiner: Vi hinner med mycket på tre dagar, ser och provkör unghästar i Normandie, och trevligt att umgås med hästägare under avslappnade formen som man sällan hinner annars.

Vilket är ditt bästa Prix d’Amérique-minne?
Johan:
Ina Scot, det loppet såg jag hemma hos farfar på en liten liten tv, allt var ju så osannolikt så det loppet glömmer jag aldrig.
Magnus: Jag måste säga när Maharajah vann, även om jag inte var på plats själv det året.
Mattias: Den var klurig, nu måste jag fundera lite… Varenne blir det.
Peter: Det är ju många, men framförallt Sea Cove, det var ett sådant annorlunda lopp där han ledde i ensamt majestät och sedan vinner med huvudet. Samt så klart Ina Scot som jag såg liggandes hemma på min pappas golv.

Så klart Ina Scot som jag såg liggandes hemma på min pappas golv

Vilken är din bästa häst i stallet för dagen?
Johan:
Cyber Lane.
Magnus: Fossens Bonus.
Mattias: Dartagnan Sisu.
Peter: Justice Ås.

Om du inte vore här, vad skulle du hellre göra?
Johan:
Köra V75 på Kalmar lördag och ledig söndag, vilket innebär att bara göra vad man vill på gården, inga måsten utan bara ta det lugnt.
Magnus: Träna häst.
Mattias: Då skulle jag sitta och köra häst.
Peter: Träna hästar hemma, och kört V75 på Kalmar.

Till sist, vem är din vinnare i Prix d’Amérique?
Johan:
Propulsion.
Magnus: Jag tror det blir Bold Eagle.
Mattias: Readly Express hoppas jag på.
Peter: Readly Express.

Kampanj
10 veckor för 299 kronor
Sulkysport som både papper och e-tidning
Beställ

tema

Bold Eagle vässad på stranden

PARIS. Bold Eagle har fått en överraskning i sina vanliga träningsrutiner efter andraplatsen i Prix de Belgique.
– Två gånger den här veckan har han fått åka och träna på stranden. Det är första gången för honom, och han var perfekt, säger skötaren Hughes Monthule.
Hughes Monthule utstrålar lugn och självförtroende med endast fyra dagar kvar till Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg
Hughes Monthule utstrålar lugn och självförtroende med endast fyra dagar kvar till Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg

Sedan Bold Eagle var tre år har han trampat samma rutin på Sébastien Guaratos träningscamp Clopin i Normandie. Rakbanejobb två gånger i veckan, däremellan hage och motion. Varje träningspass fyra intervaller på den kuperade kilometerlånga sträcka på vilken Guarato utvecklat sina (topp)hästar så att hans stall är Frankrikes vinstrikaste.

Efter andraplatsen i Prix de Belgique för två veckor sedan, då kusken Franck Nivard anmärkte att ”Bold Eagle är inte som när han var fem-sex år utan börjar bli lite gammal”, bestämde sig Sébastien Guarato för att ändra rutinerna den sista veckan fram till Prix d’Amérique. Istället för att köra hemma på gården har han lastat Bold Eagle, och stallkamraterna i Prix d’Amérique, Booster Winner, Carat Williams, Valko Jenilat och Billie de Montfort, i transporten och kört ut till kanalkusten; staden Cabourg närmare bestämt. Och där utnyttjat den fantastiska möjligheten att träna på sandstranden, när det är ebb.

– Det har handlat om att köra snabba intervaller. Att springa på stranden brukar hästarna tycka är underbart. Förhoppningen är att det ska ge ”mer gas” på söndag, säger Bold Eagles skötare Hughes Monthule.

Förhoppningen är att det ska ge mer gas

– Underlaget på stranden är både mjukt och ger svikt. Det påverkar också moralen eftersom hästarna ser något annat än träningsbanan hemma, säger Sébastien Guarato.

Guarato själv stod över torsdagstävlingarna på Vincennes och skickade Bold Eagles skötare till Paris med dagens två starthästar För Monthule, som hunnit få bra med Prix d’Amérique-rurtin genom Bold Eagle, var det som en vanlig dag på jobbet. Det stora slaget är fortfarande fyra dagar bort.

Att ändra rutinerna så där veckan före Prix d’Amérique låter som att det finns oro i Bold Eagle-lägret att allt inte är tip-top och att ”något måste göras” om Bold Eagle ska kunna ta sin tredje raka Pd’A-seger. Att något kanske behöver ändras tyder ju även den för Bold Eagle ovanliga sviten fyra raka andraplatser på, och då var den allmänna uppfattningen också att han ”borde” ha avgjort till seger i genrepet Prix de Belgique.

Hughes Monthule utstrålar lugn och självförtroende och det är tydligt att eventuella tveksamheter om Bold Eagle är på topp, det får andra stå för.

– Bold Eagle är på topp. Att ändra på träningen lite på det här sättet sista veckan med så här rutinerade hästar är ett försök att få fram det där lilla extra, överraska dem med något nytt. Förra året gjorde vi faktiskt också en ändring, till det norska huvudlaget efter att Bold Eagle besegrats av Traders. För att vinna Prix d’Amérique kan det behövas lite ”extra gas” och på söndag får vi se om utflykterna till stranden fått den effekten, säger Hughes Monthule.

Bold Eagle och Hugues Monthule. Foto Mia Törnberg

Hans arbetsgivare sätter rekord i årets Prix d’Amérique. Fem hästar med, det har ingen haft tidigare samma år. Bold Eagle, Billie de Montfort och Valko Jenilat kvalade in, Booster Winner och Carat Williams kom med på samlad prissumma i karriären.

– Det är magnifikt att ha fem hästar i världens största lopp, konstaterade Guarato i en stor intervju i onsdagens utgåva av facktidningen Paris-Turf.

De andra fyra får ursäkta, men det är förstås titelförsvararen Bold Eagle som intresset kretsar kring. Speciellt som denne inte vunnit sedan i somras.

– Vissa har redan begravt Bold Eagle. Jag har läst allt överallt och på sociala nätverk. Vissa inlägg som att Bold Eagle inte längre är den häst han varit och att det skulle vara bättre att sluta tävla. Dessa människor borde göra något annat än analysera travlopp. Att sluta tvåa tre gånger i förberedelselopp är förlåtet, säger Guarato.

Vissa har redan begravt Bold Eagle

Likväl: förra året var Guarato så bombsäker man någonsin kan vara på att vinna ett travlopp, eller för den delen Prix d’Amérique på Vincennes gällande Bold Eagle. Då sade han veckan innan loppet att det enda han var orolig för var att något skulle hända i trafiken på vägen från Normandie till Vincennes så att hästen inte skulle hinna till loppet…

Bold Eagle defilerar efter fjolårets seger i Prix d’Amérique.. Foto Mia Törnberg

Riktigt så segervisst låter det inte nu:

– Sedan vintermeetinget började har det gått illa för Bold Eagle. Först hade den berömda hovbölden som gjorde att han missade Prix de Bretagne och sedan har han inte fått rätt resa i de tre lopp han gjort. På söndag kan flera hästar vinna och det blir en fråga om löpningsförlopp.

På söndag kan flera hästar vinna

Guarato har också mixtrat lite med Bold Eagles balans, skoningen fram, och den variant utan sulor som testades i Prix de Belgique föll inte väl ut. Nu blir det ännu en ny typ av skoning fram, som kan ses som ett mellanting mellan den tidigare ordinarie tunga frambalansen och den man testade i Prix de Belgique,

Om sina övriga fyra Prix d’Amérique-hästar säger Sébastien Guarato så här:

– Valko Jenilat kommer att köras mer offensivt på söndag än han gjort i uppladdningsloppen och kan sluta bland de fem främsta. Alexandre Abrivard kommer att få ett roligt lopp med Billie de Montfort; hon startar snabbt och ska gå i ryggar inne vid sargen. Hon avslutar bra om hon får sin resa. Carat Williams siktade egentligen på Prix de la Marne nästa helg, men ägarna ville hellre vara med i Prix d’Amérique. Jag kommer att säga åt David Thomain att vara mindre offensiv den här gången (än i Prix d’Belgique då Carat Williams attackerade i uppförsbacken och drog fram Readly Express för att sedan galoppera på upploppet, reds.anm.). Booster Winner har, som man säger ”lite korta ben” när det handlar om Prix d’Amérique, men han gör alltid sitt bästa, säger Sébastien Guarato till Paris-Turf.

Svåraste motståndarna då?

– Readly Express, Propulsion, Bird Parker och Belina Josselyn, säger Guarato, och understryker:

– Men jag är som sagt lugn. Mina hästar kommer att vara med och köra om de stora valörerna.

Fakta

Sébastien Guaratos fem Prix d’Amérique-hästar

• Bold Eagle
    hingst 7 år e. Ready Cash – Reethi Rah Jet e. Love You
    47 st: 37–6–0
    Rekord: 1.08,4ak*
    Insprunget: 3.601.620 euro
    Uppfödare: Jean Etienne Dubois
    Ägare: Ecurie Pierre Pilarski
    Tränare: Sébastien Guarato
    Körsven: Franck Nivard

• Bille de Montfort
    sto 7 år e. Jasmin de Flore – Quismy de Montfort e. And Arifant
    61 st: 15–19–10
    Rekord: 1.09,2ak
    Insprunget: 1.547.26 euro
    Uppfödare och ägare: Philippe Dauphin
    Körsven: Alexandre Abrivard

• Valko Jenilat
    hingst 9 år e. Kepler – Perle du Roc e. Eclair de Vandel
    79 st: 19–13–7
    Rekord: 1.10,7am
    Insprunget: 1.064.190 euro
    Uppfödare: Laetitia Hautemaniere
    Ägare: Guy Chaumont
    Tränare: Sebastien Guarato
    Körsven: Eric Raffin

• Booster Winner
    hingst 7 år e. Love You – Quille Viretaute e. Elvis de Rossignol
    54 st: 10–9–7
    Rekord: 1.10,2ak
    Insprunget: 987.6750 euro
    Uppfödare och ägare: Ecurie Winner
    Körsven: Mathieu Mottier

• Carat Williams
    hingst 6 år e. Prodigious -– Miss Williams e. Sancho Panca
    35 st: 18–3–5
    Rekord: 1.10,8m*
    Insprunget: 805.040 euro
    Uppfödare: Henri Garnier
    Ägare: Francoise Deboudaoud
    Körsven: David Thomain
Expandera
tema

Fler topplopp på Vincennes

Vincennes bjuder inte bara på Prix d'Amérique på söndag utan flera andra intressanta löpningar och däribland Grupp III-loppen Prix Helen Johansson (€105.000) och Prix Jean-Rene Gougeon med flera svenska deltagare.
In Toto Sund och Örjan Kihlström (mitten) vid segern i Kjell P Dahlströms Minne. Nu ska stoet försöka vinna Prix Helen Johansson. Foto: Micke Gustafsson/ALN
In Toto Sund och Örjan Kihlström (mitten) vid segern i Kjell P Dahlströms Minne. Nu ska stoet försöka vinna Prix Helen Johansson. Foto: Micke Gustafsson/ALN

Örjan Kihlström drog innerspår med Breeders Crown-vinnaren In Toto Sund i Prix Helen Johansson (€105.000), medan de andra svenska hästarna lottades till bakspår och däribland Derbysto-segrarinnan Evin Boko.

Örjan Kihlström sitter egentligen i buren under Prix d’Amérique-helgen, men eftersom avstängningen är under åtta dagar ger det franska travförbundet dispens för grupplöpningar.

Day Or Night In är det mest intressanta blågula bidraget i Prix Jean-Rene Gougeon (€105.000) och Johan Untersteiners travare börjar från bricka två bakom bilen, medan danskfödde Elitloppsdeltagaren Takethem startar från bakspår och körs av Björn Goop.

Startlistor:

Prix Helen Johansson
2.100 meter, autostart.

1. In Toto Sund-Örjan Kihlström
  2. Blooma d’Heripre-Eric Raffin
  3. Roxanne Bar-Roberto Andreghetti
  4. Attaque Parisienne-Sebastien Ernault
  5. Blue Story-Pierre Levesque
  6. Sharon Gar-Jean-Philippe Monclin
  7. Shadow Gar-Pietro Gubellini
  8. Agora-Yoann Lebourgois
  9. Beaute de Bailly-David Thomain
  10. Geisha Sund-Robert Bergh
  11. Cathy A Quira-Romain Derieux
  12. Roberta Zack-Dominik Locqueneux
  13. Trinity Zet-Franck Nivard
  14. Caly Loulou-Matthieu Abrivard
  15. Bauloise Haufor-Charles-Julien Bigeon
  16. Trendy Ok-Alessandro Gocciadoro
  17. Tessy d’Ete-Jean-Michel Bazire
  18. Evin Boko-Björn Goop

Prix Jean-Rene Gougeon (€105.000)
2.100 meter, autostart.

1. Bon Copain-Francois Lecanu
  2. Day Or Night In-Johan Untersteiner
  3. Aprion-David Thomain
  4. Clarck Sotho-Anthony Barrier
  5. Aufor de Mire-Charles-Julien Bigeon
  6. Amiral du Bisson-Thierry Duvaldestin
  7. Baxter du Klau-Jean-Michel Bazire
  8. Bad Boy du Dollar-Matthieu Abrivard
  9. Blues d’Ourville-Pierre Houel
  10. Alderman-Eric Raffin
  11. Bolero des Vignes-Alain Laurent
  12. Cash and Go-Franck Nivard
  13. Chant des Sirenes-Francois-Pierre Bossuet
  14. Takethem-Björn Goop
  15. Radieux-Dominik Locqueneux
  16. Arthuro Boy-Yves Dreux
  17. Global Respons-Christophe Martens
  18. Montdore-Robert Bergh

Fotnot: startlistorna till samtliga lopp hittar ni här.

tema

Blågula hopp sätter stopp för Bold Eagle?

