Fokustema
Insändare
Läs senare

Sänkt kostnad med 200 miljoner

Med en rasneutral struktur som fokuserar på fruktsamhet skulle seminteknikens fulla potential kunna tillvaratas och uppfödarnas kostnader för de födda fölen sänkas med 200 miljoner.
Av
Anders Darenius

Hästsektorn är organiserad efter ras- och sportintresse. Fokus ligger på det som skiljer medan det som är gemensamt, till exempel seminverksamhet och fruktsamhet, faller mellan stolarna.

Branschens aktörer förefaller vänta på att någon annan (veterinärerna/forskarna?) skall känna ansvar och ta initiativ. Det kommer inte att hända. När hingsthållarna drabbas ekonomiskt händer det däremot något.

Ett exempel: när veterinärerna började ta mer betalt för att seminera stona såg man till exempel till att de kunde ersättas av lekmän. Man förmådde staten att ändra seminreglerna och sanktionera kurser för att utbilda lekmän i semineringskonsten.

Ett annat exempel: när Posten slutade med lördagsutdelning av spermalådor skrev man avtal med en åkare som tog över ansvaret för transport av all kyld sperma inom Sverige oavsett ras.

Vi ser således embryot till en gemensam infrastruktur inom hästaveln. Läget är dock så att en sådan måste agera via de två dominerande rasföreningarna. Aktörer inom andra raser blir därför diskriminerade. Kursen för seminbehörighet är till exempel bara öppen för medlemmar i ASVT eller SWB.

Är det inte dags att vidga kretsen och ge övriga aktörer mer att säga till om? Varför inte bilda en gemensam och rasneutral huvudman för all seminverksamhet i Sverige?

Fokustema
Insändare
Läs senare

”Sätt en bomb under skiten och börja på ny kula”

Snacka politik om lite mer än hästskit. Det behövs en rejäl organisationsutredning!
Av
Anders Darenius
Currier & Ives litografi från 1828: ”Fast trotters on Harlem Lane N.Y.”
Currier & Ives litografi från 1828: ”Fast trotters on Harlem Lane N.Y.”

Hästhållning var en gång storpolitik. Dagens bråk om kväveläckage från hästhagar ter sig futtigt i skenet från de miljöproblem som hästhållningen en gång orsakade storstäderna. År 1900 arbetade till exempel 130.000 hästar på Manhattan och New Yorks renhållning tvingades dagligen hantera 1.100 ton hästskit och 270.000 liter hästurin.

De stora frågorna drunknar som vanligt i de små och fenomenet har kallats cykelställsdebatt. De små och närliggande frågorna har de flesta personliga åsikter om och dessa kan debatteras i det oändliga. De stora frågorna förstår sig bara ett fåtal på och de kan klubbas igenom utan debatt.

Vad som därför bör diskuteras är hästsektorns organisation. Är den organiserad för de stora frågorna eller för cykelställsdebatter om småfrågor?

Jag lutar åt det senare.

Hästhållning var – till skillnad från hundhållning – av avgörande betydelse inte bara för äldre krigföring utan också för framväxten av det moderna samhället[1]  och detta avspeglas också i lagstiftningen. Medan hundsektorn fick utvecklas utan större statlig inblandning styrdes hästhållningen av statliga regler – av försvarspolitiska skäl fram till slutet av 1960-talet och därefter av spelpolitiska skäl.

Hundsektorn har en övergripande och demokratiskt uppbyggd organisation – Kennelklubben. Med den kan politiker och myndigheter kommunicera i vetskap om att den talar för hela hundsektorn.

En sådan saknar hästsektorn.

Med staten som övergripande kraft koncentrerade sig hästsektorns folk istället på det som skiljer, det vill säga samlade sig i  föreningar för att främja sin hästsport eller sin hästras.

När staten i slutet av 1980-talet drog sig tillbaka från den aktiva rollen som avelsledare  uppstod därför ett första maktvacuum. Detta ledde bland annat till att man 1992 och på politiskt initiativ tillskapade en stiftelse bildad  av ett spelbolag och en producentorganisation – Nationella Stiftelsen för hästhållningens främjande (NS) numera kallad Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS).

Den andra maktkällan – det statliga spelmonopolet – bestod dock intakt och med finansieringen ordnad behövde sektorn därför inte förändra sin organisation utan kunde fortsätta som förut.

Med den nya spellagen från 2019 föll dock det sista statliga regleringsmotivet och hästsektorns organisationer ställdes inför en ny verklighet.  Plötsligt skulle man likt hundsektorn utan statligt stöd ta ansvar för sin egen sektors utveckling och finansiering. Slagsmål om spelpengarna kan börja.

Detta duger inte. En organisationskonsult som tittat på hästsektorns struktur lär ha skakat på huvudet och yttrat:

”Sätt en bomb under skiten och börja på ny kula”.

