tema
Tema: Elitloppet

Elitloppet 2018

Elitloppstempen skruvas upp för varje dag. 27 maj är det dags. Elitloppet avgörs i år med 16 unika ekipage och under detta tema kan du hänga med hela vägen fram till startbilen släpper fältet.
Ringostarr Treb före Propulsion. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Ringostarr Treb före Propulsion. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
tema
Tema: Träna med proffsen

Så gör Jerry Riordan

Artikelserien ”Träna med proffsen” har rullat i Sulkysport och en av de vi besökt är Jerry Riordan. Som eftersläckning av Elitloppet ger vi alla chansen att läsa reportaget som var infört i Sulkysport nummer 34.
Nyfiken på Jerry Riordan? Sulkysport bjuder på reportaget
Nyfiken på Jerry Riordan? Sulkysport bjuder på reportaget "Träna med proffsen" som var infört i nummer 34. Foto Mia Törnberg
tema

Jag har kört en Elitloppsvinnare!

Det var Elitloppet som luften gick ur redan i försöket. Eller som Jerry Riordan, tränare till Ringostarr Treb sade efter försöksvinsten: ”Det spelar ingen roll vem som vinner, det kommer ändå vara Elitloppet som kördes utan Bold Eagle”.

Men när allt var i hamn var Jerry Riordan stolt. Hans tränarjobb med Ringostarr Treb är magnifikt. Den lille, spänstige Classic Photo-sonen har flyttat fram sina positioner från att vara en i mängden topphästar till att vara bäst.
Och jag har kört en Elitloppsvinnare.
Jag var i Halmstad ifjol för serien ”träna med proffsen”. Andra turen stod han där på gången. Med kraftfull man, en superkropp och kloka ögon.
”Du kör Ringostarr, han är fin”, sade Riordan.
Tre minuter senare stod Ringostarr Treb på bakbenen, jag hade ränder i kalsongerna och Riordan ställde en lugn fråga till fotografen:
”Did You catch Ola’s cat-like reflexes?

Ringostarr Treb bjöd krönikören på en åktur han sent skulle glömma! Och vann sedan Elitloppet… Foto Mia Törnberg

Ringostarr Treb tog en kort galopp när han accelererade från start i jobbet, men var sedan som en bil. Om det kändes som en Elitloppsvinnare? Jag måste erkänna att jag är alldeles för dålig på att köra häst för att göra den bedömningen, men självklart gav Ringostarr den där fräcka känslan att jag satt bakom en bra häst.
Jag har hört många kuskar säga att ”efter ett par hundra meter insåg jag att det här var en kanon”. Fast oftast berättar dom den storyn efter de har vunnit ett storlopp – jag kan inte ens säga det om en häst som vunnit Elitloppet…
Wim Paal gjorde allt rätt, kanske inte allt reglementsenligt, men allt rätt. Halvspårskörningen var han inte ensam om och med hjälp av ytterligare ett gäng spårvinglande kuskar så fick Örjan Kihlström och Propulsion hopplöst långt fram.
En grym häst, fantatisk tränare och en prickfri styrning av Wim Paal.
Låt glömma materialfel, omstarter och trilskande franska favoriter. Och istället hylla en fantastisk trio. Där Ringostarr Treb är den verkliga stjärnan.

tema

”Sverige har världens bästa travsport”

– När vi drog nummer ett i spårlottningen kände jag att det här blir vår dag. Och det blev det ju också till slut, sade Jerry Riordan.
Wim Paal, Ringostarr Treb och Jerry Riordan efter segern i Elitloppet. Blir det nytt segerjubel efter VM-loppet? Foto: Sulkysport
Wim Paal, Ringostarr Treb och Jerry Riordan efter segern i Elitloppet. Blir det nytt segerjubel efter VM-loppet? Foto: Sulkysport

Han rankar Elitloppssegern oerhört högt.

– När Twister Bi vann på Yonkers i höstas var det högre prispengar, men det slår inte att vinna det största som finns i Sverige, som har världens bästa travsport.

För Jerry Riordan blev Elitloppssöndagen dagen då allt stämde. Nästan. Värsta hotet Bold Eagle var borta redan efter försöket. Då klev Pastore Bob fram som Ringostarr Trebs spöke.

– Att Pastore Bob är så startsnabb ställde till det. När jag såg det tänkte jag: hur ska det här gå, sade Jerry Riordan.

Medan kusken Wim Paal såg det som perfekt.

– Ja, om jag fått köpa ett loppscenario morse hade jag köpt det här, sade han.

– Efter försöket förstod jag att Pastore Bob skulle kunna ta ledningen i finalen också. Speciellt som jag såg att Johan skiftade huvudlag på sin häst till en mer ”aggresiv” modell. Men nackdelen med den typen av huvudlag är att det kan vara svårt att få stopp på hästen sedan och det var väl vad som hände. Jag var nöjd när Ringostarr Treb kunde sätta sig på utsidan av Pastore Bob, för han kunde få övertag direkt och känna sig modig, sade Jerry Riordan.

I sista kurvan kände Jerry att det här kommer att gå vägen.

– Ja, men så kom Örjan Klhlström ute i spåren med Propulsion och då är det aldrig klart. Men det var vår dag idag, Propulsion var inte explosiv nog för att kunna växla ner Ringostarr Treb, Att Lionel hamnade emellan Ringostarr Treb och Propulsion var den längd vi behövde, sade Jerry Riordan.

Så kördes Elitloppet

tema

Ringostarr Trebs perfekta dag

Ringostarr Treb är som född och gjord för att springa sprinterlopp med bilstart. Elitloppsdagen 2018 var hans och ingen annans.
Ringostarr Treb. Foto Mia Törnberg

Seger i både förstök och final. 1.10,8 med krafter i försöket, 1.09,0 i finalen. Fast inte på det sätt som man kanske tänkte sig. Pastore Bob var snabbare från start än Ringostarr Treb i både försök och final. I försöket släppte Johan Untersteiner till Halmstadkollegan Wim Paal. I finalen lät Paal Pastore Bob bomba på där framme, tog i lagom tid plats utvändigt ledaren och såg sedan snett till höger om sig hur Propulsion fick för långt fram för att hans superspurt (1.07 sista 800 meterna) skulle räcka längre än till andraplatsen.

Han har varit tvåa i Eltitloppet två år i följd nu, Propulsion.

Själv minns jag Wim Paal från när han ung och okänd vände ut och in på ett fält med Dizam Speed i Sweden Cup en Elitlpppshelg på 1980-talet. Drygt 30 år senare krönte den tyske globetrottern – som ni kan läsa om i ett stort reportage i Sulkysports Elitloppsutgåvaa – sin karriär med Elitloppsseger,

Ringostarr Tren har funnits hos Jerry Riordan i precis ett år. Han blev kvar i Sverige hos Jerry efter Sweden Cup förra året och var egentligen redan i första starten – Halmstads gulddivision Sprintermästarhelgen – förbättrad från en redan väldigt hög nivå. ”A hell of a horse”, som Jerry gärna benämner honom.

– Som jag såg det var chansen att vinna Elitloppet att Bold Eagle gjorde ett misstag. Så blev det, sade Jerry Riordan.

Luften gick annars i stor utsträckning tyvärr ur årets Elitlopp innan första försöket ens startat. Hästarna var på banan i över 20 minuter från defileringen till att första försöksheatet äntligen kom iväg. Det kan egentligen inte bli värre. Då hade den redan i värmningen vådligt, intill övertändning laddade, Bold Eagle stressat och löddret upp sig så pass att Elitloppsfavoriten kunde strukits för att han inte längre var i tävlingsmässigt skick.

Det sorgliga är att detta kunde undvikits om Solvallas startpersonal agerat med lite känsla för situationen och vilka ekipage som befann sig på banan.

Urspårningen började när startpersonalen bröt första uppkörningen till bilen för att Maori Time inte var på rätt sida startbilen. Det kunde man gott haft överseende med.

Sedan blev det bara värre och värre. När det redan strulat så länge att hästarna varit på banan långt över tio minuter tog startpersonalen omstart för att Björn Goop-körde Dreammoko varit för dåligt ansluten.

En skandalomstart. Vingarna fälldes in, bilen körde undan och Bold Eagle brände tillsammans med Rajesh Face iväg. Dessutom galopperade ”syndaren” Dreammoko. Att omstarten var felaktigt tagen visas också av att Björn Goop inte bötfälldes för att ha orsakat den.

”För omstarten i detta lopp utgår ingen bestraffning till Björn Goop, starten avbröts pga att startpersonalen bedömde att det fanns en risk för flygande start efter att Dreammoko galopperat vid uppkörning till bilen”, står det på resultatlistan från detta försök.

Här hade som jag ser startpersonalen två val: antingen blåsa av tidigt (typ när hästarna var vid 700-meterspålen) för att Dreammoko inte var korrekt ansluten, innebärande att bilen saktat ner med vingarna utfällda. Eller låta starten gå. Nu blev det totalfel; avblåst och infällda startbilsvingar.

Rajesh Face och Bold Eagle körde närmare ett halvvarv innan kuskarna förstod att det var omstart. Efter den repan var Bold Eagle (och för den delen också Rajesh Face) redan i praktiken borta och kusken Franck Nivards försök att tillsammans med skötaren Hugues Monthule lugna ner stackars Bold Eagle som nu sprutade svett med till synes varenda nervtråd utanpå kroppen – tränaren Sébastien Guarato sågs inte av någonstans – helt chanslösa.

Att Bold Eagle galopperade in i första kurvan när loppet efter fem (!) återkallade/avbrutna försök äntligen kom iväg var nog lika bra för hästens skull. Det såg ut och kändes som han ”redan gjort sitt Elitlopp” då.

I vintras i Preix d’Amérique var det också en startskandal då det tog uppåt tio minuter innan fältet äntligen släpptes. Här handlade det om mer än 20 minuters vistelse på banan för hästarna och det hade inte behövt vara något strul alls – om startpersonalen bara visat lite känsla för situationen och haft överseende med att Maori Time kom från fel håll mot bilen första gången det kallades till start.

tema
Tema: Solvalla

Så kördes Elitloppet

Årets Elitloppsfinal blev en rivig historia och starkast till slut var Jerry Riordan-tränade Ringostarr Treb.

1 RINGOSTAR TREB chanslös på spets, tvåa på innerspår. Första i andraspår på sista bortre långsidan, satte klorna i ledaren 200 kvar, säkert, strålande insats. 3 PROPULSION lugn start, femma i raden. Tvåa i andraspår 1.000 kvar, fjärde ytter 700 kvar. Med i tredjespår 500 kvar, eget anfall in på upploppet, vass. 5 NADAL BROLINE efterhand femte par utvändigt, med i tredjespår genom slutsvängen, vreds på i femtespår in på upploppet, mycket bra avslutning. 4 DREAMMOKO tredje invändigt. Andra ytter 700 kvar, satt kvar när attackerna kom, tog maxutdelning. 2 LIONEL N.O. inledde som fyra i raden. Först i andraspår 1.100 kvar, tredje ytter 700 kvar. På i tredjespår 500 kvar, höll klart godkänt. 8 TAKETHEM lugn start, kördes spårsnålt på innerspår hela vägen, hängde med. 6 UP AND QUICK tredje ytter, som blev femte ytter på sista bortre långsidan, kunde inte förbättra sig. 7 PASTORE BOB blixtsnabb till ledningen in i första sväng. Tufft tempo, slagen in på upploppet, tappade.

Tempo:
500 – 1.07,7
1000 – 1.09,3
Segertid: 1.09,0

tema

Elitloppsspåren klara!

Med tanke på vilka hästar som vann försöket spelade egentligen lottdragningen mindre roll när spåren fördelades i Elitloppet.
Kari Lähdekorpi skojade med Steen Juul om spårvalet. Foto Mia Törnberg
Kari Lähdekorpi skojade med Steen Juul om spårvalet. Foto Mia Törnberg

Göran Antonsen fick välja först, men tog spår två till Lionel N.O.
Kari Lähdekorpi försökte sig på en ”fuling” och bad Sten Juul välja spår åtta med Takethem ”eftersom han ska backa ändå, vi ska ladda järnet med Pastore Bob som får goggles i finalen”. Steen behövde dock inte ha någon vånda, eftersom han drog en tvåa på sin boll.

Elitloppsfinalen 2018

1. Ringostarr Treb – Wim Paal (2)
  2. Lionel N.O. – Göran Antonsen (1)
  3. Propulsion – Örjan Kihlström (3)
  4. Dreammoko – Björn Goop (4)
  5. Nadal Broline – Ulf Ohlsson (5)
  6. Up And Quick – Jorma Kontio (6)
  7. Pastore Bob – Johan Untersteiner (7)
  8. Takethem – Steen Juul (8)
tema
Tema: Elitloppet, försök 2

Ringostarr Treb höll stången

En öppning och avslutning i 1.07-tempo krävdes av Ringostarr Treb för att kunna vinna det andra försöket till Elitloppet.
– Nu är vi i finalen och jag har en positiv känsla, sade segerkusken Wilhelm Paal.
Ringostarr Treb och Wim Paal höll undan i andra försöket. Foto Jeannie Karlsson

Till skillnad från det första försöket rullade allt på precis som det skulle inför försök två. Statisten Orlando Jet (e. Orlando Vici) försvann förvisso i starten, men som väntat höll Ringostarr Treb (e. Classic Photo) upp ledningen från sitt innerspår.
Det var dock med knapp marginal. Johan Untersteiner ”tokskickade” Pastore Bob (e. From Above) utifrån spår sex och tog sig sånär förbi redan efter 300 meter.
– Jag hade kunde släppa ledningen i kurvan, men minns att hästen galopperade i första kurvan i Halmstad en gång när jag fick ta i hästen. Därför väntade jag, förklarade Wilhelm Paal.

Istället överlät han befälet till Pastore Bob efter kurvan, bara för att kliva ut och ta över täten 100 meter senare. Efter en öppning på 1.07,8 sjönk farten till 1.12,2 på varvet.
Örjan Kihlström såg ut att vara tillfreds på utsidan med Propulsion (e. Muscle Hill) som också gjorde ett topplopp. Sista halvvarvet gick efter 1.07,6, men när det blivit så stiljte under loppets andra ”femhundring” kunde inte Propulsion ta sig förbi.
Ringostarr Treb landade på måttliga 1.10,8a/1.609 meter som segertid och tog utöver Propulsion även med sig Nadal Broline (e. Yankee Glide) och Pastore Bob till finalen.