Den definitiva startlistan till Prix d'Amérique (€1.000.000) är spikad och Bold Eagle är på jakt efter sin tredje raka seger, men Sébastien Guaratos stjärna har inte vunnit lopp sedan den 5 augusti ifjol och därefter ståtar han med fyra raka andraplatser.
Bold Eagle defilerar framför 37.021 personer på Vincennes. Foto Mia Törnberg
Bold Eagle defilerar framför 37.021 personer på Vincennes. Foto Mia Törnberg

På söndag vet vi svaret om Bold Eagle hittat tillbaka till segerformen, men det är inget enkelt motstånd han ställs emot. Ur ett blågult perspektiv ställs de högsta förväntningarna på Timo Nurmos Readly Express och Daniel Redéns Propulsion.

Daniel Redén selar ut ytterligare två hästar – Lionel och Wild Honey – medan Stefan P Pettersson startar Oasis Bi och Jerry Riordan Ringostarr Treb.

Prix d’Amérique (€1.000.000)
2.700 meter.

1. Tony Gio (e. Varenne) – Christophe Martens
  2. Briac Dark (e. Prince Gede) – Matthieu Abrivard
  3. Charly du Noyer (e. Ready Cash) – Yoann Lebourgeois
  4. Carat Williams (e. Prodigious) – David Thomain
  5. Ringostarr Treb (e. Classic Photo) – Gabriele Gelormini
  6. Booster Winner (e. Love You) – Mathieu Mottier
  7. Valko Jenilat (e. Kepler) – Eric Raffin
  8. Readly Express (e. Ready Cash) – Björn Goop
  9. Belina Josselyn (e. Love You) – Jean-Michel Bazire
  10. Propulsion (e. Muscle Hill) – Örjan Kihlström
  11. Timone Ek (e. Mr Vic) – Enrico Bellei
  12. Lionel (e. Look de Star) – Göran Antonsen
  13. Voltigeur de Myrt (e. Opus Viervil) – Lorenzo Donati
  14. Wild Honey (e. Cantab Hall) – Daniel Olsson
  15. Billie de Montfort (e. Jasmin de Flore) – Alexandre Abrivard
  16. Bird Parker (e. Ready Cash) – Jean-Philippe Monclin
  17. Oasis Bi (e. Toss Out) – Pierre Vercruysse
  18. Bold Eagle (e. Ready Cash) – Franck Nivard
Fakta

Alla vinnare i Prix d’Amérique

År – Vinnare/kön/ålder/far – Körsven – Tid/distans

1920 – Pro Patria h 5 e. Bémécourt – Théo Monsieur – 1.31,1/2.500 meter

1921 – Pro Patria h 6 e. Bémécourt – Théo Monsieur – 1.28,0/2.500 meter

1922 – Reynolds V h 5 e. Virois – Marcel Gougeon – 1.29,2/2.500 meter

1923 – Passeport h 8 e. Helder – Paul Viel – 1.26,4/2.500 meter

1924 – Passeport h 9 e. Helder – Alexander Finn – 1.26,3/2.500 meter

1925 – Re Mac Gregor h 8 e. Jacques – Cl Dessauze – 1.26,8/2.500 meter

1926 – Uranie s 6 e. Intermède – Valentino Capovilla – 1.28,2/2.500 meter

1927 – Uranie s 7 e. Intermède – Valentino Capovilla – 1.28,9/2.500 meter

1928 – Uranie s 8 e. Intermède – Valentino Capovilla – 1.25,5/2.500 meter

1929 – Templier h 10 e. Diable – Augusto Butti – 1.25,4/2.550 meter

1930 – Amazone B. s 6 e. Passeport – Theo Vanlandegehem – 1.26,1/2.600 meter

1931 – Hazleton h 8 e. Lu Princeton – Otto Dieffenbacher – 1.27,3/2.600 meter

1932 – Hazleton h 9 e. Lu Princeton – Otto Dieffenbacher – 1.27,1/2.600 meter

1933 – Amazone B. s 9 e. Passeport – Theo Vanlandegehem – 1.24,1/2.600 meter

1934 – Walter Dear h 8 e. The Laurel Hall – Charlie Mills – 1.26,3/2.600 meter

1935 – Muscletone h 4 e. Mr McElwyn – Alexander Finn – 1.23,8/2.600 meter

1936 – Javari h 5 e. Quo Vadis – Marcel Parlberg – 1.24,8/2.600 meter

1937 – Muscletone h 6 e. Mr McElwyn – Alexander Finn – 1.23,7/2.600 meter

1938 – De Sota h 4 e. Peter Volo – Alexander Finn – 1.25,9/2.600 meter

1939 – De Sota h 5 e. Peter Volo – Alexander Finn – 1.23,1/2.600 meter

1940 – Kördes ej på grund av andra världskriget.

1941 – Kördes ej på grund av andra världskriget.

1942 – Neulisse s 7 e. Cricri – Celestin Domergue – 1.32,4/2.600 meter

1943 – Nebuleuse V s 8 e. Passeport – Raoul Simonard – 1.25,4/2.600 meter

1944 – Profane h 7 e. Enfant de Troupe – Alfonse Sourroubille – 1.27,3/2.600 meter

1945 – Ovidius Naso h 9 e. Hellenvilliers – Roger Céran-Maillard – 1.23,7/2.800 meter

1946 – Ovidius Naso h 10 e. Hellenvilliers – Roger Céran-Maillard – 1.26,6/2.800 meter

1947 – Mistero h 7 e. Prince Hall – Romolo Ossani – 1.25,7/2.800 meter

1948 – Mighty Ned h 6 e. Volomite – Vincenzo Antonellini – 1.24,0/2.600 meter

1949 – Venutar h 6 e. Piorin – Francois Réaud – 1.24,6/2.600 meter

1950 – Scotch Fez h 7 e. Scotland – Sören Nordin – 1.22,8/2.600 meter

1951 – Mighty Ned h 9 e. Volomite – Alexander Finn – 1.22,7/2.600 meter

1952 – Cancannière s 6 e. Kankan II – Jonel Chyriacos – 1.23,1/2.600 meter

1953 – Permit h 8 e. Epilog – Walter Heitmann – 1.23,2/2.600 meter

1954 – Feu Follet X h 5 e. Ogaden – Maurice Riaud – 1.21,9/2.600 meter

1955 – Fortunato II h 6 e. Quito – Roger Céran-Maillard – 1.21,8/2.600 meter

1956 – Gélinotte s 6 e. Kairos – Charlie Mills – 1.22,2/2.600 meter

1957 – Gélinotte s 7 e. Kairos – Charlie Mills – 1.20,8/2.600 meter

1958 – Jamin h 5 e. Abner – Jean Riaud – 1.20,0/2.600 meter

1959 – Jamin h 6 e. Abner – Jean Riaud – 1.20,5/2.625

1960 – Hairos II h 9 e. Kairos – Wilem H. Geersen – 1.21,3/2.600 meter

1961 – Masina s 5 e. Quinio – Francois Brohier – 1.20,7/2.600 meter

1962 – Newstar s 5 e. Petit Jean III – Walter Baroncini – 1.20,3/2.600 meter

1963 – Ozo s 5 e. Vermont – Roger Massue – 1.20,1/2.600 meter

1964 – Nike Hanover h 7 e. Star’s Pride – Johannes Frömming – 1.18,9/2.600 meter

1965 – Ozo s 7 e. Vermont – Johannes Frömming – 1.20,5a/2.600 meter

1966 – Roquépine s 5 e. Atus II – Jean-Rene Gougeon – 1.18,6a/2.600 meter

1967 – Roquépine s 6 e. Atus II – Henri Levesque – 1.19,7a/2.600 meter

1968 – Roquépine s 7 e. Atus II – Jean-René Gougeon – 1.19,1a/2.600 meter

1969 – Upsalin h 5 e. Ecusson – Louis Sauvé – 1.17,6a/2.600 meter

1970 – Toscan h 7 e. Kerjacques – Michel-Marcel Gougeon – 1.18,3a/2.600 meter

1971 – Tidalium Pelo h 8 e. Jidalium – Jean Mary – 1.17,5a/2.600 meter

1972 – Tidalium Pelo h 9 e. Jidalium – Jean Mary – 1.17,1a/2.600 meter

1973 – Dart Hanover h 8 e. Hoot Mon – Berndt Lindstedt – 1.17,3a/2.600 meter

1974 – Delmonica Hanover s 5 e. Speedy Count – Johannes Frömming – 1.18,4a/2.600 meter

1975 – Bellino II h 8 e. Boum III – Jean-René Gougeon – 1.17,8a/2.600 meter

1976 – Bellino II h 9 e. Boum III – Jean-René Gougeon – 1.19,1/2.600 meter

1977 – Bellino II h 10 e. Boum III – Jean-René Gougeon – 1.17,9/2.600 meter

1978 – Grandpré h 6 e. Quouick JL – Pierre-Desire Allaire – 1.16,9/2.600 meter

1979 – High Echelon h 6 e. Patara – Jean-Pierre Dubois – 1.18,2/2.600 meter

1980 – Eleazar h 10 e. Kerjacques – Leopold Verroken – 1.18,2/2.600 meter

1981 – Ideal du Gazeau h 7 e. Alexis III – Eugène Lefèvre – 1.17,4/2.600 meter

1982 – Hymour h 9 e. Nonant le Pin – Jean-Pierre Dubois – 1.16,9/2.600 meter

1983 – Ideal du Gazeau h 9 e. Alexis III – Eugène Lefèvre – 1.18,7/2.600 meter

1984 – Lurabo h 7 e. Ura Quelle – Michel-Marcel Gougeon – 1.17,0/2.600 meter

1985 – Lutin d’Isigny h 8 e. Firstly – Jean-Paul André – 1.17,8/2.650 meter

1986 – Ourasi h 6 e. Greyhound – Jean-René Gougeon – 1.16,6/2.650 meter

1987 – Ourasi h 7 e. Greyhound – Jean-René Gougeon – 1.16,9/2.650 meter

1988 – Ourasi h 8 e. Greyhound – Jean-René Gougeon – 1.15,7/2.650 meter

1989 – Queila Gede s 7 e. Gazon – Roger Baudron – 1.15,5/2.650 meter

1990 – Ourasi h 10 e. Greyhound – Michel-Marcel Gougeon – 1.15,2/2.650 meter

1991 – Tenor de Baune h 6 e. Le Loir – Jean-Baptiste Bossuet – 1.15,5/2.650 meter

1992 – Verdict Gede h 5 e. Kagino – Jean-Claude Hallais – 1.16,6/2.650 meter

1993 – Queen L. s 7 e. Crowntron – Stig H Johansson – 1.15,8/2.600 meter

1994 – Sea Cove h 8 e. Bonefish – Jos Veerbeck – 1.15,0/2.700 meter

1995 – Ina Scot s 6 e. Allen Hanover – Helen A Johansson – 1.14,7/2.700 meter

1996 – Coktail Jet h 6 e. Quouky Williams – Jean-Etienne Dubois – 1.15,5/2.700 meter

1997 – Abo Volo h 9 e. Lurabo – Jos Verbeeck – 1.14,6/2.700 meter

1998 – Dryade des Bois s 7 e. Off Gy – Jos Verbeeck – 1.14,3/2.700 meter

1999 – Moni Maker s 6 e. Speedy Crown – Jean-Michel Bazire – 1.14,3/2.700 meter

2000 – General du Pommeau h 6 e. Sebrazac – Jules Lepennetier – 1.12,6/2.700 meter

2001 – Varenne h 6 e. Waikiki Beach – Giampaolo Minnucci – 1.13,7/2.700 meter

2002 – Varenne h 7 e. Waikiki Beach – Giampaolo Minnucci – 1.12,8/2.700 meter

2003 – Abano As h 6 e. Dylan Lobell – Jos Verbeeck – 1.15,1/2.700 meter

2004 – Kesaco Phedo h 6 e. Caballio In Blue – Jean-Michel Bazire – 1.12,2/2.700 meter

2005 – Jag de Bellouet h 8 e. Viking’s Way – Christophe Gallier – 1.12,6/2.700 meter

2006 – Gigant Neo h 8 e. Super Arnie – Dominik Locqueneux – 1.12,5/2.700 meter

Jag de Bellouet var först i mål, men fråntogs segern efter positivt dopingprov.

