Här är Håkan ”Lillis” Olsson krönika som publicerades i Sulkysport nummer 23:
Sportchefer är illa ute ibland. Det har hänt mig ofta faktiskt. Den här gången till exempel.
Kottby Travbana i Helsingfors, Vermos föregångare, eller Käpylan Ravirata, vill jag minnas att det hette, låg ganska centralt i staden. 1976 var det 50-årsjubileum och det skulle firas med ett internationellt jubileumslopp. Jag fick erbjudandet att vara svensk manager för loppet.
Bra prispengar, flyg för kuskar och ägare var goda förutsättningar. Jag hade förvarnat om att banan inte var så bra, men fick ändå ihop en del slagkraftiga ekipage. Tre försök, final och en consolation, 1.800 meter och autostart var förutsättningarna. 40.000 mark till vinnaren av finalen.
Tycker så här i efterhand att vi fick till ett antal bra lopp med gulddivisionsklass på alla tre avdelningarna.
Håkan "Lillis" Olsson
Bor: Örebro.
Första egna hästen: Una Roy som Kaj Widell och jag hittade på Gotland med Bengt Molins hjälp, 21 segrar, flertalet rikstotosegrar.
Bästa häst: Avelshingsten Crowntron som stod i svensk avel två år och lämnade Derbyvinnare i båda kullarna; 1990 Queen L och 1991 Sans Rival.
Bästa travminnet: När delägde Elgin Almahurst var tvåa i Peter Haughton Memorial 1985 och tjänade 250.000 dollar. Express Ride vann.
Intressen förutom trav: Ishockey.
I startlistorna fanns Mill H.-Gunnar Nordin, First Boy och Fame-Stig H Johansson, Grande Frances-Ulf Thoresen, Frances Marie-Rune Thuresson, Skallagrim och Frances Boy med Sören Nordin, Commander-Olle Elfstrand, Nick Scott-Uno Swed, O’Man-Leif Lövgren, Gotte Tak-
stens-Olle Lindqvist och Skrot-Kalle Adolfsson bidrog med Boett och Silius.
De finska stjärnorna Meadow Trish (vann ett av försöken), R.A.C, Nicolas (köpt från Håkan Wallner) och Scotty Love, kompletterade.
Det här utspelade sig på Mors dag i Finland 9 maj 1976.
Före tävlingarna var det en gemensam lättare lunch på en restaurang i Helsingfors.
Jag hade förvarnat deltagarna om att banan nog inte var så bra, kort dessutom med tvära svängar utan dosering. Vid bordet tyckte Sören Nordin att han för säkerhets skull gärna ville besiktiga banan, så det var bara att slänga i sig maten och sticka före till banan i en taxi med Sören.
När vi kom fram upptäckte jag till min förvåning och förtvivlan att banan var ombyggd. En mässhall hade byggts i första sväng och banan hade kortats av till 840 meter, fort-
farande utan dosering. Dessutom var det något som liknade ett tjälskott mitt på upploppet, kan också kallas för slukhål numera.
”Den här banan kan vi inte tävla på ansåg Sören Nordin och spände ögonen i mig. Kalla in redskap så vi kan få ordning på detta!”
På mors dag i Finland fanns det inte mycket i den vägen som var tillgängligt. En antik traktor, minst lika gammal som travbanan som firade 50-årsjubileum var det enda vi fick tag i. Ingenjör Sören Nordin satte sig vid ratten och for ut på banan. Övriga körsvenner värmde ut- och invändigt om en traktor som snurrade runt på upploppssidan med Sören Nordin som chaufför. Här visade Mäster Nordin att han var utbildad ingenjör.
Det kändes som om man var riktigt illa ute en stund, men det ordnade upp sig.
Inför 8.000 personer blev det en härlig travdag med totorekord på 1.300.000 mark. Vinnare plats, kombination och V4 var de spelformer som gällde.
Det kördes verkligt tufft i loppen. De tre försöken vanns av i tur och ordning av Boett-Karl Adolfsson, Meadow Trish-Pekka Korpi, under våldsamt jubel och Gotte Takstens-Olle Lindqvist. Eftersom Grande Frances inte gick till final kunde ”Skrot-Kalle” få tag på Ulf Thoresen som fick chansen bakom Silius som i finalen vann närmast före Meadow Trish och Boett. Consolation gick till Frances Boy-Sören Nordin före Frances Marie och Nicolas.
På flygplatsen inför hemresan gick Olle Lindqvist fram till Sören Nordin och meddelade: ”När du pensionerar dig kan du få bli banmästare hos mig på Sköldnora”.
Avslutar med en annan kommentar man inte glömmer. Mikko Manninen, finsk tränare med glimten i ögat, var med när vi körde landskamp Sverige – Finland på Sundbyholm. Mikko putsade körbootsen extra noga, tittade upp och sade: ”Dom måste vara riktigt blanka. Har dom som backspeglar när jag kör, så jag kan se svenskarna där bakom”, förstår du.
***
Fotnot: I denna veckas nummer av Sulkysport, som kommer i brevlådan på torsdag den 24 augusti undrar Kristian Borell om hur Svensk Travsports boss kan låta sig dras med i hetsen?