Nadal Broline fick fritt sent från andra utvändigt och gick i mål med mycket sparade krafter medan Pastore Bob maxade som fyra och sånär höll ifrån sig raketspurtande Uza Josselyn (e. Love You).
– Han är en liten häst, men han fightas med alla. Ingen hade önskat ett lopp utan Bold Eagle och det här Elitloppet kommer för alltid gå till historien som loppet där Bold Eagle inte var med. Nu får vi försöka förbereda vår häst på bästa sätt inför finalen och göra ett nytt försök att besegra Propulsion, sade Jerry Riordan.

Körsvennen Wilhelm Paal verkade såväl lättad som tillfreds:
– Det blev huvud mot huvud sista 200 meterna, men jag trodde inte att Propulsion skulle kunna slå oss när han fick gå på utsidan, sade Paal.

tema

Så kördes Elitförsök 2

Försök nummer två blev efter en snabb öppning ett sömnpiller i lågt tempo. Och Ringo sprintade undan.

1 RINGOSTARR TREB överflyglad efter 250 meter, ut direkt och satt i ledningen kort senare. Fick dämpa rejält upp till varvning. Åke undan säkert på speed. 4 PROPULSION först andraspår. Utmanade hela vägen hem utan att få grepp. Såg fin ut och hade huvan kvar. 5 NADAL BROLINE andra utvändigt. Hängde med utan att tömmas. 6 PASTORE BOB mycket snabb till ledningen efter 250 meter, släppte direkt. Liftade med till max.
Utslagna: 7 UZA JOSSELYN tredje utvändigt, på i vida spår i slutsvängen, avslutade vasst, nära finalplats. 8 AMIRAL SACHA fjärde utvändigt, stötte 850 kvar i tredjespår, kom inte riktigt framåt, hann inte med. 2 COKSTILE tredje invändigt, tappade. 3 ORLANDO JET startgalopp.
Tempo:
500 – 1.07,8
1000 – 1.12,2
Segertid: 1.10,2

tema
Tema: Nedräkning mot Elitloppet

Iskallt försöksspår för Bold Eagle?

Jag vet inte om kretsen runt Bold Eagle är skrockfull, men nog borde väl Frank Nivard & Co bäva lite över utgångsläget. Spår fem i första heatet har nämligen aldrig stått som slutsegrare i Elitloppet.
Bold Eagle ska ha nummerbricka med siffran 5 på när han kör ut till Elitloppsförsöket på söndag. Ett dåligt omen, om man får tro Sulkysports ”Elitloppsnedräknare” Lars Wilhelmsson. Foto: Mia Törnberg, Sulkysport
Bold Eagle ska ha nummerbricka med siffran 5 på när han kör ut till Elitloppsförsöket på söndag. Ett dåligt omen, om man får tro Sulkysports ”Elitloppsnedräknare” Lars Wilhelmsson. Foto: Mia Törnberg, Sulkysport

”Örnen” hade exakt samma heat och startnummer ifjol, och vi känner alla till hur det gick.

Bästa utgångsläget är spår sex i försöksheat två, som stått som Elitloppsvinnare inte mindre än sju gånger. Säkert sköna fakta för kretsen runt Pastore Bob.

Spår tre i det andra heatet har heller aldrig slutat lyckligt, vilket rent statistiskt missgynnar Orlando Jet.

Vissa ”experter” menar att ett dåligt startspår i försöket redan där har spolierat segermöjligheterna. Men statistiken säger något annat. Hela 22 blivande vinnare har lottats till spåren sex-åtta i sitt försöksheat. Bara en färre än spåren ett-tre som sett 23 segrare.

Att få ett fördelaktigt startspår i Elitloppets final är allt viktigare. Förr i tiden var det inte lika noga, försöksvinnare kunde få ett finalspår tilldelat långt ut på vingen. Inte förrän 1979 fick vinnarna i försöken välja första bästa lediga spår.

Bästa spåret rent statistiskt i finalen är bricka två som burits av 15 vinnare genom åren sedan Elitloppet körts med försök och final 55 gånger. Innerspåret har sett tolv vinster, spår tre har tio vinster, och fjärdespåret åtta segrar.

Spår fem-åtta i finalen minskar helt logiskt segermöjligheterna, men det är ändå tio Elitloppssegrare som startat från något av de fyra yttersta spåren. Timoko hade nummer fem ifjol, och alla minns förstås Brioni med sitt ”iskalla” ytterspår.
Det finns någon slags uppfattning att det skulle vara en liten fördel att starta i det första försöksheatet. Men det kommer fler finalvinnare från andra heatet enligt Elitloppshistoriken.

Första heat-fördelen är att hästarna från det heatet får en halvtimmes längre vila inför finalen, resonerar man. Nu återhämtar sig hästarna tämligen snabbt, och 30 minuter extra vila tycks sakna betydelse. 21 slutsegrare hittas från första försöket, 34 från det andra, kan vi konstatera, Slump eller inte, skillnaden är ändå ganska tydlig. Statistiken gynnar i alla fall Propulsion contra Bold Eagle på söndag.

Det har startat 682 hästar i Eliloppets historia. I årets starfält finns elva Elitloppsdebutanter. 199 hästar är födda i Sverige. Nadal Broline, Pastore Bob och Rajesh Face ser till att 200-gränsen kommer att passeras.

120 ston har stått på startlinjen, Uza Josselyn, och Maori Time försvarar äran i år.

371 kuskar har kört loppet, fyra gör sitt första Elitlopp i år. Vi hälsar norrmännen Lars-Anvar Kolle och Göran Antonsen välkomna, liksom Todd McCarthy och Rudolf Haller.

129 svenska kuskar har deltagit genom åren, en siffra som inte kommer att öka i år. Samtliga har varit med i hetluften förut.

Noterbart också, bara fyra hästar i årets upplaga tävlar under svensk flagg. Bara hälften mot fjolåret då åtta hästar hade svenska ägare. Vi får gå tillbaka till 1999 för att hitta färre hästar som haft ägarna i Sverige. Då fanns Fridhems Ambra, Lucky Po och Zoogin i startfältet.

Vilken nationalsång kommer att spelas vid 18-tiden på söndag? Ja förmodligen ”Du gamla du fria” eller ”Marseljäsen” Det står 23 lika i antal segrar mellan länderna. Ibland är det många nationer involverade i det segrande ekipaget, men det är alltid ägarnas hemvist som gäller. Solvalla gjorde lite fel för tio år sedan när Italienskägde Exploit Cafs triumf celebrerades med den franska nationalsången i högtalarna.

45 svenska femåringar – fem vinnare

Hälften av vinnarna leder varvet kvar

Björn mot 13:e raka finalen?

Minnen från 55 raka Elitlopp

tema

45 svenska femåringar – fem vinnare

Tre dagar kvar nu, till årets viktigaste söndag. Nedräkningen mot Elitloppet fortsätter.
Copiad gick segrande ur Elitloppsduellen mot Pine Chip 1994. Foto: Stalltz.se
Copiad gick segrande ur Elitloppsduellen mot Pine Chip 1994. Foto: Stalltz.se

Sedan kretsen kring Cyber Lane tackat nej och Diamanten inte visat den rätta formen så blir Lutfi Kolgjinis sprakfåle Rajesh Face och Johan Untersteiners Pastore Bob de enda svenskfödda femåringarna i årets Elitlopp.

Sammanlagt 45 svenska femåringar har provat lyckan genom åren, och gjort det framgångsrikt. Fem vinnare har vi fått uppleva. The Onion, Copiad, Victory Tilly, From Above samt Conny Nobell. Sannerligen ett stjärnfyllt gäng.

14 stycken har placerat sig på prispallen, och sedan 1962 har 24 av 38 möjliga tagit sig till finalen. En imponerande statistik.

Den ”svarte pantern” Xanthe deltog i Elitloppet inte mindre än sju år i följd 1965-71, vilket sätter honom i topp i antalet Elitlopp. De två första åren gick han också till final, med Berndt Lindstedt i sulkyn slutade han femma 1966.

Xanthe var uppfödd av amatören Robert Westergren som också ägde, tränade och mestadels körde hästen. Xanthe var outslitlig och gjorde sin sista start bara några dagar innan han föll för åldersstrecket.

Han mest bejublade framträdande i Elitloppet var när han vann det så kallade tröstloppet som elvaåring 1971. Publikvrålet och bifallet var högre då än i finalen.

Stålmärren Nealy Lobell och dubbla vinnaren Timoko har båda lyckats med bedriften att kvalificera sg för finalen fem år på raken.

Nealy Lobell med ständige följeslagaren Johnny Takter i sulkyn lyckades redan som fyraåring ta en fjärdeplacering 1988 bakom trion Mack Lobell, Sugarcane Hanover, samt Napoletano. Inte vilka hästar som helst direkt.

Timoko hade Jos Verbeeck i vagnen när han kom trea i leran bakom Nahar och Arch Madness 2013. Sedan fick Björn Goop chansen bakom Timoko, och som han tog den. Placeringarna 1-8-3-1 talar sitt tydliga språk. I år får Björn chansen bakom den pensionerade titelhållarens son Dreammoko.

Madison Avenue med Uno Swed gjorde fyra raka finaler mellan 1977-80. Lika stor lycka i Elitloppet hade inte den danske nationalidolen Tarok som var med under samma tidsperiod och inte lyckades ta sig till final en enda gång.

Vi minns också Elitloppet som Ina Scots verkliga oturslopp.Hon missade finalen tre år i följd mellan 1994-96.

tema

Hälften av vinnarna leder varvet kvar

Ledningen har blivit en allt mer betydelsefull inom travet. Drygt en tredjedel av alla Elitloppsvinnare har haft ledningen redan i första kurvan.
Magic Tonight och Örjan Kihlström förvaltade förmånen av tätpositionen perfekt vid Elitloppssegern 2015. Foto: Micke Gustafsson/ALN
Magic Tonight och Örjan Kihlström förvaltade förmånen av tätpositionen perfekt vid Elitloppssegern 2015. Foto: Micke Gustafsson/ALN

Av 55 körda Elitlopp med försök och final sedan 1962 har 21 vinnare (38 procent) tagit ledningen när bilen släppt fältet. Tittar man på den häst som anfört fältet med varvet kvar till mål är det 27 stycken (49 procent) som hållit in i mål. Fler, om än knappt, har stått som slutsegrare från övriga positioner.

Det en stor fördel att vara med där framme när det är 1.000 meter kvar. Positionen utvändigt ledaren har sett tolv vinnare genom åren. Från Roquepine 1966 till Nuncio i förfjol.

39 av 55 vinnare (70 procent) har med andra ord varit i ledningen, eller utvändigt om denne med varvet kvar till mål. Det ska dock sägas för ordningens skull att Peace Corps räknas in i denna kategori, trots att hon just med 1.000 meter kvar kunde styras ned bakom ledande Kit Lobell och få en kort pust. Annars blev det ett lopp mestadels från dödens för Stig H Johansson och hans supersto.

Vinnarhålet gör däremot inte skäl för namnet i Elitloppssammanhang. Många har suttit fast med krafter kvar utan att få se dagens ljus. Bara två hästar har vunnit från positionen bakom ledaren. From Above 2003 samt L´Amiral Mauzon 2007. Örjan Kihlström flyttade ut sin häst i slagläge på sista bortre långsidan. Jean-Michel Bazire bakom sin franske springare är den enda i Elitloppets historia som vunnit från vinnarhålet från start till in på upploppet.

Statistiskt sett är det bättre att inneha en position bakom ledarparet med varvet kvar, helst då i ett andraspår. Elva stycken Elitlloppsvinnare har vi sett där genom åren. Bara tre blivande segrare har legat lite längre bak på innerspåret. Vi minns ju särskilt Brioni 2011 som parkerade sist med 1000 meter kvar.

Vad har den Italienska hästen Behave gemensamt med Nuncio? Jo båda har kommit trea i Elitloppet trots en resa i tredjespår hela vägen.

Behave tränades av Sergio Brighenti som var här och vann med Pack Hanover 1964. Året efter körde han Lucy´s Victory i finalen (galopp direkt i starten) och överlät styrningen av Behave till den unge Edoardo Gubellini. Denne fick liksom Stefan ”Tarzan” Melander 50 år senare ett hopplöst lopp utanför ledarparet, men höll heroiskt ända in i mål. En liten bragd som har fallit i glömska, även om Nuncio var närmare segern än Behave.

Att tvingas stryka sin häst när man väl lyckats ta sig till finalen tillhör inte vanligheterna i Elitloppets historia. Några exempel har vi nog genom åren när hästar som inte sett riktigt fräscha ut ändå kommer till start.

Men det har bara hänt tre gånger genom tiderna att en finalklar häst inte startat.
Tommy Hanné kvalade in Zorrino till finalen 1982. Den nioårige svarte hingsten hade tänt till som aldrig förr under våren och tillhörde en av favoriterna. Men efter en tredjeplats i försöket tyckte den gode Hanné att Zorrino saknade den rätta spänsten och strök helt sonika hästen. Han var lite förgrymmad på travansvariga och tyckte att han inte fick förbereda hästen för Elitloppet som han önskade.

Atas Fighter L. lyckades med bedriften att bli finalstruken två år i följd 1990-91. Det är surt nog att tvingas kasta in handduken en gång, kan man tycka. Atas Fighter L. fick dock en liten revansch på annan ort och ställe 1992 då han med Torbjörn Jansson i sulkyn vann VM-loppet på Yonkers Raceway.

Nuförtiden är det mycket spekulationer, diskussioner och åsikter om hästarna som blir inbjuda till Elitloppet. Ämnet var inte lika hett förr i tiden innan sociala medier gav travintresserade möjligheten att tycka till i ämnet.

1963 kom Birger Widell till Elitloppet med sin 11-årige slitare Skyliner.
Denne hade årsdebuterat i Åbys snabblopp två veckor innan Elitloppet, galopperat och blivit diskad. Men likafullt blev han inviterad till Elitloppet, där han var en bra bit från finalplats till ett eventuellt odds av 210 gånger pengarna.