2007 – Offshore Dream h 5 e. Reve d’Udon – Pierre Levesque – 1.12,0/2.700 meter

2008 – Offshore Dream h 6 e. Reve d’Udon – Pierre Levesque – 1.12,0/2.700 meter

2009 – Meaulnes du Corta h 9 e. Voici du Niel – Franck Nivard – 1.12,5/2.700 meter

2010 – Oyonnax h 8 e. In Love With You – Sebastien Ernault – 1.12,4/2.700 meter

2011 – Ready Cash h 6 e. Indy de Vive – Franck Nivard – 1.12,1/2.700 meter

2012 – Ready Cash h 7 e. Indy de Vive – Franck Nivard – 1.12,0/2.700 meter

2013 – Royal Dream h 8 e. Love You – Jean-Philippe Dubois – 1.11,9/2.700 meter

2014 – Maharajah h 9 e. Viking Kronos – Örjan Kihlström – 1.13,3/2.700 meter

2015 – Up And Quick h 7 e. Buvetier d’Aunou – Jean-Michel Bazire – 1.12,2/2.700 meter

2016 – Bold Eagle h 5 e. Ready Cash – Franck Nivard – 1.11,4/2.700 meter

2017 – Bold Eagle h 6 e. Ready Cash – Franck Nivard – 1.11,2/2.700 meter

Expandera
tema

”Jag har kört Wild Honey i sandjobb”

Tony Gio tar den 18:e platsen i Prix d’Amérique och ingen annan av de 17 på anmälningslistan verkar falla ifrån. Det avgjorde redan på tisdagen saken för Daniel Redén. Daniel Olsson kör Wild Honey i Prix d'Amérique och Call Me Keeper får starta i Prix du Luxembourg på lördag.
Daniel Olsson. Foto Hanold/ALN
Daniel Olsson. Foto Hanold/ALN

Daniel Olsson har kört en del Redén-tränade hästar senaste tiden och Olssons fyra kusksegrar hittills i är alla Stall Zet-produkter: Chapter N.Deo på Solvalla och Romme och Fighting Bax och Green Keeper U.S. på Romme respektive Sundbyholm.

Wild Honey har han dock inte kört tidigare.

– Inte i lopp, men jag har kört fort någon dag i veckan senaste tiden hos Daniel och just Wild Honey körde jag sandjobb med två gånger innan hon åkte till Frankrike. Så visst känner jag henne en del…och så tycker väl kanske Daniel att han har en fördel i att sätta upp mig eftersom jag är detaljpåläst om de vi möter, jag har ju sett varenda decimeter de här hästarna sprungit på Vincennes hela vintern, säger Daniel Olsson.

Detta genom sitt jobb på ATG Live där Daniel Olsson guidar de som streamar sändningen från Vincennes genom tävlingarna och loppen. Det skulle han ha gjort på söndag också.

– Daniel Redén ringde mig vid halv-tolv-tiden, en halvtimme innan vi skulle börja dagens Vincennes-sändning och frågade om jag kunde göra mig tillgänglig på söndag. Först kopplade jag inte alls vad det handlade om, och när jag till slut begrep att han frågade om jag ville köra Wild Honey i Prix d’Amérique trodde jag förstås knappt att det var sant. Som tur var har jag förstående chefer här på Kanal75, de gav mig ledigt från tv-jobbet på söndag…

Om Wild Honey säger Daniel Olsson:

– Förberedelserna har kanske inte varit optimala eftersom hon ju ströks ur ett lopp i december på grund av hosta. Hon såg i alla fall fin ut senast då hon fick ett lopp i kroppen i Prix de Belgique. Taktiskt är det inte så mycket att fundera på; jag ska hitta ner invändigt och försöka spara mark.

Daniel Olsson har tidigare vunnit tre lopp på Vincennes, men det ligger så långt tillbaka i tiden som 2005.

– Ja, med Pases J.Pej. Det är ett tag sedan och att köra Prix d’Amérique är en helt annan grej, större blir det ju liksom inte. Det blir en otroligt spännande upplevelse och jag har ingenting att förlora, säger Daniel Olsson.

Daniel Redéns Call Me Keeper står som förstareserv på Prix d’Amerique-listan efter att Tony Gio på tisdagen gick in i loppet istället för Twister Bi. Om någon av de som är kvarstående i Pd’A faller ifrån fram till anmälan på torsdag kan Call Me Keeper fortfarande komma med, men Daniel Redén har ändå bestämt hur han lägger upp det:

– Call Me Keeper får starta i Prix de Luxembourg på lördag och ska där köras av Örjan Kihlström, meddelar Daniel Redén.

”Ännu roligare nu”

tema

Pierre Vercruysse kör Oasis Bi

Det blir Pierre Vercruysse som kör Oasis Bi i Prix d’Amérique. Precis som fallet var för två år sedan då Mantorphästen slutade trea.
Pierre Vercruysse. Foto: Jeannie Karlsson, Sulkysport.
Pierre Vercruysse. Foto: Jeannie Karlsson, Sulkysport.

– Pierre har lyckats bra med Osais Bi tidigare och vi har fullt förtroende för honom. Dessutom är han lätt att kommunicera med då han talar engelska, säger Oasis Bis tränare Stefan P Pettersson till Mantorptravet,com.

Det var meningen att Vercruysse skulle ha kört Mantorphästen förra året också, men då bytte Pierre sent till Daniel Redéns Call Me Keeper. Johnny Takter körde då Oasis Bi i Prix d’Amérique.

Stefan P Pettersson tränade Oasis Bi på måndagen inne på Mantorptravet, innan resan mot Paris börjar på tisdagen.

– Han kändes toppenfin. Loppet på Jägersro senast (tvåa bakom Västerboonthenews, reds.anm.) har verkligen fört honom framåt och jag hoppas att formen kan vara något liknande den för två år sedan, säger Stefan P Pettersson till Mantorptravet.com.

tema

Call Me Keeper kan slinka med

Call Me Keeper har oväntat chansen att komma med i Prix d’Amérique.
Daniel Redén har fyra hästar anmälda till Prix d'Amérique. Alla kan komma med. Foto: Jeannie Karlsson/Sulkysport
Daniel Redén har fyra hästar anmälda till Prix d'Amérique. Alla kan komma med. Foto: Jeannie Karlsson/Sulkysport

Det har sett ut som att Readly Express blir enda svenskfödda häst i årets Prix d’Amérique, men det kan bli två. Daniel Redéns Call Me Keeper (e. Pine Chip – Eliza Keeper) som var sexa i Pd’A förra året kan slinka med i sista stund år i också.

Call Me Keeper har haft otur sedan han gjorde comeback efter skada i december. I första starten kördes han försiktigt uppbyggligt, i den andra blev han inblandad i olyckan där Alfas da Vinci bröt benet och i den tredje (Prix de Belgique) galopperade han i starten.

När anmälningstiden till Prix d’Amérique gick ut på måndagsmorgon stod inte fler än 24 hästar kvar som aktuella att starta. Bland dem finns Twister Bi som Jerry Riordan deklarerat inte ska vara med. Det öppnar dörren för Vincent och Christophe Martens italienske sexåring Tony Gio (e. Varenne – Ilaria Jet), som senast startade i Cagnes-sur-Mer och var fyra i Prix de la Cote d’Azur.

Närmast denne på reservlistan följer just Call Me Keeper. Kommer denne med blir det sju svensktränade hästar som startar i årets Prix d’Amérique varav, precis som ifjol, fyra från Daniel Redéns stall. Bold Eagles tränare Sébastien Guarato kommer att ha hela fem hästar med eftersom det nu tycks bli så att sexårige Carat Williams (e. Prodigious – Miss Williams) också startar.

För hästarna som står på reservlistan till Prix d’Amérique finns främst Prix du Luxembourg, med 110.000 euro i samlad prispott, på lördag att starta i medan Day or Night In och Takethem kan starta i Prix Jean René Gougeon (samlad prissumma 105.000 euro) på söndag.

Anmälningslista

Prix d’Amérique, Vincennes söndag, 2.700 meter. Samlad prissumma: 1.000.000 euro:

Inkvalade:

• Billie de Montfort – tränare: Sébastien Guarato
  • Bird Parker – Philippe Allaire
  • Bold Eagle – Sébastien Guarato
  • Briac Dark – Thierry Duvaldestin
  • Charly du Noyer – Philippe Allaire
  • Propulsion – Daniel Redén
  • Readly Express – Timo Nurmos
  • Ringostarr Treb – Jerry Riordan
  • Valko Jenilat – Sébastien Guarato

In på pengar (i turordning):

• Oasis Bi – Stefan P Pettersson
  • Wild Honey – Daniel Redén
  • Lionel – Daniel Redén
  • Voltigeur de Myrt – Roberto Donati
  • Timone Ek – Philippe Billard
  • (Twister Bi – Jerry Riordan)
  • Belina Josselyn – Jean-Michel Bazire
  • Booster Winner – Sébastien Guarato
  • Carat Williams – Sébastien Guarato

Reserver:

• Tony Gio – Vincent Martens
  • Call Me Keeper – Daniel Redén
  • Orient Horse – Taldaoui el Mouloudi
  • Ursa Major – Stephane Proovost
  • Day or Night In – Johan Untersteiner
  • Takethem – Steen Juul
tema
Tema: Står över

Twister Bi missar Prix d’Amerique

Under torsdagseftermiddagen kom beskedet att Twister Bi inte kommer till start i Prix d'Amerique.
VM-vinnaren Twister Bi missar Prix d'Amerique: Foto: Gerard Forni
VM-vinnaren Twister Bi missar Prix d'Amerique: Foto: Gerard Forni

Efter triumfen i ”VM-loppet” på Yonkers i mitten av oktober ställdes siktet helt in mot Prix d’Amerique för Jerry Riordans elvafaldige miljonär. Varenne-sonen var femma i Prix Tenor de Baune under julafton, men körande Alexandre Abrivard ska kort efter loppet framfört att hästen inte kändes lika bra som vid tredjeplatsen i Mastersfinalen på Vincennes i september.
I måndags sade Jerry Riordan i en intervju här på Sulkysport.se att starten i Prix d’Amerique var i fara:
– Vi kollade halsen och lungorna på honom efter det och han hade en infektion och var röd och slemmig. Twister Bi är fortfarande inte helt återställd och om han inte är 100 procentigt bra när vi kollar om honom på torsdag blir det ingen start i Prix d’Amérique. Men en sådan här häst tar man inga chanser.

Torsdagens undersökning är nu genomförd och därefter offentliggjordes beslutet att stå över det stora slaget nästa.
– En bra häst som Twister Bi chansar man inte med utan vi får göra ett nytt försök nästa år istället, sade Jerry Riordan i en intervju på ATG Live.

tema

”Med en sådan här häst tar man inga risker”

Jerry Riordan har sex hästar på plats i Paris där Twister Bi var den med störst chans i Prix d’Amérique. Men nu är den starten i stor fara.
Twister Bi är osäkert startande i Prix d'Amérique. Här tillsammans med tilltänkte kusken Alexandre Abrivard. Foto Scoopdyga.
Twister Bi är osäkert startande i Prix d'Amérique. Här tillsammans med tilltänkte kusken Alexandre Abrivard. Foto Scoopdyga.

Igår startade hans Treasure Kronos (e. Raja Mirchi) mot eliten i Prix de Belgique och kom in på en mersmakande femteplats.
– Hon var väldigt bra igår. Om man kvalar in till Prix d’Amérique startar man där och jag är nästan glad att hon inte var bland de tre första. Nu kommer hon ut i Prix de Luxembourg lördagen innan istället, säger Jerry Riordan som var på plats i Paris igår och åker ner imorgon kväll igen.

Efter Twister Bis (e. Varenne) femteplats i Tenor de Baune på julafton sade kusken Alexandre Abrivard direkt efter loppet att det var något som inte stämde med hästen. Han var inte alls lika explosiv och fin som han varit vid tredjeplatsen i finalen av European Trotting Masters.
– Jag var bara glad att hästen höll sig så lugn senast. Det är det vi har jobbat för, men Alexandre visste vad han pratade om. Vi kollade halsen och lungorna på honom efter det och han hade en infektion och var röd och slemmig. Twister Bi är fortfarande inte helt återställd och om han inte är 100 procentigt bra när vi kollar om honom på torsdag blir det ingen start i Prix d’Amérique. Men en sådan här häst tar man inga chanser.

Men en deltagare i form av Ringostarr Treb (e. Classic Photo) har Riordan kvar till det stora slaget.
– Allt verkar bara bra med honom, avlutar Riordan.

tema
Tema: Prix de Belgique

Bird Parker slog Bold Eagle igen

Bird Parker gjorde det igen – slog Bold Eagle. Och loppets bästa prestation – den stod Readly Express för som trea!
Philippe Allaire (t.v.) med sin Bird Parker efter segern i Prix de Belgique. Foto Gerard Forni
Philippe Allaire (t.v.) med sin Bird Parker efter segern i Prix de Belgique. Foto Gerard Forni

Timo Nurmos och Björn Goop hade bestämt sig för att Readly Express skulle få ett försiktigare lopp denna gång än. i Prix Tenor de Baune där han kördes till ledningen. Men det blev kanske i försiktigaste laget…Readly Express hamnade sist medan tempot i täten inte kvar överdrivet högt, sedan Jean Philippe Monclin kört till ledningen med Bird Parker.

Fakta

Bird Parker

hingst 7 år e. Ready Cash – Belisha e. Fakir du Vivier
64 st: 18–10–6
Rekord: 1.09,7ak
Insprunget: 1.588.605 euro
Uppfödare: Christian Toulourge
Ägare: Elisabeth Allaire
Tränare: Philippe Allaire
Körsven: Jean-Philippe Monclin

Expandera

Bird Parker i ledningen…det var i princip en omöjlig variant för bara ett år sedan, då denne Ready Cash-son alltjämt var starttrög och brukade få börja sina spurter från köregionerna. Nu är alltså Bird Parker med i körningen om positionerna på bättre sätt än tidigare och det har lett till att han två gånger i vinter slagit Bold Eagle. Den här gången med skor runt om dessutom vilket är anmärkningsvärt. Då han vann Prix du Bourbionnais gick han barfota bak.

Bold Eagle fick ett bra lopp i andra par utvändigt och körde fram utvändigt om Bird Parker i slutkurvan. Där såg Franck Nivard segersäker ut, men Bold Eagle fick över upploppet aldrig riktigt tag i Bird Parker, som vann på 1.13,1/2.850 meter.