Det är dags att staten sätter ner foten, apterar bomben och tillsätter en rejäl organisationsutredning samt gör den oberoende av dagens organisationer. De hittills gjorda statliga utredningarna har haft direktiv som föreskriver nära samverkan med organisationerna. Med sådana direktiv kan en utredning inte angripa grundproblemet  – den olämpliga organisationsstrukturen. Det är därför vi står kvar på perrongen när tåget går.

Anders Darenius
leg vet

Fotnot: [1] Raulff : Das letzte Jahrhundert der pferde

Fokustema
Insändare
Läs senare

Trolleri à la Denninger?

Att en förenings stadgar då och då behöver ses över är naturligt men frågan infinner sig:
– Behövde ST:s stadgar ändras nu och varför på just detta viset?
Av
Anders Darenius
Vem blandar korten? Mats Denninger, enligt insändar skribenten Anders Darenius. Foto: Sergi Viladesau.
Vem blandar korten? Mats Denninger, enligt insändar skribenten Anders Darenius. Foto: Sergi Viladesau.

Joe Labero trollar. Han är urduktig på det. Han vill övertyga publiken om att han besitter magiska krafter. Med vänster hand håller han med sina konster fast publikens uppmärksamhet medan han med höger hand fiskar upp ett kort genom en till synes naturlig rörelse ur tomma intet. Simsalabim. Kortet hade han i rockärmen förstås. Avledningsmanöver är termen för det skådespelet .

Att ändringen av spellagen förändrar spelplanen för ATG är självklart. Vem ansåg att detta också måste medföra nya stadgar för ST? Jo, ATG/HNS och LRF:s Mats Denninger. Han hade utsetts av den borgerliga regeringen 2008 och satt på ordförandestolen i HNS när spellagen trädde i kraft.

Mats Denninger. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Likt Laberos vänsterhand visar Denninger nu fram den nya spellagen och får åskådarna tro att ST därför måste omorganiseras. När kortet i rockärmen trollas fram kan man på framsidan läsa hur det ska gå till och att  Denninger ska ta fram underlaget till den demokratiska processen i ST.  Baksidan visas aldrig upp men min tro är att där står vad som är målet med stadgeändringen.

Vad är då målet? Som jag ser det – att ta kontrollen över ATG och se till att pengarna hamnar i fickor de inte hamnar i idag.

Vad är då problemet? Jo det gamla vanliga. Se här!

Pengarna kommer inte (alltför lite i varje fall) att gå till  verksamheten, gräsrötterna och hästägandet. De kommer att göda en byråkrati och inte bara ST:s utan LRF:s och resten av Häst-Sveriges. Fältverksamheten blir så småningom åter nödlidande och kräver då även politiska pengar.

Gökungen blir allt fetare.

***

Läs mer av Anders Darenius – se nedan:

På jakt efter statlig hjälp?

Fokustema
Insändare
Läs senare

Uppsnurrade uppfödare

”Svenskfödd”-debatten tog fart i höstas efter det att en grupp uppfödare upptäckt att ASVT ändrat sina stadgar och lagt mer fokus på att gynna aveln och mindre på att gynna föreningens medlemmar samt att ST med stöd av stadgeförändringen och EU-lagstiftningen planerat att börja skicka registreringskommissionen till fölen utomlands.
Av
Anders Darenius
Svensk Travsport följer inte EU:s avelslagstiftning. Foto: Guillaume Perigois
Svensk Travsport följer inte EU:s avelslagstiftning. Foto: Guillaume Perigois

Detta är en ordning som sedan EU-inträdet varit den som gällt för alla ridhästraser. För travet har motsatsen varit ordningen, det vill säga att istället transportera fölen till kommissionen i Sverige.

Grundvalen för ST:s beslut var ett EU-direktiv (rekommendation) som från 2016 upphöjdes till förordning (lag) att vi inte längre får försvåra för (diskriminera) uppfödare i andra EU-länder från att registrera sina föl i det register de av genealogiska (stamboksmässiga) skäl har behörighet till. Ett sådant register får innehålla kvalitetsbeteckningar, men får inte utgöra diskrimineringsgrund.

Diskriminering för tävlingstillträde på grund av stambokstillhörighet är därmed förbjudet – med ett undantag – om stamboken är sluten och tävlingarna utgör underlag för avelsurval. Diskriminering på grund av tävlingskapacitet är dock tillåtet enligt tävlingsdirektivet, vilket till exempel förhindrar engelska fullblod att deltaga i galopplopp för arabhästar.

Det är detta som travfolket missat. Man tror man kan diskriminera beroende på i vilket land som fölet vuxit upp i.  Detta gör det olagligt att med stöd av avelslagstiftning i EU dela ut uppfödarpremier till svenskregistrerade hästar beroende på var de fötts och tränats.

Om man vill gynna hästar som fötts och tränats i Sverige får man nog ta till lagstiftning där vi beviljats undantag från EU-regler – till exempel djurskyddslagen.

Med lite fingerfärdighet går detta förmodligen utmärkt.  Fast det underlättar i hög grad om frågan först utreds. Till exempel genom en ny och bred statlig hästutredning!