Skyliner ägdes av Stall Dalia som några år senare i samarbete med Widell köpte importen Shatter Way som blev den första svenskägda häst som startade i Hambletonian Stakes. Hästen slutade trea, vilket var enormt stort för sin tid.

Under vintern 1976 var det oro i travsverige. Stockholms Travsällskap ansåg inte att ekonomin räckte till för att arrangera Elitloppet detta år. Tack och lov löste sig problemen, även om inte denna upplaga blev något av dem glansfulla i loppets historia. Ego Boy-yran hade lagt sig och intresset mattats av något.

Året efter lagom till 50-årsjubiléet beslöt Solvalla att satsa hårdare på loppet och Elitloppet blev då också ett tvådagarsevenemang.

Man kan ju spekulera i om samma tankar om ett inställt Elitlopp skulle bemötas idag? För oss travintresserade känns det helt otänkbart. Betydligt värre än att ta bort Kalle Anka på julafton, misstänker jag.

tema

Nuncio avtackas av Elitloppspubliken

Elitloppsvinnaren Nuncio kommer att hyllas på Solvalla på söndag.
Nuncio när han vann Elitloppet 2016. Foto: Martin Langels/ALN
Nuncio när han vann Elitloppet 2016. Foto: Martin Langels/ALN

Nuncio var med i Elitloppet tre gånger. Han slutade knappt slagen trea som fyraåring 2015 efter en omöjlig resa i tredjespår hela finalen, vann 2016 och blev femma ifjol.

Fakta

Nuncio

hingst född i USA 2011 e. Andover Hall – Nicole Isabelle e. Lindy Lane
63 st: 42–14–4
Rekord: 1.08,7ak
Insprunget: 28.660.230 kr
Uppfödare: Russell C Williams, Pennsylvania, USA
Ägare: Stall T.Z.
Tränare: Jim Oscarsson (2013), Jimmy Takter (2014), Stefan Melander (2015-17)
Kuskar: Kevin Oscarsson (kvallopp), John Campbell, Jim Oscarsson, Matt Kakaley, Stefan Melander, Örjan Kihlström

Expandera

Efter att ha varit en av sin kulls absolut bästa hästar i USA som två- och treåring i Jim Oscarssons och Jimmy Takters träning kom Nuncio till Sverige och Stefan Melander som fyraåring. Han gjorde sammanlagt 34 starter i Sverige och två i Norge, vann 26 av dessa och sprang på dessa in drygt 14 miljoner kronor. 2016 utsågs Nuncio till Årets Häst i Sverige.

Att Nuncio skulle avsluta tävlingskarriären och gå till avel i år låg verkade allt mer troligt ju längre fjolåret led, men frågan var om uppstallningen skulle bli i Sverige eller om Nuncio skulle återvända till Hanover Shoe Farms i Pennsylvania där han föddes?

Det blev Sverige och Menhammar. När det stod klart fullbokades Nuncios språngrulla på ett par dagar. På söndag tas Nuncio in till på Solvalla för att hyllas av Elitloppspubliken i vad som är att räkna som en formell avtackning av hästen.

– Jag vet att Solvallapubliken håller Nuncio kär och det kommer bli ett stämningsfullt ögonblick, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot i ett pressmeddelande.

tema

Stig H Johansson toppar förstås listan över antalet Elitoppsstarter. 28 gånger har han deltagit med 22 körda finaler och sex segrar på meritlistan. Men Björn Goop har ett rekord som inte ens Stig H Johansson kan matcha.
Björn Goop vann Tyskt Breeders Crown idag med Gerrits Recycling-ägde City Guide. Foto Jeannie Karlsson
Björn Goop vann Tyskt Breeders Crown idag med Gerrits Recycling-ägde City Guide. Foto Jeannie Karlsson

Lars Wilhelmssons nedräkning mot Elitloppet fortsätter. Idag handlar det om de främsta kuskarna och vilka avelshingstar och fölston som varit flitigast representerade

Så här ser listan över de kuskar som varit med i flest Elitlopp ut.

Elitloppskuskar

Kusk
Elitloppfinaler123
1Stig H Johansson2822643
2Sören Nordin 2115162åtta lopp före 1962
3Örjan Kihlström1712332
4Berndt Lindstedt 16 13231
5Johnny Takter 1691
00
6
Jorma Kontio15 3000
7Åke Svanstedt 1412241
8Olle Goop148031
9
Björn Goop1312312
10Erik Adielsson137000

Björn Goop kommer alltså tangera pappa Olles Elitloppsstarter i år. Han har också ett rekord som inte ens Stig H kan matcha. Sedan Björn körde Conny Nobell i finalen 2006 har han inte missat att kvalificera sig dit.Tolv raka, med chansen på det trettonde med Dreammoko!

Som bekant gäller 16 hästar med 16 olika kuskar i årets upplaga.
Men det är inget ny regel. 1962 och -63 stod det snyggt och prydligt i programmet ”Körsven får endast köra en häst i loppet”.
Sören Nordin fick vackert stå och titta på när hans lärling Leif Lövgren (pappa till Joakim) körde Uffe Keljstrup i det ena försöket 1962 utan att nå finalen. Året efter hade Sören sin storstjärna Julienne och Karl-Gösta Fylking fick chansen i det andra heatet med Princess Kinney. Unge Fylking lyckades styra in stoet till final.

Sammanlagt 58 hästar i Elitloppets historia har själva lämnat en startande avkomma i loppet. Vi väntar fortfarande på att en Elitloppssegrare ska lämna en häst som gör om samma prestation.
Pine Chip har lämnat flest startande avkommor: sex stycken, följt av Coktail Jet med fem. Rollo, Sugarcane Hanover samt S.J.´s Photo har vardera fyra.
Bland stona har sju stycken mäktat med prestationen att lämna en startande avkomma. Italo-amerikanskan Elaine Rodney som var tvåa 1965 fick nio år senare med båda sina söner Top Hanover och Udet Hanover i startfältet.

Nära att vinna var Keystone Pioneers dotter Kit Lobell som var tvåa efter Peace Corps 1991.

Vår egen travdrottning Frances Bulwark lämnade Frances Nibs som var fyra 1965. Vinnaren samma år Elma lämnade Super Male som deltog1982. Dubbla triumfatorn Roquepine lämnade Granit som var med 1979.

Petite Evander och Nealy Lobell fullbordar den prominenta listan över ston som gett avtryck i startlistorna med sina Elitloppsstartande avkommor Pride of Petite och Herr Jägermeister. Stålmärren Nealy Lobell är också unik genom sin son Herr Jägermeister som startade 2001. Denne är hittills den ende i Elitloppets historia, vars båda föräldrar har startat i samma lopp. Pappa till Herr Jägermeister är Sugarcane Hanover.

Fyra startande generationer i Elitloppet har vi Uno Sweds USA-import Madison Avenue att tacka för. Hans son Meadow Road vann 1985, och dennes son Giant Force slutade sexa 1993. Giant Force son i sin tur, Giant Superman, slutade tvåa med Fredrik B Larsson i sulkyn 2005. Madison Avenues avelskarriär slutade innan den knappt hunnit börja då hästen gick bort 1980 innan han ens avslutat tävlandet.

Mack Lobell har inte lyckats få en enda startande avkomma i Elitloppet, men är ändå en champion som morfar. Fem av hans döttrar har lämnat Elitloppsdeltagare med vinnaren Commander Crowe och tvåan Jaded i spetsen.

Pine Chip är också morfar till fem Elitloppsstartande avkommor, men till skillnad från ”Macken” har ingen nått prispallen. Yarrah Boko är bäst med fjärdeplatser både 2011 och 2012.

tema

Lars Wilhelmsson ser på söndag sitt 56:e Elitlopp i rad. 1963 var debuten. Efter det är han notorisk och obotlig slav under Elitloppsdrogen; fantastiska travhästar framför fantastisk publik. Under veckan förgyller Lars Wilhemsson Sulkysport.se:s läsare med vad han samlat på sig under 55 raka Elitloppsår.

Elitloppsveckan är här igen, startfältet är klart och spekulationerna är många. Denna underbara tid på året för en sann traventusiast. Jag har onekligen haft möjlighet att samla på mig en hel del minnen av mina 55 Elitlopp jag upplevt på plats genom åren. Inte minst det första när jag som sexårig travfantast var där med min pappa 1963.

Fakta

Lars Wilhelmsson

61 år.
Bor i Kista, uppväxt i Hässelby Strand.
Arbetar som journalist, mestadels på Sveriges Radio genom åren
Intressen sport, kultur, musik och stand up comedy.
Travintresserad sedan barnsben och i synnerhet av Elitloppet.

Expandera

Förhandssnacket handlade mycket om duellen mellan den nioårige fuxen Adept med Torsten Jonsson i sulkyn, samt Sören Nordins nya stjärna, femåriga Julienne.

Jag hade sett de bägge mötas två gånger innan Elitloppet på vårkanten. Sören hade lyckats sätta Juliennes nos först båda gångerna till min stora besvikelse. Adept var min första stora travfavorit, ni vet en sån där häst som man önskar så innerligt ska vinna utan att man behöver ha ett spelkvitto i plånboken.

Söndagen den 26 maj satt jag på den numera rivna stallkurvsläktaren med stora förväntningar. Nu skulle Adept ta revansch och vinna Elitloppet.

Men då kom det ut en häst på banan vars like mina barnaögon aldrig skådat förut. Ett femårigt mörkbrunt franskt sto med huva och svansen lindad som en batong. Hennes namn var Ozo och hon dansade fram över Solvallaovalen och vann överlägset.

Adept lyckades kontra ut Julienne i kampen om andraplatsen, vilket ändå var det viktigaste för mig. Vedafuxen hade ändå fått sin revansch, åt fenomenet Ozo var ingenting att göra. Det var då som min kärlek till Elitloppet föddes.

1978 hade jag trätt in i vuxenlivet och kunde obehindrat röra mig på Solvalla, och även besöka totoluckorna utan lösskägg. Då kunde man fortfarande få en plats på E-läktaren framåt tiotiden på förmiddagen.

Min favorithäst då var femårige Pershing med Berndt Lindstedt i vagnen. En USA-import som redan som fyraåring hade tampats med den yppersta världseliten. Men motståndet var stenhårt detta år. Många kände sig kallade och till slut var det 17 hästar som blev inbjudna. Ingen kunde anses vara en utfyllnadshäst, sällan eller aldrig har Eliten uppvisat en sådan bredd.

Solvalla fick fixa till startbilen så att nio hästar skulle få plats i bredd bakom vingarna. En händelse som inte inträffat varken förr eller senare i Elitloppshistorien.

Jag skulle få uppleva en riktig fartfest tillsammans med 20.000 åskådare i ett underbart högsommarväder. Pershing vann sitt försöksheat på den då smått osannolika tiden 1.13,2 och många kippade efter andan. Tiderna förändras kan man säga.

Det gäller också spårlottningen inför finalen. Försöksvinnarna skulle utan prut tilldelas de två innersta spåren. ”Osten” suckade när Pershing fick det för honom förhatliga innerspåret, vilket ändade i en startgalopp.

Finalen blev dock en riktig envig som fortfarande sitter gjuten på näthinnan. Ett kompakt fält stormade in på upploppet, och när krutröken skingrats stod franske Hadol du Vivier som segrare före landsmannen Eleazar och Duke Iran med Stig H Johansson. Pershing skulle dock få sin revansch året efter, då Berndt Lindstedt fick välja spår tre för sin stjärna.

Det var en fokusering som inte stod Björn Borg efter under en Wimbledonfinal

2000-talets första Elitlopp skulle på förhand handla om ett trekejsarslag. Den nye italienske nationalidolen Varenne, den franske fantomen General du Pommeau och Sveriges stora hopp, min favorithäst Victory Tilly som nu stod för sitt elddop i världeliten.

Jag jobbade då för Radiosporten och var tillbaka på platsen för mitt första Elitlopp, nämligen vid stallkurvssvängen. Fast den här gången från innerplan. Min uppgift var att referera fältet genom kurvan.

En fascinerande upplevelse att beskåda hästarna forsa fram på så nära håll, och mäktigt värre att se Victory Tilly forcera till ledningen från sitt besvärliga sjundespår i försöket. Det var ju där han trivdes som bäst.

I finalen fick Stig H välja bricka ett och jag studerade hans fighting face när han kom ut från stallbacken. Det var en fokusering som inte stod Björn Borg efter under en Wimbledonfinal.

Vi vet ju alla att det slutade lyckligt. Jag minns att jag sa något i etern om att ”Stig H sitter på leken” i mitt upphetsade tillstånd när fältet svängde in på upploppet. Publikvrålet blev som en tryckvåg rakt emot en på den position jag hade. Jag uppfattade också det förväntansfulla sorlet före loppet på ett lite annorlunda sätt från innerplan. Ett sorl som bara kan skapas under denna unika travhelg.

tema

Maori Time i 1.14-jobb

UPPLANDS VÄSBY. Stig H Johansson testade den australiensiska Elitloppsdeltagaren klockan 07.00 i morse på Stora Alby och han lämnade över Maori Time med ett leende på läpparna till tränaren Brent Lilley.
Maori Time efter avslutat träningsjobb på Stora Alby. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Maori Time efter avslutat träningsjobb på Stora Alby. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Maori Time har en väldigt vägvinnande aktion. Hon är den typen av häst som man inte märker hur fort hon springer. Det brukar vara ett gott tecken, säger Stig H Johansson.

När Stig H Johansson tittade på sin klocka visade den 1.14,0 över 1.600 meter.

– Och då fanns det lite krafter kvar. Maori Time är en fin häst, men det är förstås omöjligt för mig att svara hur hon kommer hävda sig i Elitloppet på söndag, sade Stig H Johansson efter ha suttit upp bakom Maori Time för första gången sedan hon anlände till hans träningscamp i helgen.

Två sekunder långsammare

Stig H Johanssons rundbana på Stora Alby är drygt två sekunder långsammare än Solvalla och Maori Times tid motsvarar alltså en 1.12-tid jämfört med Solvalla.

– Tiden är bra, men det är inget banrekord utan det har Victory Tilly. På rak arm kommer jag inte ihåg hur fort han sprang, fortsätter Stig H Johansson.

Aktionen flöt bra för Maori Time, men hon hade lite problem med sin spydervagn.