Fakta

Inkvalade till Prix d’Amérique

• Billie de Montfort – tränare: Sébastien Guarato
  • Bird Parker –  Philippe Allaire
  • Bold Eagle – Sébastien Guarato

Fotnot: Inkvalad – är även Criterium Continental-vinnande stoet Doria Desbois, men hon kommer inte att starta i Prix d’Amerique på grund av skada.

Kommer med i Prix d’Amérique på intjänade prispengar:

• Oasis Bi – Stefan P Pettersson
  • Lionel – Daniel Redén
  • Timone Ek –  Philippe Billard
  • Django RIff – Philippe Allaire
  • Twister Bi – Jerry Riordan
  • Amiral Sacha – Florent Lamare

Reserver (i turordning) att komma med på intjänade prispengar:

Expandera

Bakom segerstriden gjorde Readly Express ett jättelopp. Denne avancerade i tredjespår med rygg i uppförsbacken och toppspurtade över upploppet till tredjeplatsen.

– Readly Express gjorde ett helt otroligt lopp, hamnade långt bak och gick jättebra slut. Vi ville att han skulle få ett mer passivt lopp idag än senast och jag är mycket nöjd med hans prestation, sade tränaren Timo Nurmos till ATG Live.

Den häst som förra vintern var oslagbar på Vincennes, Bold Eagle, kommer nu in i jakten på sin tredje raka Prix d’Amérique-seger utan att ha vunnit ett enda lopp på hela vintern…

Bakom topptrion gick Takethem och Treasure Kronos bra till prisplaceringar. Daniel Redén-duon Wild Honey och Lionel blev utan pengar; Wild Honey drogs bakåt och Lionel kom ingenstans från kön. Redéns tredjehäst Call Me Keeper galopperade i starten.

Eftersom de tre främsta i Prix de Belgique alla var inkvalade till Prix d’Amérique öppnade det här dörren för de tre hästar som stod på gränsen att komma med på sin samlade prissumma: närmast Jerry Riordans Twister Bi, fjolårstvåann Belina Josselyn och Voltigeur de Myrt.

Fly With Us obesegrad

Fly With Us är obesegrad efter sex starter och vann nu Prix Gelinotte, Foto: Sccopdyga.

I treåringsloppet Prix Gelinotte (för ston) höll Fly With Us (e. Ready Cash – Nariane Marceaux) sin segersvit, som nu är sex starter lång. Efter två tidigare grupp III-segrar var det nu dags för den första grupp II-klassade triumfen för det Philippe Allaire-tränade stoet. Eric Raffin släppte ledningen till den Björn Goop-körda stallkamraten Full Option (e. Atlas de Joudes) och Fly With Us avgjorde lätt på1.15,9/2.700 före Timoko-dottern Folelli.

Även i grupp III-loppet för fyraåringar, Prix de Riberac, blev det Allaire-seger. Eric Raffin satt i sulkyn här också och Empereur the Best (e. Un Amour d’Haufor – Tania Trinite) var vapnet. Denne spurtade till lätt seger på 1.14,9/2.700. Björn Goop körde spårsnålt med Ron Kuiper-tränade Ezio Josselyn (e. Prodigious – Lezira Josselyn), en lillasyster till Belina Josselyn vilken avslutade fint till andraplatsen på 1.15.1, värd 19.500 euro.

Fakta

Resultatlista

Prix de Belgique 2.850 meter: Priser: 54.000 – 30.000 – 16.800 – 9.600 – 6.000 – 2.400 – 1.200 euro:

1. Bird Parker – Jean Philippe Monclin 1.13,1
  2. Bold Eagle – Franck Nivard 1.13,1
  3. Readly Express – Björn Goop 1.13,2
  4. Takethem – Alexandre Abrivard 1.13,3
  5. Treasure Kronos – Gabriele Gelormini 1.13.4
  6. Valko Jenilat – Eric Raffin 1.13,5
  7. Charly du Noyer – Yoann Lebourgeois 1.13,5

Opl: Booster Winner 1.13,5, Wild Honey 1.13,7, Lionel 1.13,7, Briac Dark 1.13,8, Blooma d’Heripre dg, Call Me Keeper dg, Carat Williams dg, Belina Josselyn dg

Expandera

Så kördes Prix de Belgique

tema
Tema:

Så kördes Prix de Belgique

Svaret på frågan Bold Eagle eller Readly Express blev – Bird Parker som tog hem Prix de Belgique över 2.850 meter på Vincennes.
Bird Parker och Jean-Philippe Monclin vinner Prix de Belgique. Foto Gerard Forni
Bird Parker och Jean-Philippe Monclin vinner Prix de Belgique. Foto Gerard Forni

14 BIRD PARKER tredjespår första 800 till ledningen. Rejält utmanad över upploppet, höll säkert ifrån sig favoriten, vass. Segertid: 1.13,1/2.850 meter. 15 BOLD EAGLE snabb ut, fick andra utvändigt. På cirka 1.000 meter kvar, snabbt fram utvändigt ledaren. Såg ut att ha kontroll på fältet, tog sig inte förbi. 10 READLY EXPRESS fick ingen plats i starten och kom iväg i andra led. Sist (sjunde-åttonde) invändigt, ut och med i tredjespår 1.200 kvar, på själv in på upploppet med strålande avslutning. 1 TAKETHEM femte invändigt, vass spurt. 3 TREASURE KRONOS snabbast ut, släppte direkt och fick tredje invändigt. Hängde med till max. 9 VALKO JENILAT fjärde utvändigt, rakt fram till maxutdelning. 6 CHARLY DU NOYER snabb till spets, släppte efter cirka 800, tappade lite till slut. 13 WILD HONEY fjärde utvändigt, tappade lite till slut utan att plågas. 12 LIONEL sjunde invändigt, brukades aldrig. 11 BELINA JOSSELYN femte utvändigt, galopp cirka 1.000 kvar i den positionen. 7 CARAT WILLIAMS sjätte utvändigt, på 1.200 kvar, fick göra jobbet i tredjespår, galopp 250 kvar, inte tom men utan segerchans i det läget. Trea-fyra felfri?

tema

Fem av 15 svensktränade

Det ströks friskt ur anmälningslistan till Prix de Belgique och till slut kvarstod inte mer än 15 hästar. Av dem är fem svensktränade.
Readly Express (till höger i bild med Timo Nurmos i vagnen) är en av de 15 startande i Prix de Belgique. Foto: Gerard Forni
Readly Express (till höger i bild med Timo Nurmos i vagnen) är en av de 15 startande i Prix de Belgique. Foto: Gerard Forni

Värt att notera att flera av stjärnorna körs med skor runt om: Bird Parker, Lionel, Belina Josselyn plus Prix d’Amérique-klare Charly du Noyer. Bold Eagle går (som vanligt) barfota bak och barfota runt om körs Wild Honey, Readly Express, Call Me Keeper och Treasure Kronos, liksom Steen Juuls Takethem.

Toppen i C-kullen, Carat Williams, som behöver vara bland de tre främsta för att komma med i Prix d’Amérique körs liksom i Prix de Belgique barfota bak. När han radade sina segrar som femåring och vann Criterium des 5 Ans gick han barfota runt om.

Startlista

Prix de Belgique, Vincennes söndag, 2.850 meter, förstapris 54.000 euro:

1. Takethem – Alexandre Abrivard (tränare Steen Juul) – barfota runt om
  2. Blooma d’ Heripre – Louis Baudron (Grégory Thorel) – barfota runt om
  3. Treasure Kronos – Gabriele Gelormini (Jerry Riordan) – barfota runt om
  4. Call Me Keeper – Pierre Vercruysse (Daniel Redén) – barfota runt om
  5. Briac Dark – Matthieu Abrivard (Thierry Duvaldestin) – barfota fram
  6. Charly du Noyer – Yoann Lebourgeois (Philippe Allaire) – skor
  7. Carat Williams – David Thomain (Sébastien Guarato) – barfota bak
  8. Booster Winner – Mathieu Mottier (Sébastien Guarato) – barfota runt om
  9. Valko Jenilat – Eric Raffin (Sébastien Guarato) – skor
  10. Readly Express – Björn Goop (Timo Nurmos) – barfota runt om
  11. Belina Josselyn – Jean-Michel Bazire – skor
  12. Lionel – Göran Antonsen (Daniel Redén) – skor
  13. Wild Honey – Örjan Kihlström (Daniel Redén) – barfota runt om
  14. Bird Parker – Jean Philippe Monclin (Philippe Allaire) – skor
  15. Bold Eagle – Franck Nivard (Sébastien Guarato) – barfota bak

De tre främst placerade kvalificerar sig för Prix d’Amérique 28 januari. Av de som startar är redan Bold Eagle, Bird Parker, Readly Express, Valko Jenilat, Charly du Noyer och Briac Dark inkvalade. Säkra att komma med på insamlade prispengar i karriären är Wild Honey och Lionel.

tema

Propulsion står över

Propulsion startar inte i Prix de Belgique på söndag. Däremot kommer både Call Me Keeper och Treasure Kronos med.
Daniel Redén väljer att inte starta Propulsion i Prix de Belgiqe. Däremot kommer Call Me Keeper med och Redén får likväl tre startande i loppet, eftersom Wild Honey och Lionel också ska slipa Prix d'Amérique-formen. Foto: Mia Törnberg.
Daniel Redén väljer att inte starta Propulsion i Prix de Belgiqe. Däremot kommer Call Me Keeper med och Redén får likväl tre startande i loppet, eftersom Wild Honey och Lionel också ska slipa Prix d'Amérique-formen. Foto: Mia Törnberg.

– Det är inga problem med Propulsion. Jag känner att han redan är där jag vill ha honom, han behöver inget mer formhöjande lopp, twittrade Daniel Redén på onsdagmorgonen.

Redéns Call Me Keeper och Jerry Riordans Treasure Kronos har stått på reservlistan till Prix de Belgique. Eftersom både Timone Ek och Django Riff, plus Uduyama och Uza Josselyn, liksom Propusion tas bort ur anmälningslistan kommer de två svensktränade hästarna med. Borta är också Akim du Cap Vert som var struken ur Prix de Bourgogne och heller inte kommer till start i Prix d’Amérique.

Definitivanmälan till Prix de Belgique är i morgon torsdag. De 18 som just nu ser ut att bli de startande över 2.850 meter på söndag är följande (hästar med kuskar angivna är att betrakta som definitivt anmälda):

• Bold Eagle – Franck Nivard
  • Bird Parker – Jean-Philippe Monclin
  • Wild Honey – Örjan Kihlström
  • Lionel – Göran Antonsen
  • Readly Express
  • Valko Jenilat – Eric Raffin
  • Booster Winner – Mathieu Mottier
  • Carat Williams – David Thomain
  • Charly du Noyer – Yoann Lebourgeois
  • Val Royal – Jean Yann Ricart
  • Briac Dark – Matthieu Abrivard
  • Call Me Keeper – Pierre Vercruysse
  • Treasure Kronos
  • Blooma d’Heripre – Antony Menager
  • Shadow Gar
  • Takethem
  • Trendy Ok

Reserver: Speed Delicious, Montdore, Romi MMS

tema

Vilka tar sista biljetterna?

Det är mycket räknande fram och tillbaka nu, för de hästar som är på gränsen att komma med i Prix d’Amérique. Både fjolårstvåan Belina Josselyn och Jerry Riordans Yonkers International-segrare Twister Bi är på fel sida gränsen. På söndag, i Prix de Belgique, skingras dimmorna.
Readly Express tränade  på Björn Goops franska gård i fredags. Nurmos var själv på plats. Foto Gerard Forni
Readly Express tränade på Björn Goops franska gård i fredags. Nurmos var själv på plats. Foto Gerard Forni

14 av 18 platser i Prix d´Amérique fördelas via att hästar kvalar in i sex av vintermeetingets lopp. Fem lopp är avverkade. Det sjätte och sista är Prix de Belgique på söndag över 2.850 meter. Där ska de tre sista biljetterna delas ut.

Av de elva hittills fördelade biljetterna har Bold Eagle tagit två. Och Criterium Continental-segrarinnan Doria Desbois kommer inte att utnyttja sin plats, eftersom hon förra veckan drabbades av en skada. Det ökar antalet hästar som kommer med på samlad prissumma från ursprungliga fyra till minst sex. Det kan bli ännu fler, beroende på om någon eller några av de redan Pd’A-inkvalade slutar bland de tre främsta i Prix de Belgique.

Klara att komma med på pengar är Oasis Bi, Wild Honey, Voltigeur de Myrt, Lionel, Timone Ek, och femårige Django Riff, som nu dykt upp som Philippe Allaires tredje tänkbara Pd’A-häst utöver hans redan inkvalade Bird Parker och Charly du Noyer. Django Riff står med på anmälningslistan till Prix de Belgique. Det blir, om han startar, Ready Cash-sonens första prov mot äldre hästar. Hittills har han tävlat mot jämnåriga i D-kullen. Som femåring får Django Riff räkna upp sin prissumma med 20 procent när Pd’A-startlistan fastställs.

Django Riffs uppdykande på Prix d’Amérique-scenen petar först och främst Akim du Cap Vert med 1,3 miljoner euro intjänat från en ”vinstrikast-plats”. Akim du Cap Vert var struken i Prix de Bourgogne på nyårsafton och uppges vara osäkert startade i Prix d’Amérique. Det återstår att se om han till att börja med går ut i Prix de Belgique. Han stod i vart fall med på anmälningslistan när tiden att anmäla gick ut på måndagmorgonen.

