Fokustema
Krönika
Läs senare

Fransson: ”Vi behöver en bomb”

Fredrik "Frasse" Fransson var förra veckans krönikör om att travet saknar den/det där som lyfter hela sporten. "Vi behöver en bomb. En positiv bomb."
Av
Fredrik Fransson
Upplåst för dig som är prenumerant
Sulkysports krönikör Fredrik Fransson har tre punkter på sin önskelista inför 2020. Bland annat vill han att banorna ska komma tillbaka till att tävla på fasta veckodagar istället för att ofta växla dag från en tävlingsdag till nästa.
Foto Mia Törnberg
Sulkysports krönikör Fredrik Fransson har tre punkter på sin önskelista inför 2020. Bland annat vill han att banorna ska komma tillbaka till att tävla på fasta veckodagar istället för att ofta växla dag från en tävlingsdag till nästa. Foto Mia Törnberg

Här kan ni läsa Fredrik ”Frasse” Franssons krönika som publicerades  Sulkysport nummer 48 2019:

Julen står för dörren och det är en tid att minnas tillbaka – men också att titta i kristallkulan och drömma om framtiden.

För de som känner mig ligger mitt fokus extremt mycket på framtiden och här kommer tre saker på min travönskelista inför 2020.

Nummer ett på min lista är respekt och självförtroende. Jag hoppas att Svensk Travsport, landets travbanor och aktiva finner självförtroendet.

Fakta

Fredrik Fransson

Ålder: 39 år.

Familj: Gift med Michaela. För övrigt består familjen av hund, katt och en massa hästar.

Bor: Järvsö.

Licens: A-tränare vid Bollnästravet.

Bästa travminnet: Vinst i V75-loppet Jon Olssons Minne på hemmaplan, Bollnästravet, med Monster Monsun.

Intressen förutom trav: Downhillcykling och att lära mig saker.

Expandera

Det finns naturligtvis goda exempel på det, men utvecklingen måste vi se allvarligt på. Det behövs en stor portion respekt för de aktiva, men också från oss till både banor och tjänstemän – it goes both ways så att säga…

Vi saknar den/det där som lyfter hela sporten – vi behöver en bomb. En positiv bomb.

Nummer två på min önskelista är att man på riktigt ser över tävlingsplaneringen. Det är naturligtvis 2021 vi pratar om, men ska det till en utveckling bör vi finna geniet som löser den knuten.

Att Bollnäs tävlar fredag, torsdag, söndag, onsdag, fredag, fredag, måndag, tisdag och så vidare nästa år känns väldigt spretigt. Det borde gå att göra fler fasta dagar för våra travbanor. Jag önskar en röd tråd – och den ska inte vara veckans alla dagar.

Nummer tre är en sajt där vi har uppdaterade resultat med både norska och svenska kallblod där vi kan göra egna stamtavlor OCH – här kommer nyckeln – möjlighet att testa ännu ofödda avkommor i framtida stamtavlor och spara dem för sin avelsplanering.

ST och DNT har beslutat att vi inte får avla som vi vill, nu kommer också rykten om ännu mer restriktiva åtgärder mot inavel. Det som glömts bort än så länge är verktygen för uppfödarna. Breedly är en riktigt bra start – kan vi ytterligare uppdatera den sajten kan det blir hur bra som helst.

Snabba vändningar i stuteribranschen – för några veckor sedan hade vi klart med två fina hingstar i Ängsborken (e. Bork Odin – Puma Jerva) och Galileo (e. Järvsöfaks – Tangen Pia). Jag tänkte i mitt stilla sinne att det räcker bra, för vi tackade nej till många – men så dök dom upp lite från sidan, Horgen Tore (e. Spikeld – Horgen Laila) och varmblodet (!) Cash Gamble (e. Ready Cash – No Way Back) och då var det klart på fem sekunder.

Snabba beslut är dom bästa – långbänk är inget för mig.