– Hon behöver en bredare typ till söndag. Stig H tyckte att hon slog i lite vagnen, säger Brent Lilley, som inspekterade Maori Time från ”pubilkplats”.

”Det verkade också Stig H vara”

Brent Lilley var också glad vad han såg sitt sto uträtta i morgonens träningsjobb.

– Jag är nöjd och det verkade också Stig H Johansson vara. Eller hur? säger Lilley.

Brent Lilley och Stig H Johansson, Sulkysport, Travsport
Brent Lilley och Stig H Johansson. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Under veckan blir det ytterligare två jobb – onsdag och fredag – och däremellan ska Maori Time joggas.

– Resan från Australien gjorde att hon tappade en hel del kilon, men hon har återhämtat sig väldigt bra och så här långt är jag är väldigt nöjd med henne, fortsätter Lilley.

Stannar i Sverige?

Några personer följde Maori Times jobb den här underbara sommarmorgonen på Stora Alby och bland annat fanns hästens ägare Fred Crews på plats. Han kunde berätta att det kan bli en fortsättning för Maori Time i Sverige efter Elitloppet.

– På måndag ska jag, Brent och Stig H sätta oss ner och tala om framtiden för Maori Time. Jag vill höra Stig H:s åsikt om Maori Time. Om han tycker att vi ska vara kvar och tävla med henne i Sverige, eller om vi ska åka hem till Australien. Jag kan alldeles för lite om travsporten i Sverige för att ha en klar uppfattning om den och jag tycker det är bättre att lämna över det i händerna på en expert, säger Fred Crews, och fortsätter:

Fred Crews är ägare till Maori Times, Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Fred Crews är ägare till Maori Times. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Just nu är jag öppen för alla förslag. Om det vill sig väl kanske Maori Time kan vara kvar och tävla här en säsong till, eller så tar vi henne tillbaka för avel. Det finns många duktiga avelshingstar att välja på och i Australien har vi tillgång till bland andra Father Patrick, Sebastian K, Trixton och i år kommer också What the Hill från USA. Jag kan säga så mycket, att jag föder inte upp hästar för att sälja, utan jag behåller dem själv.

tema

Lottat till Elitloppet

Lottningen till årets Elitlopp på söndag är klart. Förhandsfavoriterna Bold Eagle och Propulsion har seedats i varsitt försök och kan först möta varandra i en final. Vinnaren i försöket hämtar ut 250.000 kronor, medan det är tre miljoner i belöning i finalen.
Hemmafavoriten Propulsion fick spår fyra i sitt försök i Elitloppet. Foto: Leif Norberg/ALN
Hemmafavoriten Propulsion fick spår fyra i sitt försök i Elitloppet. Foto: Leif Norberg/ALN

Sébastien Guaratos Bold Eagle drog spår fem i sitt försök, medan Daniel Redéns Propulsion startar från spår fyra. Första försöket körs klockan 15.22, det andra 15.49 och finalen 17.38.

Försök I:
1.609 meter, autostart.
Prissumma: 250.000-125.000-75.000-50.000 kr.

1. Dreammoko-Björn Goop (Richard Westerink)
  2. Rajesh Face-Lutfi Kolgjini (Lutfi Kolgjini)
  3. Lionel-Göran Antonsen (Daniel Redén)
  4. Volstead-Stefan Melander (Stefan Melander)
  5. Bold Eagle-Franck Nivard (Sébastien Guarato)
  6. Maori Time-Todd McCarthy (Brent Lilley)
  7. Takethem-Steen Juul (Steen Juul)
  8. Up and Quick-Jorma Kontio (Antoine Lherete)

Försök II:
1.609 meter, autostart.
Prissumma: 250.000-125.000-75.000-50.000 kr.

1. Ringostarr Treb-Wim Paal (Jerry Riordan)
  2. Cokstile-Lars Anvar Kolle (Jan Kristian Waaler)
  3. Orlando Jet-Rudolf Haller (Rudolf Haller)
  4. Propulsion-Örjan Kihlström (Daniel Redén)
  5. Nadal Broline-Ulf Ohlsson (Reijo Liljendahl)
  6. Pastore Bob-Johan Untersteiner (Johan Untersteiner)
  7. Uza Josselyn-Erik Adielsson (René Aebischer)
  8. Amiral Sacha-Gabriele Gelormini (Florent Lamare)

Final:
1.609 meter, autostart.
Prissumma: 3.000.000-1.500.000-750.000-375.000-175.000-100.000-60.000-40.000 kr.

tema

”Rajesh är odrägligt pigg”

– Det är fortfarande USA i höst som är målet med säsongen. När vi vägt samman saker och ting tror vi att Rajesh Face kan ha nytta av att ha varit med i Elitloppet när han ska över och stångas med de bästa där borta.
Lutfi Kolgjini valde Elitloppet för rajesh Face istället för silverdivisonens final. Foto: Mia Törnberg, Sulkysport
Lutfi Kolgjini valde Elitloppet för rajesh Face istället för silverdivisonens final. Foto: Mia Törnberg, Sulkysport

Så säger Lutfi Kolgjini angående det – får man säga – överraskande beslutet att femårige Rajesh Face blev den 16:e och sista hästen in i Elitloppsfältet. Tidigare i vinter och vår har det konsekvent hetat att Elitloppet inte finns i med i matchningsplanen, eftersom man ska lägga fokus på att göra topplopp i Nordamerika i september-oktober.

– Jag har ändå haft en konversation med Anders Malmrot om att det kan bli aktuellt med Elitloppet. Adrian har varit emot att vi ska starta i det tuffaste som finns och istället välja ”snällare” lopp i det här skedet av säsongen, men efter att vi diskuterat igenom det är Adrian nu delat positiv. Igår kväll blev det skarpt läge, ett beslut måste fattas och det blev ”vi kör”, säger Lutfi Kolgjini.

Rajesh Face var inkvalad till silverdivisionsfinalen på lördag i kraft av den imponerande segern i årsdebuten på hemmabanan Jägersro i mitten av april, men nu spänns alltså bågen till hårdast tänkbara läge.

– Rajesh Face är rent odrägligt pigg här hemma, även efter de två urblåsare han fått i de två lopp han gått i år. Ett backjobb fick jag till och med avbryta och istället köra ett långjobb – han vägrade gå i rygg utan skulle nästan springa över de andra. Det finns inget ont i hästen och han är inte het; bara så f-bannat energisk. Det där har han emot sig ibland i loppen också, om jag inte behövt bråka med honom senast på Åby och det varit ett 2.100-meterslopp hade han vunnit på 1.10. Så jag räknar med att han ska kunna gå fort i Elitlopppet…

Det är inte risk att det här blir för tufft med tanke på planerna längre fram på säsongen?

– Det är ju det som varit avvägningen och visst, han är ett oskrivet kort i det här sammanhanget. Men hästen är kärnfrisk och ruskigt laddad både fysiskt och mentalt. Elitloppet kan bli en bra erfarenhet för honom med tanke på kommande utmaningar. Rajesh Face kommer inte att vara med där framme i täten och bråka utan jag vill låta honom gå med på väntan. Ju fortare de kör, desto starkare kommer Rajesh Face att vara till slut, säger Lutfi Kolgjini.

Elitloppet komplett

tema

Elitloppet komplett

Den 16:e och sista platsen till Elitloppet går till Rajesh Face och Lutfi Kolgjini.
Rajesh Face och Lutfi Kolgjini. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Rajesh Face och Lutfi Kolgjini. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Fakta

Rajesh Face

Kön: brun hingst
Född: 12 april 2013
Härstamning: Raja Mirchi-Nippy Girl
Intjänat: 1.519.960 kronor
Resultat: 29 st: 11-2-2
Rekord: 1.10,5ak
Ägare: Tn Projekt AB & Falkbolagen AB
Uppfödare: Anna Svensson och Lutfi Kolgjini
Tränare: Lutfi Kolgjini
Skötare: Joyce Duivenvoorden

Expandera

Jägersrotränaren har tidigare aviserat att Elitloppet inte var aktuellt, men Lutfi Kolgjini har tänkt om och kommer med femårige Raja Mirchi-hingsten. Hästen har vunnit elva av 29 starter och tjänat över 1,5 miljoner kronor. Rekordnoteringen 1.10,5a/1.609 meter sprang han som femma i Fyraåringseliten ifjol.

Lutfi Kolgjini har varit med flera gånger i Elitloppet och som bäst slutat tvåa. 2015 var Mosaique Face slagen med huvud mot Magic Tonight. Rajesh Faces far Raja Mirchi var med i Elitloppet vid två tillfällen och gick till final båda åren. Femteplatsen 2013 blev hans främsta placering.

Lottningen till Elitloppet sker 15.00 idag.

Elitloppet 2018

Häst – Tränare

• Amiral Sacha – Florent Lamare
  • Bold Eagle – Sébastien Guarato
  • Cokstile – Jan Kristian Waaler
  • Dreammoko – Richard Westerink
  • Lionel N.O. – Daniel Redén
  • Maori Time – Brent Lilley
  • Nadal Broline – Reijo Liljendahl
  • Orlando Jet – Rudolf Haller
  • Pastore Bob – Johan Untersteiner
  • Propulsion – Daniel Redén
  • Rajesh Face – Lutfi Kolgjini
  • Ringostarr Treb – Jerry Riordan
  • Takethem – Steen Juul
  • Up And Quick – Antoine Lherete
  • Uza Josselyn – René Aebischer
  • Volstead – Stefan Melander
tema

Tar Rajesh den sista platsen..?

Med endast timmar kvar till spårlottningen saknas det en häst till Elitloppsfältet. Blir det Lutfi Kolgjinis Raja Mirchi-son Rajesh Face som tar den sista rosa biljetten?
Blir Rajesh Face den 16:e deltagaren i Elitloppet? Foto Mia Törnberg
Blir Rajesh Face den 16:e deltagaren i Elitloppet? Foto Mia Törnberg

Då det stod klart att varken ettan eller tvåan i Prins Daniels lopp på Gävletravet igår, Heavy Sound och Twister Bi, inte ville vara med i Elitloppet, Muscle Hustle inte löpte på topp i Norge och Midnight Hour fick se sig besegrad i Finland återstod det två platser till Elitloppet.

Tidigare under söndagsmorgonen gjorde Solvallas sportchef Anders Malmrot klart med norske Cokstile och nu är då frågan vem som tar den sista platsen?

Spekulationerna flödar i sociala medier och blir det månne Rajesh Face, Cruzado dela Noche eller italienaren Tamure Roc som får den sista platsen?

– Inom kort kommer vi presentera den sista hästen och jag sitter med anmälningar nu, säger Anders Malmrot.

tema

Norsk Derbyvinnare klar

Den näst sista pusselbiten till Elitloppet är lagd. Från Norge kommer femårige Cokstile.

Lottningen till Elitloppet sker i TV12 klockan 15.00 idag och då måste givetvis samtliga 16 hästar vara är klara. Cokstile (e. Quite Easy U.S.) fick sitt stora genombrott när han vann Norskt Travderby förra hösten. Ferrari B.R. var storfavorit, men straffade bort sig med galopp.

Fakta

Cokstile

Född: 7 maj 2013
Härstamning: Quite Easy U.S.-Joystile
Intjänat: 1.833.545 norska kronor
Resultat: 20 st: 8-4-4
Rekord: 1.10,0ak
Ägare: Jan-Erik Andresen
Uppfödare: Per Erik Hagen
Tränare: Jan Kristian Waaler

Expandera

Totalt har hästen vunnit åtta av 20 starter och tjänat över 1,8 norska miljoner. Cokstile har bara gjort en start i år och då segrade han på 1.10,8a/1.609 meter. Hans rekordnotering är 1.10,0a/1.609 meter, vilket femåringen noterade som tvåa bakom Phantasm Soa i Jarlsberg Grand Prix ifjol.

Hästen kommer att köras av Lars Anvar Kolle och precis som tränaren Jan Kristian Waaler är det debut i Elitloppet. Jarlsbergproffset var tidigare aktuell för storloppet med världsmästaren Papagayo E, men den kom aldrig till start sista söndagen i maj. Cokstile ägs av Jan-Erik Andresen, som varit med i Elitloppet två gånger med Yarrah Boko. Hästen slutade fyra i finalen både 2011 och 2012.

Klara för Elitloppet

Häst – Tränare

• Cokstile – Jan Kristian Waaler
  • Takethem – Steen Juul
Kampanj
10 veckor för 299 kronor
Prova 10 veckor med både pappers- och e-tidning
Endast 29,90 kr per vecka för den bästa sportbevakningen
Beställ
tema

Bara två platser kvar

Idag har kretsen kring Up And Quick tackat ja till en inbjudan till Elitloppet och därmed återstår bara kvar platser.
Up And Quick. Foto Mia Törnberg
Up And Quick. Foto Mia Törnberg
Fakta

Up And Quick

Född: 27 april 2008
Härstamning: Buvetier d’Aunou-Fichtre
Intjänat: 2.092.040 euro
Resultat: 66 st: 16-13-4
Rekord: 1.09,4ak*
Ägare: Ecurie Quick Star, Frankrike
Uppfödare: Ecurie Quick Star, Frankrike
Tränare: Antoine Lherete

Expandera

Enligt franska tv-kanalen Equidias twitterkonto har Up And Quick fått en inbjudan till Elitloppet och kommer att starta på Solvalla sista söndagen i maj. Tioåringen var med redan ifjol och då slogs han ut i försöket. Hästen startade så sent som igår i Prix des Ducs de Normandie där han slutade sexa som fastlåst i händerna på Franck Nivard. Hästens, som numera tränas av Antoine Lherete, främsta merit är såklart segern i Prix d’Amérique 2015.

De två senaste åren har Up And Quick vunnit Criterium de Vitesse de Basse Normandie, för två år sedan på rekordnoteringen 1.09,4a/1.609 meter. Franska tidningen Paris-Turf skriver att Jorma Kontio troligen kommer att köra hästen i Elitloppet.

Klara för Elitloppet

Häst – Tränare

• Takethem – Steen Juul

Lottningen till Elitloppet 2018 sker i TV12 söndag den 20 klockan 15.00.