Än viktigare är att både fjolårstvåan i Prix d’Amérique, Belina Josselyn, som av Jean-Michel Bazire körts med skor hela vintern för att spara extraväxeln till sista söndagen i januari, och Jerry Riordans ess Twister Bi är beroende av hur det går på söndag. Belina Josselyn ska starta medan Twister Bi står över Prix de Belgique. Eftersom sexåringar får räkna upp sin samlade prissumma med tio procent kommer Twister Bi in i Prix d’Amérique före Belina Josselyn.

Startlistan till Prix de Belgique blir klar på torsdag. Daniel Redéns Call Me Keeper och Jerry Riordans Treasure Kronos behöver två respektive tre strykningar bland de som står före dem på anmälningslistan för att komma med.

Anmälda till Prix de Belgique

Vincennes söndag 14 januari, 2.850 meter, samlad prissumma 120.000 euro, förstapris 54.000 euro:

• Bold Eagle – tränare Sébastien Guarato – inkvalad till Prix d’Amérique
  • Bird Parker – Philippe Allaire – inkvalad
  • Wild Honey – Daniel Redén – kommer med på samlad prissumma (Pd’A-prissumma 1.543.235 euro)
  • Lionel – Daniel Redén – kommer med på samlad prissumma (1.389.138 euro)
  • Akim du Cap Vert – Franck Anne
  • Timone Ek – Philippe Billard – kommer med på samlad prissumma (1.337.168 euro)
  • Propulsion – Daniel Redén – inkvalad
  • Django Riff – Philippe Allaire – kommer med på samlad prissumma (Pd’A-prissumma 1.390.800 euro)
  • Readly Express – Timo Nurmos – inkvalad
  • Valko Jenilat – Sébastien Guarato – inkvalad
  • Charly du Noyer – Philippe Allaire – inkvalad
  • Udayama – Loic Groussard
  • Cyprien des Bordes – Joel Hallais
  • Val Royal – Jean-Michel Bazire
  • Briac Dark – Thierry Duvaldestin – inkvalad

Reserver (i turordning):

• Uza Josselyn – René Aebischer
  • Treasure Kronos – Jerry Riordan
  • Violine Mourataise – Emmanuel Raulline
  • Blooma d’Heripre – Grégory Thorel
  • Takethem – Steen Juul
  • Classic Way – Philippe Billard
  • Trendy Ok – Alessandro Gocciadoro
  • Speed Delicious – Philippe Billard
  • Spartan Kronos – Conrad Lugauer
  • Montdore – Robert Bergh
  • Romi Mms – Philippe Billard

Pd’A-klara hästar som ej startar i Belgique

• Billie de Montfort – Sébastien Guarato – inkvalad
  • Ringostarr Treb – Jerry Riordan – inkvalad
  • Oasis Bi – Stefan P Pettersson – samlad prissumma 1.788.500 euro
  • Voltigeur de Myrt – Roberto Donati – samlad prissumma 1.402.317 euro

Närmast utanför (samlad prissumma inkluderat åldersgottgörelse)

• Akim du Cap Vert – Franck Anne – 1.307.180 euro
  • Twister Bi – Jerry Riordan – Pd’A-prissumma – 1.262.472 euro
  • Belina Josselyn – Jean–Michel Bazire – 1.183.230 euro
  • Amiral Sacha – Florent Lamare – 1.075.130 euro
  • Booster Winner – Sébastien Guarato – 987.650 euro
tema

Oasis Bi väljer Jägersro

Stefan P Pettersson och ägaren Per-Gunnar Svärd har bestämt sig. Oasis Bi tar vägen till Prix d’Amérique via gulddivisionen på Jägersro nästa lördag.
Oasis Bi (bilden) har tackat för sig på tävlingsbanan, men nu har äntligen hans fyraårige lillebror Vip Bi börjat vinna lopp. Foto: Mia Törnberg.
Oasis Bi (bilden) har tackat för sig på tävlingsbanan, men nu har äntligen hans fyraårige lillebror Vip Bi börjat vinna lopp. Foto: Mia Törnberg.

– Alternativet var Prix de Belgique på Vincennes dagen efter. Men vi kom fram till att risken är att loppet i Paris blir för tufft och sänker formen istället för att toppa den, säger Stefan.

Fakta

Oasis Bi

hingst 10 år e. Toss Out – Up Front JM e. Self Possessed
81 st: 18–17–11
Rekord: 1.11,5l – 1.09,4ak
Insprunget: 17.810.464 kr
Uppfödare: Allevamento Giuseppe Biasuzzi, Italien
Ägare: Frackstad Lantbruks AB, Vikingstad
Tränare: Stefan P Pettersson, Manntorp
Skötare: Martina Lundin

Expandera

Oasis Bi ska alltså starta i sitt tredje Prix d’Amérique (han var trea 2016 och oplacerad ifjol) är det tänkt och siktet har varit inställt på det sedan utflykten till Yonkers International i oktober där han följde upp fjärdeplatsen 2015 och andraplatsen 2016 med att 2017 sluta trea.

Oasis Bi kommer med i Prix d’Amérique på sin samlade prissumma och har alltså inte behövt tänka på att prestera i B-loppen på Vincennes. Men ett lopp i kroppen behöver han oavsett och där har det tvekats fram och tillbaka i lägret runt hästen. Jägersro lördagen den 13 januari eller Prix de Belgique på Vincennes den 14:e?

– Nu har vi bestämt oss, det blir Jägersro. Främsta anledningen är vad som hänt med de här B-loppen på Vincennes sedan man gjorde om dem så att de tre främsta får platser i Prix d’Amérique. Det körs stenhårt i de här loppen nu och det kan därför bli fel att försöka ta 2.850 meter på Vincennes som ett formtoppningslopp. Gulddivisionen på Jägersro blir bättre på det sättet, och vi kan sedan utifrån hur hästen känns och presterar där bestämma hur vi sedan ”tar in” de sista två veckorna fram till Prix d’Amérique, säger Stefan P Pettersson.

Gällande Prix d’Amérique står det nu också klart att Criterium Continental-vinnaren Doria Desbois avstår sin plats, på grund av en skada. Därmed blir det sex hästar (minst) som kommer med i det största loppet på Vincennes på sammanlagd prissumma.

tema
Tema: Prix de Bourgogne

Bold Eagle gick på Proppen

Propulsion tog hem Prix de Bourgogne och är klar för Prix d'Amérique. Örjan Kihlström var resolut – och trots en urvass spurt av Bold Eagle så var Propulsion aldrig hotad på 1.10,5a/2.100 meter.
Propulsion är klar för Prix d'Amérique efter segern i Prix de Bourgogne. Foto Mia Törnberg
Propulsion är klar för Prix d'Amérique efter segern i Prix de Bourgogne. Foto Mia Törnberg

Daniel Redéns Propulsion (e. Muscle Hill) övertog ledningen kort efter start, men tvingades släppa till Briac Dark (e. Prince Gede) och gick snabbt ut för att överta på nytt. Tempot var högt, 1.07,5 första 600 följdes av 1.09,1 första 1.100. Ändå stack Propulsion undan till säker seger med huvan sparad.
– Perfekt! Nu kan vi ta det lite lugnt i Prix de Belgique så ska han vara i absolut toppform till Prix d’Amérique, sade Daniel Reden.
Bold Eagle (e. Ready Cash) spurtade starkt till andraplatsen efter att ha inlett i fjärde ytter och följt med i angrepp i tredjespår sista 800 meterna och var tiondelen efter i mål. Tredjeplatsen tog Briac Darc som hakade på fullt godkänt före fyran Billie de Montfort (e. Jasmin de Flore) som spetsade, släppte och hakade på från tredje invändigt.

Positiv Day or Night In

Johan Untersteiners Day Or Night In (e. Muscle Hill) var mycket positiv femma på 1.11,0 och tjänade 6.000 euro efter att ha gått i tredjespår sista 1.000 meterna. Bellina Josselyn (e. Love You) var sexa efter att ha dragit fram Bold Eagle, medan Anna Mix (e. Ludo de Castelet) var sjua från dödens.
Ringostarr Treb (e. Classic Photo) fick ett småelakt lopp med rygg i tredje-fjärdespår sista 1.000, men höll starkt medan Lionel (e. Look de Star) blev över från innerspår och aldrig fick se dagens ljus i fjärde invändigt med mycket sparat i mål.
Nästa B-lopp är Prix de Belgique om 14 dagar.

Fakta

Resultat Prix de Bourgogne

2.100 meter bilstart
54.000–30.000–16.800–9.600–6.000–2.400–1.200

1. Propulsion, Örjan Kihlström 1.10,5
  2. Bold Eagle, Franck Nivard 1.10,6
  3. Briac Darc, Matthieu Abrivard 1.10,8
  4. Billie de Montfort David Thomain 1.10,9
  5. Day or Night In, Johan Untersteiner 1.11,0
  6. Belina Josselyn, Jean Michel Bazire 1.11,0
  7. Anna Mix, Björn Goop 1.11,1Tempo:
    600-1.07,5
    1.100 – 1.09,1
    1.600 – 1.10,9
Expandera

De tre första i B-loppen, samt vinnarna i Continental och Tenor de Baune har fått sin Prix d’Amérique-biljett och där med är följande klara:
Klara för Prix d’Amérique:
Billie de Montfort, Bird Parker, Bold Eagle, Charly du Noyer, Doria Desbois, Readly Express, Ringostarr Treb, Valko Jenilat, Propulsion, Briac Dark

Ytterligare tre tillkommer i Prix de Belgique och sedan kompletteras det 18 hästar stora startfältet med (minst) fem som har tjänat mest pengar. En av dessa var definitivt Akim du Cap Vert som dock var struken på grund av skada i Bourgogne och riskerar missa resten av vintermeetinget.

Listan över ”rika” hästar toppas förstås av Nuncio som följs av Oasis Bi, Wild Honey, Voltigeur de Myrt, Lionel, Belina Josselyn och Twister Bi.

tema

Fem svensktränade ”klara” för Bourgogne

Tredje B-loppet – Prix de Bourgogne (€120.000) – avgörs den 31 december på Vincennes och 21 hästar har anmälts till löpningen, vilket betyder att tre hästar ska ”bort”. Från svenskt håll har det anmälts sju hästar, varav fem redan är ”inne” i loppet.
Propulsion är på väg mot ny start på Vincennes och nästa uppgift är Prix de Bourgogne. Foto: Mia Törnberg
Propulsion är på väg mot ny start på Vincennes och nästa uppgift är Prix de Bourgogne. Foto: Mia Törnberg

Löpningen avgörs över distansen 2.100 meter autostart och bland de anmälda finns titelförsvararen Bold Eagle och dessutom ett koppel av svensktränade travare. Tre platser till Prix d’Amérique står på spel och dessutom ett förstapris på 54.000 euro.

Två strykningar återstår – 27 och 28 december – innan den definitiva startlistan är klar. 18 hästar får vara med i loppet och följande har anmälts:

Bold Eagle
Billie de Montfort
Bird Parker
Wild Honey (Daniel Redén)
Voltigeur de Myrt
Lionel (Daniel Redén)
Akim du Cap Vert
Belina Josselyn
Propulsion (Daniel Redén)
Amiral Sacha
Booster Winner
Ringostarr Treb (Jerry Riordan)
Best of Jets
Val Royal
Briac Dark
Uza Josselyn
Call Me Keeper (Daniel Redén)
Ursa Major

Reserver:

Blooma d’Heripre
Day Or Night In (Johan Untersteiner)
Spartan Kronos (Conrad Lugauer)

tema
Tema: Prix Tenor de Baune

Readly lattjade i Paris

Björn Goop fick ordentlig snurr på Timo Nurmos-tränade Readly Express (Ready Cash-Caddie Dream) när starten av Prix Tenor de Baune (€120.000) gick på Vincennes på julafton.
Readly Express och Björn Goop var först i mål i Prix Tenor de Baune. Foto Gerard Forni
Readly Express och Björn Goop var först i mål i Prix Tenor de Baune. Foto Gerard Forni

2.700 meter voltstart var förutsättningarna och Björn Goop skickade Readly Express till ledning efter 800 meter, via tredje- och andraspår där Jerry Riordans Treasure Kronos tidigt tog initiativ i loppet.

Daniel Redéns Caid Griff fick tredje inner och Twister Bi blev kvar i tredjespår från start innan Alexandre Abrivard efter 400 meter hittade femte ytter med Jerry Riordans stora Prix d’Amérique-hopp.

I täten skedde följande: Charly du Noyer var först utvändigt när Readly Express tog täten och vidare i tredjespår avancerade Carat Williams, vilken också provade mot ledningen efter 850 meter. Björn Goop hade inga funderingar på att låta David Thomain överta kommandot med Carat Williams, utan Readly Express fick lugnt ägna en kort bit av loppet att stångas mot en av Frankrikes bästa femåringar.

Det blev ändå lugnt tempo när fältet nådde 1.700 meter. 1.14,1 visade klockan och Readly Express försvann i ohotad stil på 1.12,9/2.700 meter.

Treasure Kronos höll farten strålande på innerspår och knep silverplatsen på 1.13,1 medan Charly du Noyer tog tredjeplatsen på 1.13,3, efter att ha lämnat andra ytter 450 meter från mål.

Twister Bi då? Jerry Riordans springare fick anfallsorder i tredjespår 950 kvar och höll farten klart bra i den snabba avslutningen. Det räckte till femteplatsen. Carat Williams placerade sig som fyra. Caid Griff tappade från tredje inner och slutade sexa medan Daniel Redéns Tobin Kronos blev utan pengar som åtta från tredje ytter.

