I min värld är det en sulky som tillverkats i USA. Men att placera alla bike i ett och samma fack är totalt omöjligt. Naturligtvis finns det flera olika tillverkare som dessutom har flera olika modeller på sina vagnar.
För visst är det även så i USA att en häst kanske inte får plats eller kan gå i en vagn utav ett speciellt märke eller modell. Och då kör man helt enkelt i en annan modell som passar hästen bättre. Precis som de sulkys som tillverkas i Europa och alla dess olika modeller och märken.
Störa hästen så lite som möjligt
Jänkarbikens grundtanke är att störa hästen så lite som möjligt. Bland annat genom att vara tillverkade i ett robust material som inte ger med sig utan spårar rakt bakom hästen. Kusken sitter längre bakom ramen för att skapa en lyftande effekt och ta bort trycket vagnen kan ge över hästens rygg. Det vill säga att hästen inte ska behöva känna att han drar en tung vagn. Några av dessa egenskaper vet jag tillämpas av i stort sett samtliga vagnmakare världen över.
Jag har hört folk säga att den är trång för hästen att gå i. Men då är vi åter igen inne på att det gäller för en tränare att välja rätt vagn för rätt häst. Inte heller ser jag någon direkt skillnad till att ha en smalare vagn jämfört med en bredare utrustad med sidostänger som kusken använder för att hjälpa/tvinga hästen springa rakt.
Tydligen helt ok att använda!
Till exempel har numera de europeiska märkena på vagnar en modell som de kallar för amerikansk modell. Alltså en vagn som är smalare (dessutom i många fall även smalare än en bike) och borde rimligtvis ge samma klaustrofobiska känsla. Men dessa är tydligen helt ok att använda!
Det pratas om fördel i kurvorna och jag antar att man dels menar att biken är smalare mellan hjulen. Något vi också ser blir vanligare att använda sig av även hos europeiska vagntillverkare. Men det är tydligen helt ok att använda!
Å andra sidan antar jag man syftar på att amerikanska bikear ofta kommer som offset. Och med det menas att skalmar och sits är något förskjutna åt vänster i ramen för att hästen ska springa så nära sargen som möjligt. Även detta är ofta ett tillval man kan få hos många av de europeiska vagntillverkarna. Men det är tydligen helt ok att använda!
Nytänkande
Jag var själv på plats på Freehold när en tränare för första gången hade med sig en offsetvagn för att tävla i. Om jag inte minns fel fick vederbörande inte använda vagnen på grund av att man helt enkelt inte visste vad det var för något. Men naturligtvis visade det sig inte vara någon fara utan helt enkelt någon som genom sin uppfinningsrikedom hittat ett sätt att förbättra en produkt genom nytänkande.
Det pratas också om att biken ska tävlas med på milebana inte tusenmetersbana. Men i USA finns det två stora milebanor (Meadowlands och Red Mile). Resten av loppen tävlas på 1.400-, 1.000- och 800-metersbanor. Precis som i Sverige.
Saknar konkreta bevis
Olycksrisken i en jänkarbike kontra en ”vanlig” sulky tycker jag är totalt ointressant att ens börja diskutera innan jag får se konkreta bevis och fakta att fler olyckor faktiskt sker i en bike.
Sysslar man med en sport som lever för att tävla kommer man alltid försöka hitta på sätt att förbättra sporten. Gör man inte det kan man lika gärna sluta tävla. Då kan vi införa kvoteringssystem så att alla tränare får starta från samma startspår lika många gånger under ett år.
Eller förbjuda alla tusentals produkter du kan sätta på hästen i syfte att få den att tävla bättre och springa så fort den bara kan (till exempel helstängt eller rycktussar). För det är väl ändå det som det hela går ut på, att tävla?
Efterlyser studier och information
Naturligtvis kan man diskutera bikens vara eller icke vara i voltstartslopp. Men jag tror även där att det kanske inte finns tillräckligt mycket studier som visar om eller varför den inte skulle passa sig där. Och jag vet dessutom då jag är en del i ett sånt projekt att man ser över möjlighet att ta fram en äkta amerikansk hybrid som i såna fall bättre skulle lämpa sig att starta från snäva voltspår med.
Och här tror jag helt enkelt man måste samla så mycket fakta man bara kan och om du sitter på bra information tar jag gärna emot den.
Man kan säga att jag är jävig i denna situation då jag representerar en tillverkare (Ufo Racing) av amerikanska sulkys, men jag har ledsnat på att läsa ogrundade anklagelser om hur en bike ska vara skadlig för en travhäst.
Och att man skyller drivningar på biken är ju bara löjligt. Det enda som biter på att kuskarna inte ska välja att slå hästen för mycket och hårt är högre bötesbelopp och längre avstängningar. Så kanske man slipper läsa om kuskar som skrattar bort att de kör ut med en fem centimeter för långt körspö i lopp.