Up And Quick för andra året i rad

13 av 16 pusselbitar lagda

Autokort e-tidning
89 kronor i månaden
Enkelt och smidigt
Varje onsdag på din dator, surfplatta och smartphone
Beställ
tema

13 av 16 pusselbitar lagda

Ikväll presenterades Lionel N.O. till Elitloppet. Nu har Solvalla två biljetter kvar att dela ut och sedan får lördagens vinnare av guldfinalen i Gävle en inbjudan.
Lionel N.O. och Göran Antonsen. Foto Mia Törnberg
Lionel N.O. och Göran Antonsen. Foto Mia Törnberg

Ägaren Göran Antonsen fiskade tidigt efter en rosa biljett till Lionel N.O. och ikväll blev fuxen klar för Elitloppet. Daniel Redén tränar den norskfödde hästen som bland annat vunnit styrkeprovet Prix de Paris, Olympiatravet och slutat trea i Prix d’Amérique.

Fakta

Lionel N.O.

Kön: fuxhingst
Född: 31 maj 2010
Härstamning: Look de Star-Aurora Sign
Intjänat: 12.952.093 kronor
Resultat: 62 st: 21-10-6
Rekord: 1.10,6am
Ägare: Göran Antonsen, Norge
Uppfödare: Terje Jensen, Norge
Tränare: Daniel Redén, Solvalla
Skötare: Pär Pergenius

Expandera

Åttaåringen har bara gjort en start över sprinterdistans, vilket var för fyra år sedan och då galopperade han. Göran Antonsen, tränare på Momarken i Norge, kommer att köra stjärnan.

Klara för Elitloppet

Häst – Tränare

• Takethem – Steen Juul

Lottningen till Elitloppet 2018 sker i TV12 söndag den 20 klockan 15.00.

Via Gävle till Elitloppet

Sulkysport
Från 475 kronor
Papper, e-tidning och Premiummaterial på webben
Varje onsdag i din brevlåda eller i appen
Beställ
tema

Amiral Sacha klar!

CAEN. Som vi tidigare erfor fick Amiral Sacha idag en inbjudan till Elitloppet och kretsen kring hästen har tackat ja. Han är nu den tolfte hästen att bli klar.
Amiral Sacha tillsammans med tränaren Florent Lamare. Foto Mia Törnberg
Amiral Sacha tillsammans med tränaren Florent Lamare. Foto Mia Törnberg

Kretsen kring Amiral Sacha fick en inbjudan till Elitloppet redan förra året, men valde då att stå över. I år är det alltså dags att åka till Solvalla.

– Han var inbjuden till Elitloppet redan förra året, men valde då att tacka nej. I år är de däremot redo att göra resan till Solvalla och det är mycket glädjande, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot i ett pressmeddelande.

Inbjudningarna haglar nu in till Elitloppet och följande hästar är klara:

• Amiral Sacha
  • Bold Eagle
  • Dreammoko
  • Maori Time
  • Nadal Broline
  • Orlando Jet
  • Pastore Bob
  • Propulsion
  • Ringostarr Treb
  • Takethem
  • Uza Josselyn
  • Volstead

Läs mer i nedanstående artiklar:

Ännu en Elitloppshäst klar?

Orlando Jet tysk joker

tema

Ännu en Elitloppshäst klar?

CAEN. Idag blev det eventuellt klart med ännu en häst till Elitloppet. Kretsen kring Amiral Sacha meddelade i alla fall idag att de är intresserade av att starta.
Får Amiral Sacha inbjudan till Elitloppet? Foto Mia Törnberg.
Får Amiral Sacha inbjudan till Elitloppet? Foto Mia Törnberg.

Amiral Sacha (e. Ganymede) blev tidigare idag trea på 1.11,9/2.450 meter i Prix des Ducs de Normandie och efter insatsen meddelade kretsen kring hästen att de vill starta i Elitloppet. Hans ordinarie kusk Gabriele Gelormini är redan klar som kusk bakom Sebastién Guaratos Ever Pride (e. Prodigious) i Fyraåringseliten.

– Förra året tackade vi nej, men i år vill vi gärna åka till Solvalla. Amiral Sacha har alltid hälsoproblem under vinterhalvåret och då vill vi passa på att starta när han är tillbaka i toppform, säger Gelormini.

Amiral Sacha tränas av Florent Lamare, ägs av Rapide Lebels tidigare ägare Ecurie Sidere och är uppfödd av Chantalle Mottier. Han har hittills tjänat 1.096.130 euro och travat rekordet 1.10,5/2.400 meter. Detta vid segern av fjolårets upplaga av Prix des Ducs de Normandie, men kretsen tackade då nej till Elitloppsinbjudan.

Nu återstår endast att se om dagens insats räcker till en rosa biljett.

Dubbelt Bazire i Ducs

tema

Toppformbesked av Propulsion

När Readly Express är ute ur Elitloppet är Propulsion det givna och stora Solvallahoppet gällande att ta sig an den franska toppen Bold Eagle. Propulsion gav ett toppfint formbesked i Meadow Roads lopp på Solvalla; 1.09,9 från dödens utan att Örjan Kihlström drog huvan.
Propulsion och Örjan Kihlström. Foto Leif Norberg/ALN Solvalla
Propulsion och Örjan Kihlström. Foto Leif Norberg/ALN Solvalla

Daniel Redén vill spara barfotabalansen till Elitloppet och Propulsion hade alltså skor på hovarna när han genrepade inför nästa helg. 1.09,9a/1.640 är årets snabbaste segertid i år om man räknar bort Day Or Nights Ins felklockade 1.09,6 i Halmstad i påskhelgen.

Fakta

Propulsion

USA-född hingst sju år e. Muscle Hill – Danae e. Andover Hall
55 st: 26–9–7
Rekord: 1.11,3l – 1.08,1ak*
Insprunget: 13.960.317 kr
Uppfödare: F V Caldwell & Bluestone Farms LLC, USA
Ägare: Stall Zet.
Körsven: Örjan Kihlström, Solvalla
Skötare: Ellinor Wennebring

Expandera

– Hästen är fantastiskt fin. Visst kan Propulsion vara Elitloppsvinnaren, sade Örjan Kihlström.

Propulsion har fått två uppladdande lopp i kroppen inför Elitloppet efter vårens avelsarbete. Efter tisdagens uppvisningsseger är frågan om inte USA-importen i år är snäppet bättre än när han ifjol slutade tvåa bakom Timoko? Tränaren Daniel Redén slingrar sig en del på den frågan.

– Hästen visade i alla fall idag att styrkan finns där, det var främst det jag ville ha svar på. Sedan kommer Propulsion att gå framåt med det här loppet, bli kvickare i benen. Han har tränat på tungt hemma i sandbanan, säger Daniel Redén.

Dessutom finns alltså barfotaväxeln kvar.

– Ja, i båda starterna i vår har han haft skor på alla hovarna. Framskor är inga problem, det är bak som är det viktiga för honom att gå utan skor. Så har han oftast tävlat för mig och det har vi nu medvetet sparat till Elitloppet. Han kommer att dansa som på moln när vi drar bakskorna där, säger Daniel Redén.

Han kommer att dansa som på moln

USA-importen Zack’s Zoomer (e. Deweycheatumnhowe – Passageway) tog i sin tredje start i Stefan Melanders regi första segern (han vann åtta lopp i Nordamerika som två- och treåring) i Sverige. Stefan hade laddat på med barfotabalans vilket var nytt för hästen och fick grymt gensvar; seger på 1.11,7a/2.140 efter att ha behövt öppna 1.09 första 500 meterna för att nå ledningen.

– Jag fick knappt stopp på honom. Dessutom hade han punktering. Nästa start blir nog Fyraåringseliten Elitloppshelgen, säger Stefan Melander.

Melanders fyraåriga USA-födda sto Beautiful Bacardi (e. R.C.Royalty – Barcelona Baby) har ordentligt med fart i benen. Sedan hon kom till Sverige har det blivit fyra segrar och två andraplatser. Stefan Melander ville inte bråka med den ambitiösa Beautiful Bacardi i onödan utan lät det bli 1.10,6 första varvet och segertiden 1.10,8a/1,640.

– Hon var ruggig. Det kändes som att det var med krafter kvar, säger Stefan Melander om stoet som ännu inte tjänat mer än 400.000 kronor.

Global Withdrawl (e. S.J.’s Caviar – Umbrella Broline) spenderade vintern med att vinna fyra lopp med segerpremien 100.000-300.000 kronor och fyllde på med en sådan seger till; Scarlet Knights lopp med bara sex startande, på 1.13,4a/1.640. Erik Adielsson körde undan in på upploppet. Det är bara ett treåringslopp i Sverige som vunnits på snabbare tid i år, Northern Charm i Breeders Course-finalen i lördags. Svante Båth tränar Global Withdrawl och han har även den tredje och fjärde snabbaste treåringsvinnaren i år, Uppfödningslöpningstoppduon Attraversiamo respektive Global Welcome!

Star Advisor Joli (e. Look de Star – Rocco’s Advice) är en multikonstnär till travhäst; gedigen snabbloppare för sulky och nu även en montéhäst av rang. Debuten under sadel, i uttagningsloppet inför Elitloppsmontén, slutade med spetsseger på respektingivande 1.11,6a/1.640 meter. Sofia Aronsson tränar nioåringen som reds av Stina Swartling.

Två treåringar med, som det ser ut, en ljus tävlingsframtid framför sig inledde kvällen: Svante Båths hingst Basil Pellini och Roger Walmanns sto Evelyn. Båda hästarna är efter Muscle Hill och ser ut som ”rätt sort”. Basil Pellini (u. Spicegirl Kosmos) avslutade för Erik Adielsson 1.11,7 sista 500 meterna i ledningen fram till 1.16,2/2.140. Örjan Kihlström styrde fram Evelyn (u. Royalty Forever) utvändigt ledaren och det var ansträngningslöst hon gick 1.14,5 sista varvet för att landa på 1.17,2/2.140 i sin debut.

Timo Nurmos finskfödda fyraåriga sto Bella Unica (e. Muscle Hill – Elegance Kemp) rekordsänkte till 1.14,7/2.140 vid tredje segern i sin fjärde start. Jorma Kontio skötte tömmarna.

Sulkysport
Från 475 kronor
Papper, e-tidning och Premiummaterial på webben
Varje onsdag i din brevlåda eller i appen
Beställ

tema

Takethem med i år igen

Danske Takethem var med i Elitloppet förra året och är med i år igen.
Takethem och Steen Juul. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Takethem och Steen Juul. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Solvallas sportchef Anders Malmrot offentliggjorde under tävlingarna på tisdagkvällen att danske Takethem är med i Elitloppet även 2018. Andraplatsen i Copenhagen Cup i söndags bakom Cyber Lane blev inträdesbiljetten.

Fakta

Takethem

danskfödd hingst åtta år e. From Above D’Cherie e. New Quick
49 st: 20–16–2
Rekord: 1.13,3l – 1.11,1am
Insprunget: 2.677.219 DKR
Uppfödare: Ole Berg Thomsen
Ägare: Takethem I.S.
Tränare och körsven: Steen Juul

Expandera

– Jag hintade Steen Juul i söndags på Charlottenlund om att jag ville ha med Takethem och i eftermiddags återkom han och sa att hästen tagit loppet bra och att han vill vara med, säger Anders Malmrot.

Det intressanta och en aning kuriösa inträffar då att två söner till Elitloppsvinnare blev klar till årets upplaga samma dag; Timoko-sonen Dreammoko och From Above-sonen Takethem.

Samtidigt som Copenhagen Cup-tvåan Takethem är klar för Elitloppet har kretsen runt vinnaren i Köpenhamn, Cyber Lane, bestämt sig för att tacka nej.

– För hästens skull kommer Elitloppet för tidigt. I år siktar vi på Jubileumspokalen och eventuellt VM-loppet, säger Cyber Lanes tränare Johan Untersteiner till Sportexpressen.

Följande tio hästar är därmed klara för Elitloppet:

Bold Eagle, Dreammoko, Maori Time, Nadal Broline, Pastore Bob, Propulsion, Ringostarr Treb Takethem, Uza Josselyn, Volstead.

Autokort papperstidning
150 kronor i månaden
Enkelt och smidigt
Sulkysport både som pappers- och e-tidning
Beställ
tema

Dreammoko till Elitloppet

Timoko vann Elitloppet 2017. I år kommer hans son Dreammoko delta i det stora sprinterslaget på Solvalla sista helgen i maj.
Franske femåringen Dreammoko, tränad av Richard Westerink, är klart för Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Franske femåringen Dreammoko, tränad av Richard Westerink, är klart för Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Precis som sin far tränas Dreammoko (u. Uranie d’Atout) av Richard Westerink. Hästen är fem år gammal och slutade för ett år sedan trea i Fyraåringseliten. Han kommer närmast från andraplats i Lotterialöpningen. Westerink skriver på twitter att Björn Goop kör Dreammoko i Elitloppet.

Totalt har Timoko-sonen gjort 36 starter (5-6-5) och tjänat 451.345 euro. Rekordnoteringen 1.10,1 sprang han i Fyraåringseliten.

Följande nio hästar är i nuläget med i Elitloppet: Bold Eagle, Dreammoko, Maori Time, Nadal Broline, Pastore Bob, Propulsion, Ringostarr Treb, Uza Josselyn, Volstead.

Kampanj
10 veckor för 299 kronor
Beställ
tema

Ingen Readly i Elitloppet

Timo Nurmos har bestämt sig. Det blir inget Elitlopp för årets Prix d’Amérique-vinnare Readly Express.
Readly Express i måndagens backjobb på Jordanstorp. Idag kom beskedet att Prix d'Amérique-vinnaren står över Elitloppet. Foto Mia Törnberg
Readly Express i måndagens backjobb på Jordanstorp. Idag kom beskedet att Prix d'Amérique-vinnaren står över Elitloppet. Foto Mia Törnberg

– Redan när beslutet togs att han skulle verka i aveln i år visste vi att tiden skulle bli knapp. Det är två heat samma dag, jag vill gärna starta i Elitloppet, men det finns risk att hästen inte är redo, sade Timo Nurmos till Sulkysport i fredags.
Readly Express gick jobb i måndags på Jordanstorp och såg finfin ut, men något Elitlopp blir det alltså inte.
– Jag har varit medveten om att det funnits en risk för det här beskedet, men det är klart att det känns tråkigt nu när det är ett faktum. På söndag ska startlistan vara klar och jag har halva fältet kvar att bjuda in, så jag räknar med att göra klart med en ny häst under dagen, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot i ett pressmeddelande.