Apropå långbänk. Jag brukar maila till Svensk Travsport en del. Som ni kanske kommer ihåg från mina tidigare krönikor vill jag se bättre, enklare, modernare och roligare nyheter för hästägarna i form av exempelvis bättre teknik för hästägandet.

Där snackar vi långbänk. Jag har dock inte gett upp, det är snart dags att påminna dem igen om att travsporten har en härlig potential, men att hästägande ska ta steget in i något som kan liknas vid nutid.

Jag hoppas att man tagit hänsyn till framtiden på riktigt när man byggt den nya travsport.se och att man skyndsamt fortsätter att utveckla funktioner för de som är svensk travsport – det vill säga de aktiva.

***

Fotnot: Denna veckas krönikör är Maria Törnqvist

Fokustema
Debatt
Läs senare

Jägersro sämst i klassen

Efter att ha läst Pegasus kvartalsrapporter, kan man återigen konstatera att Jägersro toppar listan över banor som sämst lyckas fylla utskrivna propositioner med startande hästar.
Av
Per Uvgård, b-tränare
Upplåst för dig som är prenumerant

Detta är ingen engångshändelse, utan Jägersro har negativa siffror i detta hänseende kvartal efter kvartal. Antingen skriver man ut felaktiga propositioner som inte lyckas träffa rätt, när det gäller att fylla loppen med startklara hästar, eller så saknas viljan eller kompetensen hos ansvarig propostionsutskrivande tjänsteman att möta de aktivas behov att få startmöjligheter till sina hästar.

Det verkar vara viktigare för ansvarig tjänsteman att hålla förstapriset i Hugo Åbergs Memorial på en ofattbar hög nivå i dessa coronatider, än att dela travlopp i två lopp, när så är möjligt.

Om man nu inte har kapital att dela en proposition när så är möjligt, så tycks det vara oproblematiskt för Jägersro att hålla förstapriset på 1.609.000 kronor i Hugo Åbergs Memorial – i motsats till andra banor som har sänkt priserna i storloppen.

På detta sättet skapar man inte någon bredd i sporten. Istället göder man ett fåtal kapitalstarka personer.

Fokustema
Debatt
Läs senare

Tystnaden

Det som utspelar sig och har utspelat sig under många år på ST har likheter men Ingmar Bergmans tragiska och svårtolkade långfilmer.
Av
Anders Lindblad
Upplåst för dig som är prenumerant

Svensk travsport är en folkrörelse. Svensk Travsport (ST) – organisationen – är verkligen en folkrörelseorganisation som bärs upp av många tusenden där ute i stallar och på tävlingsbanor där de flesta för en liten slant jobbar långt mer än fyrtiotimmarsveckor.

Nästan obegripligt mot bakgrund av att det pekuniära utbytet är minimalt. Drivkraften är kärlek till hästen och sporten. Genom olika organ väljs sedan på en årlig stämma Svensk Travsports styrelse. Det måste vara en riktig ära och förknippat med stolthet av få ett sådant förtroende. Men det förpliktar också. Att representera alla dessa hårt arbetande som bär upp både själva sporten och möjliggör ATG:s spelobjekt.

Det säger sig självt att dessa 6-8 förtroendevalda inte kan göra allt jobb själva utan behöver tjänstemän som gör det administrativa jobbet efter styrelsens riktlinjer. Förutom att ta beslut, utfärda riktlinjer och se till att finanserna sköts har styrelsen kanske den viktigaste uppgiften att tillse att tjänstemännen arbetar i enlighet med styrelsens ambitioner. Det vill säga att utkräva ansvar av i första hand den högsta tjänstemannen: Svensk Travsports VD.

Ytterligare en skandal har lagts till handlingarna denna vecka. Nåja först ska väl Maria Croon högtidligen be Gocciadore om ursäkt och överlämna minst 100.000 kronor (ytterligare skadestånd är tydligen att vänta) som plåster på såren.