54.000 euro var segern värd för Readly Express och nu är Timo nurmos häst klar för Prix d’Amérique.

Se loppet här

tema
Tema: Prix Tenor de Baune

Så kördes Prix Tenor de Baune

Readly Express nöp direktbiljetten till Prix d'Amérique då Timo Nurmos femåring vann Prix Tenor de Baune efter tätkänning hela loppet.

Prix Tenor de Baune, 2.700 meter voltstart, förstapris: 54.000 euro.

13 READLY EXPRESS snabb ut, till ledningen efter 500. Fick dämpa farten fram till 700 kvar. Stack undan säkert i sin läckra flegmatiska stil. 8 TREASURE KRONOS snabbast ut, släppte efter 500. Hakade på fint till maxutdelning. 11 CHARLY DU NOYER mestadels andra utvändigt. På 250 kvar, avslutade godkänt utan chans. 12 CARAT WILLIAMS tredjespår första 700 fram utvändigt ledaren. Försökte sätta press, kom inte riktigt i närkamp, höll farten fint. 14 TWISTER BI tredjespår, fick backa efter 500, ner i femte utvändigt. På 1.000 kvar, tredjespår utan rygg resten, höll tappert. 6 CAID GRIFF tredje invändigt. Hängde med till maxutdelning. 5 COUP DROITE sjätte utvändigt, andrahäst i tredjespår, fint framdragen av Twister Bi, höll farten.

Tempo:
1200: 1.12,9
1700: 1.14,1
2.200: 1.14.0
Segertid: 1.12,9/2.700 meter

tema
Tema: Criterium Continental

Abrivard slog till

Matthieu Abrivard körde Christophe Feyte-tränade stoet Doria Desbois i Criterium Continental (€240.000) på Vincennes under söndagens stortävlingar och det slutade med mäktig spurt- och skrällseger.
Matthieu Abrivard körde  stoet Doria Desbois i Criterium Continental. Foto Gerard Forni
Matthieu Abrivard körde stoet Doria Desbois i Criterium Continental. Foto Gerard Forni

Doria Desbois (In Love with You-Ivaniez) hade formen på topp när det gällde som mest. Fyraåringen tog tredje raka triumfen när hon spurtslog ett namnkunnigt gäng i loppet som också ger vinnaren biljett till Prix d’Amérique i slutet av januari. På upploppet kopplade stoet enkelt grepp på mer betrodda duon Draft Life och Django Riff, samtidigt som hon kunde stå emot smygkörda Delia du Pommereuxs slutstöt sista 100 meterna.

För favoriten Django Riff löste sig loppet rätt bra. När Gabriele Gelormini efter 500 meter valde andraspår med Dreamoko fick Django Riff rygg i andraspår och körande Yoann Lebourgeois kunde vänta med attacken till 450 meter från mål. I det läget hade Björn Goop svept fram i tredjespår och övertagit ledningen med Petri Salmelas Makethemark, samtidigt som Lutfi Kolgjinis Rajesh Face lämnats i dödens efter tuff inledning i tredjespår. Makethemark var en slagen häst redan 300 kvar och in på upploppet var krafterna slut.

Django Riff kopplade grepp, Delia du Pommereux fick fritt mellan hästar och Draft Life spurtade storstilat längre ut i banan. Men ingen kunde stå emot Doria Desbois sista biten och In Love With You-dottern vann på 1.10,7a/2.100 meter. 108.000 euro var segern värd.

Fredrik Wallins Inga In Heaven gjorde det bra som sexa och hon tjänade 4.800 euro medan Makethemark och Rajesh Face gick lottlösa ur uppgörelsen.

Vinnande Doria Desbois kom från seger i Prix Ariste Hemard (€120.000), vilket också var stoets främsta merit innan Criterium Continental.

tema

Bold Eagle testas med lättare balans

Sébastien Guarato justerar matchningsplanen för Bold Eagle. Nu ska han starta även i Prix de Belgique – och då provas med lättare balans.
Bold Eagle. Foto Mia Törnberg

Det är i en intervju med sajten equidia.fr de nya planerna avslöjas. Guarato meddelar att han är mycket nöjd med Bold Eagle efter andraplatsen bakom Bird Parker i Prix du Bourbonnais.

– Örnen flyger fram i jobben efter Bourbonnais. Hästen har återhämtat sig perfekt. Han ska som planerat starta i Prix de Bourgogne på nyårsafton, säger Guarato.

Ursprungligen var idén att Bold Eagle därefter skulle stå över Prix de Belgique två veckor före Prix d’Amérique, men de planerna har nu ändrats. Och inte för att Bold Eagle missade Prix de Bretagne i mitten på november på grund av hovböld och skulle behöva ett lopp till i kroppen innan Prix d’Amérique utan för att Guarato vill prova att lätta Bold Eagles balans.

Hästen tävlar normalt barfota bak och med skor plus sula fram, men nu vill Guarato testa hur hästen fungerar utan kombipad-sulor.

– Alla vet att Bold Eagle behöver vikt fram för att fungera i travet. Men jag vill prova och se om det går att köra honom lättare. Det blir perfekt att testa utan sulor i Belgique. Jag vill se, i ett riktigt lopp, hur han fungerar utan kombipaden. Beroende på hur han presterar och känns bestäms sedan i samråd med kusken Franck Nivard hur Bold Eagle ska gå balanserad i Prix d’Amérique, säger Sébastien Guarato till equidia.fr.

tema

Framspår för Makethemark?

Både Makethemark och Rajesh Face kommer med i Criterium Continental på julafton. Makethemark får med lite tur framspår bakom bilen. I femåringsloppet Prix Tenor de Baune kan hela sju hästar som tränas i Sverige starta.
Makethemark och skötaren Anne Ratikainen får en spännande julafton på Vincennes. Foto: Mia Törnberg.
Makethemark och skötaren Anne Ratikainen får en spännande julafton på Vincennes. Foto: Mia Törnberg.

Det blir minst två svenska hästar i grupp I-loppet Criterium Continental. Maharajah-sonen Makethemark som i november var tvåa i Breeders Crown bakom Cyber Lane och sedan fyra i Solvalla Grand Prix får avsluta året i Paris och Criterium Continental. Blir det två strykningar bland de rikare (topp)fyraåringar som är anmälda får Petri Salmelas topphäst framspår.

Lutfi Kolgjinis Rajesh Face är också klar för att komma med. När anmälan gick ut på måndagmorgnen var Raja Mirchi-sonen är 16:e vinstrikaste häst på listan och kommer alltså med. 18 hästar får plats i loppet.

Vinnaren i Criterium Continental får en Prix d’Amérique-biljett och det får även vinnaren i femåringsloppet Prix Tenor de Baune. Där är svenskintressena stora. Hela sju hästar som till vardags trampar svenska marker är anmälda och bland de 18 som får plats. Daniel Redén står för tre av dem, Wild Honey, Caid Griff och Tobin Kronos och Jerry Riordan för två, Twister Bi och Treasure Kronos. Readly Express och Day or Night In är de återstående två.

Startlistorna blir klara på torsdag.

Anmälningslistor

Criterium Continental, Vincennes söndag, 2.100 meter bilstart. Hästarna är uppställda i fallande prissummeordning. Förstapris 108.000 euro. De nio vinstrikaste som definitivanmäls får framspår:

• Django Riff
  • Dawana
  • Draft Life
  • Urlo dei Venti
  • Dijon
  • Dreammoko
  • Delia du Pommereux
  • Doberman
  • Darling de Reux
  • Discours Joyeux
  • Makethemark – tränare Petri Salmela
  • Diabo du Noyer
  • Dragon des Racques
  • Doria Desbois
  • Cokstile
  • Rajesh Face – Lutfi Kolgjini
  • United Love
  • Dream Darling

Reserver:

• Super Nice – Björn Goop
  • Inga in Heaven – Fredrik Wallin
  • Delfino
  • Ulisse d’Asolo

Prix Tenor de Baune, Vincennes söndag, 2.700 meter. Förstapris 54.000 euro:

• Twister Bi – Jerry Riordan
  • Carat Williams
  • Charly du Noyer
  • Cyprien des Bordes
  • Tony Gio
  • Traders
  • Treasure Kronos – Jerry Riordan
  • Coquin Bebe
  • Cobra Bleu
  • Caid Griff – Daniel Redén
  • Coup Droit
  • Clara du Pontseuil
  • Caly Loulou
  • Tessy d´Ete
  • Tobin Kronos – Daniel Redén

Reserver:

• Cash and Go
  • Toseland Kyu
  • Codie de Beaulieu
  • Calaska de Guez
tema

Rajesh Face till Frankrike igen

Rajesh Face tar sikte mot det stora fyraåringsloppet Criterium Continental på julafton – om han kommer med. Och till våren är det meningen att han sedan ska följa med stallkamraten Tae Kwon Deo till USA.
Rajesh Face får fira julafton på Vincennes. Foto: Mia Törnberg.
Rajesh Face får fira julafton på Vincennes. Foto: Mia Törnberg.

Tae Kwon Deo (e. Muscle Hill – Brigham Dream), som vann tvååringarnas Breeders Crown-lopp igår på Jägersro, har Hambletonian som ett av sina huvudmål. Lutfi Kolgjini ämnar även skicka över Derbysexan Rajesh Face (e. Raja Mirchi – Nippy Girl) till Nordamerika.

– Tanken är att skicka över en skötare med Tre Kwan Deo och då kan vi lika gärna ta med en häst till. Jag tror Rajesh Face passar perfekt på banorna där borta, säger Lutfi Kolgjini, vilken i år fick se den Pasithea Face han tränade som tre- och fyraåring gå från att ha varit ett toppsto, med styrkan som vapen, som tre- och fyraåring i Sverige till att bli ett av Nordamerikas bästa ston bakom Hannelore Hanover i år som femåring när hon åkte över Atlanten.

Men först är det alltså Paris och Vincennes som hägrar. I debuten på Vincennes i slutet av november fick Rajesh Face nöja sig med femteplatsen (Robert Bergh-tränade Mindyourvalue W.F. vann) då han gick med skor runt om. I Criterium Continental, 2.100 meter autostart, på julafton, med 108.000 euro till vinnaren, provar man förmodligen med en mer barfotarelaterad balans. Rajesh Face har varit hemma på Vomb och tränat mellan starterna.

Anmälan till Criterium Continental går ut först på måndag och startlistan blir klar om en vecka. Utöver Raja Mirchi-sonen Rajesh Face är två svenskfödda hästar till preliminäranmälda; Fredrik Wallin-tränade stoet Inga in Heaven (e. Orlando Vici – Västerbofromheaven) och numera Fabrice Souloy/Philippe Billard-managerade Zahara Goj (e. Orlando Vici – Melinda Sigel). Conrad Lugauer-tränade Gareth Boko (e. Make it Happen – Vanilla Boko), som garanterat fått plats i loppet, har flyttats ner från listan över ”engagerade” till ”bortplockade”.

De tre svenskfödda hästar som är aktuella att starta hänger på gränsen att bli bland de 18 som kommer med och de kommer helt klart att få börja från bakspår. De nio vinstrikaste anmälda får de nio framspåren. De får räkna med att möta hela den samlade franska fyraåringseliten.

Julafton kommer att bli en av de mest spännande tävlingsdagarna på Vincennes under hela året. Utöver Criterium Continental körs då femåringsloppet Prix Tenor de Baune där både Readly Express (e. Ready Cash – Caddie Dream) och Twister Bi (e. Varenne – Lorraine Bi) ska starta som heta segerkandidater. En hel brasse svensktränade hästar är preliminäranmälda: Daniel Redén-kvartetten Tobin Kronos (e. Muscle Hill – Zamia F.C.), Wild Honey (e. Cantab Hall – U.Wanna Lindy), In Toto Sund (e. Ken Warkentin – Marsia L.B.) och In Vain Sund (e. Revenue – Staro Yasmine). Jerry Riordan har förutom Twister Bi också stoet Treasure Kronos (e. Raja Mirchi – Glide About) som aktuell. Vinnarna i de här två loppen får direktbiljetter till Prix d’Amérique.

Dessutom rids montékriteriet Prix de Vincennes för franskfödda treåringar.

tema

Björn Goop kör Readly Express

Det blir kuskbyte på Readly Express i Prix Tenor de Baune på Vincennes på julafton. Björn Goop kör istället för Jorma Kontio.
Readly Express. Foto: Mia Törnberg.
Readly Express. Foto: Mia Törnberg.

Det bekräftar Readly Express ägare Rolf Andersson för trav365.se idag:

– Det är klart att det blir Björn som kör.

Björn Goop har kört Readly Express en gång tidigare, när hästen vann ett Breeders Crown-försök på Rättvik som fyraåring.

Femåringsloppet Prix Tenor de Baune över 2.700 meter på julafton blir Readly Express avstamp mot Prix d’Amérique. Vinner han är saken klar, då är han med sista söndagen i januari i det största loppet. Vinner han inte finns två lopp till att kvala in från, Prix de Bourgogne över 2.100 meter med autostart på nyårsafton och sedan det traditionella Prix d’Amérique-genrepet Prix de Belgique (2.850 meter) den 14 januari, två veckor före Prix d’Amérique.

En anledning till kuskbytet i Prix Tenor de Baune är att Björn Goops franska filial blir inblandad i uppstallningen av Readly Express när hästen nästa vecka åker ner dit för sin Prix d’Amériquesatsning.