De hästar som just nu är klara för Elitloppet 2018 är:

• Uza Josselyn (Schweiz)
  • Bold Eagle (Frankrike)
  • Propulsion (Sverige)
  • Maori Time (Australien)
  • Ringostarr Treb (Italien)
  • Pastore Bob (Sverige)
  • Nadal Broline (Finland)
  • Volstead (Sverige)
tema

Volstead inbjuden

Volstead fick en väntad inbjudan till Elitloppet på måndageftermiddagen.
Volstead är en av våra två V75-spikar denna vecka. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Volstead är en av våra två V75-spikar denna vecka. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Solvallas sportchef Anders Malmrot låg lågt förra veckan med att bjuda in hästar till Elitloppet för att han ville avvakta helgens bukett storlopp på framförallt Åby och Charlottenlund. Stefan Melanders USA-import Volstead kunde dock i praktiken känna sig rätt säker på att få en plats efter segern på tangerade banrekordet, 1.10,0a/1.609 meter.

Fakta

Volstead

USA-född hingst sju år e. Cantab Hall – Madame Volo e. Yankee Glide
62 st: 21–9–1
Rekord: 1.15,1m – 1.09,3ak*
Insprunget: 5.263.824 kr
Uppfödare: Arden Homestead Stable & A J Skoglund
Ägare: Stall T.Z.
Tränare: Stefan Melander
Skötare: Jenny Gustavsson

Expandera

Sjuårige Volstead (e. Cantab Hall – Madame Volo), vilken som fyraåring vann Kungapokalen och var tvåa bakom stallkamraten Nuncio i Sprintermästaren, var med i Elitloppet 2016 efter att ha vunnit Pris Daniels lopp på Gävletravet veckan före. Han blev utslagen i försöket.

Förra året vann Volstead med i Sweden Cup både försök och final, den sistnämnda på 1.09,3 som är Volsteads rekord.

Följande nio hästar är i nuläget med i Elitloppet: Bold Eagle, Maori Time, Nadal Broline, Pastore Bob, Propulsion, Readly Express, Ringostarr Treb, Uza Josselyn, Volstead

tema
Tema: V75 Gävle

Via Gävle till Elitloppet

Tio hästar gör upp om 500.000 kronor och en plats i Elitloppet i Gävle på lördag. Blir det Jerry Riordans återkommande stjärna Twister Bi i favoritposition?
Magnus Träff-tränade Queer Fish jagar Elitloppsbiljett i Gävle. Foto Jeannie Karlsson
Magnus Träff-tränade Queer Fish jagar Elitloppsbiljett i Gävle. Foto Jeannie Karlsson

Vägen till Elitloppet – H.K.H. Prins Daniels lopp
1.609 meter autostart
Förstapris: 500.000 kronor
Häst – Kusk

1. Beau Mec – Carl Johan Jepson
  2. Poet Broline – Peter Untersteiner
  3. Twister Bi – Jerry Riordan
  4. Nobel Amok – Björn Goop
  5. Queer Fish – Kaj Widell
  6. Dante Boko – Lutfi Kolgjini
  7. Cool Keeper – Leif Witasp
  8. Love Matters – Örjan Kihlström
  9. Heavy Sound – Kenneth Haugstad
  10. West Wing – Torbjörn Jansson

Twister mot Gävle

Kampanj
10 veckor för 299 kronor
Beställ
tema
Tema: Copenhagen Cup

Lätt för Cyber Lane

CHARLOTTENLUND. Cyber Lane var hårt pressad genom slutkurvan, men redde ut favoritskapet i Copenhagen Cup. Femåringen gick lätt ifrån över upploppet på 1.11,4a/2.011 meter.
Cyber Lane vann Copenhagen Cup. Foto Jörgen Tufvesson/ALN
Cyber Lane vann Copenhagen Cup. Foto Jörgen Tufvesson/ALN

Precis som i Finlandia Ajo med Pastore Bob förra veckan fick Johan Untersteiner bestämma tempot i ledningen. Femåringen hade gott om krafter kvar när det drog ihop sig till finishkörning och Cyber Lane summerade en slutkilometer på 1.10.

Fakta

Cyber Lane

valack fem år e. Raja Mirchi – Sybaris Hanover e. Cantab Hall
21 st: 18–0–0
Rekord: 1.14,2m* – 1,11,1ak*
Insprunget: Ca 7.600.000 kr
Uppfödare: Prestera International AB, Lund
Ägare: Levaux AB, Lund
Tränare och körsven: Johan Untersteiner
Skötare: Ales Pavsic

Expandera

– Det är tacksamt när man har en startsnabb häst och kan komma till ledningen. Cyber Lane har det mesta, sade Johan Untersteiner.

Frågan alla ville ha svar på efter loppet, om Cyber Lane ska vara med i Elitloppet eller inte om två veckor, passade dock Johan på.

– Jag och ägaren (Lars Åberg. reds.anm.) får ta en diskussion nu de närmaste dagarna. Vi har sagt att vi väntar med Elitloppssnacket tills det blir skarpt läge, och det blir det ju nu, i och med den här segern. Vi får väga för- och nackdelar med att starta i Elitloppet mot varandra. Cyber Lane är fortfarande rätt färsk, det här var bara 21:a starten sade Johan.

Johan Untersteiner har varit väldigt nöjd med Cyber Lane både inför årsdebuten hemma i Halmstad och ännu mer nöjd efter densamma. Fjolårets svenske kullkung fick bära favoritskapet i Copenhagen Cup och var alltså mogen för att vinna ett internationellt lopp i början av femåringssäsongen. Resultatraden pryds nu av åtta raka ettor.

Hemmahoppet Takethem knep andraplatsen bakom Cyber Lane och fjolårsvinnaren Cruzado Dela Noche fick nöja sig med tredjeplatsen, efter att Björn Goop kastat loss ordentligt de sista 700 meterna. I sista kurvan hade Cruzado Dela Noche ett litet grepp, men orkade inte hålla speeden hela vägen in i mål.

Fakta

Så kördes Copenhagen Cup

4 CYBER LANE direkt till ledningen. Fick bestämma tempot. Under press i slutkurvan, lätt undan på upploppet. 2 TAKETHEM rygg ledaren. Attackerade 200 kvar, bra spurt. 6 CRUZADO DELA NOCHE tredje par utvändigt. Snabb attack i tredjespår 700 kvar, utvändigt ledaren i slutkurvan med litet grepp, stumnade på upploppet. 1 CASH HANOVER tredje invändigt. Fram på innerspår till maxutdelning. 5 GENERAAL BIANCO fick andra par utvändigt efter 600 meter. Drogs bakåt i slutkurvan, kom igen fint på upploppet. 9 MINDYOURVALUE W.F. fram utvändigt ledaren efter 600 meter. Kunde inte vara med i tempoväxlingen på sista bortre långsidan, fullföljde godkänt. 8 TRIPOLINI V.P. backades till fjärde par invändigt. Kunde inte ta något. 7 ROMANESQUE fjärde par utvändigt. Provade i tredjespår på upploppet, gav upp. 3 FERRARI B.R. startgalopp.

Resultatlista

Copenhagen Cup. 2.011 meter autostart. Priser: 375.000 – 175.000 – 90.000 – 55.000 – 30.000 – 25.000 kr

1. Cyber Lane – Johan Unterstiner 1.11,4
  2. Takethem – Steen Juul 1.11,5
  3. Cruzado Dela Noche – Björn Goop 1.11,7
  4. Cash Hanover – Michael Nimczyk 1.11,9
  5. Generaal Bianco – Peter Untersteiner 1.12,0
  6. Mindyourvalue W.F. – Robert Bergh 1.12,0

Oplacerade: Tripolini V.P. 1.12,2, Romanesque 1.12,6, Ferrari B.R. ug

Expandera
tema
Tema:

Cyber Lane – 20 månader, 21 starter, 18 segrar

CHARLOTTENLUND. Cyber Lane fortsätter rada segrar. 18 på 21 starter. Valackens utveckling är sagolik.

Cyber Lane var en sen treåring; debuten i september. Han har alltså inte mer än 20 tävlingsmånader bakom sig när han efter Copenhagen Cup-segern är redo för Elitloppet. Ja, eller om nu Johan Untersteiner och Lars Åberg väljer att ta det lite vackert med Raja Mirchi-sonen. Säsongen är lång och full med topplopp. Men Elitloppet är Elitloppet.

Som Untersteiner konstaterade: vi får väga för och nackdelar (med att starta i Elitloppet alltså) mot varandra och suga på den här karamellen några dagar innan bestämmer oss.

Publikmässigt kommer Copenhagen Cup-dagen inte upp i den danska Derby-dagen i månadsskiftet augusti-september. Dansk travsport har kämpat hårt  med ekonomin länge och med numera ”bara” 375.000 kronor i förstapris i huvudloppet, Danmarks största för äldre hästar Copenhagen Cup, finns kanske inte de rätta förutsättningarna att få till en dag av internationell toppkaliber. Men det kan komma bra hästar ändå; Charlottenlund har ett inneboende gemyt som lockar.

Tysk travsport är på dekis, men bra hästar föds det fortfarande upp där. Till exempel Portland och Tsunami Diamant. De förgyllde Copenhagen Cup-dagen på Charlottenlund.

Till exempel kom nu de två tyskfödda fyraåriga topparna Portland och Tsunami Diamant i Fyraåringseliten. Portland drog längsta strået på 1.12.2a/2.000 meter.

Tsunami Diamant (e. Gustav Diamant – Glide Chip) vann tyska Derbyt förra året. Portland (e. Ganymede – Eiffel Bi) var favorit i finalen men straffade ut sig med galopp, i segerstriden på upploppet. I vintras var Portland i träning hos Björn Goop i Frankrike och det hade antagligen blivit tre segrar där på lika många starter om han inte blivit påkörd i ledningen i ett av loppen. På grund av det fick han nöja sig med att två Vincennessegrar.

Nu är Portland tillbaka hos Dirk Hafer i Tyskland, men han ska till Goop nästa vinter igen, är planen. Björn körde också nu i Fyråaringseliten på Charlottenlund. Portland hamnade bättre till i fältet – omväxlande rygg ledande Mac Smily och utvändigt ledaren – än Tsunami Diamant och det fällde avgörandet. Tsunami Diamant gick en stark långspurt till andraplatsen men kunde inte nå Portland.

I skymundan svarade svenske Kriterietrean Husse Boko (e. Chocolatier – Vintage Boko) för en bra årsdebut, han spurtade till tredjeplatsen.

Femåriga tyskan Goldy Stardust (e. Quick Wood – Timely Stardust) har inte kommit längre än till halvmiljonen i insprunget och det är nog bara början. Wolfgang Nimczyks sto tog sig an stoeliten och vann från dödens på 1.13,0a/2.000. Thomas Uhrbergs Derbystotvåa Mulligan (e. Maharajah – Music La Marc) svarade för en positiv årsdebut; utmanade Goldy Stardust ordentligt sista biten efter en avvaktande resa.

Trinity Lux (e. Love You – Eternidad) och Wim Paal vann silverdivisionsförsöket på 1.11,4a/2.000 meter, från rygg ledaren. Den Italienfödde sexåringen hann precis undan för Springovers slutstöt.

Flemming Jensen matchar antagligen sin nioåring Slide So Easy (e. Quite Easy U.S. – Elegante Frökjaer) i Sweden Cup Elitloppshelgen. Copenhagen Cup-dagen vann han på imponerande 1.13,2/2.990 meter sedan Flemming kört till ledningen mitt i loppet.

Franskfödda fyraåringen Early Pactol (e. Othello Bourbon – Odyssee du Loir) kan Tomas Malmqvist boka in Elitloppshelgens klass II-final med. Johan Untersteiner fick bestämma farten i ledningen med Early Pactol och ryckte i sista kurvan undan till mycket lätt seger, på 1.14,2a/2.000 meter.

En som kan boka in en resa åt ett annat håll är Bengt A Nilsson, med sin Demolition Man F. (e. Revenue – Duchess Kronos). Spetssegern på 1.13,0a/2.000, med Peter Untersteiner i vagnen, kvalificerade för finalen i travligan i Århus den 30 juni.

tema
Tema: Harper Hanovers Lopp

Williams höjer Harpers-temperaturen

Återbuden har haglat tätt för Elitloppshelgen de senaste dagarna, men enligt Paris-Turf har det kommit ett positivt besked från Sébastien Guarato gällande Carat Williams och Harper Hanovers Lopp.
Carat Williams dyker upp i Harper Hanovers Lopp. Foto Gerard Forni
Carat Williams dyker upp i Harper Hanovers Lopp. Foto Gerard Forni

Guarato har redan Bold Eagle i Elitloppet och enligt Paris-Turf ämnar han även starta Billie de Montfort och Ever Pride.
Carat Williams (e. Prodigious) 10,8/€863.440 euro ska köras av David Thomain. Bland främsta meriterna för Carat Williams finns vinsten i Criterium des 5 ans.
Billie de Montfort (e. Jasmin de Flore) har vi sett förut på svensk mark. Hon har rekordet 1.09,2 och har tjänat över 15 miljoner kronor. Den sjuåriga damen ska enligt ”Turfen” köras av David Thomain.
Fyraårige Ever Pride (e. Prodigious) har rekordet 1.12,2 som han satte över 2.175 meter voltstart vid seger i Prix Phaeton i början av april. Det är också hästens främsta merit. På bankboken finns 158.700 euro och hästen ska köras i Fyraåringseliten av Gabriele Gelormini.

tema
Tema: V75 Åby 12 maj

Elitloppet nästa!

MÖLNDAL. Nadal Broline (e. Yankee Glide) tog sig till Elitloppet genom att vinna Algot Scotts Minne från dödens i sin årsdebut. Trots att Giveitgasandgo kommit bekvämt till spets varvet från mål hade han inget att sätta emot Reijo Liljendahls travare över upploppet.
Nadal Broline vann Algot Scotts Minne. Foto: MVA Foto
Nadal Broline vann Algot Scotts Minne. Foto: MVA Foto

– Jag kände redan 300 kvar att det skulle gå vägen och jag kör gärna honom i Elitloppet, sade Ulf Ohlsson och bollade frågan vidare till hästens tränare Reijo Liljendahl.
– Vi får ta en diskussion med ägaren. Det är hedrande att få en inbjudan och det ska mycket till för att tacka nej till Elitloppet.