Minst sagt anmärkningsvärt när Croons kommentar är att hon respekterar Överdomstolens beslut. Vad är alternativet? Om en inte alltför lång framtid väntar nästa skandal: Propulsion-härvan som med stor säkerhet – om allt går rätt till – innebär att ST ska ut med ytterligare 30 miljoner kronor. Husorganet Travronden skriver: ”Krisen total hos Svensk Travsport”.

I denna stund bör man som förtroendevald – om man tar uppgiften på allvar – inte låta mer eller mindre inkompetenta tjänstemän härja vidare. Man bör som ordförande och styrelseledamöter kliva fram och utkräva ansvar. Att ta vara på förtroendet man fått och agera och kommunicera.

Det gäller att rädda Svensk Travsports anseende både inom landet och inte minst i utlandet (särskilt då Svensk Travsports ordförande tillika är ordförande i U.E.T.). Istället råder en öronbedövande tystnad från Svensk Travsports styrelse och dess ordförande. Det håller inte att slicka såren internt i denna stund.

För det kan väl inte vara så illa – hemska tanke – att styrelsen är nöjd med sina tjänstemäns arbete?

Fokustema
Debatt
Läs senare

Har styrelsen redan abdikerat?

Vi är många som länge har vetat att kompetens inte är något utmärkande drag hos Svensk Travsport. Något som man också upptäckt på andra sidan Atlanten (Sulkysport 5/6, Harness Racing Updates chefredaktör Dave Briggs). Den verkar inte ha ökat i någon väsentlig grad med Maria Croons intåg. I vart fall inte att döma av veckans tv-intervju.
Av
Anders Lindblad
Upplåst för dig som är prenumerant

Hon som högsta ansvarig myndighetsperson hänvisade till att en utredning pågår för att sedan i nästa andetag föregripa den och peka ut tränaren som ansvarig. Eller är det som det gamla knepet när tjuven ropar ”Ta fast tjuven” för att vilseleda polisen?

Jag ska villigt erkänna att jag först gick på den finten och tittade åt fel håll. Tänkte: ”det oinskränkta tränaransvaret”.

Men sedan krävdes bara knappt tio minuters läsning och eftertanke för en lekman som jag för att lösa ansvarsfrågan. Så det är kanske bra med en utredning, men behövs den egentligen? Är det inte tämligen enkelt? Allt material finns ju på bordet.

Att det sedan är pinsamt för alla hårt arbetande människor inom Trav-Sverige att tvingas erkänna att Svensk Travsport som myndighet inte kan utföra sitt arbete på ett professionellt och korrekt sätt.

Propulsion och ansvarig tränare har vid flertalet tillfällen fått klartecken av myndigheten Svensk Travsport och tränaren bör inte haft någon anledning att ifrågasätta detta.

Första gången 2015 när hästpasset efter exportdeklarationen utfärdades och man fick klartecken att tävla med Propulsion på svensk mark.

Självklart måste man då förutsätta att ST kollat upp med de amerikanska myndigheterna att allt var OK. Det finns ju ingen anledning att den som myndigheten ska kontrollera (tränaren) ska behöva kontrollera myndigheten? Sedan 2016 när Propulsion avelsgodkändes och ett avelsgodkännande är väl inget man slarvar över?

Och nu senast 2019 när Svensk Travsport ville kolla upp ”några rykten”. De fick enligt uppgift alla möjligheter att undersöka allt de ville. Men det var uppenbarligen inget tal om att pappren inte var i sin ordning utan man hänvisade uppenbarligen till just bara rykten. I och med den ”undersökningen” fick Propulsion fortsatt klartecken att tävla vidare och tränaren hade ju återigen ingen anledning att tro något annat.

Det kanske trots allt är bra med en utredning, men någon Einstein behövs inte för att klara ut ansvarsfrågan. Den är tydlig för alla som kan och vill se. Men den kanske behövs när det gäller påföljder och framför allt att det sker ett ansvarsutkrävande denna gång inom myndigheten.

Det finns ju ett viktigt organ som dagligdags och utan utredningar ska utkräva ansvar av sina tjänstemän: den förtroendevalda styrelsen med dess ordförande i spetsen.

Har de redan abdikerat?

Sport