– Det har varit ett jäkla pussel för Timo Nurmos. Transporter ner, var han ska stallas upp, vad som händer om han kvalar in och vinner på julafton, gör han inte det kan det vara aktuellt att gå ut i ett lopp på nyårsafton, kvalar man inte in då får man en ny chans den 14 januari. Det är på håret om han kommer med på pengar, det beror på vilka hästar som kvalar in, och tar platser på det sättet. Sammantaget så bestämde Nurmos att Björn kör nu på julafton, säger Rolf Andersson till trav365.

Och om petningen av Jorma Kontio:

– Vi har inget negativt att säga om Jorma. Han var ju tvåa med Opal Viking i Prix d’Amérique för ett antal år sedan och vann ju med Readly Express på Vincennes lilla bana (förra året i Grand Prix de ’U.E.T., reds.anm.). Men sett till helheten så blev det på det här viset, Timo har ansvaret och har fattat beslutet, som vi inte har några invändningar mot.

tema
Tema: Prix du Bourbonnais

Bird Parker spurtade ner Bold Eagle

Bird Parker slog Bold Eagle i Prix du Bourbonnais efter en riktig toppstyrning av Jean-Philippe Monclin. Han vann på nya löpningsrekordet 1.12,4/2.850 meter. Den tredje finalplatsen till Prix d’Amérique tog Jerry Riordans Ringostarr Treb.
Bird Parker spurtade utan problem ner Bold Eagle i Peix du Bourbonnais. Foto: Gerard Forni.
Bird Parker spurtade utan problem ner Bold Eagle i Peix du Bourbonnais. Foto: Gerard Forni.

Bird Parker har alltid haft starten som akilleshäl och nästan alltid fått gå sina oerhört starka slutkilometrar från positioner långt bak. Den här gången tog Jean-Philippe Monclin vad som sannolikt var Bird Parkers bästa start i livet, innebärande att han hamnade före Bold Eagle i fältet.

Fakta

Bird Parker

hingst 6 år e. Ready Cash – Belisha e. Fakir du Vivier
62 st: 17–10–6
Rekord: 1.09,7ak
Insprunget: 1.534.605 euro
Uppfödare: Christian Toulourge
Ägare: Elisabeth Allaire
Tränare: Philippe Allaire
Körsven: Jean-Philippe Monclin

Expandera

Charly du Noyer tog ledningen, släppte till Ringostarr Treb, och snart kom den häst championtränaren Sébastien Guarato var mest angelägen att kvala in till Prix d’Amérique från detta lopp, Carat Williams, farande i tredjespår och övertog i sin tur täten. Tempot var ”Prix d’Amerique-högt”, 1.12,3 första 1.350 meterna och 1.11,9 första 1.850!

Med kilometern kvar tyckte Franck Nivard att det var dags att attackera med Bold Eagle. Jean-Philippe Monclin valde att inte gå ut framför med Bird Parker utan taxerade läget helt rätt då han istället kunde smita med i Bold Eagles rygg när Akim du Cap Vert inte klarade att täcka upp i tredjespår.

Bold Eagle sköljde snabbt över fältet och hade redan i sista kurvan grepp på Carat Williams, utan att Nivard direkt såg ut att köra för fullt. Bird Parker lämnade Bold Eagles rygg in på upploppet och kopplade obevekligt greppet.

Tränaren Philippe Allaire hade inte svårt att dra slutsatsen om varför Bird Parker slog Bold Eagle:

– Bird Parker startade som aldrig tidigare, sade han till Paris Turf efter loppet.

Bold Eagles tränare Sébastien Guarato hade också sin uppfattning klar om varför det gick som det gick:

– Bold Eagle saknade ett lopp i kroppen, vilket förstås hänsyftade till att hästen missade Prix de Bretagne för tre veckor sedan beroende på en hovböld.

Ringostarr Treb spurtade bra till tredjeplatsen när han kom loss och slog Daniel Redén-duon Propulsion och Lionel om den tredje finalplatsen till Prix d´Amerique. Propulsion satt långt bak invändigt och avslutade bra efter att ha fått för långt fram till täten i slutkurvan och Lionel höll starkt efter att ha hamnat i kön från början och sedan varit ute i vida spår innan han kom ner utvändigt ledaren med kilometern kvar.

Bird Parker har varit bofast i kullens topp sedan han var tre år och en av de som stått i skymundan av Bold Eagle. Han har varit på besök i Sverige också och satte världsrekord när han vann Harper Hanovers lopp Elitloppshelgen 2016 på 1.12,3. Han har startat på flitigt under hösten och gjort avstickare till Avenches i Schweiz, Gelsenkirchen i Tyskland och Mons i Belgien där han vunnit ”samarbetsloppen” med den franska travsporten. Han var fyra i det första B-loppet, Bretagne.

De 1.12,4 han nu vann på var alltså nytt löpningsrekord. Det var hans egen pappas, Ready Cashs, rekord från 2011 han sänkte med en tiondel.

Knappt för Django Riff

Philippe Allaire har tränat Bird Parker hela karriären och han tränar också toppfyraåringen Django Riff som generalrepeterade inför Criterium Continental julafton med att vinna grupp II-loppet Prix Octave Dousnel. Men det liksom inte gnistrade direkt av toppform om Ready Cash-sonen (undan Rasta Perrine) som för Yoann Lebourgeois så när bromsade bort sig efter att ha kopplat grepp från dödens. Han vann hur som helst på 1.15,2/2.700 meter.

Tvååringarna har fått börja känns på 2.700 meter på Vincennes stora bana. Jean Baudrons Village Mystic-son Faithful, undan Horsaca som tidigare lämnat halvmiljonären i euro, North America (e. And Arifant), betvingade Fleuron d’ Iroisie (e. Kaisy Dream) på 1.18,2/2.700, karriärens andra seger för Faithful.

Fakta

Så kördes Prix du Bourbonnais

16 BIRD PARKER fick en bra start, framme utvändigt ledaren efter 700 meter, avlöst direkt och satt i tredje utvändigt i uppförsbacken. Satt kvar när Bold Eagle attackerade från paret bakom, tog rygg på Bold Eagle i tredjespår, ner i andraspår bakom denne i slutkurvan, ut in på upploppet och spurtade till säker seger. Topprestation.
’17 BOLD EAGLE stabil start till vad som var fjärde par utvändigt när fältet formerat sig i uppförsbacken. Attack i tredjespår kilometern kvar, svepte snabbt fram till grepp redan innan slutkurvan, blev nerspurtad men fullföljde ändå toppbra i första starten sedan september.
6 RINGOSTARR TREB kom iväg bra, övertog ledningen efter cirka 700 meter, släppte i nedre kurvan. Loss på upploppet spurtade bra.
10 PROPULSION sjätte invändigt. Ut i andraspår i uppförsbacken. Loss 300 kvar och spurtade mycket bra, nära att hinna fram till tredjeplatsen.
13 LIONEL i kön från början, avancerade tidigt i tredjespår och nådde fram utvändigt ledaren kilometern kvar. Kunde inte svara när Bold Eagle kom hastigt i tredjespår, fick släppa ner både denne och Bird Parker framför sig, Seg i slutkurvan, fullföljde tappert med tanke på den hårda resan.
11 BELINA JOSSELYN satt i rygg på Bold Eagle. Var dock inte med när tåget gick i tredjespår och fick ut Propulsion framför sig kilometern kvar. Hamnade i dåliga ryggar och satt i kön när hon attackerade i vida spår in på upploppet, toppspurt.
5 CARAT WILLIAMS satte fart i tredjespår i nedförsbacken, pressade sig till ledningen knappt 1.500 kvar. Slagen i sista kurvan.

4 CHARLY DU NOYER bra start till ledningen, släppte efter 700 meter och fick sedan tredje invändigt. Loss på upploppet, höll farten. 15 WILD HONEY femte invändigt. Loss 200 kvar, vass spurt. 3 BRIAC DARK sladdade i kön. Gick starkt över upploppet i skymundan. 2 UZA JOSSELYN fram utvändigt ledaren i slutet av nedförsbacken, strax avlöst till andra par utvändigt kilometern kvar. Försökte i tredjespår igen i sista kurvan, tröttnade. 1 SPARTAN KRONOS i kön i andraspår. Med i tredjespår i uppförsbacken, trött i slutkurvan. 14 VOLTIGEUR DE MYRT offensiv från början och framme utvändigt ledaren efter en knapp kilometer. Avlöst, kall tidigt. 12 AKIM DU CAP VERT hängde hopplöst i tredjespår mest hela loppet, trött i uppförsbacken. 8 BOOSTER WINNER bra start ner på innerspår, satt i fjärde invändigt när uppförsbacken började. Avhängd över upploppet. 7 BILIBILI sladdade bakom fältet hela vägen. 9 VALKO JENILAT långt bak utvändigt. Med i tredjespår tidigt i uppförsbacken, hamnade på mellanhand, försökte i fjärdespår i slutkurvan och galopperade, hade dålångt fram till täten.
Tempo: Första 1.350 meterna: 1.12,3, första 1.850: 1.11,9m första 2.350: 1.12,6

Expandera
Fakta

Resultatlista

Prix du Bourbonnais, 2.700 meter. Priser: 54.000 – 30.000 – 16.800 – 9.600 – 6.000 – 2.400 – 1.200 euro

1. Bird Parker – Jean-Philippe Monclin 1.12,4
  2. Bold Eagle – Franck Nivard 1.12,6
  3. Ringostarr Treb – Gabriele Gelormini 1.12,6
  4. Propulsion – Örjan Kihlström 1.12,7
  5. Lionel – Björn Goop 1.12,7
  6. Belina Josselyn – Jean-Michel Bazire 1.12,7
  7. Carat Williams – David Thomain 1.12.8
    Oplacerade: Charly du Noyer 1.12,8, Wild Honey 1.12,9, Briac Dark 1.13,0, Uza Josselyn 1.13,4, Spartan Kronos 1.13,4, Voltigeur de Myrt 1.13,4, Akim du Cap Vert 1.13,6, Booster Winner 1.13,7. Bilibili 1.14,2, Valko Jenilat dg

Klara för Prix d’Amérique efter Prix de Bretagne och Prix du Bourbonnais: Billie de Montfort, Bird Parker, Bold Eagle, Charly du Noyer, Ringostarr Treb, Valko Jenilat

Expandera

tema

Kanonlopp i Paris

Prix du Bourbonnais blir ett riktigt kanonlopp på söndag och bli inte förvånade om inte större delen av fältets deltagare återfinns i Prix d'Amérique nästa år.
Propulsion startar i Paris på söndag och Daniel Redén selar också ut Lionel och Wild Honey. Foto Mia Törnberg
Propulsion startar i Paris på söndag och Daniel Redén selar också ut Lionel och Wild Honey. Foto Mia Törnberg

Ur ett svenskt perspektiv är det givetvis Daniel Redéns trio Lionel, Propulsion och Wild Honey som drar till sig störst uppmärksamhet, men Jerry Riordan tar ut Ringostarr Treb och Conrad Lugauer fick också plats med Spartan Kronos.

Från franskt håll riktas de flesta blickarna mot Bold Eagle, vilken ströks ut Prix de Bretagne på grund av en hovböld.

Sebastién Guarato startar också Prix de Bretagne-vinnaren Valko Jenilat, Booster Winner och framför allt segermaskinen Carat Williams, vilken kommer med sex raka triumfer och ställs för första gången mot den äldre eliten. Däremot ställer Guarato över Bretagne-tvåan Billie de Montfort, vilken redan är klar för Prix d’Amérique.

Startlista:

Prix du Bourbonnais (€120.000)
2.850 meter.

1. Spartan Kronos-Conrad Lugauer
  2. Uza Josselyn-Alexandre Abrivard
  3. Briac Dark-Matthieau Abrivard
  4. Charly du Noyer-Yoann Lebourgeois
  5. Carat Williams-David Thomain
  6. Ringostarr Treb-Gabriele Gelormini
  7. Bilibili-Laurent-Claude Abrivard
  8. Booster Winner-Mathieu Mottier
  9. Valko Jenilat-Eric Raffin
  10. Propulsion-Örjan Kihlström
  11. Belina Josselyn-Jean-Michel Bazire
  12. Akim du Cap Vert-Franck Anne
  13. Lionel-Björn Goop
  14. Voltigeur de Myrt-Lorenzo Donati
  15. Wild Honey-Franck Ouvire
  16. Bird Parker-Jean-Philippe Moulin
  17. Bold Eagle-Franck Nivard
tema

Bold Eagle mot tre Redén-hästar

Bold Eagle missade Prix de Bretagne på grund av en hovböld. I Prix du Bourbonnais på söndag är han tillbaka. Titelförsvararen i Prix d’Amérique möter bland annat Daniel Redén-trion Propulsion, Lionel och Wild Honey, plus Jerry Riordans Ringostarr Treb.

Bold Eagle har inte startat sedan andraplatsen bakom valacken Aubrion du Gers i Masters-finalen i september. Matchningen inför Prix d’Amérique stördes förstås av den där hovbölden för tre veckor sedan, men om Bold Eagle ändå är i närheten av det tränaren Sébastien Guarato och kusken Franck Nivard förväntar sig på söndag är det förstås lugn och ro i BE-lägret inför nästa uppgift; 2.100-metersloppet Prix de Bourgogne nyårsafton.

Propulsion fick ett nyttigt lopp i kroppen i Gävle i torsdags innan han reste till Grosbois. Lionel jobbade 1.23/3.000 meter på Grosbois rundbana under söndagen. Dessa två ska starta i Prix du Bourbonnais, körda av Örjan Kihlström respektive Björn Goop, och Redén tar sannolikt också ut femåriga USA-stoet Wild Honey.