Nadal Broline behövde inte be om ursäkt för sin insats och han vann på 1.10,4a/1.609 meter.
– Vi hamnade hyggligt till från start, men jag hoppades inte att det skulle bli dödens. Förvisso har han vunnit flera lopp från den positionen tidigare, men inte i sådana här sammanhang. Nadal Broline är en härlig individ på alla sätt och vis och han var verkligen duktig idag, betygsatte Ulf Ohlsson.

Tangerat världsrekord

Emotsedda Lyon Grand Prix fick en tråkig start då Monark Newmen (e. Orlando Vici) felade innan start och Muscle Hustle (e. Muscle Mass) var borta stegen efter bilen släppt iväg fältet.
Lutfi Kolgjini sände fram Rajesh Face (e. Raja Mirchi) mot ledningen och kunde överta från Handsome Brad (e. Brad de Veluwe) redan efter första kurvan.
När den nya ledaren blev hetsig och drog iväg i 1.12-tempo passade det Handsome Brad perfekt. Ulf Stenströmers häst veks ut 300 meter före mål och växlade ner ledaren enkelt.
Segrtiden 1.11,7a/2.640 meter var en tangering av On Track Piraten (e. Kool de Caux) världsrekord från år 2016, en tidsnotering som även Readly Express (e. Ready Cash) sprang på Axevalla under fjolåret.
– Och han vann lätt. Norsken var oryckt, sade Carl Johan Jepson.
Närmast stundar start för Handsome Brad i Bronsdivisionsfinalen på Solvalla under Elitloppshelgen.

Svenskt rekord

Svenskt rekord travade Machiavelli (e. Flight Dream-Panthera Gagn) när han vann ett klass I-försök för André Eklundh efter en resa i rygg på hårddragande Porthos Race.
– Det var oerhört tacksamt för oss att Åke Lindblom höll uppe tempot. När jag tog ut honom i andraspår bet han i direkt, sade André Eklundh.
Kent Friborg-tränade Machiavelli landade på 1.12,2/2.140 meter och sänkte Dominators rekord från 28 augusti 2015 med två tiondelar.

Från rygg ledaren vann också Kim Eriksson med Kövras So Far (e. Farifant-So Lovely). Den fyraårige valacken lyftes ut 250 kvar i ett klass II-lopp (kördes utanför V75-spelet) och avgjorde enkelt 150 meter före mål. Segertiden för den Robert Bergh-tränade travaren var 1.13,2a/2.140 meter.

Robert Bergh själv vann med Coktail Fortuna (e. Love You) och Explosive Merlot (e. Explosive Matter). Från ledningen bärgade Coktail Fortuna sin andra silverdivisionsseger på Åby inom loppet av 14 dagar, det i en pilsnabb avslutning klockad till 1.07,5 sista 500 metrarna!
– Han hade gått framåt ännu mer med senaste loppet i kroppen. Visst bygger det självförtroendet på en själv när man kör en häst som är så komplett, nu gick han i ledningen idag, men han är även väldigt vass med ett rygglopp, sade Bergh.

Explosive Merlot har galopperat bort mycket pengar i sin karriär och visade nu – i sitt fjärde raka felfria lopp – med eftertryck att han alltjämt står billigt inne i Bronsdivisionen.
Robert Bergh skickade fram hästen utvändigt om ledaren Magic Gwin (e. Maharajah) efter 600 meter varifrån han knäckte densamme på ett mycket övertygande vis.

Fakta

V75-FAKTA 12 MAJ

Rätt rad: 4-1-9-3-6-10-1

Utdelning 7 rätt: 11.909 kr
Utdelning 6 rätt: 127 kr
Utdelning 5 rätt: 16 kr

Omsättning: 81.544.919 kr

Expandera

Dibaba blev drottning

tema
Tema: Gävletravet

Nya namn i kamp om Elitloppsplats

Heavy Sound, Poet Broline och Noble Amok är klara för Prins Daniels lopp nästa lördag på Gävletravet, medan kretsen runt trion Readly Express, Midnight Hour och Cokstile tackat nej till att starta.
Heavy Sound och Kenneth Haugstad jagar 500.000 kronor och en plats i Elitloppet på Gävletravet nästa lördag. Foto Leif Norberg/ALN
Heavy Sound och Kenneth Haugstad jagar 500.000 kronor och en plats i Elitloppet på Gävletravet nästa lördag. Foto Leif Norberg/ALN

Sedan tidigare har fem hästar lämnat klartecken för start på Gävletravet; Beau Mec, Dante Boko, Love Matters, Queer Fish och fjolårets ”världsmästare” Twister B.

Förstapriset i H.K.H. Prins Daniels lopp uppgår till 500.000 kronor och loppet avgörs över distansen 1.609 meter. Vinnaren får en fribiljett till Elitloppet.

tema
Tema: Harper Hanovers lopp

Inget Solvalla för Traders

Enligt norska Trav og Galopp-nytt blir det ingen Norden-turné för Philippe Allaires stjärnor Traders och Bird Parker.
Bird Parker avser inte starta i norska storloppet Oslo Grand Prix. Foto Mia Törnberg
Bird Parker avser inte starta i norska storloppet Oslo Grand Prix. Foto Mia Törnberg

För drygt en månad sedan rapporterade Sulkysport att Traders matchades för styrkeprovet Harper Hanovers lopp i samband med Elitloppshelgen, men uppgifter till Trav og Galopp-nytt säger att tränaren Philippe Allaire ändrat planerna.

Enligt tidningen ska Ready Cash-sonen Traders starta i Prix des Ducs de Normandie i Caen den 16 maj och sedan starta på fransk mark i sommar. Samma gäller Bird Parker (e. Ready Cash), som redan i början av mars bjöds in till Oslo Grand Prix på Bjerke den 10 juni. Bird Parkers ska gå ut i Prix Chambon P på Vincennes den 9 juni.

Under onsdagen avslöjade Sulkysport att Lotterian-vinnaren Urlo dei Venti tackade nej till sin inbjudan till Elitloppet.

Traders genrepar inför Harper Hanovers

Bird Parker inbjuden till Norge

tema
Tema: Urlo dei Venti

Nej till Elitloppet!

Förra tisdagen vann Urlo dei Venti Lotterian i Neapel och fick direkt efter loppet en biljett till Elitloppet. Nu har kretsen kring hästen bestämt sig för att inte starta på Solvalla.
Förra tisdagen vann Urlo dei Venti Lotterian, men nu verkar en start i Elitloppet i fara. Foto Gerard Forni
Förra tisdagen vann Urlo dei Venti Lotterian, men nu verkar en start i Elitloppet i fara. Foto Gerard Forni

Urlo dei Venti (e. Mago d’Amore) har gjort fyra starter i år och vunnit samtliga. Försök och final till Lotteria-löpningen den 1 maj var hans senaste framträdanden och Solvallas sportchef Anders Malmrot var på plats på Agnano-banan för att dela ut den rosa biljetten direkt efter loppet.

Med en veckas distans till loppet meddelar nu hästens hjälptränare Enrico Bellei att Urlo Dei Venti inte kommer till start.

– Han är bara fem år och vi hoppas att vi får chansen att komma tillbaka nästa år, säger Bellei som inte kommer med någon häst till Solvalla i år.

Urlo dei Ventis ägare och uppfödare Stefano Simonelli hade bryderier innan han bestämde sig för att tacka nej.

– Det var ett väldigt jobbigt brev att skriva till Solvalla, men vi vill sätta hästens väl i första rummet. Elitloppet har alltid varit en dröm, men Urlo Dei Venti känns inte redo för uppgiften i år. Vi hoppas att vi får chansen att återkomma till Solvalla någon gång i framtiden. Allt är bra med hästen och vi letar passande lopp inom kort, säger ägaren och uppfödaren Stefano Simonelli.

Var Urlo dei Ventis nästa start blir är ännu inte bestämt.

tema
Tema: Finlandia Ajo

Pastore Bob hela vägen

Pastore Bob har gått från bronsdivisionare till Elitloppshäst på några månader. Spetssegern i Finlandia Ajo tar Johan Untersteiners From Above-son hela vägen till det finaste loppet på Solvalla.
Pastore Bob och Johan Untersteiner vann Finlandia Ajo. Foto: Ravinetti.fi.
Pastore Bob och Johan Untersteiner vann Finlandia Ajo. Foto: Ravinetti.fi.

Pastore Bob var med i bronsdivisionens final på Solvalla i början av april efter segern i den klassen på hemmabanan Halmstad den 3 mars. En vecka tidigare hade han vunnit långfredags-femåringsloppet på Färjestad och via tredjeplats i Seinäjoki Race vann han nu det viktigaste loppet i Finland, Finlandia Ajo.

Fakta

Pastore Bob

valack 5 år e. From Above – Estrada O.R. e. Supergill
34 st: 7–5–4
Rekord: 1.10,7ak
Insprunget: 236.209 euro
Uppfödare: Robert Stejdahl, Mariannelund
Ägare: KM Hästfarm i Holm AB & Rolkur Invest AB
Tränare och körsven: Johan Untersteiner
Skötare: Andreas Johansson

Expandera

Pastore Bob höll ledningen från innerspår och fick bestämma hela vägen. Efter 1.12 första varvet gick han inte att fånga in efter 1.07,5 sista 500 meterna, även om Heavy Sound var på väg  att utmana när han galopperade mitt på upploppet.

– Hästen är startsnabb, jag var inne på att försöka få ledningen och köra där. Det var precis vad vi fick göra. Det gick fort sista 400 meterna. Jag blev lite rädd när Heavy Sound kom fort ute i banan men hade ändå känslan av att det skulle gå vägen, sade Johan Untersteiner.

– Jag hade segervittring. Heavy Sound galopperade när jag ryckte huvan, sade Kenneth Haugstad.

Peace Of Mind slutade tvåa från rygg ledaren och Billie de Montfort trea från dödens, De bak i fältet var kort och gott tempotorsk.

– Billie de Montfort var jättefin. Vi hamnade i dödens och hon gjorde det bra, sade Jorma Kontio.

Lexus Dream (e. Lexus Font – Lovely Dream) vann fyraåringsloppet Glenn Kosmos Memorial. Ari Moilanen körde den Markku Nieminen-tränade hästen, som avvaktade i kölvattnet på den lite för hårt pullande ledaren Rubio. När Lexus Dream fick gå ut i andraspår kopplade han greppet direkt på Daniel Redéns europadebuterande Rubio och vann säkert på 1.11,5a/1.609 meter.

Treåringsloppet Seppeleajo, liksom Glenn Kosmos Memorial med 11.000 euro i förstapris, såg Graceful Swamp (e. So Perfect – Zora Kemp) ta femte segern på lika många starter i år och åttonde segern i tionde starten totalt. Ari Moilanen körde även denna vinnare, åt Erkki-Pekka Mäkinen. Italienske Adrian Chip-sonen Zenio fick sträcka vapen på 1.13,2a/2.100.

Färgstarka finska kallblodet Polara (e. Viesker – Ryntäys) vann Erkon Pokaali förra året och fortsatte då med att åka till Solvalla och vinna Elitkampen Elitloppsdagen. Det blir samma resa i år; Polara och Antti Tupamäki vann Erkon Pokaali via tredjespår i första kurvan fram utvändigt ledande Kokivarren Kunkku. Efter att ha satt press på ledaren på slutvarvet hade Polara tidigt grepp och kontroll. Segertiden blev 1.22,0a/2.100 meter.

Antti Tupamäki kommer också att ha med sig femårige Atupem (e. Andover Hall – Rudy Rose) till Solvalla, för finalen i klass I. Atupem spurtvann det försök som utlokaliserats till Vermo av ATG, på svettiga 1.11,9a/2.100 meter efter att det varit överpace.

Fyraåriga stoet Virginia Grif (e. Varenne – Frency Capar) vann bronsdivisionsförsöket för Alessandro Gocciadoro och säkrade därmed även hon en plats att vara med på Solvalla Elitloppshelgen. Tredjespår med rygg sista varvet var resan och segertiden 1.12,5a/2100. Virginia Grif tog sjunde raka segern och bland de sex tidigare finns en på Vincennes i vintras. Virginia Grif var med Elitloppshelgen ifjol också; slutade trea i Treåringseliten för ston på sitt rekord 1.11,0ak.

Fakta

Så kördes Finlandia Ajo

1 PASTORE BOB (Johan Untersteiner) höll ledningen. Varvade på 1.12,0, säkert undan via 1.07,5 sista 500 meterna sedan hotet galopperat på upploppet. 5 PEACE OF MIND (Alessandro Gocciadoro) kröp ner i rygg ledaren i första kurvan. Fick inte fritt, gick i mål med krafter. 7 BILLIE DE MONTFORT (Jorma Kontio) utvändigt ledaren. Låg lugn där, fullföljde godkänt. 6 MIDNIGHT HOUR (Ilkka Nurmonen) tredje invändigt, andra par utvändigt genom slutkurvan. Godkänd upploppsspurt. 3 UZA JOSSELYN (Erik Adielsson) fjärde par utvändigt. Med som tredjehäst i tredjespår genom slutkurvan. Fick långt fram till täten, vass upploppsspurt. 4 VICTORY BONSAI (Marko Hakkarainen) fjärde par invändigt. Fast med krafter kvar. 9 DIJON (Romain Derieux) tredje par utvändigt. Med i tredjespår genom slutkurvan. Tappade på framförvarande in på upploppet, höll sedan farten. 8 REGENT ZET (Santtu Raitala) femte par utvändigt. Hängde med. 10 MAKETHEMARK (Mika Forss) femte invändigt. Tappade. 2 HEAVY SOUND (Kenneth Haugstad) andra par utvändigt. Snabb attack i tredjespår genom slutkurvan, galopp på upploppet med segerchans.

Resultatlista:

Finlandia Ajo, 1.609 meter autostart. Priser: 110.000 – 45.000 – 20.000 – 10.000 – 5.000 euro:

1. Pastore Bob – 1.11,0
  2. Peace Of Mind – 1.11,2
  3. Billie de Montfort – 1.11,3
  4. Midnight Hour – 1.11,3
  5. Uza Josselyn – 1.11,3

Opl: Victory Bonsai 1.11,4, Dijon 1.11,5, Regent Zet 1.11,8, Makethemark 1.12,0, Heavy Sound dg.