Matthieu Abrivard ska köra Ringostarr Treb och det lär innebära att Abrivards montéspecialist Bellissima France, som står på anmälningslistan, inte startar.

Daniel Redén-trion Call Me Keeper, Caid Griff och In Vain Sund står på reservlistan. Det gör också Day or Night In och Spartan Kronos. De två sistnämnda kommer sannolikt inte med.

Sébastien Guarato har utöver Bold Eagle även med redan Pd´A-klare Valko Jenilat plus Booster Winner och Carat Williams. Speciellt den sistnämnde lär vara intresserad av att här försäkra sig om en Prix d’Amérique-biljett.

Från svensk synvinkel kan noteras att Readly Express, Nuncio och Twister Bi väntar med att ge sig ut på kolstybben. Readly Expess och Twister Bi siktar på femåringsloppet Prix Tenor de Baune julafton medan Nuncio om han vill kan vänta ända till Prix d’Amérique med att åka till Paris. Han kommer nämligen (liksom sannolikt också Oasis Bi) med på sin samlade prissumma.

Nuncio ska för övrigt starta på Solvalla nästa onsdag, den 13 december, har tränaren Stefan Melander meddelat.

Anmälningslistan

De tre främsta i Prix du Bourbonnais får direktbiljett till Prix d’Amérique den 28 januari nästa år. Startlistan blir klar på torsdag.

Prix du Bourbonnais, Vincennes söndag, 2.850 meter. Förstapris: 54.000 euro (Hästarna ordnade i fallande prissummeordning).

• Bold Eagle – tränare Sébastien Guarato
  • Bird Parker – Philippe Allaire
  • Lionel – Daniel Redén
  • Akim du Cap Vert – Franck Anne
  • Amiral Sacha – Florent Lamare
  • Uhlan du Val – Cedric Megissier
  • Bellissima France – Matthieu Abrivard
  • Bilibili – Laurent Claude Abrivard
  • Ave Avis – Jean-Michel Bazire

Reserver:

• Best of Jets – Jean Michel Baudouin
  • Uza Josselyn – René Aebischer
  • Caid Griff – Daniel Redén
  • Ursa Major – Stéphane Provoost
  • In Vain Sund – Daniel Redén
  • Shadow Gar – Pietro Gubellini
  • Spartan Kronos – Conrad Lugauer

Klara för Prix d´Amérique efter Prix de Bretagne den 19 november: Valko Jenilat, Billie de Montfort, Charly du Noyer

tema
Tema: Avstängd

Anna får inte vara med

Anna Mix blev utkörd i Prix d’Amérique i år och blev avstängd från att tävla i voltstart på Vincennes. Idag testades hon på den franska huvudstadsbanan inför helgens Prix du Bourbonnais och framförallt Prix d’Amérique. Men det gick inget bra för Anna.
Anna Mix är tillbaka i Sofia Aronssons träning. Axevallatränaren har stärkt upp med ytterligare tre intressanta hästar. Foto Adam Ström/Stalltz.se
Anna Mix är tillbaka i Sofia Aronssons träning. Axevallatränaren har stärkt upp med ytterligare tre intressanta hästar. Foto Adam Ström/Stalltz.se

Nio hästar var med och övervakades av domarna Jean Frére och Pierre-Alexandre Lemiére, skriver Paris Turf.
Tyvärr blev det inget lyckat test.
– Vi körde två varv runt banan i rätt så snabbt trav, men direkt när vi kom fram till voltplatsen slutade hon fungera. Hon gjorde samma sak två gånger och det var en besvikelse, även om jag inte är förvånad. Jag får försöka hitta något lopp åt henne i Belgien istället för Bourbonnais. Det innebär också att hon inte kan vara med i Prix d’Amérique, sade Franck Leblanc till Paris Turf.
Hon kan däremot vara med i Prix de Bourgogne på Vincennes 31 december – där vankas det nämligen autostart…

tema

För tufft upplägg

PARIS. Day Or Night In är inte vän med det franska voltsystemet och det visade han också idag. En tappstart på 30-talet meter och sedan en offensiv styrning av Johan Untersteiner blev alldeles för mycket för Day Or Night In i Prix de Bretagne och Untersteiner fick vända hem utan pengar trots att hästen svarade för ett topplopp.
Day Or Night In jagar sin första seger denna vinter i Paris. Foto: Gerard Forni
Day Or Night In jagar sin första seger denna vinter i Paris. Foto: Gerard Forni

– Det var inte mycket att säga om. Han är knepig från början i voltstart och det spelar ingen roll om vi är hemma eller i Frankrike, sade Johan Untersteiner.

Johan valde att ge sig iväg efter andra svängen (1.550 kvar) i trejdespår och då satt han och Day Or Night In näst sist utvändigt. Dryga kilometern från mål kom duon ner framför ledande – och segrande – Valko Jenilat och blev avlöst kort senare, men var utan chans att blanda sig i tätstriden i Prix de Bretagne.

Day Or Night In kom in som åtta (först utanför pengar) och noterade 1.13,6/2.700 meter. Segrande Valko Jenilat och Eric Raffin noterade 1.13,2 över Prix d’Amérique-distansen.

– Idag fick det bära eller brista, men jag tror att han kommer att få en vinter i Frankrike om vi håller oss till autostart. Nästa uppgift är däremot inte bestämd.

tema

Succé för Guarato utan ”Örnen”

PARIS. För Sebastién Guarato var det en händelserik söndag. Den inleddes med att han fick stryka Bold Eagle ur Prix de Bretagne, men han kunde ändå signera sig för en dubbelseger!
Utvändige Valko Jenilat håller undan för vasst spurtande Billie de Montfort. Foto: SCOOPDYGA
Utvändige Valko Jenilat håller undan för vasst spurtande Billie de Montfort. Foto: SCOOPDYGA

– Nu har jag tre hästar klara för Prix d’Amérique nästa år, jublade Sebastién Guarato.

Valko Jenilat (e. Kepler-Perle du Roc) har tagit flera kliv under säsongen och visar också att han duger i det allra största sammanhangen. Han kunde överta ledningen från Charly du Noyer drygt 1.700 meter före mål och sedan försvarade han sig berömvärt in till linjen.

Segern blev dock knapp sedan stallkamraten Billie de Montfort (e. Jasmin del Flore) fått luckan från tredje inner 100 kvar när både Valko Jenilat och Charly du Noyer bröt ut ett spår. Billie de Montfort var bara slagen med huvud på 1.13,2/2.700 meter.

Fakta

Resultat

Prix de Bretagne (€120.000),
2.700 meter.

Häst-Kusk-Tid

1 Valko Jenilat-Eric Rafffin, 1.13,2
2 Billie de Montfort-David Thomain, 1.13,2
3 Charly du Noyer-Yoann Lebourgeois, 1.13,3
4 Bird Parker-Jean-Philippe Monclin, 1.13,4
5 Shadow Gar-Pietro Gubellini, 1.13,5
6 Akim du Cap Vert-Franck Anne, 1.13,6
7 Voltigeur de Myrt-Lorenzo Donati, 1.13,6
Oplacerad: Day Or Night In-Johan Untersteiner, 1.13,6, Belina Josselyn-Jean-Michel Bazire, 1.13,7, Uza Josselyn-Alexandre Abrivard, 1.13,7, Best of Jets-Tony le Beller, 1.14,0, Olmo Holz-Christophe Martens, 1.14,1, Ave Avis-Matthieu Abrivard, i.t, Booster Winner-Mathieu Mottier, i.t. Struken: Bold Eagle.
Odds: 2,60. Plats: 14-27-40.
Segrare: hingst 8 år e. Kepler-Perle du Roc e. Eclair de Vandel.
Tränare: Sebastién Guarato.
Ägare: Ecurie G et F. Raffre.
Uppfödare: Laétitia & Vincent Hautemaniere, Jean-Pierre & Nicole Boivent.

Expandera

– Valko Jenilat har lyft sig flera klasser under säsongen och han gillar stora banor, säger Sebastién Guarato, och fortsätter:

– Givetvis var det tråkigt det som hände med Bold Eagle, men vi har tid på oss att få honom i ordning till Prix d’Amérique, och vad det gäller Billie de Montfort gav hon ett härligt formbesked även om jag visste att hon var bra iordning.

Tredjeplatsen gick till Philippe Allaires Charly du Noyer (e. Ready Cash) på 1.13,3.

– Om inte Yoann Leborgeous följer med Valko Jenilat i rygg så får aldrig Billie de Montfort luckan invändigt, vilket betyder att jag hade haft två hästar klara för Prix d’Amérique. Nu kommer säkert Bird Parker med på sina pengar ändå. Jag var väldigt nöjd med Charly du Noyer och idag tävlade han dessutom med skor. Han är mycket bättre utan. Däremot är jag brydd över att Bird Parker är så långsam från start, det går inte att tappa så mycket mark från början om han ska duga i Prix d’Amérique, sade Philippe Allaire.

Under pari tävlade Belina Josselyn och fjolårets Prix d’Amérique-tvåa kördes offensivt trots att hon skulle starta med skor runt om och Jean-Michel Bazires sto slutade oplacerad.

tema
Tema: B-lopp

Så kördes Prix de Bretagne

De tre främsta, Valko Jenilat, Billie de Montfort och Charly du Noyer är klara för Prix d'Amérique. Så trots att Bold Eagle ströks på grund av en hovböld dominerade Sebastién Guarato loppet fullständigt då han tränar såväl ettan som tvåan.

Så kördes Prix de Bretagne
9 VALKO JENILAT först i andraspår, avlöst 1.900 kvar, på kort senare, övertog cirka 1.600 kvar. Höll undan knappt men säkert på 1.13,0/2.700 meter. 14 BILLIE DE MONTFORT snabb ut till rygg ledaren som blev tredje invändigt cirka 1.600 kvar. Loss invändigt sista biten, inte långt borta. 5 CHARLY DU NOYER snabbast ut, släppte cirka 1.600 kvar, hängde med till maxutdelning. 13 BIRD PARKER långsam ut, förstahäst i tredjespår i uppförsbacken, ner utvändigt ledaren cirka 1.000 kvar. Utan chans att gå i närkamp, men höll farten bra. 2 SHADOW GAR fjärde utvändigt, med som andrahäst i tredjespår cirka 1.000 kvar, ut flera spår till slut, avslutade bra utan chans. 12 VOLTIGEUR DE MYRT femte invändigt, fjärde utvändigt 1.000 kvar, provade i vida spår till slut, bra i skymundan. 11 AKIM DU CAP VERT tredjespår från början, ner i fjärde invändigt. Fram invändigt hela vägen, höll farten godkänt till maxutdelning.10 BELLINA JOSSELYN dålig start, sjunde utvändigt, trea i tredjespår cirka 1.500 kvar, blev utan rygg i tredjespår kort senare. Orkade inte. 1 DAY OR NIGHT IN fram i tredjespår cirka 1.500 kvar, ner utvändigt ledaren kort senare, avlöst omgående. Tappade lite till slut.

Tempo:
Första 1200: 1.14,1
Första 1700: 1.14,4
Första 2.200: 1.13,8
Segertid: 1.13,0

tema

”Det var en jäkla häst”

PARIS. Igår blev det klart att Björn Goop skulle ersätta skadade Franck Nivard bakom Bold Eagle. Idag fick han sätta sig upp bakom Bold Eagle i värmningen och mer än så blev det inte...han fick lämna ett negativt besked till Sebastién Guarato.
Bold Eagle var inte fräsch i värmningen och kretsen runt hästen valde att stryka honom från Prix de Bretagne. Foto: Gerard Forni
Bold Eagle var inte fräsch i värmningen och kretsen runt hästen valde att stryka honom från Prix de Bretagne. Foto: Gerard Forni

– Han markerade hälta vänster fram och med en sådan här häst tar man inga chanser, säger Björn Goop.

Men hur var det då att värma honom?

– Det kändes att det var en jäkla häst på den lilla korta stund som jag fick köra honom, fortsatte Björn Goop.

Därmed blir det ingen start för Bold Eagle i dagens Prix de Bretagne.

tema
Tema: Prix de Bretagne

Björn Goop kör Bold Eagle

Björn Goop ersätter Franck Nivard som kusk bakom Bold Eagle i Prix de Bretagne på Vincennes imorgon söndag. Nivard lider av en ond rygg efter en olycka under fredagstävlingarna på Vincennes.
Björn Goop. Foto Jeannie Karlsson
Björn Goop. Foto Jeannie Karlsson

Björn Goop körde Bold Eagles bror Cash And Go i Europeiskt Femåringsmästerskap på Solvalla Kriteriehelgen och får nu alltså chansen även på Bold Eagle. De två hästarna har samma ägare, Pierre Pilarski och inväntar enligt sitt twitterkonto att Björn Goop ska köra klart V75-loppen på Bjerke och sedan bekräfta att han tar uppsittningen.

Franck Nivard, som skulle köra Capella de Vrie i kvällens första lopp kolliderade med Anthony Barriers Chimene d’Osny och gick i backen. Capella de Vrie ströks och Nivard slog sig så illa, klagade över smärtor i ryggen, att han fördes till sjukhus där han fick tillbringa natten.

På lördageftermiddagen har det stått klart att Franck Nivard inte kan köra på Vincennes i morgon. Eric Raffin, som körde Bold Eagle i två lopp förra året när Nivard avtjänade en avstängning, är inte tillgänglig eftersom han ska köra en annan Sébastien Guarato-häst i Prix de Bretagne, Valko Jenilat.

Franck Nivard är uppsatt på sju hästar på Vincennes i morgon.