Expandera

tema

Ringostarr Treb fick rosa biljett

MÖLNDAL. Anders Malmrot behövde ingen betänketid och Jerry Riordan hann knappt av banan innan han hade Elitloppsbiljetten i handen.
Ringostarr Treb fick inbjudan till Elitloppet efter dagens seger. Här med skötaren Heli Tarrimaa. Foto Mia Törnberg.
Ringostarr Treb fick inbjudan till Elitloppet efter dagens seger. Här med skötaren Heli Tarrimaa. Foto Mia Törnberg.

Jerry Riordans Ringostarr Treb imponerade stort vid dagens seger och det var ett givet drag av Anders Malmrot att ge hästen en inbjudan per omgående.

– Ringostarr Treb, var riktigt bra i Olympiatravet idag men han passar ännu bättre över sprinterdistans och kommer bli riktigt intressant i Elitloppet, säger Anders Malmrot i ett pressmeddelande från Solvalla.

Inbjudna hästar till Elitloppet 2018:

• Readly Express (Sverige)
  • Uza Josselyn (Schweiz)
  • Bold Eagle (Frankrike)
  • Propulsion (Sverige)
  • Maori Time (Australien)
  • Ringostarr Treb (Italien)

Läs om dagens bedrift i artikeln nedan:

Ringo stjärna bland olympiska ringar

tema
Tema: Frankrike

Bold Eagle kontrade

Passerad med huvud och hals 150 meter före mål, men när det väl drog ihop sig var Bold Eagle.
Franck Nivard visade upp en härlig körkonst i Prix de l'Atlantique (€200.000).
Bold Eagle kontrade ut Belina Josselyn. Foto: Gerard Forni
Bold Eagle kontrade ut Belina Josselyn. Foto: Gerard Forni

Lördagens storlopp på Enghien hade blott lockat sju deltagare och blev föga oväntat en händelsefattig historia. Bold Eagles stallkamrat Billie di Montfort (e. Jasmin de Flore) kom förbi direkt, bara för att överlåta taktpinnen åt just Bold Eagle i första kurvan.

Farthållningen var låg, något som Jean Michel Bazire delvis påverkade. Han valde nämligen att köra i halvspår med Belina Josselyn (e. Love You) som fjärdehäst och tog inte dödspositionen på allvar förrän slutkurvan gjorde entré.

Då trampade han gasen i botten direkt och in mot upploppet fick faktiskt Belina Josselyn ett kort grepp om Bold Eagle. Franck Nivard såg dock obekymrad ut bakom Bold Eagle – nästan som om han höll igen sig häst – och bad inte om den sista växeln förrän 100 meter återstod.
Då återtog Bold Eagle greppet relativt enkelt och vann till slut med en halv längd.

Bird Parker (e. Ready Cash) kom fram som tvåa i andrapsår efter hand för Jean Philippe Monclin. Hästen spurtade mycket bra till tredjeplatsen medan Billie de Montfort maxade som fyra från vinnarhålet.
Akim de Cap Vert (e. First du Retz) hakade på som femma från tredje invändigt medan Carat Williams (e. Prodigious) var chanslös i den raska avslutningen och fick nöja sig med en sjätteplats från tredje utvändigt.

Bold Eagle tog härmed sin andra raka titel i Prix de l’Atlantique och sin 17:e Grupp I-seger totalt, något som gav 90.000 euro.  Ifjol på 1.12,2a/2.150 meter, i år landade segertiden på 1.13,6.

Beskedet var tydligt.
Sebastien Guaratos springare är redo att med full kraft förberedas inför Elitloppet.

tema

Ny häst klar för Elitloppet!

Under måndagskvällen presenterade Solvalla en ny häst som är inbjuden och klar till Elitloppet.
Maori Time är nu klar för Elitloppet. Bild från när hon slog till på topptiden 1.09,3 i Australien. Foto: Tabcorp Park
Maori Time är nu klar för Elitloppet. Bild från när hon slog till på topptiden 1.09,3 i Australien. Foto: Tabcorp Park

Australiens snabbaste travare Maori Time (e. Pegasus Spur) blev ikväll klar för Elitloppet. I ett pressmeddelande som skickades ut under måndagskvällen säger Solvallas sportchef Anders Malmrot så här om inbjudan.

– Vi har haft en dialog med kretsen runt Maori Time under en längre tid och det känns jätteroligt att bitarna har fallit på plats så att vi får möjlighet att se henne i årets Elitlopp.

Enligt pressmeddelandet kommer Maori Time att påbörja sin resa till Sverige den 9 maj.

Inbjudna hästar till Elitloppet 2018
Readly Express
Uza Josselyn
Bold Eagle
Propulsion
Maori Time

Maori Time mot Elitloppet?

tema

Propulsion inbjuden

Hemmahästen Propulsion fick på söndagen en inbjudan till Elitloppet av Solvalla.
Propulsion vann Hugo Åbergs Memorial 2017 och han har också vunnit 2016 och 2018. Nästa år tävlas det om rekordhöga 1.609.000 kronor till vinnaren. Foto Mia Törnberg
Propulsion vann Hugo Åbergs Memorial 2017 och han har också vunnit 2016 och 2018. Nästa år tävlas det om rekordhöga 1.609.000 kronor till vinnaren. Foto Mia Törnberg

Sportchefen Anders Malmrot hade chansen att ”överraska” tränaren Daniel Redén med att bjuda in Propulsion under V75-finaldagen på Solvalla igår inför den drygt 3.000-hövdade publiken men valde istället att göra det som ett ”Gevaliabesök” hos Redén på söndagen.

Fakta

Propulsion

USA-född hingst 7 år e. Muscle Hill – Danae e. Andover Hall
53 st: 24–9–7
Rekord: 1.11,3l – 1.08,1ak*
Insprunget: 13.720.317 kr
Uppfödare: Caldwell F V & Bluestone Farms LLC, USA
Ägare: Stall Zet
Körsven: Örjan Kihlström, Solvalla
Skötare: Ellinor Wennebring

Expandera

Propulsion ska vara med i Elitlpppet för tredje året i rad; han var fyra när Nuncio vann 2016 och tvåa bakom Timoko förra året. Sedan dess har Propulsion hunnit vinna Hugo Åbergs Memorial på Europarekordet 1.08,1, dessutom Norrbottens Stora Pris för andra året i rad.

I vinter har han varit trea i både Prix d’Amérique och Prix de France och han vann Prix de Bourgogne.

Fyra hästar är nu inbjudna till Elitloppet: Hemmahästarena Readly Express och Propulsion, franske Bold Eagle och den ”dansk-schweiziska” franskstammade Uza Josselyn. Värt att notera är att topptrion i årets Prix d’Amérique, Readly Express, Bold Eagle och Propulsion därmed möts på Solvalla sista söndagen i maj.

tema
Tema: Criterium de Vitesse

Bold Eagle rekordsnabb

Efter sex raka andraplatser flög Bold Eagle högst igen. I Grand Criterium de Vitesse hade sjuåringen lekstuga på nya löpningsrekordet 1.08,9a/1.609 meter!
Bold Eagle var tillbaka i vinnarcirkeln efter sex raka andraplatser. Foto Mia Törnberg
Bold Eagle var tillbaka i vinnarcirkeln efter sex raka andraplatser. Foto Mia Törnberg

Franck Nivard hade löst sitt problem med innerspår i princip före start genom att ta sig ut och när stallkamraten Billie de Montfort (e. Jasmin de Flore) satt i ledningen var manegen krattad till vinnarcirkeln i Cagnes Sur Mer. Bold Eagle (e. Ready Cash) fick smidigt överta, samtidigt som värsta motbudet Bird Parker (e. Ready Cash) blev hängande i tredjespår. Bold Eagle stack undan enkelt sista biten, före Billie de Montfort som liftat med i rygg och trea var Dijon (e Ganymede) från tredje invändigt.

Fakta

Resultat Criterium de Vitesse

Criterium de Vitesse. 1.609 meter. 90.000–50.000–28.000–16.000–10.000–4.000–2.000 euro

1. Bold Eagle Franck Nivard 1.08,9
  2. Billie de Montfort Nicolas Ench 1.09,2
  3. Dijon Romain Derieux 1.09,4
  4. Bird Parker Jean Philippe Monclin 1.09,5
  5. Anna Mix Björn Goop 1.09,8
  6. Timone Ek Enrico Bellei 1.09,9
  7. Apollon de Kacy Jörgen Westholm 1.09,9
Expandera

1.08,9 var löpningsrekord och samtidigt en tangering av Commander Crowes (e. Juliano Star) banrekord, satt i augusti 2011.

Kvartett över fyra

Bold Eagle tog sig genom segern värd 90.000 euro över fyra miljoner euro intjänat totalt och sällar sig därmed till den franska trion Timoko (4.301.098), Ready Cash (4.282.300) och Jag de Bellouet (4.223.699). Det var dessutom Bold Eagles 20:e Grupp 1-seger i karriären.
Solvallas sportchef Anders Malmrot var på plats i Cagnes Sur Mer med en rosa biljett i handeln. Självklart ska Bold Eagle ha en inbjudan till Elitloppet!
Anna Mix var femma för Björn Goop på 1.09,8 efter tuff inledning till dödens, medan Apollo de Kacy var sjua från andra utvändigt och även han travade under 1.10; 1.09,9!

tema

Uza fick rosa biljett

Danskfödda Uza Josselyn (e. Love You) bjöds efter segern i Prix du Plateau de Gravelle in till Elitloppet – det avslöjade Solvallas sportchef Anders Malmrot i V75-direkt.
Danskfödda sjuåriga damen Uza Josselyn har bjudits in till Elitloppet. Foto Gerard Forni
Danskfödda sjuåriga damen Uza Josselyn har bjudits in till Elitloppet. Foto Gerard Forni

– Rene och Barbara Aebischer tackade ja! Och gjorde direkt klart med kusk, det blir Alexandre Abrivard, berättade Malrot i TV4:s direktsändning.
Det är 84 dagar till Elitloppet och förutom stoet Uza Josselyn är även Readly Express inbjuden.
– Hennes två bästa egenskaper är startsnabbheten och speeden, sade Malmrot.

Danskfödd – men…

Uza Josselyn vann som sagt tidigare idag Prix du Plateau de Gravelle – och här är Claes Freidenvalls fakta om hästen från den texten:
”Uza Josselyn är danskregistrerad, men har aldrig satt sina hovar på en dansk travbana. Hon har varit framgångsrik tidigare och vunnit Nationernas Pris (€308.000) i Italien, Prix de Chateaudun (€115.000) och Grand Prix Anjou Maine (€100.000).

Ostartade modern Teza Josselyn (e. Ganymede) har inte bara lämnat Uza Josselyn, 1.10,6am/€677.600, utan också Charmeuse Majyc (e. Prince Gede), 1.13,3am/€82.530. Vid förra årets unghästsauktion i Deauville – Arqana Trot – köpte Björn Goop Uza Josselyns ettårige halvbror Glamour Majyc (e. Timoko) för 40.000 euro.

Mormor Ezira Josselyn (e. Royal Prestige) tjänade 384.522 euro och tog rekordet 1.13,0. Hon har sin främsta avkomma i Pezia Josselyn (e. Sancho Panca), 1.13,4/367.110”.

tema

Readly Express hyllad och inbjuden

Sista tisdagen i januari körde Solvalla igång sin satsning på den från och med i år nya fasta tävlingsdagen ”på riktigt”. Det blev en flygande start, med den självklara invitationen av Prix d’Amérique-segraren Readly Express till Elitloppet.
Readly Express är nu inbjuden till Elitloppet. Vem som ska köra hästen där, om det som i Prix d'Amérique  blir Björn Goop, eller Jorma Kontion, är dock en senare fråga. Foto: Mia Törnberg.
Readly Express är nu inbjuden till Elitloppet. Vem som ska köra hästen där, om det som i Prix d'Amérique blir Björn Goop, eller Jorma Kontion, är dock en senare fråga. Foto: Mia Törnberg.

Under kvällen hedrades Readly Express för sin Prix d’Amérique-seger av Solvalla och nye sportchefen Anders Malmrot bjöd officiellt in hästen till Elitloppet i samband med detta.

– Det är långt till slutet av maj och vi har ännu inte testat Readly Express över kort distans. Men jag tror att det ska passa och två heat samma dag är heller inga problem, så det är inga konstigheter, sade Readly Express tränare Timo Nurmos.

tema
Tema: Ekipage

16 ekipage i Elitloppet 2018

Solvalla inför ekipage i Elitloppet 2018. En kusk – en häst är det nya mantrat. – Jag vill att 16 unika ekipage deltar i Elitloppet 2018, säger Solvallas nya sportchef Anders Malmrot.
Björn Goop vann 2017 med Timoko och körde Timoko och Cruzado de la Noche i försöken. 2018 får han bara köra en häst. Foto Mia Törnberg
Björn Goop vann 2017 med Timoko och körde Timoko och Cruzado de la Noche i försöken. 2018 får han bara köra en häst. Foto Mia Törnberg

Tidigare har det varit omdiskuterat när samma kusk kört olika hästar för att sedan kunna välja i finalen, nu gäller det att ”samma kusk ska köra hästen i både försök och final”.
– Elitloppet blir tydligare i alla aspekter. För det första så ska hästarna delas upp i två försök och vi vill göra dessa så jämna och spännande som möjligt, det underlättas nu när samma kusk inte låser upp två olika hästar. För det andra kan man spela på Elitloppssegraren redan när startlistan släpps och då känns det rimligt att man ska veta vem som kör hästen i en eventuell final. Sist men inte minst blir det mycket roligare för alla Elitloppsfans att heja på ett unikt ekipage, säger Anders Malmrot.
Den nya regel innebär också att om en tränare kvalar/bjuds in med två hästar i Elitloppet som han önskar köra själv, inte längre har den möjligheten.
Här är regeländringen från Solvalla i sammanfattning:
* 16 olika hästar och 16 olika kuskar
* Samma kusk ska köra hästen i både försök och final
* Ägare, tränare, skötare och uppfödare kan fortfarande ha fler deltagare.

Sport